Paard staat continu stil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimy_Liam

Paard staat continu stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 23:31

Hi allen.

Liam en ik zijn begin augustus verhuist. We staan op een mooi plekje waar hij 24/7 buiten staat.
Hier is verder nog niets aanwezig; geen bak, longeercirkel etc..

Als we naar buiten gaan (wat we nu langzaam oppakken) merk ik dat Liam om de zoveel meter stilstaat. En dan red ik het niet met lief vragen "Liam ga je mee?"

Dit is niet sinds we verhuisd zijn, maar dit is al een tijdje zo, ook op de vorige stalling. En als hij stil staat (en ik zit erop) zet hij ook geen meter vooruit tot ik eraf stap. Ik denk dat het met zelfvertrouwen/onzekerheid te maken heeft, maar als jullie wat anders denken; let me know.

Mijn vraag: hoe werk ik hieraan? Hoe laat ik Liam 'kijken' terwijl we in beweging blijven?
Of; hoe zorg ik dat Liam tijdens een buitenrit/wandeling, zijn aandacht beter bij mij houdt?

Groetjes!

oji

Re: Paard staat continu stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 23:40

Ik zou eerst eens beginnen met een DA laten komen voor een bloedonderzoek en algemene gezondheid check. Zo blokkeren en weinig looplust is niet normaal voor zo’n jong paard. Zeker niet als het iets is wat voorheen niet speelde.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 23:42

@oji; wat ik aangeef; dit is niet iets van nu, maar dit deed hij op de vorige stal ook.
Looplust heeft hij zeker. Qua gedrag merk ik niets anders dan anders. Het is 'alleen' dat hij op willekeurige momenten stil gaat staan, en pas als ik voor hem loop, dat hij dan weer mee gaat

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 00:44

Past het zadel goed?

Hoe is jouw zelfvertrouwen naar je paard toe?
Ben jezelf onzeker bij bepaalde punten? Dat voelt je paard natuurlijk aan.

Het kan onzekerheid, maar ook uittesten zijn.
Hij weet dat je dan afstapt en dan is hij onder het werk uit;)

Veel overgangen rijden kan ook helpen om zijn aandacht bij jou te houden.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 01:55

Mijn jonge paard deed dit ook (en doet het soms nog steeds).
Ik ben de rondjes eerst meermaals aan de hand gaan wandelen en later met iemand erbij (op paard of fiets) tot hij vertrouwd was met de omgeving. Inmiddels kunnen we de rondjes ook met z'n tweetjes onder het zadel maar soms, bij iets vreemds/engs/of in zijn ogen nieuws (bijv. schapen die er eerder niet stonden) stopt hij ook en zoekt mijn steun. Denk aan omkijken, mijn laarzen met de neus aanraken. Ik geef hem even zijn tijd, vraag hem vooruit en beloon iedere beweging voorwaarts. Mocht hij echt niet durven dan stap ik af, help hem er langs, vervolg mijn route en ga ook bewust diezelfde route weer terug zodat hij er nogmaals langs gaat. De heenweg is hij altijd nog wat zoekende en onzeker, terug is een wereld van verschil.

Wij rijden nu enkele maanden dezelfde routes en langzaam pak ik nu nieuwe stukken mee. Ook op de nieuwe plekken staat hij stil, kijkt, is onzeker maar loopt uiteindelijk wel door.

Wellicht is dit voor jullie ook een optie? Klein beginnen, vertrouwt raken en langzaam uitbreiden.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 02:00

Forcalquier schreef:
Mijn jonge paard deed dit ook (en doet het soms nog steeds).
Ik ben de rondjes eerst meermaals aan de hand gaan wandelen en later met iemand erbij (op paard of fiets) tot hij vertrouwd was met de omgeving. Inmiddels kunnen we de rondjes ook met z'n tweetjes onder het zadel maar soms, bij iets vreemds/engs/of in zijn ogen nieuws (bijv. schapen die er eerder niet stonden) stopt hij ook en zoekt mijn steun. Denk aan omkijken, mijn laarzen met de neus aanraken. Ik geef hem even zijn tijd, vraag hem vooruit en beloon iedere beweging voorwaarts. Mocht hij echt niet durven dan stap ik af, help hem er langs, vervolg mijn route en ga ook bewust diezelfde route weer terug zodat hij er nogmaals langs gaat. De heenweg is hij altijd nog wat zoekende en onzeker, terug is een wereld van verschil.

