Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Goof schreef:Bijt hij echt om te bijten, dus oren naar achteren en er vol voor gaan? Of hapt hij voor aandacht of overprikkeling?
Daar zit wel verschil in.
Elisa2 schreef:Gewoon heel duidelijk zijn, bijten mag niet..ongeacht de reden. Corrigeren met stem, een duidelijke Uh! en als hij niet luistert een keer een tikje geven. Niet hard maar dat hij even weet dat dit niet de bedoeling is. Daarna consequent blijven corrigeren met je stem.
Doet hij dit ook bij anderen?
JoliekeDH schreef:Allereerst wat super lief dat je dit doet! Fijn dat het paard nu meer verdiende rust en aandacht krijgt.
Wat mij opvalt is dat de overeenkomst tussen de bijtmomenten, contact met zijn borst/schouder regio lijkt te zijn.
Poetsen binnen bijt-bereik, dan poets je zijn borst/schouder.
Vliegendeken omdoen, sluiting op zijn borst.
Wandelen met vliegendeken, beweging/druk op zijn borst.
En halster omdoen wordt denk ik vaak gevolgd door poetsen of vliegendeken omdoen?
Bijten als iemand naast hem loopt tijdens een les is wat verder gezocht, maar het zadel/singel geeft wel druk net achter die regio.
Na het grazen niet bijten past alleen niet in bovenstaand rijtje.
Hoe reageert hij op aanrakingen/druk bij zijn borst/schouder in een rustige situatie? Bijvoorbeeld als hij los in de paddock staat en je raakt hem daar aan?
Mars schreef:Gezien het een manegepaard is lees ik zijn gedrag eerder als: blijf van me af/laat me met rust. Logisch als je dag in dag uit wordt gezadeld/gepoetst/gereden door lesklanten van allerlei niveaus. Er zullen er ongetwijfeld bij zijn die terugdeinzen van dit gedrag = succes. Hoe vaker succes hoe vaker paard dit zal herhalen.
Ik vraag me dus af of jij dit in je eentje opgelost krijgt, aangezien meerdere mensen met het paard omgaan. Als hij bij sommigen succes heeft (= ze deinzen terug, laten los of laten hem met rust) dan blijft hij motivatie houden om het gedrag in stand te houden.
. Hij herkent mij duidelijk. Dus ik hoop dat hij leert dat ik alleen leuke dingen doen. Ben nu even begonnen weer met alleen loszetten in de bak (als ik de stal doe) en wandelen. Met wandelen kan ik hem makkelijker duidelijk maken wat ik bedoel. Zonder hem te moeten slaan. Plus het wandelen en grazen vind hij ook het allerleukste dus dat wil ik graag erin houden. En op de terug weg is hij ook super braaf dus praat dan extra positief tegen hem. Mallow schreef:Hoe veel uur per dag komt dit paard buiten om in vrijheid met zijn soortgenoten om te gaan?
troi schreef:Kan goed een respect kwestie zijn. Dat het dier dat doet simpelweg omdat het kan en er geen gevolgen zijn.
Heb je de eigenaar/ instructeur gevraagd hoe die dit oplost? De obv (ouderwets boeren verstand) methode is uiteraard een knal tegen zijn kop. Ben ik niet perse voorstander van maar als je de rest hebt geprobeerd is het altijd nog beter dan continu blauwe plekken hebben omdat je gezien wordt als bijtspeeltje...
Bieden schreef:Ruinen bijten soms uit speelsigheid .Het is communicatie hoeft geen agressie of dominantie te zijn.Mijn paard beet omdat dat de beste manier was om mijn volledige aandacht te krijgen .Nu hij mijn volledige aandacht krijgt bijt hij ook niet meer.Soms een zachte hap maar dat is eerder lief en zacht.Ze hebben geen handjes hè …
Somebody85 schreef:Mallow schreef:Hoe veel uur per dag komt dit paard buiten om in vrijheid met zijn soortgenoten om te gaan?
Veel te weinig, vandaar mijn eerste dilemma helemaal te stoppen. Ik kan daar helaas niet meer aan veranderen dan dat ik nu doe, zoals extra komen, extra aandacht geven en elke keer wandelen en een betere stal huren.