Trailerladen: maar dan met name trailer-lossen ;)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Trailerladen: maar dan met name trailer-lossen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:27

Ik ben met mijn paard trailerladen aan het oefenen. Toen ik hem kocht hebben we hem met erg veel moeite erop gekregen. Hij was/is er niet bang voor, maar hij heeft wel een sterke mening over als hij iets niet wil. Ik wil er geen gevecht van maken, het moet iets leuks of op z'n minst neutraals zijn.

Voor wie het interessant vindt, hieronder wat context en waar mijn vraag vandaan komt (anders staat mijn vraag aan het eind):

Nu ben ik dus aan het oefenen zonder druk. Hij hoeft er niet op, hij hoeft nergens heen; we gaan gewoon stapje voor stapje (letterlijk) verder tot hij erop staat. Zelf heb ik geen trailer dus ik heb nu een trailer van een vriendin te leen. Een tijdje terug heb ik 3-4x geoefend (verspreid over een weekje) en nu gisteren en vandaag weer. Ik kon weer verder waar ik was: twee voorbenen op de klep. Als hij er graag weer even af wil, dan laat ik dat toe. Resetten we, en dan gaan we weer. Zo leert hij ook goed achteruit er weer af te lopen. Dat gaat ook prima.

Gisteren kwamen we niet heel veel verder dan dat - al waren ze wel flink ver op de klep - en vandaag wilde ik kijken of zijn achterbenen tegen de klep aan konden staan ipv er nog een stukje af. Zo oefenende we een tijdje, alles in ontspanning. Na zo een keer of vijf resetten we weer en ik denk dat ik even niet zo bezig was met de trailer, ik liep er zonder nadenken weer in. En hij liep mee. En toen stond hij op de trailer. :') Dit heb ik wel eens vaker geprobeerd maar meestal blokkeert hij wel, dus we waren allebei erg verbaasd in de trailer te staan. Zijn achterbenen stonden nog wel op de klep, dus hij stond niet helemaal vooraan.

Maar toen? Na zeer veel beloning moest hij toch er weer af. En dat... begrijpt hij niet. Achteruit lopen is normaal geen issue, recht achteruit kan hij ook prima. Maar zo de klep af, dat kon niet in zijn hoofd. Hij probeerde een paar keer of hij niet vooruit mocht, maar toen hij door had dat achteruit echt de bedoeling was, is hij het gaan proberen. En dat uitte in draaien en bijna gaan zitten, want zijn voorbenen ging wel naar achter, maar zijn achterbenen niet. Dat kostte hem natuurlijk enorm veel kracht.. Ik wist zelf niet zo goed wat te doen op dat moment. Ik wilde vooral dat hij er zonder paniek af ging, geen paniek in de trailer zelf, en dat het een positieve ervaring was. Ook als het niet helemaal volgens het boekje ging. Hij is er met zijn achterbenen rechts af gestapt, en stond dus dwars op de klep op dat moment (wel redelijk laag). Ik kon even langs hem heen lopen en na een klein sprongetje over de klep stond hij naast me. Ik heb hem wel goed beloond want er was geen paniek, hij is er af gekomen (wel creatief), en ik wilde het positief laten zijn allemaal.

Daarna was het alsof het helemaal niet gebeurd was en waren we weer bij 'twee voorbenen erop, achterbeen er tegenaan'.

De trailer zelf is dus niet zo'n probleem... maar met achterbenen op de klep en dan zeker achteruit de klep af, wel. Ik had zelf verwacht dat we gewoon steeds een klein stapje verder gingen en dan weer achteruit eraf, en zo konden we dit oefenen en opbouwen. Maar nu hadden we dat ineens overgeslagen en moesten we de hele klep af...

Genoeg context zo denk ik :') Mijn vraag is met name hoe goed mijn paard achteruit de klep af te laten lopen, als hij blokkeert in zijn achterbenen. Want ik was alleen en ik sta in de trailer, dus hem begeleiden is ook lastig. Weer naar voren laten gaan als hij gaat draaien? Belangrijkste is dat er geen paniek of frustratie bij hem ontstaat. Hij doet heel erg zijn best.

