Help! Welke menkar voor mijn pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lolmetdeknol

Help! Welke menkar voor mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 17:36

Hey allemaal!
Ik wil beginnen met het zeggen, dat ik een leek ben in de mensport. Vandaar dat ik hulp vraag aan de bokkers hiero!

Mijn pony is 1.45 en ogv 470 kilo [fjordje]. Nu heb ik hem in training staan om te beleren. En heeft hij al een aantal keer zonder problemen voor de kar gestaan. Tijd voor een eigen karretje waar ik mee kan hobbien dus.

Mijn doel is recreatief rijden, met als hij het mega leuk vind af en toe een wedstrijd. Maar daarvoor koop ik deze kar nu niet.

Ik heb keuze tussen twee karren.

Afbeelding
Deze menkar, vind ik zelf echt heel erg mooi. De banden lijken mij fijn voor in de rijbaan, en op buitenritten. Mijn vraag bij deze is, zal deze te zwaar zijn voor mijn pony met 2 /3 personen op de kar? En zijn er nadelen aan een lamoen die niet kan draaien? Verder of deze kar mischien niet te hoog is voor mijn pony.

Afbeelding
Deze is echt wedstrijd gericht, en is ook mooi. Wel moet er wat onderhoud aan gebeuren. Ik had bij deze de vraag of de wielen mogelijk verwisseld zouden kunnen worden of niet? Want het zijn dunne wielen. Lijkt mij niet fijn op buitenrit. Verder vind ik deze ook mooi.

Hebben jullie ervaring met opknappen? Laat het maar horen!
Alvast bedankt.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:52

Ik heb minimaal verstand van menwagens, heb het een half jaartje gedaan maar mijn pony is helaas recent gestorven aan een hartaanval.

Uit ervaring zou ik kiezen voor de bovenste. De banden zijn super makkelijk te vervangen mochten ze aan vervanging toe zijn, zijn gewoon brommer/scooterbanden. Heb die van mij toen eraf gehaald, naar een banden zaak gebracht effe wachten en kon ze er op stal weer opzetten. Ook zijn deze ideaal voor het buiten terrein, zowel verhard als onverhard. De andere koets banden lijken mij totaal niet prettig om onverhard mee te gaan rijden

Kwa gewicht zal dat prima gaan. Mijn pony was een welch cob van 143 en die trok zonder moeite 3 volwassenen, mijn koets zag er vergelijkbaar uit met jouw foto.

Lolmetdeknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 17:55

silvericathy schreef:
Ik heb minimaal verstand van menwagens, heb het een half jaartje gedaan maar mijn pony is helaas recent gestorven aan een hartaanval.

Ach wat een nachtmerrie... dat is nog mega recent ook. Sterkte❤️
Bedankt voor je reactie.

Hoever ik weet zijn het geen brommerbanden. Deze kar is ook gebruikt voor men wedstrijden

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:56

Ik zou beiden niet nemen.

Ik vind een kar die niet onderdoor kan draaien onprettig en niet veilig voelen. En van de tweede lijken de banden mij niks.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:02

Een Fjord kan aardig wat hebben maar je moet wagens hebben die geschikt zijn voor een cobmaat. Het beste kunt je overleggen met degene die nu beleerd wat het beste zou passen qua maat, banden en gewicht. De eerste heeft een gesloten lamoen, dat vind ik zelf een pluspunt in ieder geval.

Wil je op de weg gaan rijden of ook in de bak?

Lolmetdeknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 18:08

Elisa2 schreef:
. De eerste heeft een gesloten lamoen, dat vind ik zelf een pluspunt in ieder geval.

Heyhey!
Ik wil in de baan en erbuiten rijden. Wel vermeid ik los zand of modder.

Wat bedoelt u met dat een gesloten lamoen een pluspunt is?
Gr

keesversc

Re: Help! Welke menkar voor mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:09

Heeft iemand een goed adres waar ik een menkar kan halen?

Lolmetdeknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 18:12

keesversc schreef:
Heeft iemand een goed adres waar ik een menkar kan halen?

Rondvragen en op Facebook zoeken ^^

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:13

Wat is de inch maat van de wielen??? En zou even vragen naar het gewicht mijn pony van 136 staat voor een 23 inch voor en 21 achter en de kar is zo rond de 200 kg zwaarder zou ik echt niet willen . Het is fijn dat als je aan het rijden bent dat je over het paard heen kan kijken en dat de leidsels niet helemaal op de kont liggen. Zelf lijken dunne wielen me niks en best zwaar in het bos bij de hogere klasse is het verplicht voor zover ik weet. Kijk wel even goed naar de spoorbreedte want je moet in ieder geval gaan voor 125 anders kan je niet starten en dat zou zonde wezen
Afbeelding

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:19

Voskamp heeft fijne wagens en kan je goed adviesgeven

Lolmetdeknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 18:25

nannyrana7 schreef:
Wat is de inch maat van de wielen???