Wij rijden nu enkele maanden dezelfde routes en langzaam pak ik nu nieuwe stukken mee. Ook op de nieuwe plekken staat hij stil, kijkt, is onzeker maar loopt uiteindelijk wel door.

Wellicht is dit voor jullie ook een optie? Klein beginnen, vertrouwt raken en langzaam uitbreiden.

Een hele goede tip!

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 02:26

@vlinder84 ; Hij heeft net een nieuw zadel (heb hier ongeveer 6/7x mee gereden)
Ik ben heel erg bewust van mijn eigen energie, omdat ik weet en voel dat hij mij enorm spiegelt. Dus als ik mij niet goed voel en niet zelfverzekerd genoeg, dan begin ik er niet eens aan en is een poetsbeurt voldoende. Maar omdat hij het stilstaan nu zo vaak doet, ben ik toch benieuwd naar jullie ervaringen.

@Forcaluquier; ik denk idd dat Liam dit ook doet. Als we met een ander paard gaan, dan kijkt hij korter en loopt hij sneller door dan als we alleen op pad gaan, dus denk dat hij hierin echt een vriendje mist die met ons mee gaat. Thanks voor je tip! Hier kan ik zeker iets mee!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:42

Klinkt als aangeleerd gedrag..iedere keer stap jij af.

Ik zou eens met iemand anders gaan die hem kan meenemen aan de hand en voorwaarts laat lopen iedere keer als hij stil gaat staan. En dat degene dan steeds met meer afstand mee kan lopen en jij het zelf gaat doen. Hij ziet jou duidelijk niet als de leider..en ik zou les nemen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:56

Eerst medische zaken uitsluiten. Als je het daar niet in vindt dan kan het best met onzekerheid te maken hebben.

Ik heb een shetlander die voorheen voor de wagen liep. In de bak en wei ging het prima in het enkelspan. In het tweespan naar buiten ook. Maar met hem hoef ik niet in het enkelspan over straat te gaan. Dan gaat hij stilstaan en wil omdraaien naar huis toe. Als er iemand naast hem loopt is het prima. Maar hij vindt nieuwe dingen heel snel spannend. Dus ik ben gestopt met mennen met hem sinds m'n andere shet overleden is. Het enige wat je kunt doen is veel oefenen, maar ik vond het niet echt ontspannen rijden zo.

Doet je paard dit ook als je in de vertrouwde wei rijdt? Of als je aan de lange lijn een klein stukje naar buiten gaat? Of met wandelen?

Ik zou denk ik eerst een aantal keer een route gaan wandelen zodat dat vertrouwder wordt en daarna een keer een stukje naar buiten proberen te gaan. En dan om te draaien voordat hij kan stoppen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:26

Opbouwen idd.

Je paard mist zelfvertrouwen en leiderschap om alleen op stap te gaan.

Idd eerst aan de hand vertrekken.
Hem vertrouwen leren krijgen buiten.
Ook met andere paarden gaan, eerst volgen en later met een ander paard kop trekken.
Zoiets vraagt tijd en veel tijd en er blijven paarden die nooit echt heel enthousiast alleen op stap zullen gaan ook.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:31

Jaimy_Liam schreef:
@oji; wat ik aangeef; dit is niet iets van nu, maar dit deed hij op de vorige stal ook.
Looplust heeft hij zeker. Qua gedrag merk ik niets anders dan anders. Het is 'alleen' dat hij op willekeurige momenten stil gaat staan, en pas als ik voor hem loop, dat hij dan weer mee gaat

