Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
D__S schreef:Vriendin van mij had ook eens zo’n paard in training (ze werkt professioneel met paarden) en die heeft ze juist leren steigeren op commando. Eens hij dat door had deed hij het enkel maar nog op commando. Maar je moet natuurlijk voor zo’n manier te vinden zijn.
Earth schreef:Misschien kun je aan de gang met de Tristan Tucker methode. Dat is niet specifiek gericht op steigeren, maar zo leer je een paard wel anders met zijn lijf omgaan. Misschien kun je eens casussen doorspitten om te kijken of er een casus met een steigerend paard is geweest, of anders Tristan een bericht sturen.
Het lijkt me best irritant, maar ik denk dat je het wel kunt verhelpen.
D__S schreef:Vriendin van mij had ook eens zo’n paard in training (ze werkt professioneel met paarden) en die heeft ze juist leren steigeren op commando. Eens hij dat door had deed hij het enkel maar nog op commando. Maar je moet natuurlijk voor zo’n manier te vinden zijn.
Elisa2 schreef:Hij doet het dus uit speelsheid?
Dat deed mijn jonge merrie ook, totdat ik duidelijk ben geweest in paardentaal dat ik de leider ben en heb haar iedere keer weggestuurd als ze op mij af kwam in vrijheid. Want daar begon het al mee, grenzen aftasten en kijken of ze mij kon laten bewegen/ drijven en dan speels happen en omhoog komen. Eigenlijk heel onschuldig paarden gedrag maar wat je als mens niet wilt hebben.
Door het wegsturen accepteert ze mijn status en rang en doet ze het niet meer. Ze komt nu alleen als ik haar roep/ uitnodig.
. Spanning hoeft een paard niet te uiten met gevaarlijk gedrag. Opvoeding is ook dat hij leert wat wel en niet mag. Wat als hij jou of een ander vol op het hoofd raakt? Ook in het rijden niet te lief en afwachtend zijn. Niet teveel meegaan in het gossie spannend arm paard verhaal. Probeer het voor te zijn, los het voorwaarts op zoveel dat kan en trek hem opzij om hem uit balans te halen als hij het trucje wil proberen en vraag hem direct weer naar voren. Maar goed dit vraagt ook timing en dat kan ontzettend lastig zijn. Hij heeft vaak succes gehad. De knop moet eerst bij jou om. Dit gedrag is echt onacceptabel en gevaarlijk. Pas als jij zo streng kunt zijn dat je zegt dit flik je nooit meer vriend, denk ik dat je heel snel van het gedrag af kunt zijn. Dat hoeft echt niet met geweld of harde hand trouwens. Het heeft meer met mind set te maken dan met hard zijn. En zoek een fijne grondwerkjuf. Want timing gaat ontzettend belangrijk zijn. Jij moet al een blèr gegeven hebben als hij nog maar half gedacht heeft zal ik omhoog komen
. En hij moet leren spanning op een andere manier af te laten vloeien. Jij moet leren hem zo goed te lezen dat je het voor bent. Tot die tijd zou ik de situaties waarin hij het nu doet niet meer opzoeken. Dus niet kroelen tot hij omhoog komt en ook buiten in de paddock hem niet in iemands buurt laten komen.Diddykong schreef:Doet hij het bij andere paarden ook?
Ik denk eigenlijk dat jij te lief bent en het ook een beetje goed praat. Spanning hoeft een paard niet te uiten met gevaarlijk gedrag. Opvoeding is ook dat hij leert wat wel en niet mag. Wat als hij jou of een ander vol op het hoofd raakt? Ook in het rijden niet te lief en afwachtend zijn. Niet teveel meegaan in het gossie spannend arm paard verhaal. Probeer het voor te zijn, los het voorwaarts op zoveel dat kan en trek hem opzij om hem uit balans te halen als hij het trucje wil proberen en vraag hem direct weer naar voren. Maar goed dit vraagt ook timing en dat kan ontzettend lastig zijn. Hij heeft vaak succes gehad. De knop moet eerst bij jou om. Dit gedrag is echt onacceptabel en gevaarlijk. Pas als jij zo streng kunt zijn dat je zegt dit flik je nooit meer vriend, denk ik dat je heel snel van het gedrag af kunt zijn. Dat hoeft echt niet met geweld of harde hand trouwens. Het heeft meer met mind set te maken dan met hard zijn. En zoek een fijne grondwerkjuf. Want timing gaat ontzettend belangrijk zijn. Jij moet al een blèr gegeven hebben als hij nog maar half gedacht heeft zal ik omhoog komen
. En hij moet leren spanning op een andere manier af te laten vloeien. Jij moet leren hem zo goed te lezen dat je het voor bent. Tot die tijd zou ik de situaties waarin hij het nu doet niet meer opzoeken. Dus niet kroelen tot hij omhoog komt en ook buiten in de paddock hem niet in iemands buurt laten komen.
