Hoelang mennen met (bijna) 4 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsiie

Hoelang mennen met (bijna) 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-26 08:52

Hoi,

Na een topic over de lengte en duur van een buitenrit met een vierjarige en de interessante discussie die daaruit kwam, vroeg ik mij het volgende af. Want mennen is niet hetzelfde als rijden.

Hoelang zouden jullie mennen met ponies van ruim 3.5/bijna 4?
Hoelang of ver in enkelspan?
Hoelang of ver in tweespan?

Ponies zijn sinds 2 jaar hier, veel gewandeld, daarna mee naast de fiets voor stukken van 2-5km, soms wat verder (7km). Stap en draf afgewisseld. Ik men op straat, in de omgeving kan ik heel makkelijk variëren met vlak en heuvelachtig.

Puur uit interesse. Ik kijk wat gaat, per keer en per pony. Ik ben vooral benieuwd hoe Bokt kijkt naar de andere belasting omdat je erachter zit en niet erop.

Brand los!

Dennis

Re: Hoelang mennen met (bijna) 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 08:59

Gewoon op gevoel.

Mijn kleutertje heeft meer 2span gelopen en omdat ze daar de begeleiding van haar moeder heeft kan ze daar duidelijk meer aan dan in het enkelspan.

Ze mag vandaag mee op wedstrijd, voor het eerst 2 proefjes.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 09:31

Ik merkte toen ik ging mennen dat ik me had verkeken op de graad van belasting, ik vond dat ik als ruiter de belasting van het mennen had onderschat. Mijn pony was goed fit, maar ik had niet de indruk dat mennen veel minder belastend was dan rijden voor haar. Natuurlijk is het een andere vorm van belasting dan rijden, omdat je een ander type kracht vereist.
Ondertussen men ik niet meer, ik heb er weinig gevoel voor en vind het spannend om ver van mijn pony af te zitten. Dus praktijkervaring heb ik beperkt.
Gevoelsmatig zou ik het niet heel veel anders aanpakken tov rijden denk ik, behalve dat ik me wat vrijer zou voelen om de tijd op te voeren omdat je niet zit met het dragen van ruitergewicht en je de last wat makkelijker kan verlichten door bijv tweespan te rijden. Dus misschien is het opbouwen wel iets sneller te doen?

Elisa2

Re: Hoelang mennen met (bijna) 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:55

Het ligt aan waar je ment, rechtuit of in de bak? In de bak is zwaarder..dan het gewicht speelt ook een rol van kar met mensen er op en de rolweerstand van de wagen.

3.5 bijna 4 zou ik beperkt houden, max een half uur en zoveel mogelijk rechtuit.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:03

Bij evenementen waar ik bekend mee ben (ritten van 20-25 km) houden ze minimale leeftijd aan van 4 jaar als ik het goed heb. Dit is dan op eigen tempo. Ik zou afhankelijk van conditie denk ik max 1,5 uur weggaan maar dan op rustig tempo. Dus zo'n 10 km.