2,5 jarig paard en grondwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xnainiex

2,5 jarig paard en grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:19

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met grondwerk bij jonge paarden van rond de 2,5 jaar. Mijn merrie staat sinds 1 november weer thuis na de opfok. Ze kent de basis zoals netjes meelopen en achterwaarts al best goed, maar kan soms wat ongeduldig worden. Dan laat ze wel wat karakter zien, niet uit gemeenheid, maar meer omdat ze dingen nog wat spannend of onwennig vindt.

In de grote bak schiet ze er nog regelmatig vandoor, terwijl ze in de longeercirkel juist veel beter haar rust bewaart. Ook met poetsen heeft ze nog moeite: zodra ik begin bij haar hals loopt ze vrijwel meteen een paar passen achteruit.

Ik neem natuurlijk alle tijd die ze nodig heeft en begrijp dat ieder paard anders is, maar ik ben heel benieuwd hoe anderen dit hebben ervaren bij hun jonge paarden. Hoe gingen jullie om met dit soort onwennigheid en ongeduld? Alle tips of verhalen zijn welkom!

Alvast bedankt!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:40

Hier ook een 2,5 jarige, in de grote bak vind hij ook alles veel lastiger dan in de paddock. Dus iets nieuws leren of iets moeilijkers doen, doen we in de paddock, simpele dingen zoals gewoon braaf meelopen in de grote bak. Soms doen we redelijk lang iets makkelijks wat hij toch lastig vind en soms voegen we iets nieuws toe. Alles heel rustig en vooral veel dagen niets doen zodat hij alles een plekje kan geven.

Ik ben begonnen met wandelen, met de trailer naar het bos, nu 2x gedaan. Beide keren een flinke stress uitbarsting maar wel beide keren anders. Fout gedrag corrigeer ik, goed gedrag belonen. Die van mij is heel goed te belonen met stem en een knuffeltje. Thuis wandel ik langs de weg, nu max 200m, stil staan dingen bekijken en ook dit weer rustig opbouwen en kijken hoe het gaat en daarop inspelen. Laatste keer liep hij super braaf terug, dus onze oprit voorbij gelopen en ook nog 100m de andere kant op gelopen.

Poetsen en vast staan gaat hier al heel goed, poetsen ook, voetjes geven achter vind hij nog wel lastig, dus niet te vaak en rustig oefenen we dat. Vooral niet elk keer als we poetsen.

Soms poets ik ook alleen, soms doen we ook nog wat anders. Wat simpel grond werk en cirkelen met en zonder Leadrope (loswerken) leren luisteren naar stem commando stappen, stilstaan, draven en zelfs al paar keer kort galopje gedaan. Lukt dat een keer als ik het vraag niet, slaan we het direct over. Tussendoor oefenen we ook de trailer, soms alleen erop, soms klep dicht en soms even stukje rijden, wissel dit ook steeds af. En uiteraard komen van tijd tot tijd ook schriktrainingsobjecten voorbij. Als ik in de stromende regen sta te poep scheppen gaan we de paraplu training etc. Lekker los en hij mag dan gewoon op stand rustig in zijn eigen tempo komen kennis makelen met wat ik bij me heb.

Eind van de maand ga ik naar zijn eerste schriktraining, nu al zin in.

Afbeelding

Afbeelding

Berith

Re: 2,5 jarig paard en grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:45

Mijn ervaring is vooral korte sessies omdat de concentratie nog beperkt is. Liefst ook in het zicht van andere paarden en vooral belonen wat goed gaat. Geef ze ook de tijd en mogelijkheid om dingen zelf te onderzoeken.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:53

Mee eens met bovenstaande, kleine stapjes. De mijne gaat eerder in de ankers dan meewerken bij stress dus dat is voor mij ook ingewikkeld.
Maar hoefjes elke keer meepakken bij oefeningen en sowieso stilstaan op commando. Basis is fijn om erin te hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:19

Als ik dit zo lees vraag ik me af of opfok wel de juiste stap is voor jonge paarden. Het gedrag van schrikken en weglopen zie ik eigenlijk nooit bij jonge paarden die dagelijks geborsteld worden en in handen komen.

