Hoe slagriem vast maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zanegrey

Hoe slagriem vast maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:54

Onze haf is op zich meestal heel braaf voor de kar, maar soms wil hij wel eens een bokje geven. Tot nu toe ben ik daar niet echt van onder de indruk. Maar de laatste keer dat hij voor de kar bokte, kwam hij over 1 van de lamoenstangen heen met 1 achterbeen, en raakte aardig in paniek. Dat wil ik toch wel voorkomen.
Ik heb daarom nu een slagriem aangeschaft. Maar hoe je deze het beste kunt vastmaken ben ik nog niet uit. Manier 1: redelijk verticaal naar beneden hangend, zoals op de foto op deze pagina: https://www.allesvoordemenner.nl/a-84911324-8982284/toebehoren/slagriem/. Ik vind het zo best erg los hangen, en de culeron wordt wel erg opgewipt op deze manier.
Manier 2: Volgens deze knakker https://www.youtube.com/watch?v=JvKUAqeJ64w moet de riem onder een hoek van 45 graden door het oog van de broek. Klinkt op zich best plausibel, het ziet er ook mooi aangesloten uit, maar kennelijk doen veel mensen het op manier 1. Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere menners die een slagriem gebruiken en hoe zij de riem bevestigen.

Ibbel

Re: Hoe slagriem vast maken

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:05

De keer dat ik een paard had dat wel eens een bokje gaf, heb ik gewoon een touw gepakt. Lus om het lamoen, over het hoogste punt van de kont (dus niet zoals de foto van Voskamp Hall) en vastknopen aan de andere kant. Wel een beetje speling nemen natuurlijk, maar ook weer niet zoveel als op die foto van Voskamp Hall. Werkte prima. Was met 2x keer proberen te bokken over.

zanegrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:25

Ibbel schreef:
De keer dat ik een paard had dat wel eens een bokje gaf, heb ik gewoon een touw gepakt. Lus om het lamoen, over het hoogste punt van de kont (dus niet zoals de foto van Voskamp Hall) en vastknopen aan de andere kant. Wel een beetje speling nemen natuurlijk, maar ook weer niet zoveel als op die foto van Voskamp Hall. Werkte prima. Was met 2x keer proberen te bokken over.

Dat kan natuurlijk ook 8-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:31

Ik heb zo'n ding weleens bevestigd en ook andere ermee zien rijden en dat was eigenlijk allemaal bevestigd zoals op de eerste manier. Hij moet ook niet te strak zitten want dan kunnen ze niet vrij er onderdoor bewegen bij de galop bijvoorbeeld. Het is puur en alleen dat als de kont echt omhoog gaat zoals bij het bokken dat dit tegen gehouden wordt door de slagriem.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:41

Persoonlijk zou ik geen galop voor de kar willen doen met een paard dat een slagriem nodig heeft :D Voldoende ruimte om ongehinderd te kunnen draven is prima. Springen ze aan in galop dan is dat meestal de voorbode voor willen gaan bokken en dan is die slagriem meteen een rem, want galop zou ik echt nog niet willen op dit punt in de africhting.

En waarom het ding zo laag over de kont bevestigen? Hoogste punt is veel logischer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:46

Mwah dat hoeft niet, hij moet niet te strak zitten want dan kunnen ze reageren op de druk van de riem. Ik heb het zo geleerd van een prof menner zoals in het eerste voorbeeld dus ik ga er vanuit dat die het wel weet. :-)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:56

Tja, mijn meninstructrice (Ned kampioen geweest) doet 'm dus wel over het hoogste punt :D
Qua 'losheid' gewoon net als de broek, dat geeft voldoende bewegingsvrijheid.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:12

In de tijd dat wij een slagriem gebruikten deden we het ook op manier 1.. Ik heb er geen goede onderbouwing voor, behalve dat onze meninstructeur het ons zo geleerd heeft. We hebben m een paar keer gebruikt en nu nooit meer. Hier zie je het in beweging:
https://www.instagram.com/reel/Cl_MNFmo ... BiNWFlZA==

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:22

Ik gebruik hem ook volgens manier 1.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:16

Afbeelding

Ik had het altijd op manier 1 vast.

zanegrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:34

Ok, gaan we het vandaag proberen op manier 1. Op het filmpje en de foto die hier gedeeld worden zie ik wel dat jullie hem minder los hebben dan op de foto van allesvoordemenner.nl.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:50

De slagriem zit zeker wel net zo los hoor, alleen ik had geen ideal maar een Zilco ivm veiligheidsluitingen. Je wilt echt niet dat hij belemmerd in gewoon werk.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:55

Op het filmpje draagt hij de eerste keer de slagriem (en loopt hij uberhaupt voor de eerste keer enkelspan in de koets). Er zijn nog een aantal andere filmpjes waarop de riem een stuk losser zit, maar daarop is de slagriem minder goed zichtbaar. Daarom heb ik ervoor gekozen om dit filmpje te delen ;)

Succes!