Welke grondoefeningen om steigeren af te leren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eroqui

Welke grondoefeningen om steigeren af te leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 18:13

Hey,

Waarschijnlijk de zoveelste vraag ivm steigeren. Maar hier op bokt moet je wel heel veel tekst doorlezen eer je vindt wat je zoekt.

Mijn BWP ruin van 10. Heb hem een jaartje. Tof en veelal chill paard maar blijft maar te pas en ten onpas steigeren. Ja, bij spanning, vnl als het voor hem niet duidelijk is, dan gaat hij steigeren.

In het zadel voel ik de spanning wel op komen en zal ik hem meestal tijdig in focus krijgen en het zo vermijden.
Maar het gebeurt dikwijls ook op de grond. Zo kan hij bij het knuffelen of na het borstelen zo opgaan in connectie dat hij speels steigert. Speels… want er zit geen kwaad in.
Of bij het mesten op de paddock, waar hij aandacht komt vragen en dan omhoog gaat.
Of bij het uit de weide halen, iets wat hij dagelijks doet en gewend is, kan hij naast je plots de hoogte in gaan. Uit het niets.
Eigenlijk gevaarlijk, want vroeg of laat zal hij me ongewild raken.
Het is ook niet enkel bij mij dat hij dit doet.

Het steigeren is heel moeilijk te voorspellen, je ziet misschien wel eens subtiel signaal, maar hij is heel snel. het is steeds heel plots.

Heeft ook nergens last van, osteo, tandarts en DA zijn onlangs geweest. Staat mooi en gezond.

Het lijkt dat zijn steigergedrag een gewoonte is, iets dat hij voorheen al deed (en mogelijk de verborgen reden van verkoop).

Wat zijn goede oefeningen, maar meer nog: hoe reageer je best op de steigering, of als je te laat bent in reactie?

D__S

Re: Welke grondoefeningen om steigeren af te leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 18:16

Vriendin van mij had ook eens zo’n paard in training (ze werkt professioneel met paarden) en die heeft ze juist leren steigeren op commando. Eens hij dat door had deed hij het enkel maar nog op commando. Maar je moet natuurlijk voor zo’n manier te vinden zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 18:22

Misschien kun je aan de gang met de Tristan Tucker methode. Dat is niet specifiek gericht op steigeren, maar zo leer je een paard wel anders met zijn lijf omgaan. Misschien kun je eens casussen doorspitten om te kijken of er een casus met een steigerend paard is geweest, of anders Tristan een bericht sturen.
Het lijkt me best irritant, maar ik denk dat je het wel kunt verhelpen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 18:22

Zo heb ik mijn hond laten stoppen met graven in de tuin. Op commando zetten.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 18:59

D__S schreef:
Vriendin van mij had ook eens zo’n paard in training (ze werkt professioneel met paarden) en die heeft ze juist leren steigeren op commando. Eens hij dat door had deed hij het enkel maar nog op commando. Maar je moet natuurlijk voor zo’n manier te vinden zijn.

Heb ik inderdaad ook gedaan. Nu doet ze het liever niet meer (want commando = werken). Alleen nog als de veearts er is :=

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 19:18

Earth schreef:
Misschien kun je aan de gang met de Tristan Tucker methode. Dat is niet specifiek gericht op steigeren, maar zo leer je een paard wel anders met zijn lijf omgaan. Misschien kun je eens casussen doorspitten om te kijken of er een casus met een steigerend paard is geweest, of anders Tristan een bericht sturen.
Het lijkt me best irritant, maar ik denk dat je het wel kunt verhelpen.

Ja, inderdaad, de TRT methode is me gekend. Door die grondoefeningen lukt het me beter om te gaan met de spanning onder het zadel, en dus de bijhorende steigering te voorkomen door oa zijn voorbenen opzij te laten gaan.

Maar hier gaat het vooral over het steigeren in vrijheid, wanneer hij niet in training is. Het speelse steigeren als ik in zijn buurt ben.

Goed, ik kijk alvast eens bij TRT en stuur een mail. Dank voor de tip.

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 19:19

D__S schreef:

Mja, geen idee, daar moet ik eens over nadenken. Dankjewel! :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 19:42

Hij doet het dus uit speelsheid?

