De vorderingen van Fjord Pypsa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

De vorderingen van Fjord Pypsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 15:09

In 2021 kocht ik samen met mijn moeder 2 2 jarige groene Fjorden. Het leek mij leuk een verslag te maken tot nu toe, let op want het is lang haha :+ :D

Leuk dacht ik :D . Mijn moeder fokte zelf vroeger Fjorden en ik ben er mee opgegroeid. Ik was op dat moment zwanger en het leek me leuk die traditie voort te zetten. Uiteindelijk heb ik 1 van de 2 verkocht en bleef alleen Pypsa.

Dit ben ik vroeger:

Afbeelding

Toen ik haar kocht(de linker):

Afbeelding

Ik heb hier soms een klein beetje spijt van gehad :') .
Pypsa kon niet meelopen/ poetsen/vast staan etc en was al 2. Ik heb honderden jonge dravers in mijn handen gehad en dacht dus dat ik aardig goed was in jonge paarden opvoeden. Maar een 2 jarige uit een Staatsbosbeheer gebied met een koudbloed-karakter terwijl je zwanger bent.

Dat was waarschijnlijk niet de beste keuze uit mijn leven :') .

In 2021( als 2 jarige) ben ik alleen maar bezig geweest met grondwerken, ABC van het vast staan, voetje geven, meelopen, poetsen, trailer laden etc etc. Ze was heel sensibel dus ze heeft in dit jaar ongeveer per week met 3 verschillende stagiaires onder mijn begeleiding gewerkt. Als ze met mij iets kon( bijvoorbeeld vast staan, of op een opstapkruk ernaast staan) kon ze het met een ander niet, of op een andere locatie niet. Dus alles wat ik leerde, heb ik daarna nog 50 keer herhaald met verschillende mensen en op een andere plek.

In 2022( als 3 jarige) hebben we er in het voorjaar 2 keer opgezeten en geleerd tussen de dubbele lange lijnen te lopen. Ook het tuigje had ze een paar keer op gehad:

Daarna hebben we haar naar de hengst gebracht. Daar is ze voor de vierwieler beleerd en gedekt. Toen ze terug kwam heb ik weer wat strijd met haar gehad :')

Ze was prima beleerd waar ze vandaan kwam hoor, ik denk dat ze een tweewieler anders vond dan een vierwieler en ze wilde eigenlijk voornamelijk elke keer de baan uit :Y) :')

In 2023 beviel ze van Ursin. Ik heb nog nooit zo'n makkelijke merrie meegemaakt met veulenen en alles regelen. Ze was een geboren moeder en had helemaal geen mensen nodig in het hele proces( ook dat heb ik echt wel anders meegemaakt met first time moms) . Ze heeft dit jaar eigenlijk weinig gedaan. Tuurlijk kwam ze in de hand en werd ze van A naar B gebracht en gepoetst, maar ze is aan het begin van 2023 vooral dik en drachtig geweest en aan het einde heeft ze de tijd gehad om weer hormonaal recht te trekken :) .

Afbeelding

In 2024 hebben we haar opgepakt. Beleren onder het zadel ging uh... Niet zo soepel. Ze vond op en af stappen eng. Dus again: Onder begeleiding van mij( ik ben zelf echt geen held onder het zadel en 2 zwangerschappen binnen 2.5 jaar terwijl je een paard moet opleiden was ook echt top gepland) weer zoveel verschillende mensen erop gehad voor alleen het op en af stappen, links erop en rechts erop. Toen dat gegeneraliseerd was gaan inrijden met 1 ruiter, waarbij ze onwijs ging rennen de eerst keer draf. Toen dat 'Als ik het eng vind ga ik rennen' omgebouwd naar: 'Als ik het eng vind ga ik stoppen' , waarna dat ging neigen naar staken en we dat weer moesten ombouwen naar: Je mag ook gewoon lopen. ( dit is de korte versie, dat was een traject van ongeveer 6 maanden -O- ) . Uiteindelijk sloten we 2024 af met een nette stap en draf onder het zadel met 1 vaste ruiter. Ik vond dit echt gru.we.lijk. lang duren. Een heel jaar bezig geweest met dit stuk. Ben ik van dravers niet gewend en ik heb echt wel 1 keer per maand tegen mijn moeder gezegd dat het nooit een kinderpony zou worden en dat ik haar zou verkopen }:0 . Zo blij ook met mijn bijrijdster die dit jaar zoveel gepuzzeld heeft met mij samen om haar goed te krijgen, echt dankbaar voor alle hulp dat jaar!

