Longeer tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xnainiex

Longeer tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 00:02

Hoi allemaal,

Ik wil graag wat advies vragen over het longeren van mijn paard (bijna 3) en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik heb haar nu drie keer gelongeerd. Het gaat eigenlijk met vlagen. De eerste paar rondjes gaat ze vaak flink rennen en bokken, wat op zich logisch is omdat ze het nog niet echt kent. Daarna wordt ze meestal wel wat rustiger.

Wat me vooral opvalt is dat ze telkens de steun aan de rand van de bak zoekt. Ze probeert haar balans nog te vinden en niet zo goed weet wat er van haar verwacht wordt. Alleen vandaag ging het bijna mis: doordat ze zo tegen de rand “plakte”, verloor ze haar evenwicht, begon te bokken en viel bijna tegen de muur aan. Gelukkig liep het goed af, maar dit wil je natuurlijk niet nog een keer meemaken.

De eerste keer heb ik met een los werktouw gelongeerd, de keren daarna met een echte longeerlijn. Er is ook een keer gebeurd dat ze ineens omdraaide en ik net te langzaam reageerde, waardoor het touw tussen haar billen kwam. Daar schrok ze enorm van en raakte ze in paniek. Dat was voor ons allebei niet fijn.

Mijn vraag is eigenlijk: hoe hebben jullie het aangepakt toen jullie paard het longeren nog moest leren? Hebben jullie tips om te voorkomen dat ze zo tegen de rand blijft hangen? En hoe leer je ze op een rustige manier balans en begrip voor het werken aan de longe?

Ik hoor graag jullie ervaringen!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 01:36

Ik denk dat je even een paar stappen terug moet doen. Rennen en bokken kan komen omdat ze fris is maar het kan ook zijn omdat ze het nog niet snapt en het even te veel wordt. Dit waarschijnlijk in combinatie met een stukje onbalans natuurlijk. Persoonlijk wil ik altijd dat ze in stap de cirkel op gaan, dit bereik je door het in hele kleine stapjes op te bouwen. Eerst een kwart cirkeltje van je af sturen en weer bij je vragen, daarna een half cirkeltje etc. Zo leer je ze ook meteen dat ze hun aandacht bij jou houden en weten dat jij de 'veilige haven' bent mochten ze eens ergens van schrikken. Voordat je begint met longeren is het ook belangrijk dat je ze overal met de lijn kunt aanraken, de reden hiervoor heb je al gemerkt. TRT method heeft een fijne opbouw voor longeren, je kunt ook eens op zoek gaan naar een grondwerk instructeur die een keertje mee kijkt om je te helpen met de basis :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 08:51

Ik leer ze het longeren altijd eerst los in een roundpen of afgezette bak, op die manier heb je geen problemen met snel omdraaien en de longeerlijn die dan link kan worden. Omdat jouw paard spanning lijkt op te bouwen zou ik beginnen met stappen aan de hand eerst en de rust bewaren en daarna rustig een paar rondjes beide kanten op. Vooral niet teveel en snel willen met een bijna driejarige, longeren is belastend voor ze. Dus focus op: ontspanning, rust en herhaling. Meer niet.

Dan heb je waarschijnlijk ook geen problemen met dat ze tegen de wand aan loopt.

RianneH

Re: Longeer tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 11:46

Je wilt te veel te snel, en daarom loop je tegen deze problemen aan. Begin bij het begin, je paard kent longeren niet. Je kan van een kleuter niet verwachten dat ie een mooi rondje kan maken als ze dit nog nooit gedaan hebben. Je leert ze eerst wat de grenzen van het papier is, dan wat de potlood is en dan begin je met een klein rondje die ze steeds groter en netter kunnen maken naarmate de training verloopt.

Oftewel, begin rustig(er). Kent je paard al het verruimen van je af met hulp van lichaamstaal/zweepje? Je begint rustig samen te lopen, naast het paard en stuurt het paard van je af, om zo het rondje te vergroten. Gezien je blijft stappen hoeft het nog niet tot het einde van de bak, belangrijker is dat ze op jou reageren. Zo kan je sluiten en vergroten aanleren wat je in de volgende gangen ook gebruikt. Let op je eigen plek, te ver voor het schouder is uitnodigen tot omdraaien en wees zelf snel genoeg. Pas als je daar de afspraken duidelijk hebt kan je aan andere gangen werken en zit je ook niet zo geplakt aan de bakrand omdat ze in stap al leren wat de cirkel is, ipv het einde va jouw touw.

Maar de beste tip is om hierin les te nemen, zodat jij leert wat je je paard moet leren.

Rauka

Re: Longeer tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:11

Veel goede tips hierboven! En helemaal mee eens, kleine stapjes. Een oefening in super kleine stapjes opdelen en later die stapjes, die puzzelstukjes,aan elkaar plakken tot een moeilijke oefening zoals longeren.

Ik oefen met de jonkies al heel vroeg met touw tussen/aan benen. Benen aanraken met touw, en als ze ontspannen belonen.

Later doe ik het touw om 1 been tegelijk, als ze ontspannen, belonen. Vervolgens leer ik ze het touw te volgen wat om het been zit. Dus ipv dat ik ze aan het halstertouw leid,leid ik ze aan een voor- of achterbeen.

Dit voorkomt paniek als ik met ze werk,maar voor mij ook super belangrijk is dat, als ze een keer vast komen te zitten in de omheining oid,ook niet in paniek raken maar rustig blijven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:49

Ik heb ook een net 3 jarige. Ik ben begonnen met in de bak lopen en dan paard op de hoefslag lopen en zelf iets naar binnen, daarmee pak ik de halve bak, als dat lukt houd ik ietsje meer afstand door paard naar buiten te houden met de zweep of als hij het echt even niet oppakt gewoon echt fysiek terug op de hoefslag te zetten en dan weer verder te gaan.
Dan leren ze al wat zelfstandig op eigen benen lopen, ik pak dan ook kleine voltes mee waarmee ik ‘m om me heen laat stappen en dan volg ik de hoefslag weer een stukje.
Als dat goed gaat pak ik een stukje draf mee op zo’n kleine volte en stukjes rechtuit, dan loop ik dus gewoon aan de binnenkant mee.
Die van mij snapt dat nu aardig en ik kan steeds meer afstand houden.
Het echt longeren in de longeercirkel heb ik nu een paar keer geprobeerd maar dat vind hij ook nog heel spannend en dan komt hij ook snel wat meer naar me toe of draait een keer.
Dan zet ik ‘m weer rustig de goede kant op, loop ik op een kleine volte mee tot hij netjes rond gaat en probeer ik weer wat meer afstand te nemen.
Het in het begin goed meelopen op een kleinere volte in het midden helpt ze meestal wel goed.