@Lovelance, dankje, fijn om eens een positieve reactie te krijgen ipv de haat die ik regelmatig op social media krijg als ik iets informatiefs post wat sommgie mensen als kritiek ervaren
. Volgens mij zijn wij ook een beetje rond dezelfde tijd begonnen, ik merk vaker dat de mensen die er al heel lang mee bezig zijn ook veel bewuster zijn van de hoe, wat en waaroms en het niet alleen maken voor de leuk. Maar ik probeer beide wel te combineren, functie hoeft niet 'saai' te zijn
Mijn eerste pony was enorm gevoelig op zijn neus en toen daar ook nog een litteken bij kwam was het helemaal belangrijk om goed te weten wat de effecten waren van alles.
@Chanen, alleen maar goed dat je meer wil weten! En je begrijpt het idd goed, door de neusband te vlechten vul je de ruimte naast de knoop op waardoor die minder uitsteekt en dus minder scherp overkomt.
Ik spreek nu alleen over mijn eigen halsters waar ik de cijfers van heb, andere type touwen en knooptechnieken kunnen andere cijfers geven. Maar bij mijn basic 6mm touwen steekt de knoop ongeveer 1cm uit, met touw gevlochten of omwikkelde neusband steekt de knoop op de neusbrug ongeveer een halve cm uit dus dan krijg je een minder scherpe inwerking op de drukpunten, maar richting de onderkaak zit natuurlijk geen extra touw dus bij kanteling/aannemen van je leadrope heb je wel nog steeds wat extra druk maar minder heftig dan zonder opgevulde neusband.
Citaat:
In het geval van het rechter touwhalster, wat is het effect van de gevlochten neusband op de druk op de neusbrug ten opzichte van een 'basic' touwhalster?
Beide verdelen de druk over twee lijnen op de neusbrug, hoe dikker de lijn hoe zachter te inwerking omdat de druk over een groter oppervlakte verdeeld wordt.
In het geval van een touwhalster van 6mm is de diameter dus 6mm, wikkel ik die zoals het rechtse touw dan wordt die diameter 10mm en daarmee komt de drukverdeling dus ook over twee wat bredere, iets verder uit elkaar staande lijnen terecht.
Maar.. door het omwikkelen met rond touw geef je ook weer textuur aan die lijnen wat de inwerking beinvloed want ipv twee horizontale lijnen, heb je nu twee gestreepte lijnen wat weer voor extra drukpuntjes zorgt.
Nu spreek ik weer alleen even over mijn halsters want verschil in touw en strakheid van vlecht spelen hier ook allemaal bij mee. Ik gebruik voor het vlechten zachter touw wat ik heel strak vlecht, hierdoor neem ik wat van de textuur weg zodat de drukpunten minder scherp zijn, maar tegelijkertijd voeg ik ook meer stevigheid en hardheid toe wat het weer op een andere manier iets scherper maakt waar een touwhalster zonder iets er omheen juist soepel en flexibel blijft.
Om het visueel even iets makkelijker weer te geven, hier een afdruk van links een visgraat vlecht en rechts een kaal touwhalster, imprint materiaal is vlak, drukkracht op beide touwen ongeveer even groot en een stuk zwaarden dan hoe het op de neus inwerkt natuurlijk, maar geeft wel een beeld van het oppervlakte verschil:

Citaat:
Ik ben wel benieuwd in welke gevallen je een gevlochten neusband adviseert (qua uitwerking) en welke dan de voorkeur zou hebben?
Ik heb niet te maken met een paard met een overgevoelige neus, dus vermoed dat een basic touwhalster in mijn geval zou volstaan.
Dit is echt heel erg paard gebonden, en ook afhankelijk van de mens. Voor beginners raad ik een zachtere, plattere, bredere neusband aan, als je dan een foutje maakt dan is de inwerking niet meteen heel scherp, bij een gevoelig paard ook zonder neusknopen.
Heb je al ervaring met trainen met een touwhalster en een paard wat niet moeilijk is, hou het lekker simpel en gebruik een gewoon kaal touwhalster. Dit is in de meeste gevallen gewoon helemaal prima.
Wil je een wat bredere drukverdeling maar niet perse zachter op de neus, wel op de drukpunten, dan een halster met type visgraatvlecht of breed leer voor een gladde textuur.
Wil je een wat bredere drukverdeling en de scherpheid van de drukpunten behouden, dan een ingelegde neusband, dat verdeeld de druk over 3 'strepen'.
Wil je juist extra scherpte op de neusbrug, dan een neusband waarbij het touw strak gefixeerd is, kan aan elkaar genaaid zijn, omwikkeld met leer, suede, stof etc, als de neusband er maar wat stugger van wordt en de druk over 1 dunnere lijn verdeeld wordt.