Ondertussen veel van dit soort dingen doen op het erf, om haar maar bomproof te krijgen

Afbeelding

Afbeelding

In 2025 had ik een klant op stal die zelf heel veel ervaring had met de vierwieler en haar paard heeft helaas een bekkenbreuk. Ik zei joh: Als je het leuk vind, pak die van mij maar hoor! Ik heb nu een kleine meid van 4 en een van 2, net stal overgenomen dus weinig tijd en last van een hernia. Dus voor mij een winsituatie en voor haar ook!

Afbeelding

Pypsa vond geluid lastig. Op een spelletjesdag onder het zadel bij mij op stal toen de muziek aanging ging ze ineens af. We dachten dat we haar best braaf hadden inmiddels, maar soms was haar spanningsopbouw lastig te zien. Dus ook voor de kar veel met geluid oefenen. Grindpaadjes opzoeken bijvoorbeeld:

Op de baan is ze voor de menwagen een keer net zo af gegaan. Bokkend zo hoog als op het filmpje waar ze voor het eerst het tuig op had stond ze voor de wagen. Ik had echt groot respect voor Karin die haar recht voor de wagen hield( en een 2e keer ook voor een Bokker die zich hier wel zal melden die ook achter op de wagen stond :') ) en heb toen weer tegen mijn moeder gezegd: Deze verkoop ik :')

Onder het zadel oefenden we ook verder op geluid en op andere spannende dingen:

Voor het eerst mee op buitenrit in een groep

Of met 2
Afbeelding

Afbeelding

Caroussel:

Ze werd van de zomer zo braaf, dat ze Bixie kon gaan meedoen met mijn 2 dochters. Dit was mede te danken aan een mede-freestyle instructeur Hylke van Statera Equi die samen met haar dochter Pysa 'kindmak' ging maken:

Waardoor mijn 2 meiden van 4 en 2 er ook alles mee konden.

Afbeelding

Afbeelding

Ik nam haar zelf mee onder het zadel naar een vereniging in de buurt waar ze in een vreemde binnenbak goed te rijden was.

En ze is meegegaan met mijn bijrijder op vakantie naar Brabant. Ook heeft die 1 keer een clubles hier in het dorp op locatie gedaan.

En zelf haalde ik mijn menbewijs, want op een vierwieler achter een Fjord is toch echt anders dan achter een Draver :')

Ik vind zelf het mennen onverwacht leuk, ik moet heel erg wennen aan de lichtheid van het sturen in verhouding met dravers en het rijtechnische. Met mijn rug is gewoon rijden echt lastig en ik ben mijn stalgenoot zo dankbaar dat ze Pypsa zo goed voor elkaar heeft dat ik er gewoon mee kan wegrijden nu. Ik denk echt dat ik een nieuwe hobby gevonden heb :D .

Eigenlijk moesten we gewoon concluderen dat ze braver dan braaf was en alle kwartjes gevallen waren.
Dus we schreven haar in voor de ABOP.

Voor het eerst een wedstrijd op vreemd terrein, gevraagd of Karin Bakker haar dus wilde rijden want die heeft echt zoveel meer ervaring met vierwielers en ik hoopte op een A uitslag zodat ze als fokmerrie meer waard wordt. Ik hoopte A, maar dacht een B snap ik ook met hoever ze nu is en dan zien we het gewoon als leermoment.

