Menpony overleden nadat die schrok van wolf op Veluwe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Menpony overleden nadat die schrok van wolf op Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 08:39

Afgelopen zondagochtend is de vakantie van een menner heel naar geëindigd.
De menner was vanuit Limburg met zijn aanspanning in Putten, Gld.
De pony schrok tijdens de rit van een wolf en is aan de kletter gegaan en uiteindelijk bezweken aan een hartstilstand.
Een pony van een andere aanspanning kon met moeite onder controle gehouden worden door de koetsier.

13 juli 2025/Putten/Gelderland
Tijd: 11.24
Originele foto in de reactie
Eigenaar heel veel sterkte

Paard op hol geslagen!!!
Paard met wagen schrikt van wolf en slaat op hol en sterft aan een hartaanval.
In het bos bij Drosteweg / Oude Garderenseweg.
Melder:
"Ja dood door een hartaanval. De pony voor mij was ook geschrokken en de menner had moeite om hem onder controle te houden. Maar deze kent de geur van de wolf.
Mijn groom die naast mij zat, heeft de wolf gezien.
Mijn pony komt uit Limburg, en is niet bekend met de wolf.
Hij is echt op hol geslagen, 3x slaan met achter benen.
En hij wil weg vol in galop. Er was te weinig ruimte om langs te gaan, dus naar het bos aan de andere kant gestuurd.
Daar viel hij bijna gelijk om inclusief wij erbij met de kar"

Let op foto’s van de dode pony via de bron zichtbaar.
Bron geen wolf in cultuurlandschap.
https://www.facebook.com/share/p/14EhLJ ... tid=wwXIfr

Elisa2

Re: Menpony overleden nadat die schrok van wolf op Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:42

Ik vind dit echt zo in en in triest..het zou je maar overkomen.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:43

Echt verschrikkelijk.. Of je nu voor of tegen de wolf bent.
Mijn paarden staan 2 minuten daar vandaan en rij regelmatig over het pad waar het gebeurd is, je blijft toch goed om je heen kijken iedere keer.

Sterkte voor de eigenaar!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:45

Ach wat enorm verdrietig.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:48

Dit is mijn grootste angst...
Ik reed altijd veel in de bossen (Drenthe) maar sinds hier regelmatig wolven worden gezien ga ik nog zelden het bos in met mijn pony's.

Zolang het stil wordt gehouden in het nieuws ed weten mensen uit gebieden waar nog geen wolven zijn niet dat er zoals op de Veluwe en in Drenthe veel wolven leven..

Er gaan vast nog veel ongelukken gebeuren met onwetende vakantiegangers in wolven gebied.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:00

Ondanks dat ik dit heel sneu vind, vind ik het ook sensatie zoeken. Deze wolf heeft volgens mij niets raars gedaan als ik het bericht zo lees. Als dit paard was geschrokken van een (netjes aangelijnd, brave) hond, of een koe, of een auto, zou het dan nog nieuws zijn geweest?

Met dit soort berichten ga je niets bereiken tegen de wolf, maar krijgen paardenmensen denk ik alleen maar een imago van 'moeilijk doen'. Wilde dieren die niet aanvallen, mogen hun plek hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:04

Bowo schreef:
Ondanks dat ik dit heel sneu vind, vind ik het ook sensatie zoeken. Deze wolf heeft volgens mij niets raars gedaan als ik het bericht zo lees. Als dit paard was geschrokken van een (netjes aangelijnd, brave) hond, of een koe, of een auto, zou het dan nog nieuws zijn geweest?

Met dit soort berichten ga je niets bereiken tegen de wolf, maar krijgen paardenmensen denk ik alleen maar een imago van 'moeilijk doen'. Wilde dieren die niet aanvallen, mogen hun plek hebben.

Genetisch zijn wolven en honden hetzelfde maar qua intentie zijn ze heel anders. Qua gedrag en qua reuk ook dus paarden gaan daar absoluut verschil in maken!
Jou reactie vind ik dus te kort door de bocht. Mijn paard jaagt honden vlot de weide uit. Toen er een wolf door z'n weide liep bleef hij in de inloopstallen staan. Kan toeval zijn maar ik heb het vermoeden dat hij dondersgoed wist wat hij deed en doet

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:14

Persoonlijk denk ik dat die hartaanval misschien niet alléén door die wolf zal zijn gekomen.
Wanneer die pony door iets anders op hol was geslagen was het wellicht óók gebeurt.
Dat weten we gewoon niet.

Feit is wel dat dieren ervan schrikken en er dus wederom gevaarlijke situaties ontstaan. En dát komt dan wél door die wolf.

Dus wederom een bewijs dat die wolf hier gewoon niet thuishoort in ons drukke landje

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:23

ElCamino schreef:
Feit is wel dat dieren ervan schrikken en er dus wederom gevaarlijke situaties ontstaan. En dát komt dan wél door die wolf.

