Waarom koetsier rechts?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zanegrey

Waarom koetsier rechts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 14:37

Wat ik me afvroeg: waarom zit de koetsier eigenlijk aan de rechterkant en niet links, zoals in een auto?

Op onze kar zit een extra opstap aan de rechterkant. Wel logisch als je aan de rechterkant zit. Maar ik ben gewend om links op te stappen. Heb mijn stoel nu trouwens naar het midden verplaatst.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 14:55

Dat komt vanuit Engeland, daar rijden ze links.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 16:36

Percy schreef:
Dat komt vanuit Engeland, daar rijden ze links.

Heel Europa reed links in de tijd dat er alleen maar wagens en ruiters op de weg waren.

En dat links rijden (en links opstappen) was vanwege de ruiters. Die hadden hun zwaard aan hun linkerbeen hangen om met rechts te gebruiken. Als je links houdt, ram je met je zwaard aan je been niet tegen dat van je tegenligger aan én je kunt 'm met je rechterhand makkelijk aanvallen. Vandaar overigens ook de rijbaan etiquette: bij het passeren moet je elkaar de rechterhand kunnen geven. Maw., je houdt links.
En als ruiters links houden, dan moeten wagens dat uiteraard ook doen. Met de koetsier rechts - hoewel die ook heel vaak in het midden zat.

Fun fact: omdat Napoleon linkshandig was, heeft hij het rechts rijden ingevoerd in de landen die hij veroverd had. Later volgden meer landen. Zweden ging pas in 1967 over.

Varenka

Re: Waarom koetsier rechts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 17:27

En als je je zweep in de rechterhand houdt, dan steekt die dus een stukje naar links uit aan de voorkant. Als je dan rechts zit (of in het midden), dan heb je meer ruimte over voordat je de antennes van tegemoet komende auto’s ramt, of fietsers in hun gezicht maait. Dus ook tegenwoordig heeft het zeker nog voordelen om het verkeer!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 18:30

@Ibbel: ik ken juist dat je elkaar de linkerhand moet kunnen geven als rijbaan etiquette. En op de linkerhand heb je ook voorrang op de rechterhand, op de rechterhand moet je van de hoefslag af (en elkaar dus links passeren, elkaar de linkerhand kunnen geven).

Dus ergens is die rijbaan etiquette mee geëvolueerd met het rechts rijden op de weg.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 19:07

dat heeft toch ook te maken met spannen, het bijdehandte paard links en vandehandte paard rechts. Met het achenbach men systeem.
Laatst bijgewerkt door juval op 15-03-26 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 19:10

Marije_jiplover schreef:
@Ibbel: ik ken juist dat je elkaar de linkerhand moet kunnen geven als rijbaan etiquette. En op de linkerhand heb je ook voorrang op de rechterhand, op de rechterhand moet je van de hoefslag af (en elkaar dus links passeren, elkaar de linkerhand kunnen geven).

Dus ergens is die rijbaan etiquette mee geëvolueerd met het rechts rijden op de weg.

Dan heb ik het of verkeerd onthouden of verkeerd geleerd (50 jaar geleden). Kan allebei :+ Ik rij al jaren niet meer in groepen in een bak :))

zanegrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 19:13

Dat van Napoleon wist ik niet, maar wel logisch dan.

Ik heb onder het zadel alleen maar western gereden, daar hadden we niet zoveel last van rijbaanetikette