Menpaard heeft spanning bij vertrek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

naadjuuuh

Menpaard heeft spanning bij vertrek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 12:31

Paard van een vriendin bouwt spanning op tijdens het inspannen en het moment dat je op de kar gaat zitten dan kan hij eigenlijk niet meer stilstaan.
Heeft waarschijnlijk een trauma opgelopen bij een vorige eigenaar die hem maar een paar weken heeft gehad.

Als hij eenmaal loopt dan doet hij het super en zie je dat hij er wel veel plezier in heeft.
Er is waarschijnlijk iets gebeurd op het moment van wegrijden denken wij.

Eigenlijk willen we het inspannen oefenen zonder daadwerkelijk die kar aan hem vast te zetten. Heeft hier iemand tips hoe we het inspannen misschien kunnen nabootsen?
Of andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:38

Ik zeg het niet gauw, maar dit zou ik overlaten aan een professional. Dat stuk van de het beleren voor de kar moet overgedaan worden en aan dit soort gedrag zitten toch een hoop risico's verbonden. Als ondersteuning zelf zonder en misschien naast de kar werken aan het netjes stilstaan, zonder in te spannen dan.

nine1987

Re: Menpaard heeft spanning bij vertrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:47

Dit is (bijna 100% zeker) geen trauma, want ik heb exact dit probleem aan de hand gehad met mijn paard..

Hij wist exact hoe hij gebruik kon maken van elke centimeter ruimte die hij kreeg.. Ik heb Melanie van de Bunt erbij gevraagd (Melanie hier op bokt) en zij prikte meteen door het probleem heen en zij kan jou alle handvatten geven om dit weer recht te trekken..

Hier inmiddels 0.0 problemen meer..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:01

Ik heb er 2 gehad die dit hadden.
Beide zelf beleerd, nooit wat raars mee gebeurd. Beide konden in een training wel gewoon halthouden en goed wachten.
Het daadwerkelijke probleem was bij beide anders.

Bij de een bleek het singeldwang te zijn. Zodra hij wist dat hij (bijna) mocht explodeerde hij. Schoftje er losjes op, rustig vertrekken en na een minuutje gaatje er bij aansingelen en probleem opgelost. Aangesingeld rondje wandelen voor het inspannen maakte geen verschil bij hem. En de paar keer dat hij onder het zadel gelopen heeft was er ook geen probeem (een 88cm hoge dekhengst, lastig ruitertjes zoeken ;) ). Hij had het echt zelf aan de wagen/het inspannen gekoppeld en het gaf alleen daar een probleem.

En mijn eigen ruin, gaf heel veel spanning bij het inspannen en weg rijden. Enkelspan, 2span of 4span maakte geen verschil. Hij kon mijn hele 4span op sleeptouw nemen in zijn stress. Liet ik hem (of zelfs het hele span) in draf vertrekken gaf dat geen spanning en kon ik hem na een paar meter weer terug naar stap rijden en gewoon normaal los stappen. In het begin draafde ik een rondje in de bak voor we terug naar stap gingen zodat hij zijn spanning echt kwijt was. Later werd dat rondje al kleiner, tot een paar passen, tot het uiteindelijk niet meer nodig was. Het oorspronkelijke probleem bij hem bleek hals artrose te zijn, ongemak bij het trekken. Ook al is het rijtechnische probleem opgelost loopt hij niet meer voor de wagen omdat hij gewoon stuk is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:07

Er zijn wel wat dingen die je zelf kunt doen. Naast 'gewoon' leren stil te staan, kun je 'm ook tussen het lamoen zetten zonder 'm verder in te spannen.
Dus volledig optuigen, voor de kar, kar naar voren trekken of - liever - paard naar achteren zetten tot-ie tussen het lamoen staan.
Zowel met lamoen omhoog als met lamoen op de grond. Op laten tillen/naar beneden laten halen door 2 helpers als paard stilstaat.
Wachten tot paard opnieuw stilstaat, dan lamoen omhoog, zonodig wachten tot paard weer stilstaat, dan kar naar achteren. Tot vervelens toe herhalen, tot paard alles zonder problemen en zonder te gaan stuiteren ondergaat.

