Nadat ik zowel hier als elders dingen heb gehoord over speurwerk met paarden heb ik het boek aangeschaft. Ik moet nog beginnen maar ben wel al bezig met onze beide vierhoevers door stukjes appel in hun stal te verspreiden. Het leek me leuk een topic te hebben waarin we ervaringen kunnen uitwisselen. En ik kon er nog geen topic over vinden.
Dus doe jij speurwerk met je paard kom er gezellig bij!
Vind het leuk te horen wat je beweegredenen zijn, wat voor paard je hebt en wat je doet / welke dingen je gebruikt en wat de effecten zijn.
Om zelf te beginnen; Mijn Fries van 22 jaar heb ik sinds december op pensioen gezet, maar hij werkt nog altijd graag en is aardig voer-gericht dus dit lijkt mij erg leuk om samen te gaan uitzoeken. Onze pony van 21 jaar is een dier wat graag bezig is dus wil ook met haar gaan uitproberen wat ze ervan vindt. Ik heb dus net het boek binnen en een snuffelmat is in bestelling.
Cchanny
Geplaatst: Vandaag, 11:36
Wat leuk! Vanwege herhaaldelijke blessures overweeg ik ook om te gaan starten. Mijn paard loopt regelmatig op straat met zijn neus over de grond een spoortje te volgen. Vind het wel leuk om zoiets uit te breiden,
Ik ga volgen!
AnnickT
Geplaatst: Vandaag, 11:48
Ik heb het een aantal keer gedaan met mijn twee verzorgpaarden. De snuffelmat viel erg goed in de smaak! Over het speuren met de speurtas was ik echt verrast hoe snel het ene paard dit oppakte. Helaas durf ik het nu niet meer aan ivm grote kans op slokdarmverstoppingen bij beide paarden (onafhankelijk van het speuren, het ene paard heeft een verhoogd risico erop bij alles wat niet geweekt is), maar ik vond het heel leuk om te doen en te zien hoe de paarden echt gingen speuren.
Ik volg graag mee en ben benieuwd wat jullie paarden er van vinden!
Ceetje_bokt
Geplaatst: Vandaag, 11:51
Super leuk! Tip: Suze van de 5050shop maakt ook zg. snuffeltaarten voor paarden. De opbrengsten zijn voor het goede doel. https://www.5050shopsdb.nl/stof/
s1993
Geplaatst: Vandaag, 11:52
Leuk! Ik doe ook wel speurwerk met mijn paard, doe het omdat ik tijdens een webinar van Rachael heel enthousiast werd van het feit dat paarden ook echt een spoor kunnen leren volgen. Dus daarmee aan de slag en dat vindt mijn paard heel leuk (alles met eten is leuk ofcourse).
Ik vind het wel lastig om een goed spoor te maken en zeker als ik vaker dan 1x wil oefenen. Hij kan inmiddels een paar meter en ook wel een bochtje en ik merk dat het hem enorm helpt om spanning los te laten.
Een snuffelmatje heb ik ook, maar merk wel dat ik daar zelf weinig uithaal. Hij vindt dat leuk om te doen maar het geeft mij weinig voldoening. Ik vind het wel leuk om over de hele track kleine snackjes te verstoppen, merk wel dat de paarden hier dat weinig gewend zijn want soms hangt het er de volgende dag nog. Ik gebruik vaak takjes (vooral met lekker blaadjes zijn ze fan van) en hang ze dan op allerlei hoogtes en plekken zodat het gelijk ook een beetje passive physio is.
Overigens heb ik toen ik begon met speurwerk mijn paard heel erg aangemoedigd om overal aan te ruiken. En als we nu een relaxed buitenritje doen stopt hij ook bij elke mesthoop om even te ruiken
Leuk dat hier een topic over is. Ik doe het veel met mijn paarden. Zij vinden geurdetectie (wat ze ook met honden doen) leuker dan echt speuren. Zogenaamde voerballen (zoals de Kong voor honden) vinden ze ook geweldig
Ik geef er ook lessen in. Mijn ervaring is dat paarden echt enthousiast worden van allerlei geur spelletjes. Maar ook dat mijn iets te hyperactieve pony er veel relaxter in de dagelijkse omgang van is geworden.