Interval lifehack; hebben jullie ook goede tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Interval lifehack; hebben jullie ook goede tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 08:59

Hoi hoi!

Ik ben altijd al fan van interval training met mn paard. Maar het is voor velen misschien herkenbaar dat het soms lastig is om de tijd bij te houden tijdens het werken met je paard. Ik vind het zelf vervelend om steeds op de klok te moeten kijken. Soms raak je de tel kwijt etc etc. Toen kreeg ik ineens het idee; die Tabata die ik in de sportschool deed... Die liedjes kun je natuurlijk ook gewoon op stal aanzetten.

Hoe werkt het?
Tabata is een methode waarbij je 20 seconden hard gaat en dan 10 seconden rust pakt. Deze worden op tracks gezet met een actief ritme, veelal 8 rondes per track. Je hoort dan tijdens het liedje een stem zeggen "Let's go" en "Stop", ook aan de hand van de muziek weet je of je in een rust of in een go zit.

Op Spotify zijn er veel tracks & playlists te vinden en kun je dus super makkelijk aan de slag met deze audio hulp. Dit is geen sportschool exclusive *D

Ik vind het heel fijn om dan wisselende intervals te doen (20 sec stappen, 10sec galop - 20sec draf, 10sec stap etc etc, mix & match). De audio ondersteuning is precies wat mijn ADHD brein nodig heeft om te onthouden waar ik zit in mn training. Dus ook niet meer eindeloos linksom en dan uhh oja moet ook nog rechtsom. Heel simpel: ik wissel na 4 rondes van kant, of na 1 track(8 rondes), ik wissel na 2 tracks van tempo (dus bijv van een stap-draf naar een draf-galop interval).

Ik ben benieuwd of jullie ook zulke hacks hebben die helpen met meer verrijking en inspiratie tijdens het trainen :D :D

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:09

Ik heb voor het opbouwen na de peesblessure van mijn paard de 'Tabata timer: Interval timer' app gebruikt! Hetzelfde idee als wat jij noemt, alleen zonder muziek. Hij geeft gewoon een zacht piepje wanneer het tijd is voor de overgang of van hand veranderen. Je kan de intervals verder helemaal zelf instellen; aantal seconden en aantal herhalingen.

_Nelleke_

Re: Interval lifehack; hebben jullie ook goede tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:12

Ik gebruikte hier gewoon m’n Apple Watch voor toen ik mijn haflinger weer mocht opbouwen na een peesblessure. Bij hardlopen kun je interval trainingen selecteren en aanpassen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:40

Ik heb daarvoor jaaaaarenlang (lees: 20 jaar ofzo) een Casio sporthorloge gebruikt. Na het overlijden van de laatste was het wel even zoeken. Daarin kon je dan zelf een reeks intervallen zetten. Ik gebruikte dan 10x 2 min. Na elke 2 minuten gaf het horloge een geluidssignaal en aan het eind een langer of ander signaal.

Ik heb nu een smartwatch van Samsung. Eens kijken of ik daar intervallen in kan zetten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:47

Voor intervaltraining in het bos (endurance) zette ik gewoon een intervaltraining op mijn sporthorloge aan, vergelijkbaar als ik gebruik als ik zelf aan het hardlopen ben.
Die piept en trilt de 5 seconden voor elke overgang en geeft dan in het scherm weer bij welke herhaling ik ben.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:33

Ik had hier vroeger endomondo voor. Dan kreeg je een geluidje na de minuten dat je instelde. Van te voren een trainingschema instellen, zoveel munten hard en zoveel minuten langzaam. Vond het top en jammer dat het niet meer bestaat deze app..

Wat ik nog mee wil geven, hou rekening mee dat je paard soms snel leert wat de geluidjes zijn. Had ik haar net super fijn lopen, kwam het geluidje en klapte ze gelijk naar stap en was ik haar kwijt. Dat had ze snel door :))