afspuiten gaat niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

foret_chemin

afspuiten gaat niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 23:06

Tja dat eigenlijk :( afspuiten gaat niet, maar misschien heeft iemand hier de oplossing. Het zit dus zo, paard is net 3 maar vind de tuinslang nog steeds eng. op het moment dat de slang aangaat trekt ze zich snel los en/of beukt ze door me heen. Voor zover ik altijd heb geleerd = slang/object dr op totdat ze stil staan, dan weghalen en belonen, maar ja als ze zich los trekt gaat dat niet :(
Heeft iemand hier een idee hoe ik dit kan oplossen? voor de rest trekt ze zich trouwens nooit los en beukt ze steeds minder/niet meer door me heen.

BigOne

Re: afspuiten gaat niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 23:09

Heb je een box over? Of vlak na het uitmesten wanneer box nog leeg is, halster om, lang touw eraan dat je door spijlen haalt , rustig beginnen te spuiten op 1 been en zodra paard stilstaat stoppen. Dit nog een aantal keren herhalen en meestal is dat wel voldoende.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 23:14

Je gaat blijkbaar al ver over dr grens als ze zo'n grote reactie geeft.
Probeer eens met kleine stapjes. Water aan slang op de grond. Belonen en weer uit.
Pas als ze dichtbij kan staan zonder stress pak je de slang eens op. Eerst maar eens uit. Zo steeds met kleine stapjes verder.

En dan eens naast haar op de grond spuiten. En dan beter 20x kort oefenen dan 2x lang.
Goed kijken waar je paard aangeeft en leren op stress signalen

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 23:39

Het uitoefenen van druk tot ze stoppen met reageren en dan belonen werkt duidelijk niet bij dit paard. Of het een fijne manier van trainen is of dat het hulpeloosheid in de hand werkt is een tweede. Je paard geeft iig nu aan dat je over haar grens gaat

Wat vindt ze van de slang als die niet aan staat. Kan je haar overal aanraken met de slang zonder dat ze het eng vindt?
Daarna beginnen veel mensen bij de benen, die van mij moet daar bijvoorbeeld niks van hebben. Ik ben begonnen met de slang vasthouden en dan ging ze zelf met haar mond het water ontdekken. Ook sproeide ik het in de lucht zodat het net als regen op haar rug viel. Dat hebben we uitgebouwd naar helemaal afspuiten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 01:18

Volgensmij ga je veel te snel.. inderdaad eerst de slang op een veilige afstand aan en op de grond tot ze daar niet meer op reageert, dan stoppen, belonen en het een dag later weer opnieuw doen. Zo stap voor stap dichterbij tot je de slang vlak naast haar kunt houden zonder reactie en dán pas haar lijf ermee aanraken.

In de tussentijd wassen/afkoelen met een emmer water en spons?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 01:20

Mijne was ook bang. Dus begonnen met een emmer en spons. Daarna slang in de buurt voor geluid en emmer te vullen, verder met spons. Daarna de spons natspuiten en afsponzen. Daarna de voetjes met slang, rest met spons. Etc etc. Nu douche ik hem 2/3x per dag met de slang (bij forse temperatuur uiteraard).

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 04:20

Mijn dappere dodo vond afspuiten ook helemaal niks. Afsponzen daarentegen had ie geen enkele moeite mee, daar was ie zo aan gewend. Daarna werd afspuiten op een gegeven moment ook wat makkelijker, door eerst spons nat te spuiten en daarmee te wrijven, en zo steeds verder. Dat was blijkbaar de tussenstap die hij nodig had. Misschien kun je dat proberen? Kleinere stapjes.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 07:44

Nu zul je eerst de plaats weer veilig moeten maken. Dan de slang. En dan pas water. Kleinere stappen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 07:51

Ben het met de mensen eens die zeggen dat het te snel gaat. Kan het paard vaststaan trouwens? Zo niet, dan zou ik haar dat eerst leren en dan beginnen op die plek met vaststaan en afsponzen.
Als dat goed gaat en ze staat ontspannen dan de slang zo ver mogelijk bij haar vandaan doen en eens aanzetten. Verder niks doen..
Als dat goed gaat, slang bewegen met water spuiten.. nog niet op het paard. En pas als dat goed gaat dan heel voorzichtig alleen de benen afspuiten, en als dat na een aantal keren geaccepteerd is dan de rest van het lijf maar hals en hoofd nog even overslaan.

Probeer spanning te vermijden door alles op ontspanning en met beleid te doen. Gaat het niet dan ga je weer terug naar de voorgaande stap.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:06

Eerst even met emmer en spons doen. Zo nodig eerst alleen de benen of de spons niet te nat maken.
De meeste paarden vinden dat wel fijn op deze warme dagen en als je na een paar keer ziet dat je paard het chill vind, dan de tuinslang er weer bij betrekken en gewoon op de grond leggen (en dan weer werken met water en spons).

