Kan elk paard voor de kar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beleren?

Ja
27 (31%)
Nee
59 (68%)

Totaal aantal stemmen: 86

Gkstables

Kan elk paard voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 19:54

Ik heb al met meerdere pony’s gement en mijn menbewijs en hier en daar een shetje beleerd, nu heb ik een brave cruzado ruin die wat zelfvertrouwen mist (zou alles voor je doen maar hij slaat spanning op naar binnen is nu 2,5 jaar uit Spanje en bij mij) alleen is hij niet heel breed 160 en 515kg zal dit staan voor de kar en hem wat meer front geven en bij rustige aanpak helpen in zelfvertrouwen? En denken jullie dat het negatieve effecten kan hebben onder het zadel? Der kunnen kindjes van 6 oprijden dus braaf is ie wel

Kabayo

Re: Kan elk paard voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 19:56

Mits de juiste voorbereiding (dus lange lijnen, in het tuig, iets slepen in de bak) denk ik dat je dan al een goede inschatting kan maken op een veilige manier of het een goed idee is om dat dier voor de kar te zetten of niet. Ik denk niet dat je van te voren zonder voorbereiding een inschatting kan maken

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:01

Om op je Topic titel te reageren, nee, ik heb een pony, schat van dier, staat inmiddels al eeuwen in de DLL en 1 a 2 x per jaar gaat ie er bij een situatie vandoor, wat ik met lange lijnen geen probleem vind maar met de kar gaan we het niet doen.... dat gaat goed tot het fout gaat. en zo zijn er meer.

Maar ben eens met Kabayo, ga eerst eens kijken hoe hij reageert met iets als dubbele longe etc.
Misschien werkt het, misschien is het niets..

Voor rijden lijkt het me geen nadelig effect, er zijn genoeg paarden die én én doen.
Ik weet dat Harry Streutker zijn menpaarden ook door ruiters laat "bijrijden" als hersteltraining en afwisseling.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:09

Nee.

We hebben al heeel veel pony's voor de wagen beleerd. En het lukt uiteindelijk echt wel. Maar sommige pony's hebben er echt geen plezier aan. Blijven wat gespannen. Uiteindelijk die pony's verkocht en kregen later dan bericht dat ze het fantastisch onder het zadel deden. Dus ik denk dat sommige paarden/pony's het gewoonweg niet leuk vinden.
Elk paard/pony zou je er wel voor krijgen. Maar of ze het ook echt leuk vinden nee denk het dus niet.

En voor de wagen en onder het zadel heeft naar mijn idee geen negatieve uitwerking. Denk dat als ze beide leuk vinden het een hele mooie afwisseling is. Juist soms heel fijn als paarden ook onder het zadel zijn beleerd. Daar heb je soms weer profijt van met het mennen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 21:37

Een groot deel van de topmenners hebben hun paarden ook onder zadel. Dus daar zie ik geen probleem.

Of jouw paard meer zelfvertrouwen gaat krijgen? Geen idee? Lijkt me moeilijk om dit zo even in te schatten. Een goede voorbereiding is -zoals altijd- superbelangrijk en dat zal je al iets meer info geven. Maar beleren voor de kar is een vak op zich. Bij twijfel zou ik het uit handen geven aan een goede professional. Loopt het mis, gaat het dikwijls goed fout.

Op je vraag of elk paard voor de wagen kan, heb ik “nee” geantwoord en dat ligt dan voor mij voor voornamelijk aan het karakter.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 22:04

Ik denk ook ‘nee’ bij de vraag of elk paard voor de wagen kan en dat heeft vooral te maken met:

Het huidige drukke verkeer en grote landbouwmachines.

En specifiek voor dit paard: je vraag die mij doet vermoeden dat je zelf (met al je ervaring) twijfelt ivm het opbouwen van spanning bij dit paard.

Mijn tip en zo heb ik het vroeger ook geleerd van ervaren menners: zet het paard eerst in een tweespan naast een kalm en ervaren paard.
En kijk van daaruit verder.

