Paard bijt mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebody85

Paard bijt mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:23

Sinds een tijd voelde paardrijden op manegepaarden voor mij niet meer goed, vooral vanwege het dierenwelzijn. Daarom ben ik daarmee gestopt. Helemaal zonder paarden wilde ik ook niet, dus huur ik nu op dezelfde manege een pensionstal voor een manegepaard. Hij heeft daar meer ruimte, meer rust, beter uitzicht en echt een eigen plek. Ik wil zijn leven graag aangenamer maken.

Ik mag buiten de lessen om altijd komen. Dan mest ik zijn stal uit, gooi ik hem los, poets ik hem en ga ik met hem wandelen, zodat hij gras kan eten en wat van de omgeving ziet.

Alleen loop ik nu tegen een probleem aan: hij bijt mij.

Als ik aankom, is hij enthousiast en steekt hij hinnikend zijn hoofd uit de stal. Bij het omdoen van het halster probeert hij soms al te bijten. Ook tijdens het poetsen doet hij dat als ik binnen zijn bereik kom. Onderweg naar het gras bijt hij ook. Dat is inmiddels iets minder geworden, omdat ik hem dan stilzet, achteruit laat lopen en pas verder ga als hij weer rustig is. Op de terugweg van het gras loopt hij trouwens keurig mee. Echt voorbeeldig.

Ik denk zelf dat het bijten vooral voortkomt uit enthousiasme en ongeduld. Ik heb ook al geprobeerd om eerst te wandelen en daarna te poetsen, maar dat maakt meestal weinig verschil.

Heeft iemand tips? Jullie zouden mij enorm helpen.

Kabayo

Re: Paard bijt mij

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:33

Geef je hem veel snoepjes of ander lekkers?

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:56

Kabayo schreef:
Geef je hem veel snoepjes of ander lekkers?

Goede vraag. Nee, alleen op stal. Als ik ga krijgt hij muesli. Tussendoor niks.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:58

Bijt hij echt om te bijten, dus oren naar achteren en er vol voor gaan? Of hapt hij voor aandacht of overprikkeling?
Daar zit wel verschil in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:05

Gewoon heel duidelijk zijn, bijten mag niet..ongeacht de reden. Corrigeren met stem, een duidelijke Uh! en als hij niet luistert een keer een tikje geven. Niet hard maar dat hij even weet dat dit niet de bedoeling is. Daarna consequent blijven corrigeren met je stem.

Doet hij dit ook bij anderen?

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:05

Goof schreef:
Bijt hij echt om te bijten, dus oren naar achteren en er vol voor gaan? Of hapt hij voor aandacht of overprikkeling?
Daar zit wel verschil in.

Misschien een beetje onduidelijk antwoord. Maar naar mijn gevoel zit het er precies tussen in. Het is niet een ‘vriendelijke’ hap, het is wel echt bijten. Maar hij komt ook niet met zijn oren naar achteren op mij af om mij te bijten. Hij bijt meestal als hij er net goed bij kan. Ik bijv. net onhandig sta bij het poetsen, zijn vliegendeken aan de voorkant vastmaak om naar buiten te gaan.
Laatst bijgewerkt door Somebody85 op Gisteren, 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:07

Elisa2 schreef:
Gewoon heel duidelijk zijn, bijten mag niet..ongeacht de reden. Corrigeren met stem, een duidelijke Uh! en als hij niet luistert een keer een tikje geven. Niet hard maar dat hij even weet dat dit niet de bedoeling is. Daarna consequent blijven corrigeren met je stem.

Doet hij dit ook bij anderen?

Ja, ik hoorde dat hij het ook in de les doet als er iemand naast loopt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:36

Kan goed een respect kwestie zijn. Dat het dier dat doet simpelweg omdat het kan en er geen gevolgen zijn.

Heb je de eigenaar/ instructeur gevraagd hoe die dit oplost? De obv (ouderwets boeren verstand) methode is uiteraard een knal tegen zijn kop. Ben ik niet perse voorstander van maar als je de rest hebt geprobeerd is het altijd nog beter dan continu blauwe plekken hebben omdat je gezien wordt als bijtspeeltje...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:44

Hoe is het op die manege mbt privépaarden?

ONze pony is een tijd noodgedwongen in een manege gestald geweest; daar begon ze te bijten, wat ze daarvoor niet deed. Ik kwam erachter dat ze van sommige klanten een aai kreeg en van andere een klap op haar neus, als ze die uitstak.