Ik wil ook niet zeggen dat het iets met de stal te maken hebt. Je zegt sinds een tijdje en ik weet uit eerdere topics dat je geen last had van dit probleem. Het is dus iets dat veranderd is, het is niet de huisvesting maar kan wel iets van een tekort zijn wat aangevuld moet worden of pijn in zijn rug oid. Eerst dat uitsluiten door hem te laten controleren. Als dat okay is dan zal er in de communicatie iets niet goed gaan maar eerst weten of hij het gewoon niet kan.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:51

En hoe is hij als hij weer richting huis gaat? Ook stoppen?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:37

Als je er sinds begin augustus staat, is dat echt super kort. Zelfs mijn super dappere pony waarmee ik urenlang alleen op pad kan, vindt het op vreemd terrein in het begin spannend. Helemaal als ik erop zit, maar soms ook ernaast. Dat is helemaal niet raar, ze zijn nog zoveel aan het verwerken! Het kan tot wel een jaar duren voordat ze helemaal gewend zijn.

Neem dus vooral lekker de tijd. Als je paard vol zit, is het niet erg om af te stappen en/of weer terug te gaan.
Misschien kun je in de buurt van de stal her en der wat leuke dingen neerleggen zodat naar buiten gaan leuk en interessant wordt, zoals een wortel ergens of wat andere dingen die je paard leuk vindt (een speelbal bijvoorbeeld). Dan lekker samen op onderzoek uitgaan. Her en der wat blaadjes meepikken, of wat grasjes.

Het is denk ik vooral belangrijk dat je paard naar buiten gaan ziet als iets leuks, niet als iets spannends. Daar heb je de rest van de tijd dat ie op deze stal staat profijt van.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 11:30

Je paard is net verhuisd, naar wat ik zo lees 24/7 in een groep/kudde? Hij is nog zijn plaats binnen de groep aan het vormen. Dat kan wat verlatingsangst geven. Liever niet weg gaan omdat zijn positie niet bevestigd is. Als hij het ervoor ook had op de vorige plek, kan het sowieso een vorm van verlatingsangst zijn. Als je zelf het idee hebt dat het niet medisch van aard is, dan kun je met dit mentale aan de slag.
Geef hem vooral ook even tijd te landen. Zeker naar een nieuwe groep verhuizen heeft echt wel 3-6 maanden minstens nodig voordat ze zich bevestigd voelen in hun plek. We willen als mensen altijd zo snel….veel succes!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 11:44

Gaat het wel goed als je samen met iemand buiten gaat rijden? Loopt hij dan wel gewoon mee?

Mijn paard heeft precies hetzelfde, die heeft dus een sterke dosis verlatingsangst. Altijd zo geweest. Op de vorige stal liep ik aan hand met hem naar het bos, dat was ongeveer 1 km. Dan opstijgen en kon ik heerlijk met hem rijden.

Vorige maand ben ik van stal verhuisd naar een kudde. Wat hij heerlijk vindt, nooit meer alleen. Het pad naar het bos (ongeveer 300 meter) loopt naast de wei van de kudde. Dus dat gaat hij echt niet lopen onder het zadel daarvandaan. Ik loop aan de hand met hem het bos in stap op en kan heerlijk met hem rijden.

Zijn thuisplek is net een magneet, zodra die los is kun je er alles mee. Gisteren was ik voor het eerst met een stalgenootje buiten en dan loopt hij ook gewoon, hoef ik niet te lopen, dan is hij immers niet alleen.

Dus als dat voor jou ook werkt en mogelijk is zou je kunnen proberen met iemand samen te gaan. Maar je wil natuurlijk ook alleen. Dan zou je de eerste keer gewoon zover mogelijk kunnen lopen. Desnoods 3 of 4 km dan opstappen en terug rijden. En zo het moment van opstappen steeds dichter bij huis maken en dan ook van huis af rijden. En wellicht moet je net zoals ik altijd wel het eerste stukje lopen. Maar dat is dan toch prima als het vanaf dan lekker gaat.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 11:52

tengeltje11 schreef:
Opbouwen idd.