Maar goed, nu is het belangrijk dat je met borstelen en aan een halster meelopen doet alsof het normaal is. Praten tegen je paard, belonen, maar er ook niet meer poppenkast van maken dan nodig is. Het is normaal. Hoefjes ook uitkrabben.

En ook wandelen in de bak. Daar het dier ook even loslaten, laat maar rennen, rollen en dat soort dingen. Blijf er gewoon bij.

Dan pak je trailerladen op, gewoon alleen, en als ze er in staan belonen. Maak van de trailer een spelletje. Ik deed dat met een veulen van 4 weken oud, die is nooit lastig geweest met laden. Nu ben je 2.5 jaar later, maar het kan zeker nog wel.

De concentratie van die jonkies is laag, maar toch, wandelen vraagt als ze het gewend zijn niet echt concentratie en kun je dus rustig een half uurtje gaan doen. Ik ging met mijn veulen van 5 maanden oud hardlopen langs de weg. Werd hij meteen verkeersmak. Dit kun je ook gaan doen als de rest goed gaat.

En leg ook eens het zadel er op en ga dan wandelen. Als je er met 2.5 jarige leeftijd mee begint, dan stap je er vaak zo op weg als ze 3 zijn.

Maak vooral normale dingen normaal. Als jij nergens op reageert, dan neemt een paard dat over.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:31

Zoals al gezegd wordt hebben ze vaak het concentratievermogen van een garnaal, ik vindt met jonge paarden dat the key is om alles spelenderwijs en kort op te pakken en dan vooral veel herhalen totdat het normaal is en niet teveel nieuwe dingen tegelijk willen leren.

Qua poetsen, begin eens gewoon met het paard aanraken op de hals..niet gelijk poetsen. Maar aanraken, hand er op leggen totdat er rust is en ze ontspant en ga dan pas weer een stapje verder en pak een borstel.

In die grote bak, loop gewoon eens een rondje achter een ervaren paard aan ze ziet dat er niks aan de hand is daar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:44

De parelli 7-games zijn heel fijn om de basisdingen erin te krijgen rondom aanraken, wijken voor druk etc. Fijn gestructureerde methode ook. YouTube bevat er zat video's over.

Galop_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:00

Verzorg zelf een ook een 2, 5 jarige merrie. Nooit in de opfok geweest. Wissel veel af, longeren, balkjes, buiten wandelen. Zadel is geen probleem. Pas een btj werk aan lange lijnend geoefend. Alles kort, maar zolang ze er veel plezier in heeft… los werken vind ze geweldig. Gwn een btj door het weiland rennen en de stap, draf, galop en ho commando’s oefenen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:11

Vorig jaar winter heb ik mijn, toen 2.5 jarige, ruin een paar maanden voor grondwerk in training gezet bij Equus4All. Hij was nogal een ongeleid projectiel, snel afgeleid, wat drammerig en ik kwam er zelf niet aan toe veel met hem te doen. Bovendien heb ik weinig ervaring in grondwerk met jonge paarden. Nadat hij weer thuiskwam was hij veel makkelijker in de omgang, hoewel de korte aandacht spanne nog wel een ding was. Maar dat was, denk ik, ook door zijn jonge leeftijd. Verder niet al te veel gedaan, maar de basis zat er fijn in.

Afgelopen zomer heeft hij ruim 5 maanden in een kudde van ca 50 jonge paarden in de natuur gelopen. Kon hij nog heerlijk met leeftijdgenoten een periode alleen maar paard zijn. Begin oktober is hij daarvan weer thuis gekomen en ik merk heel goed dat het grondwerk van vorige winter nu super zijn vruchten afwerpt. Hij is stabieler, goed te leiden en een stuk volwassener geworden.

Over een paar weken gaat hij terug naar Equus4All, wordt het grondwerk weer even opgefrist en gaat hij onder het zadel.

Kortom, een 2.5 jarige oppakken met grondwerk is mij heel goed bevallen in combinatie met een lange zomer vrijheid eropvolgend.