Dat deed mijn jonge merrie ook, totdat ik duidelijk ben geweest in paardentaal dat ik de leider ben en heb haar iedere keer weggestuurd als ze op mij af kwam in vrijheid. Want daar begon het al mee, grenzen aftasten en kijken of ze mij kon laten bewegen/ drijven en dan speels happen en omhoog komen. Eigenlijk heel onschuldig paarden gedrag maar wat je als mens niet wilt hebben.

Door het wegsturen accepteert ze mijn status en rang en doet ze het niet meer. Ze komt nu alleen als ik haar roep/ uitnodig.

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 20:44

Elisa2 schreef:

Dat deed mijn jonge merrie ook, totdat ik duidelijk ben geweest in paardentaal dat ik de leider ben en heb haar iedere keer weggestuurd als ze op mij af kwam in vrijheid. Want daar begon het al mee, grenzen aftasten en kijken of ze mij kon laten bewegen/ drijven en dan speels happen en omhoog komen. Eigenlijk heel onschuldig paarden gedrag maar wat je als mens niet wilt hebben.

Door het wegsturen accepteert ze mijn status en rang en doet ze het niet meer. Ze komt nu alleen als ik haar roep/ uitnodig.

Al heel vaak gedaan; al is het moeilijk daar consequent in te blijven, je wil immers ook wel eens aaien.
Wanneer ik hooi geef, kent hij wel zijn plaats. Hij blijft op afstand tot alles er ligt en ik er van weg ga.
Als je denkt dat dat kan helpen, dan is dat zeker de moeite om strenger te zijn. Misschien heeft hij dat nodig. Dankjewel!
Bij mijn vorige paarden nooit tegen gekomen.

Merkte je nadien dan ook minder steigerneiging aan het halster en in het zadel?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 21:25

Doet hij het bij andere paarden ook?
Ik denk eigenlijk dat jij te lief bent en het ook een beetje goed praat :o. Spanning hoeft een paard niet te uiten met gevaarlijk gedrag. Opvoeding is ook dat hij leert wat wel en niet mag. Wat als hij jou of een ander vol op het hoofd raakt? Ook in het rijden niet te lief en afwachtend zijn. Niet teveel meegaan in het gossie spannend arm paard verhaal. Probeer het voor te zijn, los het voorwaarts op zoveel dat kan en trek hem opzij om hem uit balans te halen als hij het trucje wil proberen en vraag hem direct weer naar voren. Maar goed dit vraagt ook timing en dat kan ontzettend lastig zijn. Hij heeft vaak succes gehad. De knop moet eerst bij jou om. Dit gedrag is echt onacceptabel en gevaarlijk. Pas als jij zo streng kunt zijn dat je zegt dit flik je nooit meer vriend, denk ik dat je heel snel van het gedrag af kunt zijn. Dat hoeft echt niet met geweld of harde hand trouwens. Het heeft meer met mind set te maken dan met hard zijn. En zoek een fijne grondwerkjuf. Want timing gaat ontzettend belangrijk zijn. Jij moet al een blèr gegeven hebben als hij nog maar half gedacht heeft zal ik omhoog komen :'). En hij moet leren spanning op een andere manier af te laten vloeien. Jij moet leren hem zo goed te lezen dat je het voor bent. Tot die tijd zou ik de situaties waarin hij het nu doet niet meer opzoeken. Dus niet kroelen tot hij omhoog komt en ook buiten in de paddock hem niet in iemands buurt laten komen.
En doe alsjeblieft een cap op bij het in/uit de paddock/wei halen!