Je moet je paard eerst uitspannen en inspannen om de braafheid te laten zien:

Daarna moest je een aantal onderdelen uit een dressuurproef laten zien

Afbeelding

Afbeelding

Daarna zou er een proef gedaan worden om de braafheid van je paard te testen. Op internet stond iets over een parasol en een grasmaaier en daar langs rijden, ik dacht: Dat kan ze wel!

We kregen echter als opdracht: kijken of ze werkwillig is en wil trekken op een heuvel. Eerst moesten we een grasveld op en daar op commando een aantal keer stil staan zo lang als de jury wilde.

Eerst met het mannelijke jurylid en Karin alleen. Toen dat goed ging mocht Pyps het met 4 man proberen, op de terugweg van de heuvel moest ze ook laten zien dat ze stil bleef staan en netjes wegstapte met het gewicht van de wagen( voet van de rem) drukkend.

Toen moest het met 5 man. Vlak voor de heuvel werd aangegeven: Doe maar in draf. Pyps had geen kalkoenen in ( geen idee of dat had geholpen hoor, ik heb geen verstand van deze proef ) en moest met 5 man ook echt trekken om erop te komen. Daar werd ze echt wel heet van. Je ziet dat Karin remt bovenop( achterwiel stopt maar slipt door in het natte gras), dus dat hoorde je ook piepen op de kar. Ik dacht: Als er 1 moment is waarop we weten of alle training van de afgelopen jaren is geslaagd is dit het... En ze stopte en was daarna prima te regelen. Karin reed netjes weer in draf terwijl ze liet zien dat ze goed te sturen was terug naar de trailer.

Ik was hierbij al zo gelukkig. Punten konden mij niet meer schelen. Ze was zo braaf met alles, het inspannen, deed de proef in de bak zo netjes en dan zo voor het eerst met een wagen die heuvel op en af. Ik was helemaal trots.

En toen kwam de beoordeling van mijn lieve aardappel van 1.37

Afbeelding

Ik ga niet liegen, toen die 10 werd opgenoemd moest ik een traantje laten en ik zag Karin ook. haha! Ik ben zo trots! Ze heeft met haar eerste keer op vreemd terrein een wedstrijd doen gewoon een monsterscore gehaald! een AA!

Het voelt een beetje als de afsluiting van een periode waarvan ik dacht: Gaat dit hem ooit wel worden? Maar ik denk dat ik kan zeggen dat ik, met een heleboel hulp van anderen, een topbrave recreatiepony heb gekregen. Ze is nu 6 jaar dus ik denk dat we hier super veel plezier van gaan krijgen.

Toch geen spijt van mijn Fjord zullen we maar zeggen :D ( maar of ik het nog eens zou doen waag ik ook te betwijfelen }:0 :Y) )

xChanelx

Re: De vorderingen van Fjord Pypsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:32

Goh, wat een weg om hier te komen!
Gefeliciteerd met het mooie resultaat, zowel qua fijn paardje als qua ABOP

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:48

Jaaa Pypsa! Super tof! Nu kun je (net als ik met het hele gezin) ook gezellig mee op onze zondagochtendritjes!

Super leuk om Pypsa zich zo te zien ontwikkelen en te zien groeien! Zie veel dingen van Heidi in haar terug, heel grappig.

Jullie gaan echt veel plezier van deze lieve pony hebben, dat weet ik zeker!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:59

De lange adem was het waard dus! Leuk overzicht zo.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 17:10

Als iemand zei dat Fjorden makkelijk waren, dan zeg ik ook nee absoluut niet!

Alles kost veel meer tijd, training en heel veel geduld en slimmer zijn op het moment dat ze hun kracht in de strijd gooien.

Ik heb echt bewondering voor je doorzettingsvermogen! En met dat krijg je een top brave Fjord! En hele mooie punten voor het mennen en de trekproef!

