Sinds dit voorjaar heb ik een jaarling gekocht en gestald bij mij aan huis. Ze staat samen met twee volwassen ruinen.
Ik ben opzoek naar iemand waar ik zo af en toe eens mee kan sparren over hoe het gaat met zo’n jong dier, hoe pak je de opvoeding aan, waar loop je tegenaan, hoe los je dingen op enz. Iemand die onlangs misschien ook wel begonnen is aan eenzelfde avontuur of dit in het verleden ook zo gedaan heeft.
Ik ben niet opzoek naar meningen over waarom aan huis, wel/geen opfok etc.
Alvast bedankt!
Sentir
Geplaatst: 24-08-25 21:34
Je kan je altijd toevoegen aan het topic van 2024 veulens !
Ik heb mij veulens/ jaarling merries ook altijd thuis in de kudde opgefokt. Wel altijd met een leeftijdsgenoot er bij.
Hengsten ook thuis in opfok apart vd kudde. Maar altijd met leeftijdsgenoot of zoals ik toen had een welsh mountain jaarling hengst. Die toen geruind is als 2 jarige en in de kudde liep en bij afspenen met hengstveulen in grote box en later samen in de weide.
Ik heb dr altijd een speelvriendje/leeftijdsgenoot bij.
Dan kunnen ze doen wat ze doen als jaarling/twenters spelen ontwikkelen. Met 5 jaar of ouder gaat dat vaak niet.
Hier een jaarling hengst met andere jaarling hengst aan huis en de merries staan apart. Zolang ze rustig blijven mogen ze hengst blijven. Doordat ze elke dag in handen zijn zijn ze heel braaf. Doe soms schrik training met ze en wandelen. Verder poets ik vaak op stal en beetje tutten. Vindt hij heerlijk.. ik zou er wel een leeftijdsgenootje bij doen zodat ze lekker kunnen ravotten.
Missvk
Geplaatst: Gisteren, 13:11
Mijn jaarlinger is ondertussen 4 en ontzettend lief en braaf. Heb het hele proces heel erg leuk gevonden dus ben altijd te benaderen om te sparren. Heb hem ook lekker aan huis gehouden
Ik heb mijn inmiddels anderhalf jarige merrie gewoon in mijn eigen kudde staan ( 1 ruin, 2 andere merries). Het is nogal een dier met een persoonlijkheid/ nogal sterk karakter. Ben dus blij dat ik nu alvast de basisregels in het omgaan met mensen kan aanleren én blijven bevestigen.
Zoals gezegd: ze is nogal een zelfbewuste tante maar tegelijkertijd zit haar emmertje ook snel vol ( ze is nog heel jong ook natuurlijk). Dus elke dag even een tien minuten bezig ( basale dingen: voetjes geven, het goed vinden dat er strootjes uit de staart worden gehaald, pasje terug zetten als ik dat wil, leren dat ze óók niet over me heen mag denderen als ze schrikt... En me niet in de billen bijten als ik een voetje vraag ) Daarnaast kennis maken met kliko's , een tractor als die er toevallig staat. Maar ook dat valt binnen de max tien minuten per dag.
Maar het is bij haar toch vooral steeds weer heel consequent de basis regels blijven bevestigen. Blij dat ik het nu zo doe, want ik vraag me af hoe dat zou gaan lopen als ze in de opfok zou staan, en ik pas op haar derde het veulen abc weer op kon pakken.......
Ik heb in de loop van de jaren 7 paarden van veulen tot volwassen aan huis gehad in eigen kudde. Dat bevalt mij uitstekend. Zo komen ze dagelijks in de hand, zien ze alvast een boel van wat later normaal moet zijn en zijn ze best veel gewend tegen de tijd dat ze aan het werk mogen. Daarbij vind ik het erg fijn om het management, voeding enz zelf in de hand te hebben.