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 22:11

Diddykong schreef:
Doet hij het bij andere paarden ook?
Ik denk eigenlijk dat jij te lief bent en het ook een beetje goed praat :o. Spanning hoeft een paard niet te uiten met gevaarlijk gedrag. Opvoeding is ook dat hij leert wat wel en niet mag. Wat als hij jou of een ander vol op het hoofd raakt? Ook in het rijden niet te lief en afwachtend zijn. Niet teveel meegaan in het gossie spannend arm paard verhaal. Probeer het voor te zijn, los het voorwaarts op zoveel dat kan en trek hem opzij om hem uit balans te halen als hij het trucje wil proberen en vraag hem direct weer naar voren. Maar goed dit vraagt ook timing en dat kan ontzettend lastig zijn. Hij heeft vaak succes gehad. De knop moet eerst bij jou om. Dit gedrag is echt onacceptabel en gevaarlijk. Pas als jij zo streng kunt zijn dat je zegt dit flik je nooit meer vriend, denk ik dat je heel snel van het gedrag af kunt zijn. Dat hoeft echt niet met geweld of harde hand trouwens. Het heeft meer met mind set te maken dan met hard zijn. En zoek een fijne grondwerkjuf. Want timing gaat ontzettend belangrijk zijn. Jij moet al een blèr gegeven hebben als hij nog maar half gedacht heeft zal ik omhoog komen :'). En hij moet leren spanning op een andere manier af te laten vloeien. Jij moet leren hem zo goed te lezen dat je het voor bent. Tot die tijd zou ik de situaties waarin hij het nu doet niet meer opzoeken. Dus niet kroelen tot hij omhoog komt en ook buiten in de paddock hem niet in iemands buurt laten komen.
En doe alsjeblieft een cap op bij het in/uit de paddock/wei halen!

Hij staat apart, naast andere paarden. De stalhouder wil hem niet bij zijn paarden. Op zich vind ik dat jammer, omdat andere paarden hem misschien wat zouden kunnen opvoeden.
Ook bij de vorige eigenaar stond hij alleen. Ik heb een sterk vermoeden dat het steigergedrag er al was en dat dit de reden was van verkoop in plaats van “tijdsgebrek”.
Het klopt wellicht dat ik te lief ben. Mijn vorige paarden hebben steeds voldoende respect getoond. Dit paard heeft een ander temperament en echt veel meer strengheid nodig. Het valt me wel op dat hij steeds hervalt in zijn gedrag, eens je ietwat denkt dat het beter gaat.
Een vraag die in mijn hoofd blijft spoken: komt het ooit definitief goed? Ik heb er immers al veel energie in gestopt. Het betert dan, maar het blijft werken. Een gedragstrainer kwam wel 10 keer. Zijn gedrag is echt veel verbeterd, hij is een ander paard dan vorig jaar, maar de steiger blijft erin zitten.

Meestal heb ik die tok wel op mijn hoofd. :oo

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 22:41

Oh gelukkig :D. Ja komt het goed, dat is de vraag. Hadden we maar een glazen bol :o. Het is in elk geval een paard wat geleerd heeft op deze manier te reageren bij mensen. Het was makkelijker als hij het al jong op een andere manier geleerd had. Iets afleren is sowieso moeilijker. Een en ander hangt ook nog van je eigen timing af. Ikzelf zou veelal te laat zijn vrees ik en ook niet perse zin hebben om altijd op je hoede te zijn en altijd streng. Ik pas bijvoorbeeld beter bij een wat gevoeliger dier dan bij een brutale. Mijn partner is weer precies andersom. Is het een optie hem in training te doen? Even de vicieuze cirkel doorbreken? Match jij verder wel met het paard? Want het is ook geen schande om te zeggen dat dit een beetje teveel is voor het leuke. Zeker als je al best wat geprobeerd hebt ook. Aan de andere kant zit er dus wel vooruitgang in. Helpt het als je een hengstenketting gebruikt met binnen/buiten zetten? Ik geloof er wel in dat het meeste gedrag wel om te buigen is trouwens. Als dat lukt met staken, bokken, omkeren, wegrennen etc, dan kan zeker ook steeds steigeren afgeleerd worden. Mogelijk mist je paard ook gewoon een maatje om mee te stoeien. Zeker een ruin kan enorm speels zijn. Als ze een beetje lomp met een ander kunnen spelen, heeft hij misschien minder de behoefte het bij jou te doen :D.
Laatst bijgewerkt door Diddykong op 29-01-26 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 22:46

.

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 23:00

Diddykong schreef:
Oh gelukkig :D. Ja komt het goed, dat is de vraag. Hadden we maar een glazen bol :o. Het is in elk geval een paard wat geleerd heeft op deze manier te reageren bij mensen. Het was makkelijker als hij het al jong op een andere manier geleerd had. Iets afleren is sowieso moeilijker. Een en ander hangt ook nog van je eigen timing af. Ikzelf zou veelal te laat zijn vrees ik. Is het een optie hem in training te doen? Even de vicieuze cirkel doorbreken? Match jij verder wel met het paard? Want het is ook geen schande om te zeggen dat dit een beetje teveel is voor het leuke. Zeker als je al best wat geprobeerd hebt ook. Aan de andere kant zit er dus wel vooruitgang in. Helpt het als je een hengstenketting gebruikt met binnen/buiten zetten?