En doe alsjeblieft een cap op bij het in/uit de paddock/wei halen!
. Ja komt het goed, dat is de vraag. Hadden we maar een glazen bol
. Het is in elk geval een paard wat geleerd heeft op deze manier te reageren bij mensen. Het was makkelijker als hij het al jong op een andere manier geleerd had. Iets afleren is sowieso moeilijker. Een en ander hangt ook nog van je eigen timing af. Ikzelf zou veelal te laat zijn vrees ik en ook niet perse zin hebben om altijd op je hoede te zijn en altijd streng. Ik pas bijvoorbeeld beter bij een wat gevoeliger dier dan bij een brutale. Mijn partner is weer precies andersom. Is het een optie hem in training te doen? Even de vicieuze cirkel doorbreken? Match jij verder wel met het paard? Want het is ook geen schande om te zeggen dat dit een beetje teveel is voor het leuke. Zeker als je al best wat geprobeerd hebt ook. Aan de andere kant zit er dus wel vooruitgang in. Helpt het als je een hengstenketting gebruikt met binnen/buiten zetten? Ik geloof er wel in dat het meeste gedrag wel om te buigen is trouwens. Als dat lukt met staken, bokken, omkeren, wegrennen etc, dan kan zeker ook steeds steigeren afgeleerd worden. Mogelijk mist je paard ook gewoon een maatje om mee te stoeien. Zeker een ruin kan enorm speels zijn. Als ze een beetje lomp met een ander kunnen spelen, heeft hij misschien minder de behoefte het bij jou te doen
. Diddykong schreef:Oh gelukkig. Ja komt het goed, dat is de vraag. Hadden we maar een glazen bol
. Het is in elk geval een paard wat geleerd heeft op deze manier te reageren bij mensen. Het was makkelijker als hij het al jong op een andere manier geleerd had. Iets afleren is sowieso moeilijker. Een en ander hangt ook nog van je eigen timing af. Ikzelf zou veelal te laat zijn vrees ik. Is het een optie hem in training te doen? Even de vicieuze cirkel doorbreken? Match jij verder wel met het paard? Want het is ook geen schande om te zeggen dat dit een beetje teveel is voor het leuke. Zeker als je al best wat geprobeerd hebt ook. Aan de andere kant zit er dus wel vooruitgang in. Helpt het als je een hengstenketting gebruikt met binnen/buiten zetten?
Marigold schreef:Zou het paard niet vooral behoefte hebben aan een speelmaatje om mee te ravotten? De hele tijd met een draad tussen hem en andere paarden lijkt me helemaal niet fijn voor het paard. Die wordt in zijn natuurlijke gedrag beperkt. Misschien probeert hij jou dan maar uit te dagen tot spelen, steigeren is dan normale paardentaal.
Marigold schreef:Zou het paard niet vooral behoefte hebben aan een speelmaatje om mee te ravotten? De hele tijd met een draad tussen hem en andere paarden lijkt me helemaal niet fijn voor het paard. Die wordt in zijn natuurlijke gedrag beperkt. Misschien probeert hij jou dan maar uit te dagen tot spelen, steigeren is dan normale paardentaal.
Eroqui schreef:Elisa2 schreef:Hij doet het dus uit speelsheid?
Dat deed mijn jonge merrie ook, totdat ik duidelijk ben geweest in paardentaal dat ik de leider ben en heb haar iedere keer weggestuurd als ze op mij af kwam in vrijheid. Want daar begon het al mee, grenzen aftasten en kijken of ze mij kon laten bewegen/ drijven en dan speels happen en omhoog komen. Eigenlijk heel onschuldig paarden gedrag maar wat je als mens niet wilt hebben.
Door het wegsturen accepteert ze mijn status en rang en doet ze het niet meer. Ze komt nu alleen als ik haar roep/ uitnodig.
Al heel vaak gedaan; al is het moeilijk daar consequent in te blijven, je wil immers ook wel eens aaien.
Wanneer ik hooi geef, kent hij wel zijn plaats. Hij blijft op afstand tot alles er ligt en ik er van weg ga.
Als je denkt dat dat kan helpen, dan is dat zeker de moeite om strenger te zijn. Misschien heeft hij dat nodig. Dankjewel!
Bij mijn vorige paarden nooit tegen gekomen.
Merkte je nadien dan ook minder steigerneiging aan het halster en in het zadel?