Wat je nu doet vind hij gewoon vreselijk en eng, dus je moet het echt rustigaan aanpakken. Het doel is dat hij zich veilig voelt en het ook leuk vind.

Mijn oudste merrie heeft ook een angst haat relatie met tuinslangen. Water vind ze wel echt heerlijk, maar als het uit de tuinslang komt dan is het een grote nope

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:11

Hutcherson schreef:
Mijne was ook bang. Dus begonnen met een emmer en spons. Daarna slang in de buurt voor geluid en emmer te vullen, verder met spons. Daarna de spons natspuiten en afsponzen. Daarna de voetjes met slang, rest met spons. Etc etc. Nu douche ik hem 2/3x per dag met de slang (bij forse temperatuur uiteraard).

Dit zou ook mijn aanpak zijn, eerst emmer en spons.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:11

Paard vast houden ipv vast zetten.
Beginnen met de benen en dan rustig naar boven werken.

Niet te voorzichtig met zo een prietstraaltje. Gewoon met normale straal of douche daar worden ze makkelijk van. Ook op het hoofd.

Juist nu lekker kliederen want nu zelf nat worden is niet zo erg met dit weer.
Wel dagelijks even blijven herhalen zodat het gewoon word voor ze

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:29

TS kan paard niet houden met vasthouden, zie OP..paard beukt door haar heen of trekt zich los.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 09:30

Ja vervelend. Daarom is het zo belangrijk met jonge paarden grond werk te doen zodat ze eerst leren respect te hebben voor hun begeleider.
Je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 09:37

Popstra daar heeft ts toch niks aan?

@ts zeker niet het advies van Popstra opvolgen, maar juist wat de meeste mensen hier zeggen: Ga met een spons en een emmer beginnen en in kleine stapjes verder gaan.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 09:47

Eens met iedereen die hier zegt dat je veel kleinere stapjes moet maken. Je kan niet zomaar verwachten dat een paard die misschien nog nooit afgespoten is dat zo hup ineens helemaal prima vindt.

Daarbij zie ik in je profiel dat je 14 bent. Heb je al eens eerder zo’n jong en onervaren paard gehad?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 09:58

foret_chemin schreef:
Tja dat eigenlijk :( afspuiten gaat niet, maar misschien heeft iemand hier de oplossing. Het zit dus zo, paard is net 3 maar vind de tuinslang nog steeds eng. op het moment dat de slang aangaat trekt ze zich snel los en/of beukt ze door me heen. Voor zover ik altijd heb geleerd = slang/object dr op totdat ze stil staan, dan weghalen en belonen, maar ja als ze zich los trekt gaat dat niet :(
Heeft iemand hier een idee hoe ik dit kan oplossen? voor de rest trekt ze zich trouwens nooit los en beukt ze steeds minder/niet meer door me heen.

waar hangt/ligt de tuinslang?? eerst even laten snuffelen en niets doen, gewoon met water en spons,
dan eens proberen bij de slang te staan met water en spons, dan eerst eens de slang klaarleggen, dan eens met water uit de slang in een emmer
weet het is omslachtig maar mogelijk kan het helpen,

Oprol slangen boven het hoofd kunnen veel lawaai maken, dat kost even tijd en geduld voor sommige paarden.

Maar ook dat weer per paard anders,

sorry als je dit alles al een gedaan hebt, soms duurt het gewoon lang voordat een paard oude trauma's kwijt is,
weet je hoe dat bij de vorige eigenaar gegaan is?? water in een oor kan heel lang angst geven.
Dan kun je een paard lang het hoofd alleen met een spons doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 10:03

Voor nu: een vliegendeken in een bak water goed zeiknat maken en er op doen en dit om de paar uur herhalen.
Voor later: lekker afsponzen
Later de emmer gaan vullen vlakbij het paard en dan afsponzen en langzaam laten wennen van een hele zachte straal op de benen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 10:35

Mijn pony vond afspoelen, staart in enmer wassen geen probleem. Tuinslang ook niet, emmers vullen waar ze bij stond ook niet.

Maar met de Tuinslang zachtjes spuiten op de grond, benen en dan omhoog vond ze 10x niks.
Maar haar lijf gewoon zo, slang erop en afspuiten is heel lekker.
Nu met het warme weer staat ze bij het hek te wachten om even rondje onder de slang door te gaan. Staat ervan te genieten.
Maar na 13 jaar vind ze nog steeds, hop slang er gelijk op, niet langzaam via de benen omhoog.
Maar bv enkel benen afspuiten is ook geen probleem, mits gelijk slang op d'r been.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 10:45

Brix vond het ook eng. Met stapjes is hij er aan gewend. Maar gele slangen. Blijven eng, kan een paard kleur zien?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 10:51

Gewoon heel nonchelant klein beginnen. Goede opvoeding qua grondwerk en respect. Veilige plek kiezen.

