Welke dikte touwhalster koudbloed

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chanen

Welke dikte touwhalster koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 13:45

Voor de grondwerkoefeningen met mijn trekpaard ruin wil ik graag een touwhalster en leadrope aanschaffen. Vanwege de grootte van zijn hoofd neig ik naar maatwerk van LoveLance in plaats van een vaste maat van een willekeurig ander merk. Op haar website zie ik dat zij de halsters maakt van 6mm touw.
Als ik mij er wat verder in verdiep lijkt juist voor de wat grovere paarden dikker touw geadviseerd te worden. Zodoende twijfel ik waar ik goed aan doe. Wie heeft er ervaring met touwhalsters voor koudbloeden? Wat zou jullie advies zijn met betrekking tot touwdikte?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 14:00

Ik ben benieuwd wie adviseert op dikte op basis van type. De dikte van het touw bepaald de scherpte van de inwerking. Als je voor dikker touw kiest, werkt het minder scherp in. Echter, bij goed gebruik van een touwhalster hoeft het helemaal niet zo scherp te zijn als het nu misschien klinkt. Soms wordt er een touwhalster van 8mm touw gemaakt. Het halster is dan zogenaamt wat zachter qua inwerking. De dikte van het touw maakt het halster ook wat grover en daardoor niet perse milder dan een dunner touwhalster.

Als ik koudbloeden stereotypeer zou ik juist de normale 6mm aanraden omdat zij vaak wat stugger zijn bij het ontvangen van hulpen dus een 'scherpere' hulp dan zal helpen. Al zou ik niet 'scherper' gebruiken maar duidelijker. Het touw is dunner en dus preciezer. Je hulp komt dan ook beter binnen.

Again, het zijn veel aannames, want zoals met alles is een hulp maar zo scherp als degene die het gebruikt. Ik denk dat je prima uit de voeten zal komen met zowel 6 als 8 mm.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 14:17

Op basis van mijn omschrijving van het type paard, zijn bouw en karakter in combinatie met mijn trainingsdoeleinden kwam Copilot met het advies om een touwhalster van een breder touw te gebruiken. Terwijl ik touwdikte niet specifiek in mijn prompt had opgenomen.
Hoewel de onderbouwing plausibel klonk, vertrouw ik onvoldoende op mijn eigen kennis op dat vlak om dit gelijk voor waar of onwaar uit te maken, dus ik ben blij met jouw uitleg waarom 6mm prima (of juist beter) geschikt is voor een trekpaard.
Dank je wel!

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 14:48

Wat goed dat je je erin verdiept en het beste voor je paard wilt! Dikker is echter niet altijd beter. De dikkere touwhalsters die je veel kunt vinden zijn vaak veel stugger en minder soepel. Hierdoor is de pasvorm niet zo fijn en de inwerking al helemaal niet.

Touwhalsters zijn echt werkhalsters, een hulpmiddel in je training. Door de smallere diameter, maar wel soepele touw, is de inwerking heel precies. Vooral het verschil tussen druk en geen druk is groot.
Hierdoor leert het paard heel snel. Zo'n stugger, maar dikker model geeft toch nog teveel ruis in je communicatie.
Mocht je een paard hebben waarbij die hele "scherpe" inwerking niet nodig is, kun je altijd nog kiezen voor een stukje dikker touw over de neusriem en achter de oren langs. ( bij ons heet dat de luxe variant)
Super leuk dat je ons al gevonden had, we denken heel graag met je mee om het touwhalster voor jouw paard op maat te maken in maat XXL :D

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 15:20

Ik zweer bij mijn Parelli Leadrope _/-\o_ eerst anderen gehad maar deze ligt echt het fijnst in de hand

Chanen

Re: Welke dikte touwhalster koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 22:18

Wat leuk om een reactie van jou te ontvangen lovelance. Ook dank voor jouw uitleg. Ik geloof dat ik inderdaad maar voor 6mm ga. We beginnen net en hij is niet extreem gevoelig, dus hoe minder ruis op de lijn hoe beter.

