Vermaken tijdens Stal rust

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke_lou

Vermaken tijdens Stal rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 18:32

Hoi

Mijn paard word vrijdag geopereerd aan haar hoef en hierna moet ze lang op stal rust. Ik ben opzoek naar tips zodat ze haarzelf niet gaat vervelen en makkelijke trucjes die ik haar bijv kan aanleren. Ze kan al kusje, flamen en voetje.

Ook zal ik na de stal rust lang niet kunnen rijden, dus alternatieve dingen die we dan kunnen doen zijn ook welkom:)

Donderdag gaan wij (ik deel haar met mijn moeder en zusje) langs bij de kliniek om nog lekker met haar te knuffelen en
Traktatie ideeën zijn zeker ook
welkom :)

Dit is de eerste keer dat ik iets op bokt post dus als ik iets verkeerd doe hoor ik het graag!

different1

Re: Vermaken tijdens Stal rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 19:22

Sowieso inbeperkt ruwvoer, een snuffelmat en (wilgen)takken komt nu in me op.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 19:27

Op mijn vorige stal hingen ze een knuffelbeer op. Hooibal misschien?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 19:49

different1 schreef:

Wilgen takken wel mee oppassen ivm nabloeding en eventuele maag problemen.
De bast bevat namelijk salicine wat in het lichaam wordt omgezet in salicylzuur (de werkzame stof uit aspirine) wat irritaties kan geven aan de maag, maar het is ook bloedverdunnend, wat je vaak niet wil bovenop de regulier gegeven medicatie na een operatie.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:49

Ik deed aan een (stro)touwtje een reeks appels en wortels (met een appelboor gaatjes maken en touwtje er doorheen en even knoopje leggen) en dan in de staldeur hangen zodat ze een beetje het appelhappen idee hebben. En ergens hangen dat ze het niet kunnen vast drukken. Gaf zeer hilarische effecten.
Succes met operatie en herstel.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:54

different1 schreef:

Ik zou met onbeperkt ruwvoer wel iets oppassen voor het paard straks moddervet is. Mijne komt van recent “boxrust” en stond hier juist op streng rantsoen.

Je zou wel de snelheid van inname kunnen verlagen door iets van een hooinet. Speeltjes aan een elastisch bilkoord, hooiballen of iets lekkers aan een touw kunnen voor afleiding zorgen, maar je moet gewoon geluk hebben dat je paard ermee kan en wil dealen. Komt ze alleen te staan of op een plek waar nog meer paarden binnen staan?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 00:36

mala26 schreef:
Ik deed aan een (stro)touwtje een reeks appels en wortels (met een appelboor gaatjes maken en touwtje er doorheen en even knoopje leggen) en dan in de staldeur hangen zodat ze een beetje het appelhappen idee hebben. En ergens hangen dat ze het niet kunnen vast drukken. Gaf zeer hilarische effecten.
Succes met operatie en herstel.

Dit had ik ook gedaan, werkte vrij goed tot madam uit had gevogeld dat je gewoon het touw "op moet eten" dan komt alles vanzelf voorbij :')

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 00:50

Hooi in een slowfeeder geven.
Of in zo'n bal met gaten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 08:30

Heb er hier 1 net op stalrust gehad. Belangrijkste is ze mee te blijven draaien in de routine. Dus kwa voeren e.d. krachtvoer halveren of zelfs maar een kwartje van wst het normaal krijgt geven.
Ook is het belangrijk het tussen/bij/naast andere paarden blijft staan.
Verder onbeperkt hooi geven en dagelijks lekker poetsen.

De routine en het bijzijn van andere paarden is het belangrijkst zodat er rust blijft.
Mooiste is een stal met buitenluik.

Pas op met speeltjes als een likit. Daar komen veel vliegen en wespen op af nu

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 08:44

Hier een mini hooinet van Harry’s horse! Stuk of 3, verschillende dingen in proppen, wortels, wilgentakken, riet, lang gras, banaan(zooi), paardenbloemen, etc.

Hele middag bezig dat paard :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 09:25

Popstra schreef:
Heb er hier 1 net op stalrust gehad. Belangrijkste is ze mee te blijven draaien in de routine. Dus kwa voeren e.d. krachtvoer halveren of zelfs maar een kwartje van wst het normaal krijgt geven.
Ook is het belangrijk het tussen/bij/naast andere paarden blijft staan.
Verder onbeperkt hooi geven en dagelijks lekker poetsen.

De routine en het bijzijn van andere paarden is het belangrijkst zodat er rust blijft.
Mooiste is een stal met buitenluik.

Pas op met speeltjes als een likit. Daar komen veel vliegen en wespen op af nu

Dit inderdaad.

Toen mijn paard na een ok 3 weken binnen moest blijven zorgde ik dat er voldoende hooi was om de hele dag wat te knabbelen te hebben. Af en toe een tak om aan te knagen. Ik zorgde ook voor een fris stalbed, dus zeker 2x per dag even drollen eruit en rechttrekken. Daarnaast gevraagd of stalgenoten hem -als hij daar zin in had- wat extra aandacht wilde geven. Even kriebelen en bij hem staan.

Ik heb geen circus aan wortels en andere dingen gemaakt. Is allemaal maar kort plezier en ik heb soms het idee dat we daar als eigenaar meer lol van hebben dan dat het paard het heeft. :D Ik probeerde 2x per dag te komen. Dan poetste ik als hij daar zin in had en deed ik wat lichte stretch oefeningen met hem.

Mijn paard loopt al jaren 24/7 buiten en was dus geen stal gewend. Maar het is allemaal heel goed gegaan en was achteraf gezien vrij snel voorbij. Het is mij echt meegevallen.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:31

Wij zetten hier afwisselend steeds een ander paard er naast, zodat ze niet alleen zijn.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 13:01

Unika bal is leuk.En je kan je paard leren zijn voetje op een verhoging te zetten ( boomstammetje ofzo).
Voerbal.Spiegel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:01

office schreef:
Unika bal is leuk.En je kan je paard leren zijn voetje op een verhoging te zetten ( boomstammetje ofzo).
Voerbal.Spiegel.

Lijkt me niet heel handig na een hoef operatie. :P