Tuinslang op de poetsplaats laten liggen en er niks mee doen zodat die niet eng meer is.
Vervolgens tuinslang over het lichaam mee bewegen met je borstels en net doen alsof er niets aan de hand is.
Tussendoor ook op andere manieren laten wennen aan het gevoel van nat worden.
Met sons, emmer water, fles water die je leeg giet over paard, waar je aan laat snuffen / drinken als beestje dat interessant vindt.

Vervolgens kan je de slang waarvan het niet eng meer is als die over het hele lichaam beweegt, een straaltje water laten geven op de plekken waarvan paard het al niet erg meer vindt om nat te worden.
Dat je bvb. met emmer / spons / fles aanleert dat de hoeven afgespoeld worden na het uitkrabben, kleine stap om dat dan vervolgens met de niet meer enge tuinslang te doen.

En als het afspoelen van de hoeven met de waterslang niet meer eng is, en het nat worden van de benen met spons / fles / emmer niet meer eng is, dan kan je bij het afspoelen van de hoeven met de waterslang ook wel nonchelant een stukje vacht mee pakken en dat de volgende keren weer uitbreiden.

Tot je gewoon het hele paard af kan spuiten als je even rustig bij de hoeven begint zodat dier kan wennen aan het idee voordat de straal er ineens vol op gaat :=
Vervolgens

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 10:53

Mij merrie was exact zo. Met 2,5 vond ze dat doodeng, echt een paniekreactie. Uit paniek ging ze zelfs bijna ziten :knuffel:
Kon niets eens in de buurt komen. Ook de waterdruppels op een spons vond ze genoeg om te gaan rennen :+

Onze oplossing was uiteindelijk toch doorpakken op de poetsplaats. Deze is afsluitbaar dus geen grote open ruimte. Als je dat niet hebt, pak een lege box. Ik heb er een heul brave naast gezet, 1 die nergens van onder de indruk is (dus ook niet van de reactie van mijn merrie :D ) Deur dicht en bij haar onderbenen begonnen. Enorme paniek (ik moest echt opletten voor mezelf!) en ben doorgegaan tot ze stopte. Dat duurde zeker 10 min. Op het moment dat ze maar even stil stond ben ik gestopt. En vervolgens nog een paar keer.

De 2e keer vond ze wel spannend maar geen blinde paniek meer. Alle keren daarna was er niets aan de hand.
Inmiddels vindt ze het prima om zelf op haar hoofd afgespoten te worden en drinkt ze uit de slang :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:40

Ik ben hier veel te nuchter voor. Ik zet ze vast aan 2 kanten met een stevig halster en spuit ze gewoon af. Eerste twee keer is niet leuk maar daarna is het redelijk snel normaal. Niet alles in het leven is leuk en makkelijk. Ik vond douchen vroeger ook vervelend maar kreeg die straal echt wel op m’n hoofd hoor
Het scheelt dat ze hier als veulen al aan een los touwtje afgespoeld worden, dus dat probleem heb ik niet. Maar als die protesteren spuit ik ook gewoon door net alsof het de normaalste zaak van de wereld is. De tweede keer zijn ze zo rustig als wat en gaan zelfs speels in het water happen. Nog niet een is er ‘getraumatiseerd’ van geweest. Alle nieuwe eigenaren zijn mij enorm dankbaar dat ze zo mak zijn en ze zijn ook allemaal gek op water. Maar ik heb 5 jaar gewerkt op een trainingsstal en daar gaan ze simpelweg niet 50 paarden met een spons bij langs. En daar haal je de angst voor de slang ook niet mee weg

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:49

Bij mijn jonkie slang lang genoeg maken voor hele erf.. en niet vast gezet maar mee lopen stil blijven staan was water weg en kriebel.. en op nieuw was 1 x dag later liep ze wat heen en weer op spuitplek we hebben wel de afspraak ( geen hooft( buiten halster blijven)) :+

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:55

Paarden leren het meeste van andere paarden. Lekker op een afstand gaan kijken met je paard, die je paard nog fijn vindt, naar paarden die afgespoten worden. Tenminste als dat anderevpaard er helemaal okay mee is.

Als ze zien dat het andere paard okay is, kom je langzaam dichterbij.
En dat in een paar dagen opbouwen telkens tot aan de grens van je paard. Je zal zien dat je zo opbouwt, je paard met vertrouwen naar de slang durft toe te lopen.
Juist het zelf er naar toe lopen, maakt dat het paard er mee kan dealen.