. Kijk wel even goed naar de spoorbreedte want je moet in ieder geval gaan voor 125 anders kan je niet starten en dat zou zonde zijn

Heyhey!
Het zijn bijde 23 inch.
Kan je wat dieper in gaan over spoorbreedte? Mega interessant.
Thanks

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:29

nannyrana7 schreef:
Voskamp heeft fijne wagens en kan je goed adviesgeven

Voskamp wou ik ook adviseren! Ik zou de onderste absoluut niet nemen en zou ook altijd willen proefrijden voor aanschaf als dat enigszins mogelijk is. Neem een menwagen die onderlangs volledig kan draaien zodat je nooit klem zit als je paard eens gek doet. Daarom ook de bovenste menwagen niet nemen idd. Lamoen kan overigens altijd draaien omdat het vast zit aan een deel van de menwagen dat draait. Echter de manier van bevestiging kan verschillen qua hoever ze kunnen draaien.

Nog een tip. Ik heb vorig jaar gelest op een marathonwagen en kon daar nooit fatsoenlijk op komen. Daardoor wou ik zelf geen menwagen. Er werd er ons 1 zeer aantrekkelijk aangeboden en toch wezen kijken. Deze bleek veel makkelijkere opstap te hebben. Ik vond dat wel een ding.
Onderstaande is mijn nieuwe menwagen. Ontzettend veel plezier van! Dit is wel zware uitvoering ivm (2 span) trekpaarden.

Afbeelding

Lolmetdeknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 18:34

dierenfan schreef:
[

Onderstaande is mijn nieuwe menwagen. Ontzettend veel plezier van! Dit is wel zware uitvoering ivm (2 span)

Dit zijn de 2 keuzes die ik heb! Proefrijden kan helaas niet.
Ik ben zelf student, en aldus kan ik geen kar van 2000 euro kopen.

Het is een starters kar, om te kijken of mijn pony het leuk blijft vinden. Ik wil later zeker een duurdere kar kopen voor sport. Maar voor nu vooral hobbien.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:41

Lolmetdeknol schreef:
dierenfan schreef:
[

Onderstaande is mijn nieuwe menwagen. Ontzettend veel plezier van! Dit is wel zware uitvoering ivm (2 span)

Dit zijn de 2 keuzes die ik heb! Proefrijden kan helaas niet.
Ik ben zelf student, en aldus kan ik geen kar van 2000 euro kopen.

Het is een starters kar, om te kijken of mijn pony het leuk blijft vinden. Ik wil later zeker een duurdere kar kopen voor sport. Maar voor nu vooral hobbien.

Er staat zoveel te koop via marktplaats dus ga voor optie 3...verder kijken... ;) van de 2de wordt je echt niet blij en de eerste kan gewoon gevaarlijk zijn omdat je niet vrij kunt draaien.

Lolmetdeknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 18:43

dierenfan schreef:
Er staat zoveel te koop via marktplaats dus ga voor optie 3...verder kijken... ;) van de 2de wordt je echt niet blij en de eerste kan gewoon gevaarlijk zijn omdat je niet vrij kunt draaien.

Kan je mij mischien uitleggen waarom? Het zijn menkarren waarmee wedstrijd is gereden. Dus lijkt me niet dat deze 'gevaarlijk' moeten zijn.
Mischien geschikt voor een rustig paard?

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:50

Wat is de logica dat je alleen uit deze 2 kan kiezen?
Wellicht even rustig verder kijken, want ik zou voor beiden niet gaan. Onder langs draaien zou ook voor mij een vereiste zijn. Als ze plots omdraaien om wat van reden dan ook en je menwagen kan niet onderdoor draaien, dan kantelt deze. Ondanks dat mijn pony zo goed als bomproof was ben ik wel een aantal keer heel blij geweest dat die van mij toch onderdoor kon draaien. Ik zou nooit meer voor een wagen gaan zonder rem of die niet onder door kan draaien als je daarmee de weg op wil. Dit zijn toch belangrijke veiligheidsaspecten.

Juist als starterskar zal ik kijken naar een menwagen die wel qua inchmaat, gewicht, bokhoogte bij je pony past en ook qua veiligheid voldoet. Die zijn er 2e hands zeker wel voor onder de €1000,00.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 19:15

Lolmetdeknol schreef:
dierenfan schreef:

Kan je mij mischien uitleggen waarom? Het zijn menkarren waarmee wedstrijd is gereden. Dus lijkt me niet dat deze 'gevaarlijk' moeten zijn.
Mischien geschikt voor een rustig paard?