Wat is haar afstamming? Ze lijkt qua hoofd op mijn merrie en zij is ook geen makkelijke. En komt ze uit Zeeland uit het natuurgebied?
Edit: ik zie de afstamming al staan, niet dezelfde vader maar wel uit het Zeeland.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 17:32

Wat ontzettend leuk om al die stukjes van afgelopen jaren zo achter elkaar te zien, poeh wat heb jij er een werk in zitten!

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 18:14

Ik vind dit zo retestoer he!!
Prachtig mooie punten, daar heb je ook hard genoeg voor gewerkt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:04

Ahhhh wat leuk!! Gefeliciteerd *\o/*

en dat aardappel gedrag is wel herkenbaar, maar als je ze eenmaal hebt dan zijn ze top.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:41

Respect voor de weg die je met Pypsa hebt afgelegd en die SCORE, wauw!! Super gaaf, dat is echt een hele mooie puntenlijst! Gefeliciteerd *\o/*

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:48

Wat een prachtig verslag! En wat hebben jullie doorgezet! Maar niet voor niets, ze is nog hartstikke jong. Heel veel plezier en mooie avonturen met Pypsa!

En vooral blijven schrijven er over ;) ik volg ook je verhalen over je stal. Erg leuk!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:02

Wat een tof topic. Heel leuk om te lezen en mee te kijken met de filmpjes!

Ik blijf een zwak voor Fjorden hebben. <3

Ben trouwens wel heel benieuwd wat de training van rennen naar stoppen bij angst heeft ingehouden. Lijkt me heel waardevol om zoiets bewust te kunnen trainen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:09

Wat een leuk verhaal en wat een prachtige score! Gefeliciteerd!
En wat loopt ze netjes op die foto in de bak!
Een lange weg maar dan heb je ook wat :)

Mijn fjord is van vergelijkbare leeftijd en heb ik ook vanaf heel jong, en ik herken gelukkig vrijwel niks :+ Erg makkelijk dier, vrijwel alles wat ik tot nu toe van haar gevraagd heb ging gelijk goed. Dus het kan ook wel veel makkelijker gaan! Nou is ze niet beleerd voor de kar, maar toch.
Ik denk dus dat je wel een relatief lastige fjord hebt gehad! En dan dubbel zo fijn dat de training zo goed gelukt is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 20:58

Leuke reacties!

Ik weet eigenlijk niet of ze echt lastig is? Klinkt gek he, maar ik heb toch bij grote vlagen veel vertrouwen in haar gehad en dan verraste ze me ineens weer. En toch was ze niet mega 'lastig' ofzo. Alleen moeilijker trainbaar dan ik gewend was. Normaal vecht je iets uit met een Draver, of je legt iets uit. En dan is dat het.

Met haar dacht ik steeds: huh, dit hebben we toch al gehad :') ?

Dus ik weet niet wie er meer geleerd heeft, zij of ik :D

Leuk te lezen dat er ook bravere Fjorden zijn haha :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 21:11

Hoo, dat ging sneller dan de bedoeling was.

Even antwoorden op de rest:

Crista: als ze ooit zo word als Heidi ben ik heel blij en eerlijk: jouw voorbeelden hebben mij altijd moed gegeven omdat je dan zei: ohjoh, deed die van mij ook :')

Zebrastreep:
Ze komt inderdaad uit Zeeland, ik zou daar echt nog wel eens wat halen hoor, absoluut alleen maar lof over die verkoper, fijne mensen! Die van jou ook daarvandaan dus? Hebben ze nog samen gelopen qua leeftijd?

Celebi: Pypsa had dus echt super veel voorwerk erop zitten voordat we gingen draven. Dus echt het zitten enorm bevestigd door meerdere ruiters, opstappen bevestigd. Gestapt onder het zadel met iemand erop op het erf, in de bak, aan de lijn. Echt al veel langer dan dat ik met een ander zou doen( omdat ik toch dacht, iets zit me niet lekker). Bijrijder had hetzelfde gevoel. Dus na,geen grap, misschien wel 3 maanden alles doen behalve draven zeiden we tegen elkaar: ja dit slaat nergens op( maar we hadden moeten luisteren naar ons gevoel :') )

Eerste keer draven ging ze af, ik hangen aan die lijn en tegen bijrijder roepen: alleen maar zittennnnn :') .

