Dubbele lijnen en release

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Dubbele lijnen en release

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-26 15:05

Ik heb vandaag (eindelijk) mijn nieuwe dubbele lijnen uit de kast gehaald. Ik heb een keer een les gehad en ben verder nog erg nieuw op dit gebied, dus een beetje voorzichtig aan het zoeken hoe dit werkt.
De lijnen zijn rond, glad maar wel een beetje zwaar. Ik merk dat ik het lastig vind om een goede release te geven, met name bij het touw aan de buitenkant die over de rug loopt. Het blijft toch wat 'hangen' op het dekje. Dit werkt wel iets beter als ik dichterbij loop, dan heb ik wat meer controle.
Nu werk ik nog met zeer weinig druk omdat mijn paard dat lastig vindt - ook onder het zadel - maar ik wil wel toewerken naar een goede verbinding en juist dat op de grond oefenen lijkt me heel fijn. Maar, dan wil ik ook goed kunnen releasen.

Ligt dit aan mijn touw (toch te zwaar?), het dekje (te ruw?), mijn eigen onhandigheid, locatie, actie? Ik hoor graag hoe ik dit kan verbeteren :) (zover dat kan zonder video/foto).

Noot: ik heb juist deze touwen laten maken omdat ik ronde touwen wilde; dat was mij aangeraden omdat ze makkelijker zouden glijden. Het touw is ook heel fijn en glad, maar wel wat zwaarder dan een standaard longeerlijn.

Sky_As

Re: Dubbele lijnen en release

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 15:40

Ik ben wel benieuwd hoe je ze vast maakt en wat voor singel je gebruikt, want dat heeft ook veel invloed.
Je zou er ook nog katrollen aan kunnen zetten, dan gaat release beter omdat dat minder blijft hangen dan door de ringen van de longeersingel....

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 15:44

1 les is wel een beetje weinig om handigheid te krijgen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 15:46

Maar wat voor touwen (materiaal) heb je laten maken?

Ik heb al eeuwen dezelfde (via Emiel Voest, de ronde rood/witte) en werk met een longeersingel met longeerpad eronder en de release is prima....

Natuurlijk vereist het wat techniek, maar naar mijn idee werkt het redelijk hetzelfde als met normale teugels (al moet je even leren beide teugels goed in handen te houden. Dat vereist wat oefening, maar is (naar mijn idee) met wat lesjes en oefenen prima te leren. Wat zegt jouw instructeur hierover?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 15:47

Century schreef:
Ik heb vandaag (eindelijk) mijn nieuwe dubbele lijnen uit de kast gehaald. Ik heb een keer een les gehad en ben verder nog erg nieuw op dit gebied, dus een beetje voorzichtig aan het zoeken hoe dit werkt.
De lijnen zijn rond, glad maar wel een beetje zwaar. Ik merk dat ik het lastig vind om een goede release te geven, met name bij het touw aan de buitenkant die over de rug loopt. Het blijft toch wat 'hangen' op het dekje. Dit werkt wel iets beter als ik dichterbij loop, dan heb ik wat meer controle.
Nu werk ik nog met zeer weinig druk omdat mijn paard dat lastig vindt - ook onder het zadel - maar ik wil wel toewerken naar een goede verbinding en juist dat op de grond oefenen lijkt me heel fijn. Maar, dan wil ik ook goed kunnen releasen.

Heb je een foto? Dan kijk ik even mee
Ligt dit aan mijn touw (toch te zwaar?), het dekje (te ruw?), mijn eigen onhandigheid, locatie, actie? Ik hoor graag hoe ik dit kan verbeteren :) (zover dat kan zonder video/foto).

Noot: ik heb juist deze touwen laten maken omdat ik ronde touwen wilde; dat was mij aangeraden omdat ze makkelijker zouden glijden. Het touw is ook heel fijn en glad, maar wel wat zwaarder dan een standaard longeerlijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 16:33

Twiggy2008 schreef:
Maar wat voor touwen (materiaal) heb je laten maken?

Ik heb al eeuwen dezelfde (via Emiel Voest, de ronde rood/witte) en werk met een longeersingel met longeerpad eronder en de release is prima....