Wat ook goed werkt is in 2-span inspannen met een spangenoot die stoicijns blijft staan, desnoods een uur. En dat dan in ieder geval door een prof laten doen en niet zelf :D

En wat ook uitstekend werkt is de methode 'Barry Hooks' (zoek 'm maar eens op op youtube). Inspannen met het hoofd tegen de muur en vastgeknoopt aan die muur. En dan gewoon dat uur (of die dag) op die kar zitten tot het paard stilstaat. Not for the faint of heart en niet voor amateurs :D

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:18

Dat vastbinden lijkt me dus echt 3x niets :S (Maar komt ook omdat het bij hem door een ongeluk komt)

Hier hetzelfde probleem maar wel na een ongeluk... (Hij kon niet meer stilstaan, sprong omhoog en viel en kon niet meer overheid omdat hij onder de lamoen terecht kwam...) Stilstaan is nu best lastig. Zonder kar gaat het gewoon goed, maar met kar.... Wat wij doen, gewoon rustig blijven en maar oefenen. Hij deed dit namelijk in het begin ook.

Zijn maatje zijn we mee gestopt omdat die zich heel erg druk maatke en hij dus altijd de rustige was... Maarja, maar hopen dat het gewoon weer een paar keer goed gaat, het gaat al een stuk relaxer dan eerst.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:27

Die van mij doet dat ook, al staat die bij inspannen zo goed als op rust. Ze heeft ook geen oogkleppen op. Ik span haar altijd alleen in. Maar als ze ingespannen staat en ik pak de leidsels op wordt ze ook gespannen en we hebben wel eens een vliegende start zoals ik dat noem. Komt ze een beetje omhoog en vertrekken we letterlijk maar 2 meter ‘met gang’. Daarna is ze super rustig. Toen ze in training stond voor de wagen hadden we dat eigenlijk nooit :+ Of dat nou kwam door de oogkleppen weet ik eigenlijk niet

(Oude foto, heb nu een beter menhoofdstel zonder oogkleppen)
Afbeelding

Ik zou met zo’n paard heel vaak in en uitspannen zonder daadwerkelijk (gelijk) te gaan mennen. Ik weet niet of je met of zonder oogkleppen ment? Bouwt ze geen spanning op als ze je niet meer ziet?

Waarom denk je dat hij een trauma heeft? Dat zeggen mensen helaas onterecht veel te snel de laatste tijd. Het klinkt in mijn oren als een ongeduldig paard die zin heeft om te gaan :j (zoals die van mij)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:08

Ik zou dit ook uitbesteden aan een prof, waarschijnlijk is het anticipatie spanning en het is heel belangrijk om dat stap voor stap goed aan te pakken en pas een stap verder te gaan zodra het paard ontspant en zich als ware overgeeft. Daarnaast inspannen voor een dicht wand, dan kunnen ze niet direct naar voren gaan.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:31

Zou niet direct denken aan een trauma. Ken veel jonge menpony's die hetzelfde gedrag vertonen/vertoonden in de begin fase en enkele doen het vandaag de dag nog steeds en bij allen is er geen sprake van trauma. Vergis je er niet in dat er veel gebeurt op/om het lijf tijdens het inspannen. Paard moet best lang geduldig blijven wachten terwijl er continu aan hem/haar geplukt wordt om alles vast te zetten. Zeker wanneer je niet overal gebruik maakt van snelsluitingen. Bij de meeste die ik ken was het een kwestie van tijd geweest totdat ze inmiddels gewoon op rust staan tijdens het inspannen.

Je zou het inspannen kunnen opplitsen in losse oefeningen in de hoop dat je zo een stukje vertrouwen kan winnen, eventueel onder begeleiding van een goede professional.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:41

Ik denk ook niet aan een trauma. Paarden doen dit best vaak, wij lossen het op door een tijdje in te spannen voor een muur, brokjes afleiden of een aantal keer naast een rustig ervaren paard.
Wat ook iets is om op te letten, moet het paard wegtrekken in zand, of een zware wagen of rem ingedrukt met wegrijden? Als het (te) zwaar is met wegtrekken worden ze vaak nog fanatieker.

