Jong, onzeker paard - ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckypuck

Jong, onzeker paard - ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 16:41

Hoi allemaal,

Ik loop met mijn jonge paard Lucky (2,5 jaar) tegen iets aan en ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ze is een kruising fjord x fries en staat 24/7 op de wei met onbeperkt ruwvoer. Voor ik haar kreeg is er eigenlijk weinig met haar gedaan, behalve dat ze een halster kende. Ik heb haar nu ongeveer een half jaar. Het plan is om haar pas over minimaal 2 jaar te beleren.

In haar vaste routine zie ik juist veel vooruitgang. Ik doe veel grondwerk met haar (wijken voor druk, achteruit lopen, stilstaan, meelopen) en daarin pakt ze dingen goed op. Van de wei halen, poetsplaats en dagelijkse handelingen gaan steeds rustiger en vertrouwder.

Zodra we echter net buiten die bekende omgeving komen, bijvoorbeeld een stukje voorbij het erf of richting parkeerplaats, schiet ze snel in de stress. Ik blijf zelf rustig en probeer haar te begeleiden, maar zij lijkt mentaal niet meer terug te komen. De spanning blijft oplopen en kan uiteindelijk escaleren in vluchten, steigeren of bokken. Daarna zakt het wel weer en in een vertrouwde omgeving is ze weer oké.

Het voelt voor mij als onzekerheid rondom nieuwe plekken en situaties, niet als ongehoorzaamheid. Ik wil dit graag rustig, veilig en zonder forceren aanpakken, maar ik zoek nog naar de juiste manier om haar hierin te helpen.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit hebben ervaren met een jong of gevoelig paard dat weinig basis had. Wat hielp bij jullie om nieuwe plekken op te bouwen? Hoe gingen jullie om met spanning die niet meer lijkt te zakken? En hoe bepaal je het moment waarop stoppen beter is dan doorgaan?

Alle ervaringen of inzichten zijn welkom. Dank alvast!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 17:14

Mijn jonkie van ruim 2,5 heeft/ had dit ook. Al is hij hier enorm in gegroeid inmiddels en heeft hij geleerd op een normal manier af te vloeien ipv te exploderen. Ik zou dit zo dusdanig rustig opbouwen dat je kunt voorkomen dat er explosies ontstaan. 2 meter van het erf af en weer terug, dit paar keer herhalen of je denkt dat het kan en anders gewoon bij 1x laten. Of gewoon tot punt dat hij rust heeft gaan en daar rustig laten kijken hapje gras, brokje wat maar helpt en weer terug en dan nog keertje etc.

Vooral proberen te voorkomen dat het fout gaat, eten helpt stress af te voeren. Dus niet verder gaan dan dat hij open staat voor eten.

Leer te kijken naar je paard en de signalen te herkennen. Tico krijgt een pruil bekkie als er stress komt, maar kan het nu inmiddels goed afkauwen. Zie kiest aan komen wat stress kan geven laat bik hem stilstaan zodat hij het beter kan opnemen. Verwacht ik echt drama, laat ik hem dan achterwaarts gaan zodat hij met iets anders bezig moet zijn ipv het enge.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 21:08

dit ook met mijn jonge ruin gehad, ze moeten inderdaad leren afvloeien. Dan gaat het stapsgewijs beter. Ik heb ook een periode gehad dat ik het erf niet af ging. Tot het hek en terug. Daarna een tijdje niet eens geprobeerd. En nu gaat het wel weer prima. Je doet het hartstikke goed net het grondwerk en leiding nemen. Ze gaat het wel leren

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 21:22

Mijn bijna 3 jarige ruin vindt dat ook heel spannend.
Wat hem helpt om samen met een ander paard te gaan zodat hij niet alleen hoeft.
Als hij het te spannend vindt gaat de ander even voorop en daarna gaat hij uit zichzelf zelf weer voorop.

Alleen krijg ik hem nog niet van het erf af, ik oefen met lopen rondom de stal en pak steeds wanneer het goed gaat een klein stukje meer mee, keer dan om voor hij spanning opbouwt en niet meer verder wil.

Century

Re: Jong, onzeker paard - ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 21:35

Sowieso inderdaad stoppen vóór het teveel wordt.

Wat ik met de mijne doe is ook schriktraining op bekend terrein. Dat is er nog steeds een schrikreactie maar kan ik beter met hem oefenen met afvloeien omdat hij wel de omgeving kent. Zo leert hij weer 'bij zichzelf' te komen na spanning en het af te vloeien. Dit kan hij dan ook toepassen op onbekend terrein.
Wat ik o.a. doe is dat iemand bijv. met een vlag wappert terwijl ik met hem loop, en dan bij de schrikreactie zijn aandacht weer bij zichzelf breng, door hem aan te raken, bijv. op zijn borst. Dan komt de aandacht weer bij zijn eigen lijf en ontspant hij weer.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 22:55

Er hangt ook veel af van jouw reactie. Een keer les om hierin begeleiding te krijgen is wel aan te raden. Soms wordt je als mens net te afwachtend of onzeker en dan kun je het paard niet de leiding bieden die het nodig heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 08:48

Naast alle goede tips die al gegeven worden heeft het ook zin om te kijken naar wat voor een type paard qua karakter ze is. Is het een introvert die spanning opbouwt zonder duidelijke tekenen en waarbij het emmertje dan in eens vol loopt? Of zijn er al kleine signalen waar het gedrag veranderd? Het is belangrijk om juist die kleine signalen op te pikken en daar ander gedrag aan te gaan leren.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 08:55

Elisa2 schreef:
Naast alle goede tips die al gegeven worden heeft het ook zin om te kijken naar wat voor een type paard qua karakter ze is. Is het een introvert die spanning opbouwt zonder duidelijke tekenen en waarbij het emmertje dan in eens vol loopt? Of zijn er al kleine signalen waar het gedrag veranderd? Het is belangrijk om juist die kleine signalen op te pikken en daar ander gedrag aan te gaan leren.

Ja dat is ook heel belangrijk, ik was extraverte dravers gewend dat snapte ik. Om mee heen dansen met staart in de lucht... deze jongen is introvert en gaat hapjes geven en met zn lip rommelen. Veel lastiger was dat voor mij in begin