Tips natuurgebied met stevige paden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JosefienE

Tips natuurgebied met stevige paden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 17:25

Tips wat goede locaties zijn om met mijn mini shet te gaan mennen?

Dus: stevige paden, geen mul zand. Leuk om ook een ritje van 9 a 10km te maken, dus geen extreem grote lussen / weinig keuze uit paden. Omgeving Utrecht of noord-brabant.

Wij zijn erg tevreden over de vrachelse heide & Rucphen maar ik zoek wat anders.

Ik had zelf:
- landgoed den treek, maar dit wordt momenteel afgeraden door de wolf
-Kalmthout, maar dit ziet er op foto's zanderig uit, iemand die weet of dit wel te doen zal zijn?
-Hilvarenbeek kreeg ik als tip, zelf een keer gereden vanaf mini camping de Heibloem, maar dan moesten we al zo'n eind over de weg voor we in het gebied waren + daarna ook maar 1 lange rechte weg als keuze, dat is wss leuker als je echt lange afstanden rijd.

Ik hoop dat iemand ervaringen heeft of tips voor andere gebieden/parkeerplaatsen

Als iemand het leuk vind om samen te rijden, dan lijkt me dat ook leuk!

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:33

Utrechtse Heuvelrug is pittig hoor. Zware paden en veel hoogteverschillen. De Achterhoek is waarschijnlijk te ver voor je maar heeft mooie brede zandpaden ideaal om te mennen. Bij Ede heb je de Noord Ginkel, parkeren bij juffrouw Tok. Ook mooie zandpaden wel ook wolven. Vlakbij mijn schoonouders heb je de Geijsterse bossen dat zijn ook mooie harde paden alleen geen idee of daar men routes lopen. Is noord Limburg.

Ibbel

Re: Tips natuurgebied met stevige paden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:39

Rond Boshuis Drie - bij Speuld/Garderen/Ermelo. De paden rond het Solse Gat (op korte afstand van Boshuis Drie) zijn mooi hard en relatief vlak. Voldoende keuze om een leuk rondje te maken.
Ja, er zitten ook wolven, die zitten overal, maar geen 'probleemwolf' zoals bij Den Treek.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:40

Kampina en de Oisterwijkse bossen en vennen.
Ik loop er bijna dagelijks en de paden zijn echt prima te doen!

De Loonse en Drunense Duinen kunnen voor een gedeelte ook wel, maar over het algemeen zijn dat wel zwaardere paden.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 15-07-25 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:45

Cartier heide? Als je niet het pad dwars over de heide pakt, zijn bijna alle paden van fijn, redelijk hard zand

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:57

SusanH schreef:
.. Bij Ede heb je de Noord Ginkel, parkeren bij juffrouw Tok. Ook mooie zandpaden wel ook wolven. .

De bredere paden op de hei zijn allemaal mul zand op het moment of je moet na een stevige regenbui komen.
De bospaden willen wel eens wat steviger zijn, maar zijn niet altijd breed genoeg voor een sulky en zitten soms vol met opliggende boomwortels.

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 18:01

SusanH schreef:
Utrechtse Heuvelrug is pittig hoor. Zware paden en veel hoogteverschillen. De Achterhoek is waarschijnlijk te ver voor je maar heeft mooie brede zandpaden ideaal om te mennen. Bij Ede heb je de Noord Ginkel, parkeren bij juffrouw Tok. Ook mooie zandpaden wel ook wolven. Vlakbij mijn schoonouders heb je de Geijsterse bossen dat zijn ook mooie harde paden alleen geen idee of daar men routes lopen. Is noord Limburg.

LoveBodin schreef:
Cartier heide? Als je niet het pad dwars over de heide pakt, zijn bijna alle paden van fijn, redelijk hard zand

Eigenlijk is dat allemaal net te ver voor ons vanuit Dordrecht (1,5 uur). Maar zal het onthouden voor misschien een keer een weekendje weg

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 18:04

Chaamse bos? Chaamse bos is erg mooi en groot met altijd vrij stevige paden.

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 18:05

Cayenne schreef:

De Loonse en Drunense Duinen kunnen voor een gedeelte ook wel, maar over het algemeen zijn dat wel zwaardere paden.

