Grondwerk oefeningen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MirtheG

Grondwerk oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 21:28

Dag allemaal!

Sinds een dikke maand heb ik een nieuw paardje, Snow. Snow is naar ons toe gekomen met een rugzakje... Daarnaast was zijn fysieke toestand ook niet al te best. Ondertussen is hij al wat beter op gewicht, en op aanraden van de dierenarts zouden we stilletjes aan mogen beginnen longeren (zij raadt aan met een longeerhulp). Het longeren zonder de longeerhulp gaat wel goed, maar ik merk dat we misschien toch enkele stapjes terug zouden mogen nemen naar de basis om wat meer vertrouwen op te bouwen en naar het longeren met longeerhulp toe te kunnen werken.

Hebben jullie leuke oefeningen die ik met Snow zou kunnen proberen? Hij is heel gemanierd, loopt netjes naast je, houdt netjes zijn afstand en komt niet zomaar aan je kleren trekken en dergelijke, het is écht voor het vertrouwen dat ik wat oefeningen wil proberen doen maar hier heb ik wat minder ervaring mee. Kleine side note: ik heb een instructrice grondwerk gecontacteerd en zij zal ons binnenkort verder kunnen helpen, maar heeft het komende weken iets te druk. Aangezien ik toch liever niet wil stilzitten en al met hem wat kleine stapjes wil nemen, dacht ik: ik vraag het hier eens wie mij zou kunnen helpen :)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 23:12

Elisa2

Re: Grondwerk oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 08:43

Je zou al simpel kunnen beginnen met naast je stappen en halthouden op commando, als dat een aantal keer goed gaat eens een pasje terug vragen. (let op, altijd dezelfde commando's gebruiken)

koend

Re: Grondwerk oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 10:46

Longeren zonder enige bijzet. Met veel overgangen; stap, draf en galop op mondeling bevel.
Wandelingetjes buiten aan de hand/los touwtje, waarbij je elke mogelijke gelegenheid om iets te leren aangrijpt.
Smalle doorgangen: volgen en ook alleen
Over dingen lopen: balken, zeil, grote stevige planken, hoogteverschillen, een geul in het land, zebrapaden enz.
Langs potentieel enge dingen lopen: honden, stilstaand verkeer, rijdend verkeer, vuilniszakken, ...
Door plassen en water lopen.
Vrij rondjes lopen en springoefeningetjes: balkjes, cavaletti, lage sprongetjes, combinatielijntjes ( pas altijd de afstanden en hoogtes aan aan jouw individuele paard, vraag nooit het uiterste).

Wat je precies doet is in mijn ogen minder belangrijk dan dát je iets doet.
Elke dag een beetje volgens de inspiratie en de mogelijkheden die zich aandienen.