Ik gebruik overigens snoepjes als beloning. Ik ben daar bij hem niet zo van, want hij wordt er erg hebberig van. Ik gebruik het alleen bij nieuwe en spannende dingen om hem extra te motiveren. Dat werkt heel goed. In gewone omgang wordt er geen snoep gebruikt.
Oh, en toen we hem van de trailer haalden toen hij bij zijn nieuwe thuis aankwam nadat ik hem gekocht had, gebeurde hetzelfde.

Benzz

Re: Trailerladen: maar dan met name trailer-lossen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:31

Dus eigenlijk mag hij bepalen wat hij wel of niet wil? In alles wat je schrijft lees ik dat. Hij is dus de leider en jij zijn volger. Lijkt mij dat het daar al vreselijk misgaat.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:38

Ik snap zeker dat je het zo kunt lezen. Maar dit is een paard wat het erg slecht doet op druk. Hem maar gewoon de trailer in jagen is niet wat ik wil doen.
Duidelijkheid en vastberadenheid is natuurlijk wel heel belangrijk, en ik ben het met je eens dat ik daar meer van mag hebben, maar dat vind ik hier niet helemaal aan de orde. Als het gaat om simpel meelopen naar stal/bak/longeercirkel/paddock/whatever, natuurlijk, dan is het gewoon een kwestie van meelopen. Maar iets wat hij nog wel een beetje spannend of lastig vindt, daar werkt druk juist averechts. Ik zie dat hij wel erg zijn best doet en juist dat hij het ook doet omdat ik het vraag. Zet ik daar teveel druk op, dan wordt hij gefrustreerd omdat hij het niet kan/snapt wat ik van hem vraag.

Daarnaast is dat natuurlijk niet helemaal mijn vraag, want met meer leider zijn ga ik hem niet direct kunnen uitleggen hoe het werkt met achteruit lopen de klep af. :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:42

Oefenen met een balk in een andere situatie. Balk op de grond in de bak, voorbenen erover, halt, stapje terug, halt, naar voren, halt, stapje terug, halt etc etc. Uiteindelijk wil je doorstappen tot alle benen over de balk zijn, halthouden en dan achterwaarts weer over de balk tot je weer volledig aan de andere kant staat.
Je kan jezelf en je paard nog helpen door twee extra balken op de grond te gebruiken als ‘geleiderails’
_|_|_ (zoiets)

Pony van mijn stalgenoot heeft iets soortgelijks; zij is aan het jojo’en in allerlei situaties, maar ook pony half op de klep, zelf om de pony heenlopen en lijf en benen aanraken. Hij vergeet dat er meer is dan een hoofd, hals, schouders en voorbenen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:43

Century schreef:
Ik snap zeker dat je het zo kunt lezen. Maar dit is een paard wat het erg slecht doet op druk. Hem maar gewoon de trailer in jagen is niet wat ik wil doen.
Duidelijkheid en vastberadenheid is natuurlijk wel heel belangrijk, en ik ben het met je eens dat ik daar meer van mag hebben, maar dat vind ik hier niet helemaal aan de orde. Als het gaat om simpel meelopen naar stal/bak/longeercirkel/paddock/whatever, natuurlijk, dan is het gewoon een kwestie van meelopen. Maar iets wat hij nog wel een beetje spannend of lastig vindt, daar werkt druk juist averechts. Ik zie dat hij wel erg zijn best doet en juist dat hij het ook doet omdat ik het vraag. Zet ik daar teveel druk op, dan wordt hij gefrustreerd omdat hij het niet kan/snapt wat ik van hem vraag.

Daarnaast is dat natuurlijk niet helemaal mijn vraag, want met meer leider zijn ga ik hem niet direct kunnen uitleggen hoe het werkt met achteruit lopen de klep af. :)

Dat is juist hier aan de orde, dit probleem zie ik overigens al heel lang bij paarden die moeite hebben met laden of eraf gaan .Ze hebben geen duidelijkheid van hun leider. Als ze naar bijv. de paddock gebracht worden mogen ze hun eigen tempo bepalen. ALs je aan de hand al duidelijk bent en je paard weet dat als je naar zijn borst wijst dat hij achteruit moet en jij het tempo bepaald ten alle tijden dat je moet hem loopt, dan is dit zo opgelost.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:46

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Hij snapte namelijk wel dat hij achteruit moest, dat probeerde hij ook. Maar hij begrijpt niet goed hóe in dit geval. Alsof hij vergeet dat hij achterbenen heeft en hoe die werken.
Hij mag niet zijn eigen tempo bepalen hoor, als hij bij me loopt :) naar de paddock bijv.

