[AR] Twijfels pasvorm borststuk met halsriem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

[AR] Twijfels pasvorm borststuk met halsriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 18:13

Hallo bokkers

Voor mijn uit de kluiten gewassen shetland(kruising? achtergrond onbekend)pony Sam van 1.10 heb ik van de week een nieuw tuig besteld. De RBC Leatherette in maatje pony.
Dit is een biothane tuig.

Ik twijfelde nog of ik niet een te grote maat had besteld, maar nu ik het tuig binnen heb, twijfel ik of het borststuk niet te klein is?

Ik ben nog uit de tijd van de grove leren tuigen. Sam is nog in de leer, hij heeft paar keer voor de sleep gelopen en gaat eind mei naar de beleerder voor de puntjes op de i en het echte inspannen.
Het slepen heb ik gedaan met het oude leren tuig van inmiddels overleden Tom, waar ik jaren mee gemend heb, jaren geleden. Tom was een meter hoog en net zo grof gebouwd. Omdat dat tuig niet naar de huidige maatstaven met veiligheidsligtogen en D-ringen etc is, en verbouwen bijna net zoveel kostte als dit tuig (voor helft van de nieuwprijs bij horseshopinternational) heb ik besloten dit nieuwe tuig te kopen.

Vanmorgen het tuig even gepast.
Alleen nu twijfel ik heel erg over het borststuk. Deze is uitgevoerd met halsriem die naar voren door het borststukloopt, dat ben ik al niet gewend. Ik heb het idee dat het borststuk wat klein is? Gespen voor de strengen liggen wat ver naar voren t.o.v. mijn leren tuig. Die lagen ter hoogte van de singel, dezen er nog voor, ter hoogte schouder/punt vd elleboog. Nekstukje ligt naar mijn idee ook wat ver naar voor? Voorste halsriem zit op het laatste gaatje dus kan niet ruimer. Zit het wat krapjes of verkijk ik me erop? Ben ik gewoon lomp en zwaar gewend?

Broek is veel te laag maar daar red ik me wel mee met gaatjes in de lendenriemen. En zal er even strengophouders bij bestellen als ik deze hou, broekriemen moeten duidelijk verder naar voren. De staartriem en singelstoten mogen ook wat gaatjes bij. Daarom vind ik de verhoudingen zo gek lijken, het ene is huge en het andere lijkt wat aan de kleine kant.

Ik had eerst gepast met onderleggers tegen de haren, maar om het beter te kunnen beoordelen toch maar er onderweg gehaald, maar ben er nog niet van overtuigd. Ene moment denk ik kan wel, andere moment denk ik wat een ielig ding.

Pony is nog half in winterconditie en doet verder nog niet zoveel, mag en zal wat afvallen maar daar zal zn borst niet smaller van worden.

Ik twijfel nu dus of ik dit tuig aan moet houden of terug moet sturen. Moet ik wennen aan het sportievere van tegenwoordig? Maakt het uit dat de strenggespen verder naar voren liggen? Hoe hoort een voorste halsriem die door ringen voorop het borsttuig gaan te liggen? Klopt dit borststuk zo wel of is mijn gevoel correct?

Kunnen jullie me helpen? Alvast bedankt!

Foto's staan wat door elkaar gehusseld (met of zonder onderlegger)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is het borsstuk dat ik gewend ben

Afbeelding

Afbeelding

Apacheshadow

Re: [AR] Twijfels pasvorm borststuk met halsriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:55

Volgensmij is het tuig te klein.
Als ook naar het schoftje en de singel kijkt

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:01

Het borsttuig lijkt mij ook te klein.
Al vind ik het lijken alsof je huidige borsttuig ook te hoog hangt.
Borsttuig moet echt voor de borst hangen, niet op de hals (en luchtpijp) drukken. Zo laag als kan zonder dat hij van de borst afglijdt naar de bovenbenen is mij geleerd.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 19:08

Apacheshadow schreef:
Volgensmij is het tuig te klein.
Als ook naar het schoftje en de singel kijkt

Singel zat erg los, waren niet meer gaten over. Schoftje twijfelde ik even over maar lijkt in het echt wel redelijk, scheelt niet veel van vorige schoft, die had wel net iets langere uiteinden.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 19:14

gerlindie schreef:
Het borsttuig lijkt mij ook te klein.
Al vind ik het lijken alsof je huidige borsttuig ook te hoog hangt.
Borsttuig moet echt voor de borst hangen, niet op de hals (en luchtpijp) drukken. Zo laag als kan zonder dat hij van de borst afglijdt naar de bovenbenen is mij geleerd.

Huidige borsttuig lijkt idd wat hoog hangen, komt denk ik ook door gewicht van t leer, gespen zakken naar beneden en daardoor voorkant omhoog. Geen strengen en geen 'trek' eraan. Zal kijken of ik een foto van het hele tuig met sleep kan vinden, dan valt het mee.