Kampina en de Oisterwijkse bossen en vennen zijn leuk aan te rijden voor ons! Heb je dan tips om te parkeren?

Loonse en Drunense duinen ben ik vanuit verschillende delen wezen wandelen, maar dat was altijd mul/zwaar, mocht er een tip zijn vanaf welk startpunt wel stevig is, hoor ik dat graag

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 18:06

Monody schreef:

Dat is helemaal een perfecte afstand om te rijden, tips om te parkeren?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 18:09

Omdat dit topic op UHZ hoort ga ik het daarheen verplaatsen.

ED --> UHZ

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 19:04

DubbelFun schreef:
SusanH schreef:
.. Bij Ede heb je de Noord Ginkel, parkeren bij juffrouw Tok. Ook mooie zandpaden wel ook wolven. .

De bredere paden op de hei zijn allemaal mul zand op het moment of je moet na een stevige regenbui komen.
De bospaden willen wel eens wat steviger zijn, maar zijn niet altijd breed genoeg voor een sulky en zitten soms vol met opliggende boomwortels.

Wij rijden met de Shetlandmenritten voornamelijk bij Ginkel (en de overkant) en de paden zijn altijd goed. Nee niet de heide, maar alles er omheen.
Paden zijn breed genoeg voor shetlanders.

Wij rijden daar jaarlijks met onze shetdurance en nooit geen problemen gehad.

JosefienE schreef:
Eigenlijk is dat allemaal net te ver voor ons vanuit Dordrecht (1,5 uur). Maar zal het onthouden voor misschien een keer een weekendje weg

Ik kom zelf ook uit Dordt, valt echt wel mee hoor.

Je kan juist veel beter doorrijden naar Ede dan de heuvelrug pakken.

Ik heb in Ede gewoond en gestaan, veel betere paden, veel meer keuze in paden, elk kruispunt kan je kiezen welke kant je op wilt.
Nu woon ik al jaren in Rhenen en sta met mn jongens in de buurt.
Paden hier zijn beperkt, je hebt verplichte rondjes (Veluwe kan je meer kiezen) Paden zijn smaller, steiler, je moet steeds een weg oversteken omdat het bos smal en lang is en je aan de ruiterpaden verbonden bent.
De paden zelf hebben 2 smaken: stenig en supermul.

Ik zou dus dat stukje doorrijden en naar Ede/ Wekerom/ Otterlo gaan en de UH lekker overslaan.

Komt ook nog bij dat je bij Den Treek ook alleen maar mul zand hebt en je op de hele UH een vignet moet hebben. Den Treek is daarbij ook nog duurder omdat het een eigen vignet heeft.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 19:17

JosefienE schreef:
Monody schreef:

Dat is helemaal een perfecte afstand om te rijden, tips om te parkeren?

https://maps.app.goo.gl/tYF2Vy7ebZY9xkct7?g_st=ic Hier hebben wij toen de trailer neergezet

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 19:37

Mocht je wel naar de Utrecht Heuvelrug willen, pak dan het stuk bij Baarn / Lage Vuursche.
Parkeren bijv bij Buiten in de Kuil of bij het Theehuis.

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 19:54

Hilary schreef:
Mocht je wel naar de Utrecht Heuvelrug willen, pak dan het stuk bij Baarn / Lage Vuursche.

Raad je deze aan ivm minder kans op de wolf of betere paden of andere reden? :)

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 19:55

Monody schreef:
https://maps.app.goo.gl/tYF2Vy7ebZY9xkct7?g_st=ic Hier hebben wij toen de trailer neergezet

Parkeer je daar dan langs de weg, Monody? Kan het op Google maps niet heel goed zien. Maar zou wel graag een keer in Chaamse bos gaan rijden.

@TS
Ik ging zelf graag naar Den Treek om te rijden. Inderdaad wel een dagpenning kopen, maar dat vind ik niet heel erg als het verder fijne, goed onderhouden paden zijn. Ik parkeerde dan op mountainbike parkeerplaats tegenover pannenkoekenhuis Bergzicht. Het pad over de hei is zwaar, maar verder vond ik het altijd wel meevallen. Nu alleen inderdaad het advies om gebied te mijden door de wolf.