@Hilary: zoiets heb ik ook aan zitten denken. Met voorbenen over balkje en weer achteruit doe ik al vaker, dat is geen probleem. Voorbenen snapt ie goed. Maar ik zal eens kijken of ik hem ook achteruit over balkjes krijg met zijn achterbenen eerst, dat heb ik volgens mij nog niet zo vaak gedaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:59

Wat je ook kunt doen is 'm dwars over de klep laten lopen. Dus niet richting de trailer maar gewoon van links naar rechts (of omgekeerd). En dan dus laten halthouden en achterwaarts terug. Als hij dan helemaal blokkeert kun je een kwartslag draaien om voorwaarts van de klep af te stappen.
Evt kun je er eerst een paar blokken onder zetten om de klep horizontaal te maken - dan is het meer een vlonder.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:02

Kan hij zijn bekken kantelen? Ik ben de eerste die in dit geval denkt: jij heeft opvoeding nodig... maar: achteruit van een heuvel en dan blokkeren kan ook zijn dat hij het fysiek niet kan en er een probleem zit in zijn SI of bekken.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:07

Als je een klein stapje op de klep doet en dan achteruit, gaat dat wel?

Mijn jonkie gaat naar achter met hand beetje naar de borst. De eerste keren met wat lekkers ( hap gras) erin dan zo samen naar achter gegaan
Ik snap dat je m er niet in wild jagen hoor. Maar is nog wel een tussen weg..
Soms moet je gewoon doorlopen, ook als je op de weg in ene stil komt te staan. Maar dat is jouw manier van training en das uiteraard prima want dat is niet jouw vraag

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:12

Ik waardeer alle reacties trouwens :) ook als ik het er niet helemaal mee eens ben. Sowieso is de balans tussen hem paard laten zijn maar zelf ook duidelijk/leider zijn altijd een lastige voor mij. Hij heeft namelijk zeker wel wat zeggenschap, en dat vind ik prima. Als we iets doen samen vind ik dat het - in het algemeen - ook samen leuk moet zijn. Kan niet altijd, en dan moet hij zich er bij neerleggen, en dat is ook prima. Ik heb het laatste woord. Maar hij mag wel altijd zijn mening geven van mij. Of we er dan iets mee doen is een tweede.

Oh dat is ook wel interessant Ibbel, dan moet hij ook goed nadenken.

@ruitje:
Ik denk wel dat hij zijn bekken kan kantelen, hij ging bijna zitten, dat kan denk ik niet als hij niet kantelt? Ik denk dat het meer in zijn hoofd dan in zijn lijf zit. Dat het kwartje moet vallen.

@boedjang:
Met zijn voorbenen is geen probleem. Zijn achterbenen er op is dus nog niet gelukt behalve toen we er dus zowat helemaal in liepen.
En als het moet lopen we zeker door hoor, zeker buiten is dat belangrijk, dan kan je niet altijd stilstaan of de tijd nemen. Maar als dat wel kan, heeft dat wel mijn voorkeur. Op deze manier leer ik hem nadenken ipv dat hij mij maar klakkeloos volgt, en dat vind ik belangrijk. Zeker als hij moeite heeft te begrijpen waar zijn benen zijn.
Normaal achteruit is ook geen probleem, doet hij prima!

Ik denk - naast hoe dit te trainen - ik ook op zoek ben naar wat te doen als hij dus gaat draaien en bijna zitten op de klep. Stel ik sta binnenkort weer in de trailer met hem, en hij doet dat bij het eraf lopen. Wat doe ik dan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:36

Er zijn eigenlijk 2 scholen bij het trainen van trailerladen. De ene school zegt: hij mag er alleen af als jij dat zegt, de andere school zegt: hij mag er net zo vaak af als hij wil, zolang jij 'm maar weer er op vraagt.