Eerder juist geschikt voor ervaren paarden en ervaren menners die bovenste omdat bij onervaren menner en paard je meer onverwachtse manoeuvres krijgt. Als je dan ook nog niet direct goed kan reageren en je paard terug draait langs je menwagen dan heb je einde menwagen en trauma voor beiden. De 2de qua banden lijkt me recreatief en op de weg verre van fijn. Nu moet ik wel zeggen dat ik zelf niet onwijs veel ervaring heb met menwagens aanschaffen. We mennen al jarenlang (mijn man al 20 jaar) en ik heb veel geleerd over diverse types menwagens maar heb natuurlijk lang niet met alle types daadwerkelijk ervaring. Je zou het ook nog in het men topic kunnen navragen. Dat voor meer daadwerkelijke ervaringen.
[UHZ] [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 19:20

Lolmetdeknol schreef:
Elisa2 schreef:
. De eerste heeft een gesloten lamoen, dat vind ik zelf een pluspunt in ieder geval.

Heyhey!
Ik wil in de baan en erbuiten rijden. Wel vermeid ik los zand of modder.

Wat bedoelt u met dat een gesloten lamoen een pluspunt is?
Gr

Een gesloten lamoen heeft zo,n rondje waarmee je deze in de lichtogen kunt hangen. Het is makkelijker inspannen en veiliger.

Luchtbanden zijn beter denk ik, ik zou voor een marathon wagen gaan. Maat cob, niet te zwaar met een gesloten lamoen die goed kan draaien en luchtbanden.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 19:31

dierenfan schreef:

Als ik zo naar de plaatjes van de karren kijk kunnen ze wel degelijk allebei onderdoor draaien. Dus daar zou ik niet te bang voor zijn. Neem wel iemand mee die bijv de draaikrans, remmen etc kan bekijken en beoordelen. Dat zijn toch wel cruciale onderdelen ;)

De spoorbreedte is de afstand tussen buitenkant linkerwiel en buitenkant rechterwiel. Om mee te doen aan wedstrijden moet de spoorbreedte minimaal 125 cm zijn.

Gesloten lamoen is dat de voorkant van het lamoen een dicht rondje is. Dan loop je geen gevaar dat de lichtogen van het lamoen vallen.

Optie 1 is een recreatiewagen, ideaal om ook eens een dressuurwedstrijdje mee te rijden en verder lekker in het bos rijden.
Optie 2 is met de harde banden minder comfortabel. Nu kunnen harde banden wel vervangen worden door luchtbanden, heeft de verkoper er ook een setje luchtbanden bij?

Of jouw paard ervoor kan is afhankelijk van grootte en gewicht. Vraag je instructeur/beleerder eens wat hij ervan vindt.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 19:34

Hij wordt nu voor de kar beleerd door een trainer toch? Kan hij/zij je niet helpen? :)

Lolmetdeknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 19:57

[
[/quote]
Als ik zo naar de plaatjes van de karren kijk kunnen ze wel degelijk allebei onderdoor draaien. Dus daar zou ik niet te bang voor zijn. Neem wel iemand mee die bijv de draaikrans, remmen etc kan bekijken en beoordelen. Dat zijn toch wel cruciale onderdelen ;)
[/quote]

Wat een top andwoord!
Ik dacht inderdaad ook dat bijde karren kunnen draaien.. maar he! Er zijn altijd bokkers die zich kunnen verkijken.

Bedankt voor de uitleg❤️ ik denk dat het de 1e kar word zo te horen

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:46

MarlindeRooz schreef:

Ik vind een kar die niet onderdoor kan draaien onprettig en niet veilig voelen. En van de tweede lijken de banden mij niks.

Waaraan zie je dat deze niet onderdoor kan draaien? Ik zie dat namelijk niet, ik zie een draaikrans.
Ben wel ff benieuwd

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:55

MarlindeRooz schreef:

Hij kan prima onderdoor draaien, of ik moet wel erg blind zijn..

Ik zou, absoluut voor wagen 1 gaan.. Maar voor lange rutten met iemand achterop, misschien een ruggensteuntje eraan laten lassen.. :)

Voorbeeld van onze wagen..
Tinker van 1.52 ervoor.. Wagen weegt +/- 200 kg, 21", en ik kan 'm prima in m'n up wegtrekken..
Afbeelding

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 22:37

Volgens mij is de 2e meer bedoeld voor vaardigheid (pionnen) en dressuur, en de eerste marathon. T is ook maar net wat je plan is en je voorkeur heeft.
Ik denk dat beide prima kunnen!

Wielen wisselen gaat volgens mij niet zo simpel en losse set wielen zijn duur. Ik heb ze nog niet goedkoper gezien dan en 2ehands wagen
Check of ze goed remmen, t remsysteem repareren kan een dure klus worden in verhouding. En of ze soepel draaien uiteraard

Lolmetdeknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 22:55

Heyhey allemaal!

Bedankt voor jullie andwoorden. Wat een informatie over zo'n karretje.
Ik ga binnenkort bij bijde karren kijken. En dan spreek ik de eigenaar ook nog even.

Voor nu heb ik mijn gedachten bij de 1e kar. Omdat deze beter bij ons past.

Hebben jullie nog tips, trucks en tricks? Zet ze zeker hieronder!