Ook met andere paarden gaan, eerst volgen en later met een ander paard kop trekken.
Zoiets vraagt tijd en veel tijd en er blijven paarden die nooit echt heel enthousiast alleen op stap zullen gaan ook.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Heel herkenbaar bij mijn paard die met veel geduld en oefenen wel enthousiast is geworden alleen samen met mij in het bos. Alleen dat eerste stukje dus niet. Maar we rijden nu 3 x per week buiten, ritten tussen de 10 en 15 km. Dan is de eerste 300 meter (of wat langer zou dat ook niet zijn) lopen niet erg.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 13:13

Ik denk dat het belangrijk is om te kijken waarom het veranderd is dat hij nu op buitenrit niet meer wil doorlopen. Het was al voor de verhuizing, dus daar ligt niet de oorzaak. Maar ik ken Jaimy uit het 2023 beleren topic en met Liam maakte hij in die tijd al gewoon veel buitenritten onder het zadel, bij mijn weten zonder problemen en had je zelfs endurance plannen. En voor zover ik me kan herinneren werkte Jaimy ook al veel met Liam aan de hand en ging alles rustig en op basis van vertrouwen.

Daarom denk ik in eerste instantie aan iets medisch en zou ik dat eerst willen uitsluiten. Heeft ie ergens tekort aan waardoor hij de kracht niet heeft om door te lopen onder het zadel? Ligt zijn zadel niet lekker of zijn er gevoeligheden in de rug of elders in het lijf. In mijn ogen geeft Liam gewoon wel echt iets aan, maar helaas kunnen paarden niet praten en zeggen wat er aan de hand is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 14:08

Het lijkt erop dat je hem onbewust hebt aangeleerd dat als hij stopt, jij afstapt.
En het stoppen kan in dit geval zijn omdat jij onzeker bent of al verwacht dat hij kan gaan stoppen. We vergeten weleens hoeveel een paard van ons op kan vangen dat niet direct via hulpen gaat. Ze horen zelfs onze hartslag bv. Als hij zelf al niet graag van stal gaat, is het makkelijker om een leider voor hem te hebben als die niet de leiding neemt in het zadel.
De oplossing ligt dan toch in streng zijn en voor jezelf een doel stellen per keer. Bv: ik ga tot die paal, en rijdt daar een kleine volte voordat ik doorga tot dat bosje, waar ik 2 stappen voorwaarts zijwaarts ga proberen, etc. En dan doorzetten, wat er ook gebeurt. Doordat je gericht werkt, is het voor je paard ook duidelijker en doordat hij kleine opdrachten moet uitvoeren, gaan zijn gedachten ook meer naar jou.
En niet afstappen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 14:36

Stop hij op de heenweg of op de terugweg? Als het op de heenweg is dan is het 'steeds verder van huis (vertrouwde omgeving) wat het moeilijk maakt. Zodra je merkt dat hij langzamer gaat, heel goed opletten dus, gelijk been geven,'kom op, niet zeuren, verderlopen'. En belonen als het tempo goed blijft.
Hij moet inderdaad meer vertrouwen krijgen in jouw leiderschap.

Bloodymary schreef:
tengeltje11 schreef:
Opbouwen idd.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Heel herkenbaar bij mijn paard die met veel geduld en oefenen wel enthousiast is geworden alleen samen met mij in het bos. Alleen dat eerste stukje dus niet. Maar we rijden nu 3 x per week buiten, ritten tussen de 10 en 15 km. Dan is de eerste 300 meter (of wat langer zou dat ook niet zijn) lopen niet erg.

Het is maar zelden dat ze op de terugweg de pas er niet goed in hebben (of ze moeten moe zijn) want paarden weten over het algemeen feilloos bij een regelmatige gereden route, en bij een vaste route helemaal, wanneer het weer richting stal gaat...

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 06:37

Sorry mensen, ik heb het gelezen, maar met de nachtdiensten schoot het er even bij in.

Dank voor de tips en tricks, dit waardeer ik enorm.