School 1 heeft het probleem: hoe hou je een paard tegen dat er kost wat het kost er af wil?
School 2 heeft het probleem dat het er weer op eigen initiatief er af mogen een gewoonte kan worden.

Waar het op neer komt is dat je probleem 1 (hoe hou je een paard tegen) niet kan oplossen zonder dwang. Probleem 2 (wat als het een gewoonte wordt) kun je wél voorkomen. Nl door ervoor te zorgen dat je paard die trailer in wíl.

Doel is dus ervoor te zorgen dat de trailer leuker is dan er buiten. En 1 manier daarvoor is je paard níet door te laten lopen na de eerste nieuwsgierige interesse. Het zijn tenslotte net kleine kinderen. Vertel ze dat iets níet mag, en ze willen het des te harder doen.
Daarnaast is het de kunst om iedere poging (al is het maar het gewicht naar voren verplaatsen) direct te belonen.

En dat is dus ook de oplossing van het uitladen. Iedere beweging naar achteren (braaf, goeie 'try') direct belonen door niet dóór te vragen maar juist naar voren te vragen. Al is het in eerste instantie alleen maar het gewicht naar achteren verplaatsen. Prima. Even laten nadenken, en volgende poging. Voetje verzet, ook al is het een voorvoet? Mooi, weer naar voren. Wil dat achtervoetje echt niet? Til dat been gewoon op en zet 'm neer.
Het is soms even zoeken, maar beter voetje voor voetje er uit, dan met een rotgang. Dat is veel lastiger op te lossen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:38

Probeer dat dan met iets lekkers in je hand, onder zijn borst, samen naar achter lopen. Althans als dat je vraag was
En zeker de rust in achterwaarts bewaren

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:40

Ik zou proberen over ieder stapje, voor en achteruit, controle te krijgen. En opknippen in kleine delen: 4 benen op de klep, ho en achteruit. Daarna weer een paar pasjes er op. Voorhand binnen, achterhand nog op de klep, ho en achteruit. Etc.
En dan rustig toe werken naar helemaal er op en er uit. Tussendoor goed kijken of hij niet teveel spanning opbouwt.
Dan bouw je het stap voor stap op, en is de vraag niet ineens te groot.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:48

Dat was ook zeker de bedoeling Area51! Maar toen sloegen we ineens wat stappen over vandaag :')

@boedjang: dank je wel!

@Ibbel: ik denk dat ik school 2 dan vooral toe pas, en ik denk dat probleem 2 nog niet echt een issue is. En als hij iets wil juist weer even weglopen pas ik soms al toe, dat werkt heel goed! Dus als hij interesse heeft in die enge vlag, juist vlag weer weg, of juist even weer weglopen bij de bal en dan er weer naartoe. Dan wil hij ineens heel graag er naar toe, inderdaad net een klein kind.

Juist weer naar voren als ie naar achteren gaat en zo stukje bij beetje klinkt goed. :j dan kan hij ook blijven nadenken zonder dat het frustrerend wordt.
Ook al ging het vandaag erg creatief, hij ging wel erg rustig er af. Geen paniek of rotgang, dus het is wel te sturen lijkt me. Ik moet alleen even leren hoe.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Ik denk dat je veel kan met het antwoord van ibbel.

En zeker ook het laatste dat ze noemt heeft de echt een goed punt. Die van mij ging er toen ik hem pas had met een rotgang af. Dat is opgelost inmiddels maar is eigenlijk lastiger dan jouw probleem.

Ik heb dus verder niets toe te voegen maar wil je wel succes wensen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:05

Volgens mij ben je al echt goed bezig. Alle tijd die je nu in je paard steekt om het laden goed te oefenen, heb je straks weer profijt van.

Ik zou eerst even aan de hand achterwaarts oefenen en als dat soepel lukt (een vooraf bepaald aantal stappen recht naar achter gaan, dus niet scheef) dan kun je verder op de trailer.

Dat zou ik ook letterlijk stap voor stap aanpakken. Dus twee stappen erop. Twee stappen eraf. Drie stappen erop, drie stappen eraf.

Dus eigenlijk precies wat je eerder hebt gedaan, maar nu concentreer jij je op het achterwaarts van de trailer. Je geeft de beloning dus
pas na het op én afstappen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:07

Stapje voor stapje inderdaad. Dus zoals Ibbel uitlegt.

