Normaal gesproken laat ik een nieuw paard een week wennen aan nieuwe stal en omgeving, maar we hebben vrijdag onze eerste menles, en ik wilde hem niet de hele week laten staan om hem vervolgens vrijdag ineens voor de kar te knopen.
Gisteren de longe gepakt, hoofdstel om, longeersingel om, bijzets op maat gemaakt meer gewoon aan de singel gehangen en nog niet aan het bit gedaan.......
We lopen de bak in, maar E.T. bleef mij alleen maar volgen, soms ging hij echt in protest, voor mjin gevoel puur omdat hij niet snapte wat de bedoeling was.... Heb toen gelijk het hoofdstel voor het halster verruild omdat ik hem niet in de mond wil trekken en pijn doen, en ben toen verder gegaan........
Hij is er op een bepaald moment echt vandoor gegaan, ik kon hem wel houden, maar gewoon keihard rondjes galopperen en nooit weer willen stoppen, heb hem uit laten razen en toch gewoon doorgepakt....
Uiteindelijk is het gelukt om hem zowel rechts, als linksom een aantal rondjes netjes te laten lopen, een paar overgangen te doen van stap naar draf en andersom, toen ben ik gelijk gestopt omdat hij het zo goed deed en braaf was........
Hoe kan ik dit nu het beste verder aanpakken? Met of zonder hoofdstel, misschien een kaptoom? Ik denk dat een bijkomend probleem is dat hij engelstalig is opgevoed, die commando's kent hij.... Maar ik ken ze niet... Natuurlijk wel de gewone dingen als walk en trot enzo, maar misschien hebben ze bepaalde andere commando's gebruikt?

Wat denken jullie?