Inderdaad al heel veel energie in gestopt. Omdat ik hem zo graag zie, hij zit in mijn hart. Hij is prachtig, helemaal het type paard naar mijn zin. Hij kan ook zo lief zijn, helaas dus niet altijd. Pit mag er wat in zitten, maar het moet veilig blijven. Zeker voor buitenritten. Dat kon ik tot op heden niet doen. Eerst moet die steiger eruit.
Met een hengstenketting heb ik geen ervaring.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 23:36

Een hengstenketting kan wel heel helpend zijn. Jonge onstuimige hengsten blijven er ook mee in het gareel, het werkt direct in bij druk en geeft je paard dus ook direct feedback. Je hebt meer te zeggen en het paard houdt zo meer respect voor je.
Met rijden zou je eventueel eens naar een martingaal kunnen kijken als je dat nog niet geprobeerd hebt. Dat werkt enkel in als het paard zijn hoofd echt omhoog brengt en hangt verder los niks te doen. Soms is dat net voldoende om steigeren te voorkomen. Maar goed bij het ene paard lost zoiets net je probleem op, het andere raakt er gespannen van en dan lost het niks op.
In elk geval wil ik je veel succes wensen en ik hoop dat je een fijne oplossing gaat vinden

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 00:13

Zou het paard niet vooral behoefte hebben aan een speelmaatje om mee te ravotten? De hele tijd met een draad tussen hem en andere paarden lijkt me helemaal niet fijn voor het paard. Die wordt in zijn natuurlijke gedrag beperkt. Misschien probeert hij jou dan maar uit te dagen tot spelen, steigeren is dan normale paardentaal.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 08:32

Marigold schreef:
Zou het paard niet vooral behoefte hebben aan een speelmaatje om mee te ravotten? De hele tijd met een draad tussen hem en andere paarden lijkt me helemaal niet fijn voor het paard. Die wordt in zijn natuurlijke gedrag beperkt. Misschien probeert hij jou dan maar uit te dagen tot spelen, steigeren is dan normale paardentaal.

Daar zat ik ook aan te denken. Ik denk dat dit zeker kan helpen :j

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 08:38

Marigold schreef:

Nu ik lees dat hij apart staat ben ik het hier ook helemaal mee eens. Stalgenoot van mij had ook een paard die veel steigerde, was een heel stuk minder geworden als paard niet meer alleen stond.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 08:53

Eroqui schreef:
Elisa2 schreef:

Al heel vaak gedaan; al is het moeilijk daar consequent in te blijven, je wil immers ook wel eens aaien.
Wanneer ik hooi geef, kent hij wel zijn plaats. Hij blijft op afstand tot alles er ligt en ik er van weg ga.
Als je denkt dat dat kan helpen, dan is dat zeker de moeite om strenger te zijn. Misschien heeft hij dat nodig. Dankjewel!
Bij mijn vorige paarden nooit tegen gekomen.

Merkte je nadien dan ook minder steigerneiging aan het halster en in het zadel?

Ja absoluut, de mijne doet het alleen nog bij erge opwinding.
Moet wel zeggen dat dit een jong paard was, rechtstreeks uit de kudde dus voornamelijk alleen paardentaal gewend.

Consequent blijven is moeilijk maar wel heel belangrijk, ik lees ook dat hij alleen staat. Ik denk dat hij zeker een maatje mist om mee te stoeien.

De tips van Diddykong kunnen ook zeker helpen en voorwaarts houden, zolang ze voorwaarts zijn kunnen ze niet omhoog.

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 09:20

Dankjewel voor jullie tips. Zoals gezegd wil de stalhouder hem niet bij zijn paarden. Een weidemaatje zou sowieso helpen, denk ik. Maar een extra stal huren, is boven mijn budget. Dan ga ik eerst op zoek moeten naar een andere plaats, op een weide.