Dat heeft zich nog een aantal keer herhaald. Ze ging echt vluchten zodra het spannend werd. We zijn toen, zodra we minimale spanning zagen, gaan stoppen en hoofd laag vragen. Bij alles. Dus bij grondwerk, met allerlei spannende dingen, maar ook met het stappen met iemand erop. Dus we hebben haar een nieuwe knop aangeleerd: ' Als het spannend is ga ik stilstaan' .

Dat was echt top, totdat we die knop zo goed hadden geïnstalleerd dat ze bij alles dacht: als ik het niet weet ga ik stilstaan want dat vinden ze altijd goed :') .

En dan moet je daar dus weer omheen rijden, dat hebben we voornamelijk gedaan met hulp van freestyle hulpen van iemand ernaast, ze was zo goed op die hulpen dat ze dat dan wel begreep. Maar ik heb haar ook wel eens met de zweep voorwaarts moeten krijgen.

De ironie, van een renner naar ze vooruit tikken :')

De rest allemaal super bedankt voor de complimenten, heb zelfs toen ik het topic had gemaakt nog 4 keer gedacht ik verwijder het want wie vind dit boeiend :o .

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:54

Wat heb je er weer een leuk verhaal van gemaakt.Ik weet nog goed dat Pypsa op stal kwam :D En heb een aantal van haar uitspattingen gezien en één van zeer nabij meegemaakt. :) Van een paard wat weinig kon hebben jij en je bijrijdster en met hulp van anderen er een leuk gebruiksdier van gemaakt.

En Pypsa is toch niet lastig,ze is gewoon leuk met af en toe een apartigheidje ;)
Ook al is ze misschien wat klein,ze is wel heel knap en heeft ook nog een leuke dochter op de wereld gezet.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:47

Leuk verslag! Ik heb die van mij als 3,5 jarige ook bij Staatsbosbeheer gekocht. Leuk om de ontwikkeling zo te zien.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:52

ruitje schreef:
Leuke reacties!

Ik weet eigenlijk niet of ze echt lastig is? Klinkt gek he, maar ik heb toch bij grote vlagen veel vertrouwen in haar gehad en dan verraste ze me ineens weer. En toch was ze niet mega 'lastig' ofzo. Alleen moeilijker trainbaar dan ik gewend was. Normaal vecht je iets uit met een Draver, of je legt iets uit. En dan is dat het.

Met haar dacht ik steeds: huh, dit hebben we toch al gehad :') ?

Dus ik weet niet wie er meer geleerd heeft, zij of ik :D

Leuk te lezen dat er ook bravere Fjorden zijn haha :D

Misschien is ze niet lastig, maar gewoon anders dan een draver. Wie weet waar ik allemaal tegenaan zou lopen als ik een draver zou proberen op te leiden :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:58

Leuk verslag en respect voor je doorzettingsvermogen! Wij hebben ook eens zo'n jonge Fjord uit natuurbeheer gehad en die was ook echt niet makkelijk en ook zo sensibel voor van alles. Terwijl de andere Fjord die we hadden juist wel heel makkelijk en dapper was (alleen heel ondeugend).

Erg leuk dat je bent gaan mennen en dat ze zo'n hoge score heeft gehaald!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:12

Van begin tot het eind genoten van je verslag. En oh zo herkenbaar dat je een lange adem moet hebben bij het beleren van een fjord, maar als je ze eenmaal voor je gewonnen hebt gaan ze voor je door het vuur. Gefeliciteerd met je AA. :D

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:19

Wat een traject zeg! Respect voor je inzicht en voor je doorzettingsvermogen. Ik denk dat ze geluk heeft dat ze bij jou terecht is gekomen en beleerd is. Super leuk om te lezen en te zien hoe dat is gegaan!

