Nicky’s carrière als pakezel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nick_en_ik

Nicky’s carrière als pakezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 15:15

Hoi allemaal!

In augustus 2024 stuurde ik Patty van Patty’s Pony Place in Canada een mailtje. Patty maakt pakzadels, helemaal op maat. Ze maakt de zogeheten “Sawbuck packsaddles”. Dit pakzadel heeft gekruiste houten latten op het “zadel”. Aan deze latten kun je vervolgens tassen, zakken en dergelijke hangen en vastmaken. Ik vind dit type pakzadel prachtig, en met het mailtje vroeg ik Patty meer informatie, onder andere of ze ook internationaal verstuurde. En ja hoor! Ik kreeg een super enthousiast berichtje terug, en kreeg zodoende alle info die ik nodig had. Ik liet het idee om een pakzadel te kopen even rusten, ook omdat ik eigenlijk rond die tijd ook niet veel meer met mijn pony wandelde. En zo’n pakzadel, die moet je dan ook wel echt gaan gebruiken!
Nadat ik mijn pony heb verhuisd eerder dit jaar naar een stal direct aan het bos en we weer actief gingen wandelen, stuurde ik Patty een mailtje met de vraag of ze nog steeds deze zadels maakt en zo ja, dat ik wel interesse heb. Weer kreeg ik een supersnelle en leuke reactie; ze maakte ze nog steeds, maar ze had wel de prijzen verhoogd, maar voor mij wou ze een uitzondering maken en het voor de oude prijs doen. Super lief! Na alle maten en details doorgegeven te hebben was het tijd om te wachten. Heel lang en ongeduldig wachten :')
En dan eindelijk was het pakketje er, afgelopen week! Helas door het slechte weer moest ik nog langer wachten om het uit te proberen. Vandaag kon het eindelijk *\o/*
En bij deze het prachtige resultaat!! <3
Het was het wachten waard, zo mooi en ik heb nu al zin om op pad te gaan met mijn prachtige pakezel :))

Mijn “pakezel” heet Nicky, een 6 jarige Shetlander x Mini Appaloosa merrie. Ik heb Nicky al bijna 5 jaar en we doen vanalles, maar we genieten het meest van de wandelingen samen :D

Nou genoeg gekletst, bij deze de foto’s!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hebben jullie weleens van zo’n pakzadel gehoord? En hoe vinden jullie het bij mijn stippel staan? Ik vind haar super knap en stoer met dit pakzadel! <3
Hopelijk vonden jullie het een leuk topic, en tot de volgende keer :D

tamary

Re: Nicky’s carrière als pakezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:21

Ik ken ze wel, maar passende versies is een uitdaging, zeker deze soort is niet aanpasbaar, dus zal passend gemaakt moeten worden. Enige die ik kon vinden was te lang en eigenlijk ook te krap. Deze ligt zo te zien netjes.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:25

Het staat der ontzettend goed! (en ben ook fan van het halster), erg gave set zo! Hopelijk ga je er veel gebruik van maken!

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:53

Wat grappig! Nooit eerder van gehoord of gezien. Ben benieuwd hoe het er uit ziet als er daadwerkelijk iets aan hangt.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 17:11

tamary schreef:
Ik ken ze wel, maar passende versies is een uitdaging, zeker deze soort is niet aanpasbaar, dus zal passend gemaakt moeten worden. Enige die ik kon vinden was te lang en eigenlijk ook te krap. Deze ligt zo te zien netjes.

Ahja, kan me wel inbeelden dat het passend krijgen een uitdaging is! Deze is helemaal op maat gemaakt, het zadel/houten stuk maken ze ook zelf. Over een mail maten doorgeven vond ik wel spannend, is toch maar de vraag of ie daadwerkelijk dan ook goed past. Dus heel blij met de opmerking dat deze er mooi op ligt :j

Anastasia24 schreef:
Het staat der ontzettend goed! (en ben ook fan van het halster), erg gave set zo! Hopelijk ga je er veel gebruik van maken!

Dankjewel! Dat halstertje vind ik ook zo leuk, past er perfect bij! Ik vind het geheel ook zo vet! Kan niet wachten om er serieus mee op pad te gaan *\o/*

Bernadth99 schreef:
Wat grappig! Nooit eerder van gehoord of gezien. Ben benieuwd hoe het er uit ziet als er daadwerkelijk iets aan hangt.

