Pony bokt voor kar en komt over de lamoen hierdoor

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rideltje1992

Pony bokt voor kar en komt over de lamoen hierdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 21:43

Hallo

Wij hebben een grote schet van bijna 10. Zijn hem weer aan het oppakken na een ongeval wat helaas vandaag weer gebeurd is. Nu vraag ik me af door zetten of toch echt te gevaarlijk.

2 jaar geleden in het land ging het ook mis. Meneer begon te bokken na een kleine correctie van de zweep vanwege geen reactie op commando draf. Begon hierdoor vreselijk hoog te bokken en kwam met zijn been over de lamoen. Wij dachten die loopt er nooit weer voor. Toch met hulp er vorig zomer weer voor gehad en 3 keer netjes er voor gelopen. Dit keer ook zonder broek wand het leek er op dat tie die ook niet prettig vond.

Na de winter stop van de week weer opgepakt. Zonder broek nog steeds. Wand deze wil hij ook met longeren afbokken. En met longeren moet hij de zweep ook niet hebben dan gaat tie ook bokken. Maar goed dat ging goed in het land en zelfs een stukje naar buiten wat hij mof moet leren. Autos lijken geen probleem meer.

Vandaag dus weer het zelfde eerst even in het land en toen naar buiten. Maar toen ging het weer compleet mis omdat er een zakje langs waaide. Complete paniek bij de pony en begint meteen weer te bokken. Weer zijn been er over heen. Hij bokt echt hoog en scheef.

Nu is de moed een beetje in de schoenen gezakt. Hij bokt door een zweep maar dus ook bij schikken is dit zijn reactie. Hij had zijn benen wel kunnen breken. Waaroor ik het nu te gevaarlijk vind voor de pony om toch door te zetten. Hij zou ook nog verder door worden beleerd in mei. Maar ik ben te bang dat dit weer gebeurd en hij wel zijn benen een keer breekt.

Wat zouden jullie doen? Opgeven of toch het risico nemen?

assie

Re: Pony bokt voor kar en komt over de lamoen hierdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:52

Hoe ervaren zijn jullie zelf?
Anders gewoon wegbrengen zodat iemand met ervaring hem kan doorrijden zodat pony een goede ervaring opdoet.

Er bestaat zoiets als een slagriem om te voorkomen dat een dier te hoog bokt, maar ik zou dit eerst en vooral aan een professional overlaten. Laat die het maar beoordelen. Kun je daarna evt zelf met zo'n slagriem verder.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:02

Gevaarlijke situatie. Ik denk dat je je hier inderdaad moet afvragen of je zelf de expertise hebt om dit op te lossen. Ik zou eens een belletje plegen naar iemand die echt goed paarden beleerd voor de kar en de situatie voorleggen. Zien zij zoiets nog zitten, dan de pony een paar weken in training sturen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:04

Omdat dit topic beter past op Uit Het Zadel ga ik het daarheen verplaatsen.

OHZ --> UHZ

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:44

Slagriem inderdaad, dat helpt tegen het bokken..maar ik ben het met mijn voorgangers eens dat het wijs is om er een professional bij te halen. De broek moet hij ook gewoon aan wennen en de reacties moeten omgebogen worden in gehoorzaamheid op de zweep en voorwaarts zijn. Als hij voldoende voorwaarts is dan kan hij niet bokken.

Maar ik zou ook eerst aan een prof vragen of hij wel geschikt is met dit karakter. Met longeren kun je trouwens al oefenen met een drijvende zweep en de reactie daar op. Voorwaarts houden!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:54

Elisa2 schreef:
Slagriem inderdaad, dat helpt tegen het bokken..maar ik ben het met mijn voorgangers eens dat het wijs is om er een professional bij te halen. De broek moet hij ook gewoon aan wennen en de reacties moeten omgebogen worden in gehoorzaamheid op de zweep en voorwaarts zijn. Als hij voldoende voorwaarts is dan kan hij niet bokken.

