Hallo allemaal,
Sinds een maandje ben ik de trotse eigenaar van een super lief 2 jarig paard met een rugzakje.
Hij heeft een angst voor mensen ontwikkelt, ik kon hem dan ook niet aaien de eerste week, uit iemands hand eten deed hij ook niet, hij vond en vindt het soms nog steeds vervelend wanneer er aan zijn oren wordt gezeten. Ik heb dus heel veel geduld gehad en de tijd genomen met niets anders doen dan aan elkaar wennen. Nu mag ik hem aaien en kriebelen over zijn hals, rug, buik en hoofd, soms zijn oren. Hij eet uit mijn hand, maar vindt dit nog steeds lastig. Een halster omdoen vindt hij ook echt niet fijn! Ik paai hem met stukjes appel, en laat hem eerst een aantal keer met zijn neus door het halster gaan en na een paar keer doe ik hem om, en is het laatste stukje bij zijn oren toch een kleine strijd helaas. Eenmaal alles vast, loopt hij zo volgzaam mee alsof hij niet anders heeft gedaan.
Nu heb ik de trip gekregen om klickertraining met hem te gaan doen en dan met een start button. Op deze manier wil ik hem laten wennen aan aanrakingen over de rest van zijn lijf, zijn hoeven krabben en uiteindelijk bekappen. Daarnaast wil ik hem ook laten zien, dat ik zijn grenzen accepteer en respecteer. Zo kan ik alles op zijn tempo uitbreiden.
Nu heb ik filmpjes gezien, maar is mij nog niet helemaal helder welke lichamelijke handeling van het paard kan worden opgevangen als start signaal.
Is het voldoende om wanneer het paard naar je toekomt en zijn hoofd bij je heeft dicht genoeg zodat je kan aaien, om dit als startsignaal te zien? Of moet het echt een handeling doen die het paard daarna doet?