Qua formaat (iel of zwaar) maakt het niet uit zolang je de kar en de training op het paard aanpast.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 23:33

Mennen is riskant omdat je je paard veel minder onder controle hebt in onverwachte situaties en het omkiepen van de kar kan leiden tot gevaarlijke situaties.
Daarbij moet je paard om kunnen gaan met allerlei onverwachte situaties en behoorlijk verkeersmak zijn.
Al met al moet een menpaard behoorlijk cool en zelfstandig zijn qua karakter.
Natuurlijk kunnen ze veel leren, maar niet alle paarden zijn er geschikt voor.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 00:43

Nadelige effecten qua rijden heeft het niet. Ik heb een pony die een internationale mencarriere achter de rug heeft (FEI), aangespannen ZZ dressuur en vaardigheid, Z samengesteld, en daarnaast ook altijd onder het zadel heeft gelopen en het daarbij ‘tussendoor’ tot Z2 tussen de paarden is gekomen. Intussen is hij al een paar jaar een hele leuke brave kinderpony die diverse ruiter(tje)s een hoop leert.

Of ieder paard geschikt is, nee. Deze pony kan echt flink heet worden als er echt met hem gewerkt wordt, zowel aangespannen als onder het zadel, maar het blijft heel beheersbaar. Het kan eruit zien alsof hij gaat ontploffen, galopperen op de plaats en ongevraagde piaffe, dat soort dingen, maar daarin wel op twee vingers bij je te houden en hij blijft wel opletten.
Mijn vorige paard was 99% van de tijd veeeeel minder neurotisch, daar kon je een kanon naast afschieten bij wijze van, maar áls hij ging was hij amper meer te bereiken, en dan kun je echt veel meer als je erop zit dan wanneer je er achter hangt! Hij was duidelijk op jonge leeftijd betuigd geweest, dat was bij lange lijnen en slepen al duidelijk, en toen we hem een keer hebben ingespannen al helemaal, hij wist heel erg goed hoe het werkte. Maar staatsgevaarlijk als hij er vandoor knalde, en dat is een absolute no-go bij mennen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 05:37

Op de poll heb ik nee geantwoord, maar eigenlijk zegt de poll niets over je eigenlijke vraag.

Op je vraag over je Spanjaard ga ik mee met de rest.
Begin eens een training met lange lijnen en daarna evt een sleep.
Dat zou voldoende informatie moeten geven of het ook voor de wagen moet gaan lukken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 07:34

Ooit mijn kwpn rijpaard geprobeerd om te laten scholen om hem voor de wagen te laten beleren. Buiten was hij niet zeker, kreeg dat zelfvertrouwen ook niet. Onder het zadel was het goed te doen, maar voor de wagen vertrouwde ik hem daar niet in. Hij is een jaar weg geweest om te laten beleren bij een man die zijn hele leven dit als werk deed. In de bak was het prima maar eenmaal daar buiten bleef hij kabouters en spoken zien. Het karakter zal veel meer zeggen of ze er geschikt voor zijn dan de bouw van een paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 07:41

Gkstables schreef:
Ik heb al met meerdere pony’s gement en mijn menbewijs en hier en daar een shetje beleerd, nu heb ik een brave cruzado ruin die wat zelfvertrouwen mist (zou alles voor je doen maar hij slaat spanning op naar binnen is nu 2,5 jaar uit Spanje en bij mij) alleen is hij niet heel breed 160 en 515kg zal dit staan voor de kar en hem wat meer front geven en bij rustige aanpak helpen in zelfvertrouwen? En denken jullie dat het negatieve effecten kan hebben onder het zadel? Der kunnen kindjes van 6 oprijden dus braaf is ie wel

Op je poll heb ik Nee ingevuld, wat mij inmiddels heel duidelijk is dat is dat paarden die geschikt zijn voor het aangespannen werk geen paniekvogels moeten zijn maar coole en aardse paarden om het maar zo te zeggen.

Je andere gedeelte, dat is een kwestie van uitproberen. Kijken hoe hij gaat reageren met oogkleppen op, tuig en een bandje slepen. Als dat meer spanning geeft en hij paniekerig wordt dan heb je het antwoord.

En nee, als een paard goed gemend wordt dan heeft dat geen negatieve effecten onder het zadel.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 07:48

Ik lees dat je wil dat je paard wat meer front krijgt, maar die van mij krijgt dat niet per ce van mennen.

Heb overigens ook ‘nee’ geantwoord. Ben van mening dat je echt een zelfverzekerd en stabiel paard moet hebben om fijn te kunnen mennen.