Cruzado voor de kar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lomax123

Cruzado voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 10:00

Hoi,

Ik heb een cruzado merrie van 17 jaar, we doen veel bosritten. Lol met je knol.

Merrie is behoorlijk bomproof, als ze al iets spannend vindt, gaat ze stilstaan, ze zal nooit wegschieten.

Ik heb zelf geen ervaring met mennen, ja gisteren met een stalgenootje op pad geweest met de kar en kort de teugels vast gehad. Het lijkt me wel super leuk om ook te kunnen gaan mennen met mijn merrie.

Hoe ziet het omscholingstraject eruit? Natuurlijk wil ik ook blijven rijden, maar de afwisseling lijkt me leuk en zo kan mijn dochter ook gezellig met me mee.

Uiteraard moeten zowel paard als ikzelf omgeschoold worden. Volgens mijn instructrice is mijn merrie hier zeker geschikt voor.

Iemand ervaring met het omscholen van een cruzado?

germie

Re: Cruzado voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 10:07

Het is geen omscholen, maar bijscholen. Je wilt immers het mennen er bij doen, je blijft neem ik aan ook gewoon rijden.

Ik weet niet hoe ervaren je bent met het beleren van paarden onder het zadel. Maar toen ik besloten had dat mijn springpaard ook voor de kar moest heb ik een cursus koetsiersbewijs gedaan. Dat was genoeg om gelijktijdig mijn paard voor de wagen te beleren. Daarna heb ik nooit meer een menles gehad, maar mijn paard gaat prima voor de wagen (of tegenwoordig voor de ski's als er sneeuw ligt).

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 10:20

Ik heb zelf geen ervaring met paarden te beleren onder het zadel, dus het aanleren vor de kar zou ik ook zeker aan een professional overlaten.

Wat het koetsierbewijs betreft, of het menbewijs. Is dat verplicht om te hebben? Ik wil zowiezo men-lessen gaan volgen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 10:54

Nee, is niet verplicht, misschien soms in sommige natuurgebieden, maar voor de verzekering heb je het niet nodig en ook niet om op straat te mennen of in de bossen waar ik woon.
Ik koos daar voor omdat het het goedkoopste was en je dan in 10 lessen leert mennen. Het ging me niet om dat koetsiersbewijs. Ik had ervaring met inrijden, met longeren met dubbele longe, maar wilde het achenbachsysteem leren. En daarvoor was die mencursus prima. Je hebt dan echt een solidebasis vind ik. Genoeg ook om daarna een paard dressuurmatig voor de wagen te trainen of in mijn geval ook voor de wagen te beleren.

Het enige wat ik 'tegen' de regels gedaan heb is mijn paard alleen inspannen. Tja, ik had niemand om te helpen, dus moest wel. Officieel hoor je een paard nooit alleen in te spannen. Maar ik doe dat dus bijna altijd.

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 10:57

Ik heb destijds mijn fries ook voor de kar laten beleren. Inrijden heb ik zelf gedaan, kort daarna heb ik hem weggebracht en hebben ze hem prof. voor de wagen beleerd. Ging super.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 10:58

Niet specifiek met een cruzado (wat gewoon kruising betekent) maar wel met een Lusitano.

Die vond het fantastisch.

Maar ik mende wel zelf al héél lang.
Als je geen menervaring hebt dan adviseer ik echt om eerst een cursus te doen, en na die basiscursus een poos individueel les.

Mennen is echt anders dan rijden, en iemand die nog nooit gereden heeft moet ook niet meteen beginnen met zelf een paard inrijden ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 12:28

Met F_T eens!

Mijn Lusitano doet het top voor de wagen.

Hoe het traject er uit zou kunnen zien is, tuig kopen, paard optuigen en met oogkleppen op leren omgaan. Oefenen met commando's, halthouden, strengen die tegen de benen komen etc. Bandje slepen, verkeersmak maken als ze dat al niet is. Zou dit dan wel allemaal onder prof begeleiding doen als je er geen ervaring mee hebt en het daadwerkelijke voor de wagen uitbesteden aan een prof want er kan veel misgaan en die eerste ervaringen zijn enorm belangrijk dat die positief zijn.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 13:26

Bedankt voor de berichten tot zover.

Ik ga eerst lange teugelen in de bak met haar, dan met tuig aan en daarna band erachter om te kijken hoe ze reageert. Ik kan alles lenen van een stalgenootje.

Bij ons in de buurt zit een professionele stal. Probleem met hen is dat ik paard ernaartoe moet brengen en daar gedurende de trainingsperiode moet stallen. Ik snap waarom ze dit doen maar helaas kan mijn merrie niet op stal, ze staat 24/7 buiten in een grote kudde met inloopstal. Als ik haar op een (trainings) stal ga opsluiten in de nachten, is ze niet zichzelf. Dan valt er helaas weinig te trainen.

Mochten jullie iemand weten in de regio Someren die dit aanbied, op lokatie van de klant (kar en tuig is bij ons op lokatie aanwezig) dan hou ik me graag aanbevolen. Mag uiteraard ook in een pb

SophieSmits

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:22

Ik heb zelf geen ervaring met een cruzado voor de kar, maar het lijkt me wel leuk om te volgen hoe zo’n traject gaat. Klinkt alsof je merrie er wel geschikt voor is als ze zo nuchter is.