Longeer tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xnainiex

Longeer tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:02

Hoi allemaal,

Ik wil graag wat advies vragen over het longeren van mijn paard (bijna 3) en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik heb haar nu drie keer gelongeerd. Het gaat eigenlijk met vlagen. De eerste paar rondjes gaat ze vaak flink rennen en bokken, wat op zich logisch is omdat ze het nog niet echt kent. Daarna wordt ze meestal wel wat rustiger.

Wat me vooral opvalt is dat ze telkens de steun aan de rand van de bak zoekt. Ze probeert haar balans nog te vinden en niet zo goed weet wat er van haar verwacht wordt. Alleen vandaag ging het bijna mis: doordat ze zo tegen de rand “plakte”, verloor ze haar evenwicht, begon te bokken en viel bijna tegen de muur aan. Gelukkig liep het goed af, maar dit wil je natuurlijk niet nog een keer meemaken.

De eerste keer heb ik met een los werktouw gelongeerd, de keren daarna met een echte longeerlijn. Er is ook een keer gebeurd dat ze ineens omdraaide en ik net te langzaam reageerde, waardoor het touw tussen haar billen kwam. Daar schrok ze enorm van en raakte ze in paniek. Dat was voor ons allebei niet fijn.

Mijn vraag is eigenlijk: hoe hebben jullie het aangepakt toen jullie paard het longeren nog moest leren? Hebben jullie tips om te voorkomen dat ze zo tegen de rand blijft hangen? En hoe leer je ze op een rustige manier balans en begrip voor het werken aan de longe?

Ik hoor graag jullie ervaringen!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:36

Ik denk dat je even een paar stappen terug moet doen. Rennen en bokken kan komen omdat ze fris is maar het kan ook zijn omdat ze het nog niet snapt en het even te veel wordt. Dit waarschijnlijk in combinatie met een stukje onbalans natuurlijk. Persoonlijk wil ik altijd dat ze in stap de cirkel op gaan, dit bereik je door het in hele kleine stapjes op te bouwen. Eerst een kwart cirkeltje van je af sturen en weer bij je vragen, daarna een half cirkeltje etc. Zo leer je ze ook meteen dat ze hun aandacht bij jou houden en weten dat jij de 'veilige haven' bent mochten ze eens ergens van schrikken. Voordat je begint met longeren is het ook belangrijk dat je ze overal met de lijn kunt aanraken, de reden hiervoor heb je al gemerkt. TRT method heeft een fijne opbouw voor longeren, je kunt ook eens op zoek gaan naar een grondwerk instructeur die een keertje mee kijkt om je te helpen met de basis :)