Voor wie het interessant vindt, hieronder wat context en waar mijn vraag vandaan komt (anders staat mijn vraag aan het eind):
Nu ben ik dus aan het oefenen zonder druk. Hij hoeft er niet op, hij hoeft nergens heen; we gaan gewoon stapje voor stapje (letterlijk) verder tot hij erop staat. Zelf heb ik geen trailer dus ik heb nu een trailer van een vriendin te leen. Een tijdje terug heb ik 3-4x geoefend (verspreid over een weekje) en nu gisteren en vandaag weer. Ik kon weer verder waar ik was: twee voorbenen op de klep. Als hij er graag weer even af wil, dan laat ik dat toe. Resetten we, en dan gaan we weer. Zo leert hij ook goed achteruit er weer af te lopen. Dat gaat ook prima.
Gisteren kwamen we niet heel veel verder dan dat - al waren ze wel flink ver op de klep - en vandaag wilde ik kijken of zijn achterbenen tegen de klep aan konden staan ipv er nog een stukje af. Zo oefenende we een tijdje, alles in ontspanning. Na zo een keer of vijf resetten we weer en ik denk dat ik even niet zo bezig was met de trailer, ik liep er zonder nadenken weer in. En hij liep mee. En toen stond hij op de trailer.
Dit heb ik wel eens vaker geprobeerd maar meestal blokkeert hij wel, dus we waren allebei erg verbaasd in de trailer te staan. Zijn achterbenen stonden nog wel op de klep, dus hij stond niet helemaal vooraan.Maar toen? Na zeer veel beloning moest hij toch er weer af. En dat... begrijpt hij niet. Achteruit lopen is normaal geen issue, recht achteruit kan hij ook prima. Maar zo de klep af, dat kon niet in zijn hoofd. Hij probeerde een paar keer of hij niet vooruit mocht, maar toen hij door had dat achteruit echt de bedoeling was, is hij het gaan proberen. En dat uitte in draaien en bijna gaan zitten, want zijn voorbenen ging wel naar achter, maar zijn achterbenen niet. Dat kostte hem natuurlijk enorm veel kracht.. Ik wist zelf niet zo goed wat te doen op dat moment. Ik wilde vooral dat hij er zonder paniek af ging, geen paniek in de trailer zelf, en dat het een positieve ervaring was. Ook als het niet helemaal volgens het boekje ging. Hij is er met zijn achterbenen rechts af gestapt, en stond dus dwars op de klep op dat moment (wel redelijk laag). Ik kon even langs hem heen lopen en na een klein sprongetje over de klep stond hij naast me. Ik heb hem wel goed beloond want er was geen paniek, hij is er af gekomen (wel creatief), en ik wilde het positief laten zijn allemaal.
Daarna was het alsof het helemaal niet gebeurd was en waren we weer bij 'twee voorbenen erop, achterbeen er tegenaan'.
De trailer zelf is dus niet zo'n probleem... maar met achterbenen op de klep en dan zeker achteruit de klep af, wel. Ik had zelf verwacht dat we gewoon steeds een klein stapje verder gingen en dan weer achteruit eraf, en zo konden we dit oefenen en opbouwen. Maar nu hadden we dat ineens overgeslagen en moesten we de hele klep af...
Genoeg context zo denk ik
Mijn vraag is met name hoe goed mijn paard achteruit de klep af te laten lopen, als hij blokkeert in zijn achterbenen. Want ik was alleen en ik sta in de trailer, dus hem begeleiden is ook lastig. Weer naar voren laten gaan als hij gaat draaien? Belangrijkste is dat er geen paniek of frustratie bij hem ontstaat. Hij doet heel erg zijn best.Ik gebruik overigens snoepjes als beloning. Ik ben daar bij hem niet zo van, want hij wordt er erg hebberig van. Ik gebruik het alleen bij nieuwe en spannende dingen om hem extra te motiveren. Dat werkt heel goed. In gewone omgang wordt er geen snoep gebruikt.
Oh, en toen we hem van de trailer haalden toen hij bij zijn nieuwe thuis aankwam nadat ik hem gekocht had, gebeurde hetzelfde.
dan kan hij ook blijven nadenken zonder dat het frustrerend wordt.