Hier ook een 2,5 jarige, in de grote bak vind hij ook alles veel lastiger dan in de paddock. Dus iets nieuws leren of iets moeilijkers doen, doen we in de paddock, simpele dingen zoals gewoon braaf meelopen in de grote bak. Soms doen we redelijk lang iets makkelijks wat hij toch lastig vind en soms voegen we iets nieuws toe. Alles heel rustig en vooral veel dagen niets doen zodat hij alles een plekje kan geven.
Ik ben begonnen met wandelen, met de trailer naar het bos, nu 2x gedaan. Beide keren een flinke stress uitbarsting maar wel beide keren anders. Fout gedrag corrigeer ik, goed gedrag belonen. Die van mij is heel goed te belonen met stem en een knuffeltje. Thuis wandel ik langs de weg, nu max 200m, stil staan dingen bekijken en ook dit weer rustig opbouwen en kijken hoe het gaat en daarop inspelen. Laatste keer liep hij super braaf terug, dus onze oprit voorbij gelopen en ook nog 100m de andere kant op gelopen.
Poetsen en vast staan gaat hier al heel goed, poetsen ook, voetjes geven achter vind hij nog wel lastig, dus niet te vaak en rustig oefenen we dat. Vooral niet elk keer als we poetsen.
Soms poets ik ook alleen, soms doen we ook nog wat anders. Wat simpel grond werk en cirkelen met en zonder Leadrope (loswerken) leren luisteren naar stem commando stappen, stilstaan, draven en zelfs al paar keer kort galopje gedaan. Lukt dat een keer als ik het vraag niet, slaan we het direct over. Tussendoor oefenen we ook de trailer, soms alleen erop, soms klep dicht en soms even stukje rijden, wissel dit ook steeds af. En uiteraard komen van tijd tot tijd ook schriktrainingsobjecten voorbij. Als ik in de stromende regen sta te poep scheppen gaan we de paraplu training etc. Lekker los en hij mag dan gewoon op stand rustig in zijn eigen tempo komen kennis makelen met wat ik bij me heb.
Eind van de maand ga ik naar zijn eerste schriktraining, nu al zin in.