Ervaring gezocht klickertraining met startbutton

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Ervaring gezocht klickertraining met startbutton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 18:00

Hallo allemaal,

Sinds een maandje ben ik de trotse eigenaar van een super lief 2 jarig paard met een rugzakje.

Hij heeft een angst voor mensen ontwikkelt, ik kon hem dan ook niet aaien de eerste week, uit iemands hand eten deed hij ook niet, hij vond en vindt het soms nog steeds vervelend wanneer er aan zijn oren wordt gezeten. Ik heb dus heel veel geduld gehad en de tijd genomen met niets anders doen dan aan elkaar wennen. Nu mag ik hem aaien en kriebelen over zijn hals, rug, buik en hoofd, soms zijn oren. Hij eet uit mijn hand, maar vindt dit nog steeds lastig. Een halster omdoen vindt hij ook echt niet fijn! Ik paai hem met stukjes appel, en laat hem eerst een aantal keer met zijn neus door het halster gaan en na een paar keer doe ik hem om, en is het laatste stukje bij zijn oren toch een kleine strijd helaas. Eenmaal alles vast, loopt hij zo volgzaam mee alsof hij niet anders heeft gedaan.

Nu heb ik de trip gekregen om klickertraining met hem te gaan doen en dan met een start button. Op deze manier wil ik hem laten wennen aan aanrakingen over de rest van zijn lijf, zijn hoeven krabben en uiteindelijk bekappen. Daarnaast wil ik hem ook laten zien, dat ik zijn grenzen accepteer en respecteer. Zo kan ik alles op zijn tempo uitbreiden.

Nu heb ik filmpjes gezien, maar is mij nog niet helemaal helder welke lichamelijke handeling van het paard kan worden opgevangen als start signaal.

Is het voldoende om wanneer het paard naar je toekomt en zijn hoofd bij je heeft dicht genoeg zodat je kan aaien, om dit als startsignaal te zien? Of moet het echt een handeling doen die het paard daarna doet?

weslyjune

Re: Ervaring gezocht klickertraining met startbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:37

Hoi, wat leuk dat je dit overweegd. Ik ben het gaan doen omdat mijn koudbloed heel introvert is bij "overload" zich helemaal helemaal afsluit van de wereld.

Ik heb 2 startbuttons.Ik hou mijn linker hand naar voren en als ze de rug daarvan aanraakt mag ik wat.
Dat werd bij opstappen niet werkbaar en toen bood ze zelf aan dat ze haar hoofd opzij draait en naar mij kijkt.

Het heeft mij heel veel opgeleverd. Ik heb het in combi gedaan met klikkeren op bepaald gedrag. Als ze contact met mij maakt, als ze terug kwam uit dromeland en contact maakte en al het bekende gedrag als uiting van ontspanning bijv.
Ze is veel opener gaan communiceren.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 06:01

Ik doe niet echt clickertraining, maar heb wel een angstig paard.
Hij geeft mij toestemming door zijn hoofd laag te doen. Dat heb ik niet aangeleerd, maar is op de eoa manier zo ontstaan.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 19:05

Bedankt voor jullie reacties!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:11

Als je graag wat concrete voorbeeldfilmpjes met uitleg wil zien zou je ook nog kunnen overwegen eens (tijdelijk) lid te worden bij Connection Training; https://connectiontraining.com/

Die hebben echt een fijn online programma met ontzettend veel beeldmateriaal en uitleg. De start/stop button komt er ook meerdere keren in voor. En wat ik fijn vind aan hun "stijl", is dat er niet zozeer wordt gericht op "kunstjes aanleren", maar dat de mentale staat van je paard ook erg wordt meegenomen.

Ik dacht dat het ook in de Zonkey video's zat. Er staat een verkorte versie van op YouTube, zelf nu niet de tijd om hem helemaal terug te kijken om het na te gaan, maar het is sowieso een interessante video.