Heel fijn dat jullie ook voor de grote hoofden touwhalsters op maat kunnen maken. Voor de zekerheid meet ik deze week nog even na, maar zijn neus gaat zeker voorbij de 70cm, dus dat wordt absoluut maatwerk. :+

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 02:54

Lara schreef:
Ik ben benieuwd wie adviseert op dikte op basis van type.

Ik :j

Lara schreef:
De dikte van het touw bepaald de scherpte van de inwerking. Als je voor dikker touw kiest, werkt het minder scherp in.

Dit klopt in principe, maar alleen voor de inwerking van het touw op de neusbrug en wat een touwhalster juist de scherpe snelle druk en release geeft zijn de knopen op (gevoelige) drukpunten, met name die bij de neus. Dus met het opschalen van de dikte van het touw worden ook de knopen dikker en groter waardoor het toch scherper inwerkt dan dunner touw met kleinere knopen.

Dus ik schaal mijn touwhalsterdikte juist naar maat: mini en shet in 5mm, pony en cob in 6mm, full zowel 6 als 8mm en xfull en draft in 8mm.

Dit is een XFull in 8mm:
Afbeelding

En hier een full in 6mm en xfull in 8mm naast elkaar:
Afbeelding
Dan zie je beter dat de touwdikte op zich niet drastisch dikker is maar het oppervlakte van de knopen wel iets groter en daarmee wat beter inwerkt bij een groter paard. Hoewel deze neusband daar weer iets van weg neemt maar wel weer extra scherpte op de neusbrug geeft, die is ook niet alleen voor de mooi maar verschillende vlechten of omwikkelingen hebben ook een andere inwerking, wordt vaak ook niet bij stil gestaan. Ondanks dat rechts breder is is die bijvoorbeeld scherper dan links, die sowieso al zachter inwerkt zonder de neusknopen. Beide met hetzelfde touw afgewerkt maar door het verschil in uitvoering verdeeld rechts de druk over twee smallere hardere banen over de neus waar links over een enkele brede plattere baan druk verdeeld. Dus daarin kun je ook nog varieren om een passende werking voor je paard te vinden.
Maar zo ga ik teveel off topic, iets met van je passie je werk maken, kan er uren over praten :))

Tldr; persoonlijk adviseer ik dus voor grote maten juist dikker touw voor een betere verhouding. Maar wel met kanttekening dat type touw ook meespeeld net als wat Lovelance aangeeft, je ziet regelmatig touwhalsters van te dik stug touw wat niet goed knoopt waardoor je een halster met knotsen ipv knopen krijgt, en dat wil je ook weer niet :+

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:26

Wat ontzettend fijn om jouw visie te lezen IcePrincess! Ik ben het met je eens eigenlijk :D
Een dikker touwhalster, van materiaal zoals die van jou, zou inderdaad geen belemmering moeten zijn in de communicatie, zoals ik bij vele dikke, stugge materialen zie.

Ook een verademing om te lezen dat je uitlegt wat de afwerking op de neus kan doen.
Je ziet natuurlijk veel versierde neusbanden op touwhalsters die worden verkocht als “mooi”, maar waar ik niks lees over de inwerking die je krijgt bij dit soort “mooie” vlechten.

Fijn dus te lezen dat jij je hier wel bewust van bent.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:13

Interessant. Heel fijn om ook jouw visie te lezen IcePrincess. Je wijdt wat verder uit dan mijn vraag met betrekking tot de dikte van het touw, maar ik vind het juist wel prettig om wat extra informatie te hebben over de inwerking van de verschillende knooptypes.

