Ruimte paard op rust

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

B_Fokker

Ruimte paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 23:11

Een van mijn paarden heeft in de wei een lelijke wond opgelopen. Dierenarts langs geweest en alles is ok. Ze mag alleen even niet rennen en/of gek doen omdat wond op beweeglijk gedeelte van het been zit. Is nu mooi dicht maar kan dus snel weer open gaan met rennen.

Nu heb ik een stukje wat ik af kan sluiten, tegen de wei aan en waar ze contact kan hebben met vriendjes. Normaal is het een doorloop pad en daar maak ik dan een stukje extra bij. Alleen nu zegt net iemand dat dit nog te groot is en dat ze dan kan gaan rennen.
Het stuk is in totaal zo'n 10x10 meter maar door dat een deel een afgezet paf is, is het grootste stuk 7x7. Heb het even geprobeerd uit te tekenen:

Afbeelding

Me merrie heeft geen totale boxrust nodig maar moet gewoon even niet gaan rennen. Op dit stuk van 10x10 heb ik 2 hooiplekken staan, de doorgangen zijn zand en het 7x7 gedeelte is gras
Wat zijn jullie ervaringen met dit soort rust en deze ruimte? Zal de wond dan voldoende dicht gaan?

boedjang

Re: Ruimte paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 06:41

Ze kunnen ook op 3x3 gek doen . Jij kent je paard het beste. Sommige blijven braaf staan eten. Als te groot is maak je het wat kleiner weer

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 07:31

Gewoon proberen :j
Ik heb wel gehad dat ik er een had die na een griffelbeenbreuk ook op zo’n stukje stond en die stond op de plaats te springen en te bokken :+
Ben er in elk geval wel voorstander er van om het niet te klein te maken, kleine rondjes lopen is echt enorm slecht voor de benen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 07:48

op de plek zelf kunnen ze uiteraard gaan staan steigeren en huppen en kort draaien.
Maar rennen niet.

Ik heb hier ooit een paard op revalidatie gehad met een peesblessure.
Die mocht op een gegeven moment ook naar buiten maar niet rennen.
Die had ik op 10x10 gras staan en dat verzette ik elke dag.
Ondanks dat het een beweeglijk paard was heeft hij daar nooit geprobeerd om te rennen.
Gesteigerd of gebokt heeft hij daarin nooit, dat was zijn ding niet, rennen wel. Maar dat ging dus niet.

Dus beetje per paard verschillend of dat gaat werken

B_Fokker

Re: Ruimte paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 12:37

Heb haar van de morgen maar in dat 10x10 stuk gezet en zie haar tot noch toe niet rennen. Staat rustig gelukkig. Dus het lijkt goed te kunnen