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:11

Wat een mooie scores is al het werk en doorzettingsvermogen niet voor niets geweest! Ben benieuwd wat de toekomst voor jullie samen gaat brengen maar het ziet er nu al heerlijk uit zo

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:13

Hartstikke boeiend juist. Heel leuk om het hele traject zo te kunnen zien. Een keertje woeste Pypsa gezien, dat was idd met de spelletjes. Maar ook dan laten jullie zien dat je het serieus neemt en er mee bezig wordt gegaan. Klasse hoe ze het mennen op pakt en jij daar van geniet! Het is ook echt een hele knappe fjord, ondanks de maat…maar t was toch ook een kinder pony to be;- nogmaals gefeliciteerd met het prachtige resultaat!

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:22

wat leuk, ik heb ergens nog een leuke foto van jouw moeder en mij samen waar wee demo geven met onze fjorden!!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:54

taverno schreef:
Wat heb je er weer een leuk verhaal van gemaakt.Ik weet nog goed dat Pypsa op stal kwam :D En heb een aantal van haar uitspattingen gezien en één van zeer nabij meegemaakt. :) Van een paard wat weinig kon hebben jij en je bijrijdster en met hulp van anderen er een leuk gebruiksdier van gemaakt.

En Pypsa is toch niet lastig,ze is gewoon leuk met af en toe een apartigheidje ;)
Ook al is ze misschien wat klein,ze is wel heel knap en heeft ook nog een leuke dochter op de wereld gezet.

Nou zeg, nog sorry daarvoor haha :o . Gelukkig liep dat goed af, was dat ookalweer vergeten :o .

Volgende veulen is voor jou }:0

@Ingrid, wat leuk! Welke afstamming heeft die van jou?

@Temeraire, die willen vooral hard hahaha!

@Elisa, ik vind het sensibele nu we het in goede banen hebben super fijn. Ze werkt goed mee, die ABOP proef ging ze al uit zichzelf lopen steeds, omdat ze dacht: nu ken ik 'm wel, ik weet welk figuur nu komt :') . Maar in de opleiding is t wel lastig soms. Heb jij nu nog Fjorden?

Deedee en Henrike Bedankt!

@Whizz, dat weet ik niet hoor, misschien had een ander er zo mee weggereden, ik ben geen koudbloed expert en waar ze beleerd was vonden ze haar heel braaf. Ik denk ook wel dat ik met Dravers gewend ben dat ze als 2 jarigen mentaal veel verder zijn. Ik zie dat aan Ursin, die is natuurlijk ook in de hand nu maar mijn Draver leert heel anders.

Als het met Ursin ook lastig gaat koop ik alleen nog maar Dravers, dan is dat mijn lot :')

@Freechoice, ja dat was lekker, dat de halve stal staat te kijken terwijl je paard ineens een Rodeo-Bull word :') . Gelukkig kan er nu een meisje van 8 op rijden, had ik toen echt Never nooit niet gedacht :o

@diesuus, wat tof! Mag ik die misschien hebben? Ik wil al tijden een stuk insturen voor het Fjordenblaadje maar mijn moeder is haar foto's kwijt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:38

Ah dat is super fijn dat het sensibele nu meer voor je werkt, dan kan het een hele mooie eigenschap zijn. Ik heb geen Fjorden meer, de ene is 22 jaar bij ons geweest en toen overleden aan ouderdom/PPID (24) en de sensibele hebben we verkocht omdat hij te lastig werd voor mijn vader en die er naar afgevallen was nadat ik hem zelf niet meer bij kon houden in training. Die heeft gelukkig een hele fijne nieuwe baas gekregen waar hij nog steeds is en die veel doorzettingsvermogen heeft gehad met hem. Beetje zo'n zelfde soort doorzettingsvermogen als wat jij hier moest hebben. :o :D