Dus wederom een bewijs dat die wolf hier gewoon niet thuishoort in ons drukke landje

Paarden schrikken ook van auto's. En van bladblazers. Ook maar verbieden dan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:26

UHZ --> PP

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 10:01

Ik ben in het ziekenhuis beland door een aanval van honden. Hoewel we er zelf 6 hebben lopen en ze honden kennen.onze paarden sloegen toen op hol om ze af te schudden waardoor de honden bleven volgen. oliebol happens zeggen ze dan. Ik weet ook meerdere paarden die gestorven zijn door een hartaanval.Heel naar. Maar dit is idd een sensatie zoekend bericht.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 10:08

Nou het verhaal is gewoon wat er is gebeurd, het is echt geen anti wolf sensatie verhaal hoor.
Als het van een bladblazer zou zijn geweest, had het verder op precies dezelfde manier beschreven kunnen worden. Heel sneu voor de eigenaar en groom, ik hoop dat de pony er niet veel van heeft meegekregen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 10:34

Een ware nachtmerrie…

Ik vind dit ook niet bepaald een sensatiebericht. Je leest toch even goed berichten van paarden die op hol geslagen zijn door een loslopende hond, auto,… ook als de pony opgeschrikt en op hol geslagen was door iets anders dan een wolf was dat het vreselijk geweest dat hij gestorven is aan een hartstilstand. Zoiets meemaken als eigenaar is gewoon verschrikkelijk, wat de aanleiding ook was.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 10:49

Dit vind ik een apart verhaal, en eigenlijk wel losstaand van de wolf.

Dat paard ging van een hert of een hond in de bosjes even hard aan de kletter gegaan zijn. Drie maal slaan met de achterbenen, het bos in gestuurd en daar omgevallen door een hartstilstand?

Een paard krijgt niet zomaar een hartstilstand, dus dit is wel al onderliggend geweest. Of is het paard gestruikeld en verkeerd neergekomen en zijn nek gebroken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:17

Ja, een paard kan van vanalles schrikken. Maar meerdere mensen hebben al meegemaakt dat hun paard compleet in paniek raakte bij de geur van de wolf. Sommige paarden hebben dit ook bij wilde zwijnen bijvoorbeeld. Dat is hun instinct, dit bericht baggataliseren doet niks af aan de gevaarlijke situaties die daardoor ontstaan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:34

Lieser schreef:
ElCamino schreef:

Paarden schrikken ook van auto's. En van bladblazers. Ook maar verbieden dan.

Dat is natuurlijk onzin, verkeer is op te trainen en bladblazers ook !!! wolven niet

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:59

Bowo schreef:

Aan een hond kan je je paard laten wennen. Aan wolven vast ook maar of je dat moet willen?

En ja. Als het een hond geweest was, was dit ook nieuws geweest gezien er een paard dood gegaan is en de menners bijna verongelukt zijn. :? Zeker als het het een auto gebeurt was trouwens. :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:18

Mensen hebben paarden in het verleden ook gewend gekregen aan oorlog voeren, dus ja wat dat betreft denk ik dat wennen aan wolven een haalbaar iets is :+

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:26

Elisa2 schreef:
Ja, een paard kan van vanalles schrikken. Maar meerdere mensen hebben al meegemaakt dat hun paard compleet in paniek raakte bij de geur van de wolf. Sommige paarden hebben dit ook bij wilde zwijnen bijvoorbeeld. Dat is hun instinct, dit bericht baggataliseren doet niks af aan de gevaarlijke situaties die daardoor ontstaan.

Gaan we alle wilde zwijnen dan ook afschieten?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 13:19

Ayasha schreef:
Bowo schreef:

Aan een hond kan je je paard laten wennen. Aan wolven vast ook maar of je dat moet willen?

En ja. Als het een hond geweest was, was dit ook nieuws geweest gezien er een paard dood gegaan is en de menners bijna verongelukt zijn. :? Zeker als het het een auto gebeurt was trouwens. :+

Dit dus.
Al was het dier gewoon 'zo maar' op hol geslagen en overleden, dan was het alsnog nieuws. Er is een ongeluk gebeurt met een dodelijke afloop, dat wordt hoe dan ook hier gedeeld.
Zeer aannemelijk dat het paard iets onder de leden had anders val je niet zo maar neer. En ook vermoed ik dat het paard honden wel gewend is anders ga je niet op vakantie ("paard komt uit Limburg") naar een druk toeristisch gebied.

Blijf het zo bijzonder vinden..
Paard valt zo dood neer: oh vreselijk, veel sterkte voor de eigenaar.
Paard schrikt van een hond en valt dood neer: die rot honden ook altijd.. aanlijnen!
Paard schrikt van een wolf en valt dood neer: discussie. :=

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 13:26

Sintara schreef:
Mensen hebben paarden in het verleden ook gewend gekregen aan oorlog voeren, dus ja wat dat betreft denk ik dat wennen aan wolven een haalbaar iets is :+

Ik denk zeker dat paarden aan wolven(geur) kunnen wennen. Vraag me alleen in de praktijk af hoe je dat zou moeten trainen. Naar de dierentuin met je paard? Wolf in een kooi in de wei zetten? Hoe zie jij dat praktisch gezien Sintara?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 13:26

Bij honden krijg je die discussies ook hoor. Want Gucci en Pluto moeten overal los kunnen lopen :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 13:27

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 13:30

Toch denk ik dat 22 jaar oud & (om welke reden dan ook) op hol slaan, een recept is voor een hartaanval..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 13:58

Cayenne schreef:
Bij honden krijg je die discussies ook hoor. Want Gucci en Pluto moeten overal los kunnen lopen :j

Er wordt echter nooit zo'n punt van gemaakt als bij wolven.
Hond? Los of vast, andere smaken zijn er niet.

Wolven?
Waren het wel echt wolven,
"vermoedelijk",
zwijnen zijn gevaarlijker,
pony is oud,
natuur,
waarom ga je überhaupt naar buiten,
bewijs dat het een wolf was,
wolven horen daar,
mijn paard doet niks,
sensatie,
Ja, maar