Echter heb ik wel altijd geleerd dat deze dus net onder de overgang van hals naar borst moet. Zo laag als hij kan zodat het net niet naar beneden glijdt, dan gaan ze met de voorpunt van schouder gaat trekken, dat is ook niet de bedoeling. Ben dan benieuwd hoe jij dat hebt?
Ik heb jaren gemend en altijd net onder overgang hals naar borst gereden

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:28

borsttuig is inderdaad te klein, al dan niet de schoft ook. Indien deze niet klemt, dan in ieder geval de singel hiervan.

Omwille de lage halsaanzet van je pony, zal een anatomische wellicht een betere optie zijn.
https://www.delemerij.nl/Arden-Anatomis ... tuig-Combi
https://www.idealequestrian.com/catalog ... orst-luxe/

Ik raad je aan om een passer te laten komen, want dat steeds heen en weer sturen kost veel tijd maar (vermoed) ook geld. Dan kun je beter uitbesteden aan een passer, dan kan je mogelijks onderdelen combineren. Demenner.nl en Gregor Melsen hebben een passervice en verkopen alles wat men-gerelateerd is.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 19:31

Hierbij 2 foto's van het leren tuig dat ik heb. Lijkt allemaal net iets ruimer te vallen.

Afbeelding

Afbeelding

Vergeet niet dat Sam nog wel half in zn flufvacht zit en op de sleepfoto's in volle wintervacht, kan wat vertekenen

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:33

borsttuig is daar ook niet passend, net zoals de schoft/singel.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 19:49

Kan je toelichten Jolynne waarom je het schoft van beiden niet vindt passen? Ze klemmen niet, die van de kunststof kan de singel strakker van maar waren geen gaten meer over. Sluit nog lang niet aan alleen door haaroverschot zie je dat op foto niet.

Ligtogen kunnen netjes halverwege schouderhoogte dus ik mis daar echt even de error in het niet passen van het schoft denk ik

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:51

Ik vind je eigen borsttuig daar inderdaad alsnog op de hals drukken, zou de voorkant zeg maar 5 cm lager willen zien :)

Zal even kijken of ik nog een goede foto van mijn eigen pony kan vinden

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:04

Omdat de singel het schofttuig naar beneden lijkt te trekken door de spanning.

de singel moet echt veel langer :)

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 20:05

Jolynne schreef:
borsttuig is inderdaad te klein, al dan niet de schoft ook. Indien deze niet klemt, dan in ieder geval de singel hiervan.

Omwille de lage halsaanzet van je pony, zal een anatomische wellicht een betere optie zijn.
https://www.delemerij.nl/Arden-Anatomis ... tuig-Combi
https://www.idealequestrian.com/catalog ... orst-luxe/

Ik raad je aan om een passer te laten komen, want dat steeds heen en weer sturen kost veel tijd maar (vermoed) ook geld. Dan kun je beter uitbesteden aan een passer, dan kan je mogelijks onderdelen combineren. Demenner.nl en Gregor Melsen hebben een passervice en verkopen alles wat men-gerelateerd is.

Anatomisch heb ik inderdaad ook over nagedacht, maar dat zou ik eventueel pas willen doen als hij volledig beleerd en bevestigd is en ik zeker weet dat hij er geschikt voor is.

Als je nog een passer hier in de buurt weet wil ik dat wel overwegen, de 2 die jij noemt ben ik aan passervice plus kilometervergoeding al een tuig kwijt. Zij zitten in het zuiden, ik in het hooooge noorden :)

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:11

Ik ben een Belg, dus kan je niemand aanraden. :+

Maar passervice voor mentuigen is in ieder geval zeldzamer dan die voor zadels,
waardoor je al heel weinig aanbod hierin vind. De kilometervergoeding zal je dus voor lief moeten nemen. :)

Besef dat als je hem verder beleerd met huidige tuig(en), je eindresultaat anders kan zijn doordat
het tuig hem in de weg in en hij dit dus als ongemakkelijk kan ervaren.

De singel nu trekt je schoftje naar beneden, dat is niet de bedoeling.
De druk van je singel zelf zit nu op een heel klein stuk, die moet meer over de buikbreedte verdeeld zijn.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 20:27

Singeltje van het leren tuig is idd wel wat kort, die van de kunststof is een stuk langer en kan echt aan beide kanten nog een stuk hoger indien ik er gaten bij zou maken. Maar ik zat echt naar het schoft zelf te loeren van wat bedoelt ze? Leren schoft met langere singel zou dus wel passen. Uiteraard snap ik dat er kosten mee gemoeid zijn, maar ik ga echt geen honderden euro's betalen om zo'n passer alleen nog maar een handje te schudden. En dan komen de kosten van het tuig er nog bij. Er wordt ook nog een nieuwe kar gekocht want mijn oude heb ik destijds verkocht. Dan besteed ik dat liever dan toch aan bv het ombouwen van huidige tuig met dan bv wel een anatomisch borststuk er bij. Het kunststof tuig kwam ik tegen in mijn zoektocht naar een tuig en gezien de flinke afprijzing leek me dit wel wat om te proberen. Ben er al uit dat die dan toch maar terug gaat en zal eens hier in de buurt naar tuigdealers zoeken