Gebied rond boshuis Drie vind ik ook echt een aanrader! Voor mij helaas ook te ver om heen en weer te rijden. Maar wel echt mooi bos daar.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:09

JosefienE schreef:
Hilary schreef:

Raad je deze aan ivm minder kans op de wolf of betere paden of andere reden? :)

Oh omdat de heuvels en stenen waar Onali het eerder over heeft er niet echt zijn bij Baarn / Lage Vuursche. Paden zijn daar best vlak, de meesten niet mul en je kunt redelijk gevarieerd rijden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 21:02

Hilary schreef:
Oh omdat de heuvels en stenen waar Onali het eerder over heeft er niet echt zijn bij Baarn / Lage Vuursche. Paden zijn daar best vlak, de meesten niet mul en je kunt redelijk gevarieerd rijden.

Maar vanaf Dordrecht weer veel verder weg dan Ede.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 21:54

JosefienE schreef:
Cayenne schreef:

Kampina en de Oisterwijkse bossen en vennen zijn leuk aan te rijden voor ons! Heb je dan tips om te parkeren?

Loonse en Drunense duinen ben ik vanuit verschillende delen wezen wandelen, maar dat was altijd mul/zwaar, mocht er een tip zijn vanaf welk startpunt wel stevig is, hoor ik dat graag

Loonse en Drunense Duinen zijn idd in de zomer bijna niet te doen. In het bos gaat het nog wel iets, maar je komt hoe dan ook toch weer op de mulle stukken uit.

Voor de Kampina en Oisterwijkse Bossen en Vennen zou je hier kunnen parkeren:
https://maps.app.goo.gl/Adbs9xfNGmq4zFrDA
Even voorbij de Kempse Hoeve is een grote parkeerplaats waar je makkelijk kunt draaien met een trailer.
(Bij het groene tekentje op Google Maps).
Vanuit daar kun je zo de hei oversteken richting de Oisterwijkse Bossen en Vennen of verder de Kampina op.
De hei is momenteel nog prima te doen en de bospaden zijn breed genoeg voor een aanspanning.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 23:09

Onali schreef:
Hilary schreef:

Maar vanaf Dordrecht weer veel verder weg dan Ede.

Volgens Maps is het 50 minuten naar Baarn en een uur naar Ede vanaf Dordrecht :)
Uiteraard een beetje afhankelijk van waar je precies vandaan moet komen en naar welke parkeerplaats je gaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 23:19

Paar jaar geleden vanuit Herberg de Brand paar dagen met 2 kleine Welshjes geweest en dat ging prima !
Was volgens mij, in mei/juni.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 00:39

Den Treek is mooi. Je kan er best wel wat verschillende routes pakken. Ik kom er 2 a 3x per week sinds januari maar nog nooit een wolf gezien of het vermoeden gehad dat ie in de buurt zat. Het is voor mij geen reden om daar niet meer te rijden met de paarden. Er rijden best wat ruiters, ben echt niet de enige ruiter daar. Op de Veluwe met fietsen wel wolven tegengekomen dat vond ik wel spannend

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 05:31

Boswachterij Dorst is ook fijn om te rijden. Niet groot, de paden zijn altijd prima. Parkeren bij restaurant Bos & Co.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 05:51

hesterve schreef:
Den Treek is mooi. Je kan er best wel wat verschillende routes pakken. Ik kom er 2 a 3x per week sinds januari maar nog nooit een wolf gezien of het vermoeden gehad dat ie in de buurt zat. Het is voor mij geen reden om daar niet meer te rijden met de paarden. Er rijden best wat ruiters, ben echt niet de enige ruiter daar. Op de Veluwe met fietsen wel wolven tegengekomen dat vond ik wel spannend

Je komt er regelmatig en je hebt een paard.
Dat zijn 2 hele andere dingen als iemand die er nog nooit geweest is en een minishetlander heeft.

Plus het wordt afgeraden specifiek vanwege Bram.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 06:29

Wordt den treek echt actief afgeraden? Het is een tijdje dicht geweest toen ivm de wolf maar dat was al een tijd geleden. Inmiddels alweer een hele tijd “open”. Ik kom er ook regelmatig te paard. Zou het dan niet per se aanraden voor aanspanning met shet ivm soms toch wel zware paden.