Natuurlijk vereist het wat techniek, maar naar mijn idee werkt het redelijk hetzelfde als met normale teugels (al moet je even leren beide teugels goed in handen te houden. Dat vereist wat oefening, maar is (naar mijn idee) met wat lesjes en oefenen prima te leren. Wat zegt jouw instructeur hierover?

Die heb ik ook, maar ik heb de buitenlijn dan om de achterhand heen, niet over de rug. Over
De rug is de release idd moeilijker; de lijn van Haanstra doet dat iets beter.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-26 16:53

Bedankt voor de reacties!

Ik snap dat één les weinig is hoor! Die les was meer een introductie om te kijken of dit iets voor ons was voor ik dingen ging aanschaffen. Mijn poging vandaag was de eerste keer even proberen na de les en toen viel me dit op; en ik was nieuwsgierig naar meningen van anderen. Ik begrijp dat meer oefening en les nodig is als ik hier handiger in wil worden. Introductieles was al even geleden dus ik heb op het moment geen contact met die instructrice en ze is ook verhuisd, dus mogelijk moet ik een nieuwe zoeken.

Ik heb deze singel: https://hypostore.nl/imperial-riding-lo ... extra.html en had er een gewoon dressuurdekje onder. ik had de lijnen nu door de onderste ring aan de zijkant.

De touwen zijn polypropyleen en hier besteld/laten maken: https://www.horsebeads.eu/product/92427 ... touw-14-mm.

Ik heb geen foto, daar heb ik niet aan gedacht, sorry.
Touw om de achterhand klinkt eigenlijk ook nog wel als een interessante optie, kan me voorstellen dat dat veel beter werkt met de release.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 17:09

Ah, ja, ik werk ook met de lijn om de achterhand. Alleen als ik zonder longeersingel bezig ben, doe ik 'm over de rug. Wat trouwens lang geleden is, dat ik dat heb gedaan :o .

Denk dat jouw dubbele lijnen wel van iets ander materiaal zijn, dan die ik heb. Longeersingel ziet er prima uit, met die onderste ring.

Gewoon lekker oefenen en misschien even in je les overleggen over de release van die buitenteugel. Het is zo superleuk om te doen met je paard, dus veel plezier nog :) !!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 17:48

Ik zou deze zelf niet graag met deze lijnen werken, dit touw snijdt heel snel zowel in jouw handen of als je paard vast er in komt. Ik zou gaan voor deze: https://www.lovelance.nl/products/dubbe ... 6-50-meter die glijden ook veel fijner verder zou ik geen dekje eronder doen maar een onderlegger of een dubbel gevouwen dekje zodat de lijnen langs de huid gaan en nergens blijven hangen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-26 17:54

Het touw is heel zacht en glad, ik denk dat het risico op snijden minimaal is, maar ik houd de optie van andere lijnen in gedachten. Ik wil het wel hier eerst mee proberen.
Ander dekje of anders op de rug gelegd, of touw om de achterhand lijkt me een goede om mee te beginnen :j

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 18:12

Waarom doe je het dekje niet gewoon eronder weg?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-26 18:16

Vind ik een goede vraag, ik vroeg me af of dat kon en hoe prettig dat is voor het paard? Ik zit nu te kijken naar een longeerpad.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 18:37

Ik ben helemaal geen fan van de lijnen om de achterhand met longeren. Je wilt datje paard in een fijne constante aanleuning gaat lopen maar met de lijn om de achterhand snogt het bij elke pas in de mond. Is dan net of ie elke pas met kneepjes in de buitenhand rijdt voor ie paard en dat is inmiddels toch wel algemeen bekend dat je daarmee geen correcte aanleuning krijgt.

Dubbele lijnen gewoon over de rug. Wil je toch iets om die achterhand extra te stimuleren (hoewel mijn inziens het beste gewoon een actieve achterhand door een juiste drijvende hulp dmv je eigen positie en lichaamshouding en de manier waarop je de longeerzweep vasthoudt) dan kun ie een losse body bandage om de achterhand doen die je aan de longeersingel vastmaakt maar GEEN verbinding heeft met de mond.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 18:41

Sky_As schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe je ze vast maakt en wat voor singel je gebruikt, want dat heeft ook veel invloed.
Je zou er ook nog katrollen aan kunnen zetten, dan gaat release beter omdat dat minder blijft hangen dan door de ringen van de longeersingel....

