Ik ben altijd al fan van interval training met mn paard. Maar het is voor velen misschien herkenbaar dat het soms lastig is om de tijd bij te houden tijdens het werken met je paard. Ik vind het zelf vervelend om steeds op de klok te moeten kijken. Soms raak je de tel kwijt etc etc. Toen kreeg ik ineens het idee; die Tabata die ik in de sportschool deed... Die liedjes kun je natuurlijk ook gewoon op stal aanzetten.
Hoe werkt het?
Tabata is een methode waarbij je 20 seconden hard gaat en dan 10 seconden rust pakt. Deze worden op tracks gezet met een actief ritme, veelal 8 rondes per track. Je hoort dan tijdens het liedje een stem zeggen "Let's go" en "Stop", ook aan de hand van de muziek weet je of je in een rust of in een go zit.
Op Spotify zijn er veel tracks & playlists te vinden en kun je dus super makkelijk aan de slag met deze audio hulp. Dit is geen sportschool exclusive
Ik vind het heel fijn om dan wisselende intervals te doen (20 sec stappen, 10sec galop - 20sec draf, 10sec stap etc etc, mix & match). De audio ondersteuning is precies wat mijn ADHD brein nodig heeft om te onthouden waar ik zit in mn training. Dus ook niet meer eindeloos linksom en dan uhh oja moet ook nog rechtsom. Heel simpel: ik wissel na 4 rondes van kant, of na 1 track(8 rondes), ik wissel na 2 tracks van tempo (dus bijv van een stap-draf naar een draf-galop interval).
Ik ben benieuwd of jullie ook zulke hacks hebben die helpen met meer verrijking en inspiratie tijdens het trainen