Hypermobiel paard.. hoe train jij..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Hypermobiel paard.. hoe train jij..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:15

Ik vroeg mij af hoeveel mensen een écht hypermobiel paard hebben, waar ze tegenaan lopen en wat voor oefeningen ze mee pakken om sterker te worden.

Gewoon omdat ik benieuwd ben hoe anderen dit aanvliegen.. :o

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:22

Ik heb van Karin Leibbrandt heel veel geleerd over hypermobiliteit icm training. Hypermobiliteit kan zich op diverse manieren uiten en we kunnen vaak een verdeling maken tussen de hypotonie en hypertonie paarden

De basis zit hem ten eerste in het rechtrichten om spanningen en overbelasting door disbalans te voorkomen. Daarnaast de juiste (hoeveelheid) prikkels te managen voor hun gevoelige zenuwstelsel.

Maar ik heb ook geleerd dat de juiste voeding en aanvullende ondersteuning voor fascies en spieren onmisbaar anders pakt je training niet voldoende uit

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:42

Mijn paard is behoorlijk hypermobiel... hoe ik dit aanvlieg? Veeeeeel privelessen.

Ik kocht hem met weinig verstand van paarden, en zelf ook echt basisruiter. Nu, 6,5 jaar later begin ik m eindelijk onder de knie te krijgen. Elk ander paard waar ik tegenwoordig op stap is makkelijker te rijden, maar wat vind ik het leuk om aan 'onze' puzzel te werken samen. Ik weet niet of de oefeningen die ik doe specifiek voor hypermobiele paarden zijn, maar ik ben dus wel heel blij met mijn instructrice.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:04

Odetje92 schreef:
Ik heb van Karin Leibbrandt heel veel geleerd over hypermobiliteit icm training. Hypermobiliteit kan zich op diverse manieren uiten en we kunnen vaak een verdeling maken tussen de hypotonie en hypertonie paarden

De basis zit hem ten eerste in het rechtrichten om spanningen en overbelasting door disbalans te voorkomen. Daarnaast de juiste (hoeveelheid) prikkels te managen voor hun gevoelige zenuwstelsel.

Maar ik heb ook geleerd dat de juiste voeding en aanvullende ondersteuning voor fascies en spieren onmisbaar anders pakt je training niet voldoende uit

Mijn paard is dus door diverse artsen als hypermobiel bestempeld.. en ik herken zeker 95% van haar artikel over hypermobiliteit in mijn paard.
Er hangt ook een heel management om haar heen.. :j

Maar ben vooral benieuwd naar eigen ervaringen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:59

Heb er zelf geen, maar wel een een tijdje in training gehad..deze zwabberde in het begin ook echt alle kanten uit. Super los en zat ook snel vast, het grootste probleem bij dit paard was overcompensatie door de hypermobiliteit.

Wat bij hem goed werkte was rustig sterker maken, vooral goed rechtrichten, galop was bijv. nog lange tijd moeilijk vanwege een gebrek aan kracht dus dat duurde even voordat dit ohz goed ging. Ben dat gaan trainen aan de dubbele longe, onbelast. Heb dat sowieso als voorbereiding en ter ondersteuning vaak gebruikt. Daarnaast ook veel gymnastiserende oefeningen, pasje wijken en weer terug om goed recht te maken. Rijden op de binnenhoefslag zodat het paard niet op de wand steun ging zoeken.

In de training was het bij deze heel belangrijk om wel voldoende trainingsprikkel te geven maar niet teveel zodat hij weer zou gaan overcompenseren. Veel rustmomenten tussendoor inbouwen (is altijd goed denk ik) met even lekker stappen aan de lange teugel.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:15

Casarell schreef:
Odetje92 schreef:

Mijn paard is dus door diverse artsen als hypermobiel bestempeld.. en ik herken zeker 95% van haar artikel over hypermobiliteit in mijn paard.
Er hangt ook een heel management om haar heen.. :j

Maar ben vooral benieuwd naar eigen ervaringen...

Die heb ik zeker, mijn vorige paard was enorm hypermobiel en zo kwam ik Karin op het spoor. Wat wil je precies weten? Want het is echt maatwerk, hypermobiliteit manifesteert zich in diverse vormen en dat merk ik ook in mijn eigen werk als instructeur, geef mij vijf hypermobiele paarden en ze krijgen allemaal een ander plan, waarin rechtrichten de basis is, maar ze zullen niet allemaal dezelfde uitdagingen in hun balans hebben

Popstra

Re: Hypermobiel paard.. hoe train jij..?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:27

Kan iemand mij uitleggen wat hypermobiel bij het paard in houd en wat de symtomen waren waar je tegen aan liep. Wat je bedoeld met management rond zo een paard.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:08

Popstra schreef:
Kan iemand mij uitleggen wat hypermobiel bij het paard in houd en wat de symtomen waren waar je tegen aan liep. Wat je bedoeld met management rond zo een paard.

Zoals ik eerder al zei heeft die van mij zeker 95% van de beschrijving in deze webpagina hieronder:

https://www.karinleibbrandt.com/hypermo ... ij-paarden

Als je deze leest, ga je ook nadenken over het management.. niet alleen in training, maar juist ook in onderhoud.