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 14:13

Dank voor al jullie reacties! :-)

Wij zijn er wel van overtuigd dat er iets is gebeurd, maar wat is natuurlijk altijd de vraag.
De fokker had geen problemen met inspannen. De handelaar waar hij vandaan kwam eerst ook niet. Hij was verkocht aan een man en die heeft hem na een paar weken teruggebracht naar de handelaar met als reden dat hij helemaal niks kan met dat paard. En daarna was het mis.

Het is echt een heel lief paard, maar hij bouwt spanning op met bepaalde dingen en in de stal zie je ook aan hem dat hij op zn hoede is. Hij is ook snel bang voor een zweep. Verder is hij wel heel erg gemanierd, loopt heel netjes mee aan de hand. We hopen met veel rust en liefde, maar ook duidelijkheid dat hij weer vertrouwen krijgt in het inspannen.

We zijn nog niet zo lang bezig en het heeft tijd nodig, maar met bovenstaande extra tips gaan we weer verder. Zitten weer wat nieuwe inzichten tussen.
Het is nog niet zo gevaarlijk dat we denken dat dit alleen maar met een professional op te lossen is. We zien ook wel mini stapjes verbetering. Maar mochten we stil komen te staan of juist achteruit dan gaan we daar ook eens naar kijken.

Thnx!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 15:43

Het hoeft niet perse trauma te zijn als een paard zich anders gedraagt. Het kan ook aangeleerd gedrag zijn. Helaas kan het meerendeel nogsteeds niet met paarden omgaan :=

Fijn dat er met kleine stapjes al verbetering in komt. En mocht je er echt niet uitkomen kan je altijd een prof inschakelen of even laten mee kijken voor eventuele tips.
Die van mij doet het ook maar het is nog wel te doen, inspannen kan in ieder geval in rust, die laatste 2 meter neem ik voor lief. Bij mij denk ik dat het door oogkleppen komt, want met oogkleppen kan ze wel wachten

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:07

Wat ik nog vergat, een paard met pijn aan de knieën, rug/ SI gebied wil dit ook wel eens doen omdat die met aantrekken een pijnscheut kunnen ervaren. Wellicht ook goed om eens in de gaten te houden als hij het voorheen niet deed.
Fijn dat het al wat beter lijkt te worden. Komt vast goed! Succes!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:21

Wij hebben dat ook gehad maar wel door trauma bij verkeerd beleerd te zijn geweest bij eerdere eigenaar. Wel professionele hulp bij gehad! Daar hem zover gekregen dat hij ingespannen kon worden en dan direct vertrekken. Dat hebben we best lang moeten doen. Denk zo'n 3 jaar. Toen kwam er een 2de bij. Zelf beleerd en vooral focus op stil kunnen staan en rustig zijn. Toen die top ging in enkelspan zijn we gestart met 2 span. Onze oudste neemt de rust over van de jongste. Nu beiden rustig in enkelspan en tweespan en kunnen we zeer relaxt vertrekken.
Wij hebben dus bewust niet erop verder getraind maar het genomen zoals het is. Nu vertrok het eerste paard van mijn man altijd steigerend dus gekkigheid was normaal (betreffende paard kwam op late leeftijd bij mijn man en deed dat al jarenlang zo. Die was gebruikt voor trek wedstrijden bij trekpaarden en geleerd vol kracht te vertrekken).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:44

Misschien eerst alleen tuigje erop en met lange lijnen er achter lopen, en zodoende werken aan rust en bevestigen van stemcommando’s?
En dus ook aan het halthouden en rustig vertrekken? Of heeft hij het alleen met daadwerkelijk de wagen erachter? Naast een rustig paard in tweespan is ook een goede. Dan krijgt het paard de bevestiging van wat er gevraagd wordt (rustig staan blijven, rustig het gewicht erin zetten bij vertrek). En kan hij de goede manieren aanleren net zo lang tot hij het huidige verkeerde (denk ook mogelijk gevaarlijke) gedrag verleerd is.