Als ik het goed begrijp neemt een gevlochten neusband druk weg bij de knopen, omdat die als het ware wat wegvallen tegen het vlechtwerk? Of zie ik dat verkeerd?
In het geval van het rechter touwhalster, wat is het effect van de gevlochten neusband op de druk op de neusbrug ten opzichte van een 'basic' touwhalster? Ik ben wel benieuwd in welke gevallen je een gevlochten neusband adviseert (qua uitwerking) en welke dan de voorkeur zou hebben?
Ik heb niet te maken met een paard met een overgevoelige neus, dus vermoed dat een basic touwhalster in mijn geval zou volstaan.

Sorry, jullie enthousiasme over dit onderwerp steekt mij aan en triggert mijn nieuwsgierigheid. :D

Geheel terzijde, maar wat een fijne, uitgebreide uitleg op de website over het juist meten van het hoofd van je paard.

8nnemiek

Re: Welke dikte touwhalster koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:28

Ik maakte vroeger mijn eigen touwhalsters, en voor mijn trekpaard gebruikte ik 8mm touw. 6mm vind ik niet zo mooi op zo'n giga hoofd :=

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:38

@Lovelance, dankje, fijn om eens een positieve reactie te krijgen ipv de haat die ik regelmatig op social media krijg als ik iets informatiefs post wat sommgie mensen als kritiek ervaren :roll: . Volgens mij zijn wij ook een beetje rond dezelfde tijd begonnen, ik merk vaker dat de mensen die er al heel lang mee bezig zijn ook veel bewuster zijn van de hoe, wat en waaroms en het niet alleen maken voor de leuk. Maar ik probeer beide wel te combineren, functie hoeft niet 'saai' te zijn :D

Mijn eerste pony was enorm gevoelig op zijn neus en toen daar ook nog een litteken bij kwam was het helemaal belangrijk om goed te weten wat de effecten waren van alles.

@Chanen, alleen maar goed dat je meer wil weten! En je begrijpt het idd goed, door de neusband te vlechten vul je de ruimte naast de knoop op waardoor die minder uitsteekt en dus minder scherp overkomt.
Ik spreek nu alleen over mijn eigen halsters waar ik de cijfers van heb, andere type touwen en knooptechnieken kunnen andere cijfers geven. Maar bij mijn basic 6mm touwen steekt de knoop ongeveer 1cm uit, met touw gevlochten of omwikkelde neusband steekt de knoop op de neusbrug ongeveer een halve cm uit dus dan krijg je een minder scherpe inwerking op de drukpunten, maar richting de onderkaak zit natuurlijk geen extra touw dus bij kanteling/aannemen van je leadrope heb je wel nog steeds wat extra druk maar minder heftig dan zonder opgevulde neusband.

Citaat:
In het geval van het rechter touwhalster, wat is het effect van de gevlochten neusband op de druk op de neusbrug ten opzichte van een 'basic' touwhalster?

Beide verdelen de druk over twee lijnen op de neusbrug, hoe dikker de lijn hoe zachter te inwerking omdat de druk over een groter oppervlakte verdeeld wordt.
In het geval van een touwhalster van 6mm is de diameter dus 6mm, wikkel ik die zoals het rechtse touw dan wordt die diameter 10mm en daarmee komt de drukverdeling dus ook over twee wat bredere, iets verder uit elkaar staande lijnen terecht.
Maar.. door het omwikkelen met rond touw geef je ook weer textuur aan die lijnen wat de inwerking beinvloed want ipv twee horizontale lijnen, heb je nu twee gestreepte lijnen wat weer voor extra drukpuntjes zorgt.
Nu spreek ik weer alleen even over mijn halsters want verschil in touw en strakheid van vlecht spelen hier ook allemaal bij mee. Ik gebruik voor het vlechten zachter touw wat ik heel strak vlecht, hierdoor neem ik wat van de textuur weg zodat de drukpunten minder scherp zijn, maar tegelijkertijd voeg ik ook meer stevigheid en hardheid toe wat het weer op een andere manier iets scherper maakt waar een touwhalster zonder iets er omheen juist soepel en flexibel blijft.