Bijten mag natuurlijk niet, wat de reden ook is, maar het helpt als je weet waarom hij dat doet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:51

Je zou hem als je gaat poetsen of deken omdoen kort kunnen vastzetten zodat hij je niet kan pakken. Want dat mag niet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:55

Het is enerzijds gedrag corrigeren; bijten mag niet. Corrigerende tik en daarna stem, of misschien is enkel stem nu al genoeg. Als hij het maar niet blijft herhalen. 1 keer duidelijk is beter dan 10 keer half.

Daarnaast uitzoeken waarom hij bijt. Verveling, niet passend management, wat iemand hier al zei wordt hij misschien onterecht behandeld en ga zo maar door.
Als je daar achter komt kun je dat veranderen

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:00

Ruinen bijten soms uit speelsigheid .Het is communicatie hoeft geen agressie of dominantie te zijn.Mijn paard beet omdat dat de beste manier was om mijn volledige aandacht te krijgen .Nu hij mijn volledige aandacht krijgt bijt hij ook niet meer.Soms een zachte hap maar dat is eerder lief en zacht.Ze hebben geen handjes hè …

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:02

Allereerst wat super lief dat je dit doet! Fijn dat het paard nu meer verdiende rust en aandacht krijgt.

Wat mij opvalt is dat de overeenkomst tussen de bijtmomenten, contact met zijn borst/schouder regio lijkt te zijn.

Poetsen binnen bijt-bereik, dan poets je zijn borst/schouder.
Vliegendeken omdoen, sluiting op zijn borst.
Wandelen met vliegendeken, beweging/druk op zijn borst.
En halster omdoen wordt denk ik vaak gevolgd door poetsen of vliegendeken omdoen?

Bijten als iemand naast hem loopt tijdens een les is wat verder gezocht, maar het zadel/singel geeft wel druk net achter die regio.

Na het grazen niet bijten past alleen niet in bovenstaand rijtje.

Hoe reageert hij op aanrakingen/druk bij zijn borst/schouder in een rustige situatie? Bijvoorbeeld als hij los in de paddock staat en je raakt hem daar aan?

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:19

Klinkt wel alsof het uit spanning en speelsheid is. Na het grazen is ie wel relaxed en bijt dus niet meer. Herken het van ruinen of hengsten die ik gehad heb.
Ik denk dat de tip met de volledige aandacht wel een goede is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:22

Gezien het een manegepaard is lees ik zijn gedrag eerder als: blijf van me af/laat me met rust. Logisch als je dag in dag uit wordt gezadeld/gepoetst/gereden door lesklanten van allerlei niveaus. Er zullen er ongetwijfeld bij zijn die terugdeinzen van dit gedrag = succes. Hoe vaker succes hoe vaker paard dit zal herhalen.

Ik vraag me dus af of jij dit in je eentje opgelost krijgt, aangezien meerdere mensen met het paard omgaan. Als hij bij sommigen succes heeft (= ze deinzen terug, laten los of laten hem met rust) dan blijft hij motivatie houden om het gedrag in stand te houden.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:57

JoliekeDH schreef:
Allereerst wat super lief dat je dit doet! Fijn dat het paard nu meer verdiende rust en aandacht krijgt.

Wat mij opvalt is dat de overeenkomst tussen de bijtmomenten, contact met zijn borst/schouder regio lijkt te zijn.

Poetsen binnen bijt-bereik, dan poets je zijn borst/schouder.
Vliegendeken omdoen, sluiting op zijn borst.
Wandelen met vliegendeken, beweging/druk op zijn borst.
En halster omdoen wordt denk ik vaak gevolgd door poetsen of vliegendeken omdoen?

Bijten als iemand naast hem loopt tijdens een les is wat verder gezocht, maar het zadel/singel geeft wel druk net achter die regio.

Na het grazen niet bijten past alleen niet in bovenstaand rijtje.

Hoe reageert hij op aanrakingen/druk bij zijn borst/schouder in een rustige situatie? Bijvoorbeeld als hij los in de paddock staat en je raakt hem daar aan?

Goed opgevallen, ik ga er eens op letten! Als hij losstaat kan ik alles aanraken geen reactie. Ook als hij gras heeft kan ik alles aanraken. Hij is ook bomproof. Hij vindt dat hij alles wel zelf kan.
Laatst bijgewerkt door Somebody85 op Gisteren, 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:01

Mars schreef:
Gezien het een manegepaard is lees ik zijn gedrag eerder als: blijf van me af/laat me met rust. Logisch als je dag in dag uit wordt gezadeld/gepoetst/gereden door lesklanten van allerlei niveaus. Er zullen er ongetwijfeld bij zijn die terugdeinzen van dit gedrag = succes. Hoe vaker succes hoe vaker paard dit zal herhalen.