Maar ik zou ook eerst aan een prof vragen of hij wel geschikt is met dit karakter. Met longeren kun je trouwens al oefenen met een drijvende zweep en de reactie daar op. Voorwaarts houden!

Eens met bovenstaande.. slagriem, professional erbij halen, en oefenen met longeren..
Soms wil ervaring opdoen in het dubbelspan ook nog wel eens helpen, aangezien ze daar niet tussen lamoenen in staan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:39

Zonder broek mennen? Dat zou ik niet doen. GEwoon dat ding er om doen en longeren, laat hem maar wat verzet er tegen tonen. Na een paar keer houdt dat vanzelf op. Het is gewoon een kwestie van oefenen. En als de broek geaccepteerd is weer voor de kar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:47

Eerst probleem bij longeren oplossen idd. Kar is extra factor voor later. Slagriem is zoals ik het begrijp meer om lamoen te hoog te houden bij bokken om been er over te gooien, omdat die riem er voor zorgt dat kont omhoog ook lamoen omhoog is. Hoe veilig dat is zal dus ook deels van het gewicht van de kar afhangen.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 13:11

Longeren met broek hebben we gedaan. Hij lijkt hier echt niet aan te willen wennen. Zijn karakter is wel van als je hem corrigeerd komt hij alleen maar meer tegen je in. Hij heeft ook bij de vorige eigenaar in 4 en 6 span gelopen.

Maar zijn schik reactie is bokken. Had liever gehad dat tie er vandoor vliegt dan dat gebok.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:13

Niet alle paarden die goed in meerspan lopen kunnen ook alleen prettig op stap.
Maar nee, voor de kar sec liever bokken en bij je blijven dan gaan rennen, komen veel rottigere ongelukken van dan paard zonder ruiter aan de ren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:23

Het is gewoon doorzetten hoor. Die broek moet hij gewoon accepteren. Ik denk dat je te snel opgeeft. Veel paarden bokken de eerste keer met een zadel op, die laat je uitbokken. Na enkele rondes tot hooguit 15 minuten houden ze wel op. En dan zijn ze klaar om er op te gaan zitten zeg maar. De keer er op doe je hetzelfde weer. Zo leren ze gewenst gedrag aan.
Ik denk dat ik met een paar keer de pony aan de broek gewend heb. En dan komt de stap weer van voor de wagen. Eventueel eerst nog met een tussenstap van slepen. En iemand er eerst naast bij laten meelopen kan ook geen kwaad.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:24

Als hij met longeren al enorm bokt op de zweep zou ik daar mee beginnen. Ik zou daar echt heel streng op zijn. Als je voor de kar al niet eens de zweep kan gebruiken zonder dat ie flipt zou ik hem er niet meer voorzetten. Het is een belangrijk hulpmiddel in het mennen

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 13:47

We zijn al 5 jaar met deze pony bezig en longeren met broek vertikt tie gewoon. Hij blijft het doen

Bokken en bij de eerste bok over de lamoen komen lijkt mij gevaarlijker dan even een stuk weg sprinten voorwaards

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:52

Wat doe jij als hij bokt met longeren op de zweep?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:42

De pony is gewoon niet aan de hulp, in de basis aan de longe al niet dus logisch dat ie dat voor de kar dan ook niet is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:45

Juist, en daarom is dit dier in elk geval nu geheel ongeschikt om voor de kar te lopen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:56

Zolang hij aan de longeerlijn niets tegen zijn billen dult en bokt naar de longeerzweep, vind ik het best bijzonder dat je dan toch doorgaat eigenlijk en hem in een gevaarlijke situatie brengt. Want natuurlijk is het zo wachten tot het mis gaat. Als je besluit door te gaan, dan moet hij aan de hand, lange lijn en lingeerlijn aan de hulpen staan en nooit bokken op je hulp met de zweep. Dat is te leren denk ik, ligt ook aan het karakter van je shet natuurlijk. Blijft hij makkelijk bokken, dan zou ik er niet eens aan beginnen om hem voor een kar te zetten.