Om het visueel even iets makkelijker weer te geven, hier een afdruk van links een visgraat vlecht en rechts een kaal touwhalster, imprint materiaal is vlak, drukkracht op beide touwen ongeveer even groot en een stuk zwaarden dan hoe het op de neus inwerkt natuurlijk, maar geeft wel een beeld van het oppervlakte verschil:
Afbeelding

Citaat:
Ik ben wel benieuwd in welke gevallen je een gevlochten neusband adviseert (qua uitwerking) en welke dan de voorkeur zou hebben?
Ik heb niet te maken met een paard met een overgevoelige neus, dus vermoed dat een basic touwhalster in mijn geval zou volstaan.

Dit is echt heel erg paard gebonden, en ook afhankelijk van de mens. Voor beginners raad ik een zachtere, plattere, bredere neusband aan, als je dan een foutje maakt dan is de inwerking niet meteen heel scherp, bij een gevoelig paard ook zonder neusknopen.
Heb je al ervaring met trainen met een touwhalster en een paard wat niet moeilijk is, hou het lekker simpel en gebruik een gewoon kaal touwhalster. Dit is in de meeste gevallen gewoon helemaal prima.
Wil je een wat bredere drukverdeling maar niet perse zachter op de neus, wel op de drukpunten, dan een halster met type visgraatvlecht of breed leer voor een gladde textuur.
Wil je een wat bredere drukverdeling en de scherpheid van de drukpunten behouden, dan een ingelegde neusband, dat verdeeld de druk over 3 'strepen'.
Wil je juist extra scherpte op de neusbrug, dan een neusband waarbij het touw strak gefixeerd is, kan aan elkaar genaaid zijn, omwikkeld met leer, suede, stof etc, als de neusband er maar wat stugger van wordt en de druk over 1 dunnere lijn verdeeld wordt.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:32

Grappig om nog zo'n "nerd" tegen te komen. Ik denk dat je gelijk hebt, we zijn in een tijd begonnen dat touwhalsters nog geen modeverschijnsel waren. Wij zijn nu zo'n 22 jaar bezig. Jammer dat visies en ervaringen delen voor haat reacties zorgen.

Jouw afdruk is heel interessant! Ik gebruikte altijd mijn eigen gezicht (en vooral mijn neus) om te voelen wat de inwerking precies doet. Maar deze afdruk laat wel goed zien waarom ik persoonlijk minder fan ben van omwikkelde neusstukken.

Een touwhalster is scherp wanneer het paard tegen de druk in wil gaan. Bij het aanleren van hulpen is dat ideaal. Maar het is ook een communicatiemiddel, en niet alleen fijn vanwege die scherpte. Wat er gebeurt als het halster van links naar rechts over de neusbrug beweegt, is dat een omwikkelde neusband sneller voor ongemak zorgt, zelfs als het paard netjes meebeweegt met de hulp. Het touwhalster geeft altijd wat beweging en met de "hobbels" van de omwikkeling voelt dit toch minder prettig.

Ook zoals de trend die je nu tegenkomt bij Biothane. De gevlochten neusbanden op sidepulls en kaptomen. Ik heb deze ook over mijn eigen neus gehaald, ondanks de padding, het was echt niet prettig. Ik zou benieuwd zijn wat zo'n neusriem in een klei-afdruk laat zien?

Jaaaaren terug kregen wij de vraag om voor een veulen een touwhalster te knopen, dit was echt nog ergens in de eerste jaren. Wij vonden dat toen best heftig voor zo'n jong dier, met al die knopen enzo. Wij hebben toen na lang knutselen een stuk PPM-touw zonder kern over de neus en achter de oren gemaakt. Iets wat je nu een heleboel aanbieders ziet doen, maar wat toen echt door ons bedacht is om het touwhalster net iets vriendelijker te maken voor zo'n kleintje.