Wedstrijd doelen mennen 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shetlander10

Wedstrijd doelen mennen 2026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 14:31

Hoi!

Zoals de titel al aangeeft, wat zijn jullie men doelen voor 2026?
Na aanleiding van eerdere topics van voorgaande jaren start ik dit topic.

Het lijkt mij leuk om weer lekker te kletsen over de men wedstrijden en ieders eigen doelen! :)

Spaikey

Re: Wedstrijd doelen mennen 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 15:14

Ik hoop eind Maart te kunnen starten met mijn nieuwe pony. Maar eerst weer oppakken ze staat al meer dan een maand stil ivm weer en tijdgebrek. Hopelijk binnenkort weer aan de slag2

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 15:15

Mijn doel is mijn paard meer ontspannen te krijgen tijdens het rijden met andere aanspanningen en ondertussen lekker doortrainen en misschien af en toe een wedstrijdje te doen voor de ervaring.

shetlander10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 20:03

Mooie doelen hebben jullie allebei!
Zelf ga ik volgende maand voor het eerst starten met mijn 2 net beleerde pony's. Puur voor de ervaring. Zelf heb ik helemaal geen ervaring in de dressuur. Het is niet mijn goede kant maar hoop er d.m.v. lessen wel beter in te worden.
Als we heel de baan door komen met een ontspannen ervaring voor allebei ben ik tevreden!
Verder wil ik dit jaar ook wat vaardigheid wedstrijdjes rijden. En leuke ritten maken, naar het strand enzo en bovenal veel lol met ze maken!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 20:14

Leuk topic. Ik ben op dit moment bezig met de beginselen van het beleren van mijn welsh A. Het tuig, de commando's, sturen en het slepen kan ik zelf. Rond begin mei gaat ze naar de persoon die de wagen erachter gaat hangen. Daar ben ik zelf te onervaren voor.

Mijn doel is dus de wagen erachter en überhaupt rijden, de eventuele rest zijn cadeautjes. :D

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 21:02

Ik ga in maart beginnen met de tweespancursus (ik kan het al wel, maar wil graag het koetsiersbewijs 2 span)
Verder staan er veel leuke bosritten op de planning en ik zou graag marathon hindernissen trainen.
qua wedstrijden misschien een dressuur of vaardigheid maar dat valt nog niet mee in mijn huidige woongebied.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 08:01

Leuk!
Afgelopen jaar was ik een beetje doel-loos aan het rond sturen.
Toen wat ZZ met Deedee gereden, paar keer 4 jarige ruin van een vriendin gestart voor de grap (eind stand L+3 enkelkspan, L+4 2span dressuur en M+2 enkelspan vaardigheid, ook hippiade gereden met hem). Mijn new forest Sheeca is betuigd, die 4x 1 proefje gestart, teller staat op L+5.

Voor dit jaar zijn de doelen om 2span met Deedee en haar dochter Roxs te rijden en een paar puntjes te halen. Ook met Roxs in het enkelspan.
Doel is om met Roxs de punten te halen om M te mogen (dressuur enkel en 2span, vaardigheid 2span) en in het enkelspan vaardigheid een puntje gescoord te hebben.

En Sheeca weer goed te krijgen, die is geblesseerd. Met haar heb ik eigenlijk soort gelijk doel, punten om M dressuur te mogen en een winstpunt in de M vaardigheid zou mooi zijn eind van het jaar.

Deedee eigenlijk geen doelen, die loopt in het ZZ echt op haar top.
Keertje mendurance starten is leuk, maar bij haar is het alles mag en niets moet. Die heeft al zo veel gepresteerd.

shetlander10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:15

pjer schreef:
Ik ga in maart beginnen met de tweespancursus (ik kan het al wel, maar wil graag het koetsiersbewijs 2 span)
Verder staan er veel leuke bosritten op de planning en ik zou graag marathon hindernissen trainen.
qua wedstrijden misschien een dressuur of vaardigheid maar dat valt nog niet mee in mijn huidige woongebied.

heel leuk! wat is het 'voordeel' van een koetsiersbewijs hebben? ik zit te twijfelen, men al jaren maar nooit een cursus gedaan. haha oops. :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:52

Ik heb enkel en 2span.
Enkel ooit gehaald omdat ik wel pony's voor andere betuigde en het een aanrader vond voor klanten om hem te hebben, maar ik had hem zelf niet.
Mijn instructrice gaf een cursus en ben alleen voor het examen aangesloten. Alleen een lesje gehad om de puntjes op de I te zetten voor hoe de examinator het wou zien in de omgeving van de examen locatie (omdat ik daar nog nooit geweest was).
Paar jaar daarna 2span ook zo gehaald, toen had mijn instructrice examen kandidaten te kort om de cursus examen te laten doen. Dus weer en lesje puntjes op de I daar op locatie en examen doen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:59

Oh een leuk topic. Ik had niet gedacht dat ik ooit nog weer wedstrijddoelen zou hebben sinds ik niet meer rijden kan, maar aangezien we in november onze eerste start in het B mennen dressuur hebben gehad en dat ook best leuk ging.. mag er een beetje vooruit gedacht worden toch?