Ik vraag me dus af of jij dit in je eentje opgelost krijgt, aangezien meerdere mensen met het paard omgaan. Als hij bij sommigen succes heeft (= ze deinzen terug, laten los of laten hem met rust) dan blijft hij motivatie houden om het gedrag in stand te houden.

Ja, dat zou ook zo maar kunnen. Ik hoop dat ik het voor mij kan oplossen. Straks geen jas, meer aan dan doet het echt pijn -O- . Hij herkent mij duidelijk. Dus ik hoop dat hij leert dat ik alleen leuke dingen doen. Ben nu even begonnen weer met alleen loszetten in de bak (als ik de stal doe) en wandelen. Met wandelen kan ik hem makkelijker duidelijk maken wat ik bedoel. Zonder hem te moeten slaan. Plus het wandelen en grazen vind hij ook het allerleukste dus dat wil ik graag erin houden. En op de terug weg is hij ook super braaf dus praat dan extra positief tegen hem.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:02

dubbel antwoord
Laatst bijgewerkt door Somebody85 op Gisteren, 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:02

Hoe veel uur per dag komt dit paard buiten om in vrijheid met zijn soortgenoten om te gaan?

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:04

Mallow schreef:
Hoe veel uur per dag komt dit paard buiten om in vrijheid met zijn soortgenoten om te gaan?

Veel te weinig, vandaar mijn eerste dilemma helemaal te stoppen. Ik kan daar helaas niet meer aan veranderen dan dat ik nu doe, zoals extra komen, extra aandacht geven en elke keer wandelen en een betere stal huren.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:07

troi schreef:
Kan goed een respect kwestie zijn. Dat het dier dat doet simpelweg omdat het kan en er geen gevolgen zijn.

Heb je de eigenaar/ instructeur gevraagd hoe die dit oplost? De obv (ouderwets boeren verstand) methode is uiteraard een knal tegen zijn kop. Ben ik niet perse voorstander van maar als je de rest hebt geprobeerd is het altijd nog beter dan continu blauwe plekken hebben omdat je gezien wordt als bijtspeeltje...

Ja, gevraagd. Maar de oplossing was slaan. Maar ik doe dat wel alleen als hij echt hard bijt. Maar wil het eigenlijk anders oplossen. Ik vermijd voor nu even de momenten als poetsen. Met wandelen kan ik hem ‘straffen’ door te stoppen, hem achteruit te zetten en wachten tot hij kalm is. Dit lijkt hierbij wel te werken denk ik… ik vind het maar lastig.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:08

dry schreef:
Klinkt wel alsof het uit spanning en speelsheid is. Na het grazen is ie wel relaxed en bijt dus niet meer. Herken het van ruinen of hengsten die ik gehad heb.
Ik denk dat de tip met de volledige aandacht wel een goede is.

Dank je wel, ga ik proberen.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:10

Bieden schreef:
Ruinen bijten soms uit speelsigheid .Het is communicatie hoeft geen agressie of dominantie te zijn.Mijn paard beet omdat dat de beste manier was om mijn volledige aandacht te krijgen .Nu hij mijn volledige aandacht krijgt bijt hij ook niet meer.Soms een zachte hap maar dat is eerder lief en zacht.Ze hebben geen handjes hè …

Ik ga er eens opletten. Bedankt voor de tip.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:11

Somebody85 schreef:
Mallow schreef:

Veel te weinig, vandaar mijn eerste dilemma helemaal te stoppen. Ik kan daar helaas niet meer aan veranderen dan dat ik nu doe, zoals extra komen, extra aandacht geven en elke keer wandelen en een betere stal huren.

Ik denk dat je daar je antwoord hebt. Je kunt er weinig aan doen en het jezelf niet aanrekenen. Maar het paard ook niet.
Ik zou ook ontzettend gefrustreerd raken als ik de hele dag opgesloten zou staan en als ik er dan uit mag met allemaal verschillende mensen aan de slag moeten die misschien niet allemaal even goed begrijpen wat hij nodig heeft.

Ik denk dat het frustratie is. Zorgen voor veel vrije beweging en hem misschien iets aanbieden waar hij wel in mag bijten? Bijvoorbeeld een halstertouw?

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:15

ALs het frustratie is snap ik dat. Daarom steek ik er ook veel extra aandacht, geld en liefde in. En je kan daarin ook zeker gelijk hebben. Ik denk dat bij naar het gras gaan het ook vooral enthousiasme is. Maar het bijten doet pijn -O-