Ik ben 1x met iemand samen op pad geweest, zij naast haar paard, ik op Liam. Dit ging goed. Wel stond hij op momenten stil, maar minder en korter dan dat we alleen op pad zijn.

Vóór onze verhuizing deed hij dit ook, zowel met gezelschap als zonder. Wel moet ik bekennen, nu ik eraan terugdenk: Liam en ik reden met enige regelmaat met 2 bekenden. 1 vriendin met een Tinker, de ander met een warmbloed. Met de warmbloed stapten we op bij ons op stal (geen problemen onderweg met stilstaan. Soms 2/3 kort stoppen en daarna weer door), en met een vriendin van mij en haar Tinker gingen we lopend. Als we opstapten, stopte Liam soms uit het niets, waarna de andere Tinker voor moest, terwijl Liam dit pad 'op zijn duimpje' kent. Dat hij ineens 'schrikkerig' reageerde, vond ik dan ook 'raar'. In dit bos liepen we ongeveer 2x in de week, soms 4x.

Op onze nieuwe plek zal ik zal vaker met hem aan de hand, of naast de fiets dezelfde route gaan lopen/rijden. Denk dat dat voor ons beide, en vooral voor Liam, voor meer rust zal zorgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:32

Eigenlijk liep hij dus altijd mee met een ander paard? En heeft nooit zelfstandig hoeven worden? en aan jouw hulpen hoeven staan? Ik denk dat daar het probleem zit. Soms gaan ze juist schrikkerig reageren als ze een pad goed kennen wat dan vaak weinig met schrikken te maken heeft maar meer met een beetje testen.

Het lijkt me goed om eerst met hem aan de hand/ fiets te gaan lopen maar ik denk zelf dat het heel belangrijk is om dat stukje daarna op te pakken met een goede instructeur. Het stukje onder het zadel, om dit patroon te kunnen doorbreken..want het is nu een patroontje geworden.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 02:26

Ja ik denk wel dat je gelijk hebt.
Op het moment dat Liam stil gaat staan, reageert hij niet op mijn hulpen (stemgeluid, been geven)
Als ik hard been geef, gaat dat tegen mijn eigen gevoel in, maar loopt hij in een aantal gevallen wel door.
Ook rijdt ik met een zweep (voornamelijk voor de vliegen op zijn buik), maar wil ik die niet gebruiken als hij gaat stilstaan. Dan heb ik het gevoel dat ik hem bestraf voor iets wat hij spannend zou kunnen vinden, en daar heb ik moeite mee

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 04:10

Kijken mag,stilstaan mag ook.
Maar daarna neem ik de leiding.
Vraag het eerst aardig,kom loop s door.
Dan wat meer hulp hop hop.
Je merkt toch wel het verschil tussen iets heel spannends waar wat meer tijd voor nodig is of tuttebellen.
Met tuttebellen ben ik wat strenger,bij echte spanning bereik je weer meer met kalmte.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:14

Jaimy_Liam schreef:
Ja ik denk wel dat je gelijk hebt.
Op het moment dat Liam stil gaat staan, reageert hij niet op mijn hulpen (stemgeluid, been geven)
Als ik hard been geef, gaat dat tegen mijn eigen gevoel in, maar loopt hij in een aantal gevallen wel door.
Ook rijdt ik met een zweep (voornamelijk voor de vliegen op zijn buik), maar wil ik die niet gebruiken als hij gaat stilstaan. Dan heb ik het gevoel dat ik hem bestraf voor iets wat hij spannend zou kunnen vinden, en daar heb ik moeite mee

Dat kan ik begrijpen, maar toch is het belangrijk dat hij aan jouw hulpen staat. Want als hij zo zou gaan stil staan als je een weg oversteekt dan krijg je levensgevaarlijke situaties.
Hij voelt dat je het niet meent, ik ben ook niet voor het gebruiken van geweld oid. Maar wel voor duidelijkheid en tempo controle hoort hier bij.
Zou ermee beginnen om hem eerst in de bak (als je die hebt) aan de hulpen te zetten.