Ik denk dat mijn doel vooral gaat zijn om ervaring op te doen op verschillende plaatsen/terreinen dit jaar. Misschien de B uitrijden? Ik heb nog geen idee of er in de regio wat menwedstrijden zijn in het buitenseizoen straks. Lijkt me ook wel heel leuk om kennis te maken met vaardigheid, dus voor mezelf een heel stoer doel om ergens dit jaar een rondje vaardigheid te gaan doen :D . Ik ben benieuwd wat er achteraf van terechtgekomen is.

shetlander10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:33

Dennis schreef:
Ik heb enkel en 2span.
Enkel ooit gehaald omdat ik wel pony's voor andere betuigde en het een aanrader vond voor klanten om hem te hebben, maar ik had hem zelf niet.
Mijn instructrice gaf een cursus en ben alleen voor het examen aangesloten. Alleen een lesje gehad om de puntjes op de I te zetten voor hoe de examinator het wou zien in de omgeving van de examen locatie (omdat ik daar nog nooit geweest was).
Paar jaar daarna 2span ook zo gehaald, toen had mijn instructrice examen kandidaten te kort om de cursus examen te laten doen. Dus weer en lesje puntjes op de I daar op locatie en examen doen.

aa oke vandaar, voor de puntjes op de i of de extra kennis is het zeker wel handig. maar bijv. verzekering technisch heeft het geen voordeel toch?

shetlander10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:42

Muronia schreef:
Oh een leuk topic. Ik had niet gedacht dat ik ooit nog weer wedstrijddoelen zou hebben sinds ik niet meer rijden kan, maar aangezien we in november onze eerste start in het B mennen dressuur hebben gehad en dat ook best leuk ging.. mag er een beetje vooruit gedacht worden toch?

Ik denk dat mijn doel vooral gaat zijn om ervaring op te doen op verschillende plaatsen/terreinen dit jaar. Misschien de B uitrijden? Ik heb nog geen idee of er in de regio wat men wedstrijden zijn in het buitenseizoen straks. Lijkt me ook wel heel leuk om kennis te maken met vaardigheid, dus voor mezelf een heel stoer doel om ergens dit jaar een rondje vaardigheid te gaan doen :D . Ik ben benieuwd wat er achteraf van terechtgekomen is.

Leuke doelen! mijn doelen zijn zo ongeveer hetzelfde. Volgende maand rij ik mijn allereerste men dressuur wedstrijd en uiteraard ook voor mijn 2 span. Ze hebben ook nog nooit op ander terrein of in een binnenbak gereden dus ik ben benieuwd. We doen het heel rustig aan, genoeg is genoeg. Voor de vaardigheid ook opgegeven maar dat is ook puur voor de indrukken. Het is voor ons alle 3 een leerzame dag. Ik ben ook helemaal niet thuis in alle regelementen qua kleding, hoe je binnenkomt en in een bak rijden doe ik ook nooit, dus ja op de letter rijden word hem ook niet waarschijnlijk haha. Binnenkort gaan we op les dus we komen er uiteindelijk wel. :j

Probeer nu vooral buiten mijn 2span goed te laten lopen in 1 tempo maar de ene wil voor de ander lopen dus die blijft continue maar alles trekken, alleen zijn conditie is een stuk minder dus die is na een rustig bedoelt ritje helemaal gesloopt. Veel werk aan de winkel dus!
iemand nog tips daarvoor? soms wil de ene pony tijdens een 'scherpe' bocht niet mee gaan dus die hangt helemaal naar buiten waardoor er amper een bocht te sturen is, probeer hem bij te tikken maar blijft soms lastig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:02

@shetlander10: rij technische heb ik er niet aan gehad. Bij het 2span stond ik mijn instructrice bij te scholen _O- . Kwa verzekering ook niet.
Enkelspan gehaald omdat ik mensen zonder ervaring het aanraadde (en hem zelf niet had). En 2span gehaald zodat het examen door kon gaan.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:20

ik wil het ook vooral voor het geval dat er gezeik komt.
Maar daarnaast is het ook wel fijn voor het vertrouwen. En we rijden hier toch ook in het verkeer dus daarbij de puntjes weer even op de I zetten is ook niet verkeerd.