Ja, ik ben ook heel benieuwd hoe het eruit ziet als ze bepakt en bezakt is! Ik moet nog mooie tassen regelen om de set helemaal compleet te maken :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 17:28

Heel erg schattig, je kunt zo gaan picknicken. <3

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 18:54

Ziet er super uit. Ik ben wel benieuwd welke tassen je daar aan gaat hangen.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:24

Wauw ontzettend mooi! Ben wel benieuwd wat je voor zoiets kwijt bent?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:08

Ja ik ken ze van de Shetland eilanden daar hebben ze vroeger alles met de pony's gedaan, ook ploegen dus alles op maat van de Shetlandpony.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:39

Leuk! Ik heb er ook 1 liggen in de schuur, die heeft mijn vader ooit ergens mee genomen om eventueel een hand paard op te kunnen doen. Ik heb er alleen nog nooit iets mee gedaan. Ik ben benieuwd naar je avonturen ermee, heel mooi.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:41

Wat lief! <3
En heel gaaf halstertje, inderdaad!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 12:18

Wat tof zeg! Ik heb er ook wel eens naar gekeken, maar vind dan toch vaak vooral dingen voor ezels/muildieren. Heel leuk dat je er eentje op maat hebt laten maken zo.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:05

In duitsland worden ook pakzadels gemaakt verschillende types en voor verschillende soorten dieren.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 20:54

Wat leuk, Nicky in uitgelicht! *\o/*

Captain schreef:
Heel erg schattig, je kunt zo gaan picknicken. <3

Jaaa, dat lijkt me zó leuk <3
Heb al weleens een picknickfotoshoot gedaan, maar nu kunnen we het echt gaan doen :):)
Afbeelding

Berith schreef:
Ziet er super uit. Ik ben wel benieuwd welke tassen je daar aan gaat hangen.

Ja, daar ben ik zelf ook nog benieuwd naar :))
Echte pakzadeltassen zijn heel tof maar ook ongelofelijk duur, dus nu zit ik een beetje te kijken in de richting van betaalbare leren/canvas schoudertassen. Denk dat die qua formaat en ophangen het handigst zijn. Of fietstassen, maar dan zonder de metalen ophanghaken/platen.
Maar da’s nog even brainstormen hoe en wat precies :D

Sterrebell schreef:
Wauw ontzettend mooi! Ben wel benieuwd wat je voor zoiets kwijt bent?

Ja, echt zo mooi! Ben er zo blij mee <3
Het is wel een flinke investering geweest; dit pakzadel en het verzenden ervan heeft me totaal zo’n 600 euro gekost :$

marga1 schreef:
Ja ik ken ze van de Shetland eilanden daar hebben ze vroeger alles met de pony's gedaan, ook ploegen dus alles op maat van de Shetlandpony.

Wat gaaf zeg! Toen ik online ging zoeken kwam ik vooral veel bronnen tegen dat Dartmoor pony’s vaak als pakpony werden gebruikt. Maar Shetlanders dus ook, wat leuk zeg :D

Roosyes schreef:
Leuk! Ik heb er ook 1 liggen in de schuur, die heeft mijn vader ooit ergens mee genomen om eventueel een hand paard op te kunnen doen. Ik heb er alleen nog nooit iets mee gedaan. Ik ben benieuwd naar je avonturen ermee, heel mooi.

Wat tof dat je er gewoon eentje in de schuur hebt liggen! Hoe ziet ie eruit? Ben je van plan om ‘m binnenkort af te stoffen? :D

Polar schreef:
Wat lief! <3
En heel gaaf halstertje, inderdaad!

Dat halstertje vind ik ook zo leuk, past er mooi bij! Ik heb ‘m overgenomen van Bokker Mariett een tijdje terug, nog steeds blij mee <3

MarliesR schreef:
Wat tof zeg! Ik heb er ook wel eens naar gekeken, maar vind dan toch vaak vooral dingen voor ezels/muildieren. Heel leuk dat je er eentje op maat hebt laten maken zo.

De ezels/muildieren zijn inderdaad heel populair en zeer geschikt voor het “packen”. Voor kleine pony’s is het sowieso altijd al een uitdaging om iets op maat te vinden, dus ik ben heel blij dat ik iets passends heb kunnen vinden! :j

mino1 schreef:
In duitsland worden ook pakzadels gemaakt verschillende types en voor verschillende soorten dieren.

Wat leuk dat er ook bedrijven in Duitsland zijn die ze maken. In mijn zoektocht destijds naar een pakzadel heb ik amper iets in Europa kunnen vinden, vandaar dat deze helemaal uit Canada komt :))
Hebben deze Duitse bedrijven ook webshops? Ben nu wel nieuwsgierig naar hun aanbod :D

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 22:22

In duits heten ze packsattel als je daar op zoeky vindt je wel verschillende bedrijven.
daslillapony.de maakt ze op maat, Er zijn nog veel meer bedrijven .Deze kon ik zo snel vinden.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:44

Wat gaaf! Ze ziet er erg knap uit met haar nieuwe zadel!!! <3
Ik heb ook nog een pakzadel op mijn verlanglijstje staan, voor ooit. :+