Maar ik zou buiten de trailer beginnen. Ik heb voor t trailerladen eerst mijn paarden geleerd over een matje te lopen (plufsig van Ikea), vooruit, stilstaan, achteruit. Daarbij zorgen dat je controle hebt, dus vlot erover maar ook voetje voor voetje. Zodat je paard ook echt voelt en leert waar zijn voeten zijn. Daarna heb ik pallets (Europallet met daarop waterproof betonplex) geintroduceerd, zelfde verhaal, vooruit, stilstaan, achteruit. Dus ook achteruit eraf stappen. Gaat dit goed dan zou je nog mbv staanders -balk - deken eroverheen 'wanden' kunnen maken en die langs de pallet zetten.

Ga je daarna met de trailer oefenen dan zou ik beginnen met voetjes op de klep en dan weer achterwaarts. Dat verder uitbouwen.

Ik werk met voerbeloning overigens.

Room_Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:24

Wat nog kan helpen is een zweepje, target stick of iets dergelijks meenemen en op het moment dat hij zijn achterbenen "vergeet" even een aai, aanraking over zijn rug naar zijn benen zodat die weer even een prikkeling doorgeven en hij zich weer herinnert dat daar ook nog van die dingen zitten die je moet verplaatsen om te kunnen lopen :D
Voor het draaien, hoe lang heb je het touw zodat je voldoende zijn hoofd kan tegen sturen? Oefen ook het sturen achteruit in bochtjes eens zodat je ook makkelijker kan draaien mocht hij schuin de trailer af gaan (en ook daar kan je met een stick als arm verlenging zijn billen begrenzen)

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:11

Idd bewust maken van de achterbenen. Balken lopen voor en achteruit. Je kunt ook balkjes in een L vorm neerleggen en die dus achteruit met een draai teruglopen. Misschien een heuveltje op en af zowel voor als achteruit.
En de trailer 1 stapje met beide voorvoetjes erop, dan weer terug achteruit eraf en zo steeds een stapje verder. Hier niet alleen het vooruit in meenemen, maar ook juist het achteruit. Misschien zou je hem ook een paar stapjes achteruit de klep op kunnen laten lopen.
Gewoon lekker beetje mee spelen! Maar klinkt al alsof je goed bezig bent!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:30

Veel paarden vinden vooral het eerste achteruit gaan waarbij de achterbenen lager terecht komen erg spannend. Vooral als ze al een paar keer van een trailer af zijn gegaan, dan weten ze dat ergens dat punt komt dat ze in het luchtledige stappen zeg maar ( voor hun gevoel). Dan krijg je dat ze niet graag achteruit gaan en willen omdraaien.

Tips om dat buiten de trailer eerst te oefenen heb je al gehad, maar vooral dat beuntje van Ir111 vind ik een fijne tip, net als achterwaarts van een heuveltje af gaan, maar dan zou je voor het mooie wel helemaal bovenop dat heuveltje moeten kunnen staan.

Verder vooral ervoor zorgen dat je paard zijn hoofd laag en recht voor zijn borst heeft, dat mag best met snoepjes vind ik. Dat omlaag en recht voor zijn borst zou ik niet met druk doen, maar echt vanuit ontspanning. Dicht bij je paard blijven en voel je dat hij te snel achteruit wil, kan je hem weer voorzichtig wat vooruit vragen met zijn hoofd weer wat hoger.

Maar in mijn beleving is het vaak vooral de eerste één-twee stappen dat ze achteruit de klep op moeten het probleem en dan vooral als het de eerste keren te snel moest en gedwongen is gegaan ( dat zou bij jou kunnen voordat je hem had).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 4 min geleden

Ik wilde net typen wat Jet al schrijft, het gaat vaak om het achteruit en naar beneden lopen inderdaad wat ze moeilijk/ eng vinden.

Ik zou me er overigens niet al te druk om maken, gewoon blijven oefenen zoals je doet..stap voor stap vanuit rust en vertrouwen en ook gewoon oefenen met achteruit gaan van de klep af. Eventueel iemand er naast die hem kan begeleiden zodat hij recht achteruit stapt en niet scheef de klep af. Hij moet het simpelweg gewoon leren.