Van veel stromingen en discipline's hebben we kletstopics, maar ik kon hier geen actief topic van terugvinden; trainen middels positieve bekrachtiging (met keuzevrijheid / Force Free = vaak met behulp van clickertraining).
De afgelopen jaren is mijn visie en aanpak veranderd en ben ik meer richting het trainen zonder druk en correcties afgedwaald. Cooperative care, bridges, tactiele cues, shaping en héél véél targettraining. Nieuwe communities, boeken... Inmiddels kan ik me geen 'weg terug' meer indenken.
En dat is super leuk en leerzaam! Maar; soms wel een beetje eenzaam!
Ik heb ook gemerkt dat ik nog wel op Bokt meelees, maar niet echt meer mee klets omdat ik me nu met andere dingen bezighoud.
Nu ben ik toch eigenlijk wel heel benieuwd of er meer Bokkers zijn die zich bezighouden met deze manier van omgang en training.
Wellicht kunnen we hier connecten met elkaar, met elkaar meedenken, overwinningen delen - en juist struggles!
Misschien leuk om je even voor te stellen en te vertellen over hoe je in aanraking bent gekomen met jouw visie / stroming? En waar houd je je nu mee bezig met jouw paard(en)?
Ik wil wel vragen dit topic gericht te houden op een R+ FF visie
& niet af te dwalen naar 'cookie on top' of vergelijkbare trainingsstromingen.
Dit is in werkelijkheid écht iets anders dan R+ training.
En, daarnaast betekent R+ niet per definitie dat het paard keuzevrijheid ervaart. Dit onderwerp bespreken is natuurlijk juist heel interessant.
Oké, ik wil de algemene intro niet te lang maken, dus ik zal me later even voorstellen!

PS: Ik weet dat bijna iedere paardengek begint met het trainen van paarden middels negatieve bekrachtiging en correcties. Dit veranderen kan ontzettend lastig zijn; alsof je het wiel opnieuw uitvindt. Zeker omdat het in de paardenwereld nog niet als standaard is opgenomen en gemeenschappen klein zijn.Het 'goed willen doen' is een streven. Als je het nog ingewikkeld en lastig vindt om te bepalen wat voor jou werkt, wil ik je juist uitnodigen mee te lezen.
) en wat simpel schriktraining-targetwerk.