@muronia jij zit ongeveer in dezelfde regio, veel dressuur wedstrijden zijn in Tolbert, Norg, onstwedde. En nog wel wat plaatsen, maar weinig rondom Assen.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:16

aa oke vandaar, voor de puntjes op de i of de extra kennis is het zeker wel handig. maar bijv. verzekering technisch heeft het geen voordeel toch?[/quote]

Volgens mij is het zo dat wanneer je een menbewijs hebt en je een ongeluk krijgt waarbij je schade veroorzaakt en de verzekering moet uitkeren, je kunt aantonen dat je er alles aan hebt gedaan om verantwoord te mennen, doordat je je menbewijs hebt behaald.

Er wordt ook gezegd dat het menbewijs in de toekomst verplicht wordt, net zoals in België. Dat wordt echter al heel lang gezegd en ook in België is het nog steeds niet verplicht. En daar wordt gezegd dat het daar later verplicht wordt net zoals in Nederland.

Ik heb zelf een paar jaar geleden mijn enkelspan gehaald, omdat ik toen stage liep op een stalhouderij waar de cursus werd gegeven. Later heb ik daar ook mijn tweespan gehaald. Ik heb geen wedstrijdambities; misschien dat ik ooit nog eens een hindernissentraing doe of iets dergelijks. Verder houden we het lekker bij buitenrijden.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:04

Leuk, ik volg!

Ik durf nog weinig te zeggen over mijn ambities dit jaar.

Ik hoop vurig dat mijn shetje zo weer voor de sulky kan als de temperaturen beter worden. En dan zou ik het wel heel gaaf vinden om een keer vaardigheid te doen voor de lol.

En met een beetje geluk heb ik volgende week weer een grotere menpony staan en ga ik daar lekker mee trainen voor dressuur en vaardigheid.

Ik heb wel eens gekeken naar de cursussen voor koetsiersbewijs, maar vond het heel veel geld kosten en ook nog eens niet in de buurt. En toen dacht ik dat ik dat geld beter kon besteden aan lessen met mijn eigen spannen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:53

Leuk om iedereens doelen te lezen.

Qua menwedstrijden rondom Assen, eerder had je Westerbork en Beilen ook in het outdoorseizoen. Dit jaar niet?
Ik organiseer de wedstrijd in 't Zandt, moet alleen even kijken wat we dit jaar gaan doen, want het terrein gaat als het goed is over de kop. Daar heb ik niet echt een doel voor. Het moet vooral een beetje gezellig zijn haha.
Verder organiseer ik mede de samengestelde wedstrijd in Exloo. Dat is dit jaar ook het districtskampioenschap voor Noord. Het is pas ons tweede jaar als organisatie voor een samengestelde wedstrijd, dus spannend. Doel hier is om een soepele wedstrijd te organiseren, met een beetje professionele uitstraling.

Mijn persoonlijke doel is om één of twee SMW's te rijden met mijn merrie. Doel: foutloos rondkomen. Ik mik op Exloo en Texel. Maar dat kan nog veranderen, want ik weet nog niet of in Exloo rijden te combineren gaat zijn met organiseren van diezelfde wedstrijd.
Verdere doel met haar is om vooral lekker te verdwalen op buitenritten, te knuffelen en af en toe een vaardigheidsparcoursje te rijden. En als ze mij een plezier wil doen, dan wil ik ook nog wel een puntje in de M dressuur erbij zien te halen. Dan moeten we wel weer even heel hard oefenen op verruimen, verzamelen en schakelen. En dressuur vindt mevrouw eigenlijk alleen leuk als er mensen langs de kant staan om haar te bewonderen hoe ongelooflijk knap ze wel niet is :))

Doel met puppypaard is vertrouwd rondjes lopen voor de wagen. Paar buitenritjes. Een keer in een groep meerijden. En wellicht een wedstrijdje in de B-dressuur. Als ie op zijn moeder lijkt moet er dan ook een rondje vaardigheid achteraan, gewoon voor de leuk.

Menbewijs heb ik nooit gehaald, misschien maar eens in verdiepen. Moet je eerst enkelspan doen of mag je ook direct tweespan?