Katrollen versterken ook de impact van elke ophouding die jij met je hand maakt. Dus in de handen van iemand die begint met longeren jan dat heel scherp zijn.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 18:42

Century schreef:
Vind ik een goede vraag, ik vroeg me af of dat kon en hoe prettig dat is voor het paard? Ik zit nu te kijken naar een longeerpad.

Ik longeren altijd zonder dekje. Ik merk bij mijn pony persoonlijk geen verschil

Nu ik er over nadenken zie ik bij ons op stal bijna niemand een dekje gebruiken

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 19:35

oji schreef:
Sky_As schreef:

Katrollen versterken ook de impact van elke ophouding die jij met je hand maakt. Dus in de handen van iemand die begint met longeren jan dat heel scherp zijn.

Die snap ik even niet.... Als je de lijn gewoon als teugels pakt en zo ook vast maakt dan toch niet?
Ik doe het katrol aan de Singel ipv de lijn door de ogen van de singel te doen.
Dan werkt het in mijn ogen niet anders in, alleen minder risico dat de lijn blijft hangen omdat de ogen dan wat losser bewegen ipv vast zitten aan de singel als je begrijpt wat ik bedoel.
Dus ik gebruik ze niet als hefboom, maar juist als mogelijkheid om het oog waar je normaal de lijn door heen doet wat flexibeler te houden....

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-26 19:47

Amber_anne schreef:
Century schreef:

Ik longeren altijd zonder dekje. Ik merk bij mijn pony persoonlijk geen verschil

Nu ik er over nadenken zie ik bij ons op stal bijna niemand een dekje gebruiken

Misschien wel interessant om een poll over te openen, ben wel benieuwd naar de ideeën erachter.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 19:52

Ik zal een topic openen, kijken wat anderen doen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 20:34

Met dubbele longe gebruik je bij voorkeur een singel met de ogen er vast aan. Doordat die blijven staan heb je een veel betere release. Nu bij de singel die jij hebt komt de lijn als het ware klem tussen het oog en het dekje. Bij vaste ogen heb je dat niet en glijdt het touw echt door het oog.

Afbeelding

Edit; voorbeeldfoto toegevoegd.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 20:51

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 03:52

oji schreef:
Ik ben helemaal geen fan van de lijnen om de achterhand met longeren. Je wilt datje paard in een fijne constante aanleuning gaat lopen maar met de lijn om de achterhand snogt het bij elke pas in de mond. Is dan net of ie elke pas met kneepjes in de buitenhand rijdt voor ie paard en dat is inmiddels toch wel algemeen bekend dat je daarmee geen correcte aanleuning krijgt.

Dubbele lijnen gewoon over de rug. Wil je toch iets om die achterhand extra te stimuleren (hoewel mijn inziens het beste gewoon een actieve achterhand door een juiste drijvende hulp dmv je eigen positie en lichaamshouding en de manier waarop je de longeerzweep vasthoudt) dan kun ie een losse body bandage om de achterhand doen die je aan de longeersingel vastmaakt maar GEEN verbinding heeft met de mond.

Als het enkel om longeren gaat, ben ik dit wel met je eens (dan werk ik ook over de rug). Ik weet niet of TS enkel op de cirkel werkt? Voor mij is werken met de dubbele lange lijnen vooral in menpositie en ik gebruik een cirkel dan als oefening tussendoor en dan blijft een lijn inderdaad om de achterhand. Overigens hier alles bitloos en in menpositie geen longeerzweep, maar op energie/stemhulp....

Longeren ben ik persoonlijk niet echt fan van. Al moet je in menpositie zelf natuurlijk ook veel lopen :D .

Overigens heb ik altijd geleerd om dit met handschoentjes te doen, al schuren mijn lijnen gelukkig niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 09:10

oji schreef:

:j

En wat 996 schrijft, de juiste longeersingel is enorm belangrijk..met grote ogen waar alles makkelijk doorheen glijdt.