Oh lees dat je al 5 jaar bezig bent met wennen :o. In dat geval zou ik de handdoek in de ring gooien óf kijken of een professional hier wel doorheen komt. Soms kun je net te laat zijn qua timing bijv, of net op een verkeerde manier reageren. Opleiden is een vak apart. Geen schande om eens verder te kijken ook. Maar goed dat kost natuurlijk wat en succes is net zo goed niet gegarandeerd. Ik snap ook dat je daar niet voor kiest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:16

Toen ik mijn pony voor de kar wilde hebben ben ik gaan longeren met een pessoa tuig.

De broek vond hij prima maar er zit dan geen moment druk op.
En ik wilde dat hij dat ook accepteerde.

https://www.ruitersport.com/longeerhulp ... essoa.html

Want met alle voorgangers eens, hij moet eerst het longeren goed doen, zowel de broek en druk daarop als de zweep.
Doet hij dat niet heeft hij niets voor een kar te zoeken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:17

Hij had helemaal niet voor de kar mogen staan voordat alle problemen opgelost zijn. Het is niet raar dat dit gebeurt want je hebt hem zonder kar al totaal niet voor elkaar.
Ik ga mee met de rest. Professionele hulp zoeken en niet meer zelf aankloten zonder dat de basis voor elkaar is

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:11

Als hij bij de vorige eigenaar in een 4span en 6span heeft gestaan zal hij ongetwijfeld ook een broek gewend zijn geweest. Hoe was hij daar dan?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:25

Ik zou er een professionele trainer bij halen, en niet voor de wagen voordat er acceptatie is aan de longe/dubbele lijnen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:01

TS, ik ben het eens met Germie, de pony moet leren de broek te accepteren. Elke keer dat jij daarbij hebt opgegeven en de broek eraf hebt gehaald, is voor hem een overwinning. Zit de broek overigens wel goed? Er moet een een goede vuist tussen kunnen. Is de menwagen wel de juiste maat? Staan de lamoenen niet te laag voor hem? Zitten de strengen wel goed? Zijn ze niet te lang? Heb je een geremde wagen en rem je dan wel bij? Of heb je een ongeremde wagen en laat je je pony rustig in een lager tempo overgaan of gaat de overgang nogal plots? En als je hem een aanwijzing met de zweep geeft (dat is dus niet slaan of een harde tik), doe je dat dan op zijn kont of op zijn schouder? Zit de culeron goed of schuurt deze? Dan kan ook een reactie geven. Hoe houd je je leidsels vast? Zit daar lichte speling in of hou je je pony aan de voorkant tegen? Het lijkt mij het beste als je - wat al eerder genoemd is - een deskundige om hulp vraagt. Overal in Nederland zitten wel lokale menverenigingen, waar je terecht kunt voor advies en les.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:35

Neonlight schreef:
Als hij bij de vorige eigenaar in een 4span en 6span heeft gestaan zal hij ongetwijfeld ook een broek gewend zijn geweest. Hoe was hij daar dan?

In meerspan gebruiken wij geen broek. Dat is enkel bij enkelspan hier. Wel staartriem met strengdrager in meerspan. Veel menners doen dat zo. Je kan immers de broekriemen dan niet aan lamoen/burry zetten dus broek heeft op zich geen meerwaarde

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:10

Ik zou hem wegbrengen of het mennen laten.
Deze pony heeft duidelijk een probleem waar jullie zelf niet mee uit de voeten komen.
Als je door gaat pielen dan komt het niet goed.

Broek weglaten is leuk maar dat is symptoombestrijding, dat probleem moet je oplossen voor je verdere stappen maakt. Hetzelfde met bokken naar de zweep.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:47

Ik zou een trainer zoeken voor het gedrag. Dus pony leren omgaan met spannende situaties. Je kunt hem wel leren wennen aan een broek, maar dan is het een zakje, dan de heide opeens paars etc. Trt heeft daar wel een aantal grappige filmpjes over.