Zadeltas - zonder zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riëtte

Zadeltas - zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 00:27

Omdat ik niet meer op mijn paard rij, maar wel veel wandel, ben ik op zoek naar tassen met singelstoten. Zodat ik op een langere wandeling wat te eten/drinken, regenjas en dergelijke mee kan nemen. Niet op mijn eigen rug, maar op de rug van mijn paard.
Hebben jullie enig idee waar ik die kan kopen?
De meeste zadeltassen worden aan het zadel bevestigd...
Ik kan zelf natuurlijk gaan prutsen/naaien/hobby'en, maar als er iets kant en klaars is, is dat wel zo makkelijk

xMyrth

Re: Zadeltas - zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 00:30

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 00:33

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 00:45

Ik lees ook dat mensen zadeltassen vast maken aan een longeersingel met een dekje eronder. Misschien ook nog een idee? :)

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 14:13

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 21:20

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:22

xMyrth schreef:
Ik lees ook dat mensen zadeltassen vast maken aan een longeersingel met een dekje eronder. Misschien ook nog een idee? :)

Doe ik ook inderdaad, werkt prima! Met wat riempjes erbij kun je de longeersingel ook gebruiken om een regenjas op vast te maken, of bijv een vliegendekentje opgerold mee te nemen.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 21:22

xMyrth schreef:

Daar had ik ook al aan zitten denken, een dekje heb ik wel, ik moet passen of de longeersingel die ik heb goed past. Maar dan kan ik inderdaad met een standaard setje tassen uit de voeten. Scheelt 100 tot 200 euro!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:36

Let op met hoeveel gewicht je erin stopt en hoe dit gewicht over de rug van je paard verdeeld wordt.

Ook met een zadeltas wil je de ruggengraat graag vrij hebben.

Ik wandel wel eens met een longeersingel met een longeerpad eronder met aan de ene kant van de schoft een bidonhouder met een bidon met drinken en aan de andere kant een klein tasje met wat te eten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:38

Marije_jiplover schreef:
Let op met hoeveel gewicht je erin stopt en hoe dit gewicht over de rug van je paard verdeeld wordt.

Ik wandel wel eens met een longeersingel met een longeerpad eronder met aan de ene kant van de schoft een bidonhouder met een bidon met drinken en aan de andere kant een klein tasje met wat te eten.

Wat voor longeerpad gebruik je? Heb je een linkje?

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:48

Eventueel kan je misschien ook nog iets met fietstassen? Weet alleen niet of de rug daarmee voldoende vrij ligt?

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 21:49

Marije_jiplover schreef:

Ik heb een barefootzadel met bijhorend dekje, dat dekje zou ik ook gebruiken hiervoor. Ruggegraat blijft vrij dus

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 21:52

Laura_ schreef:
Eventueel kan je misschien ook nog iets met fietstassen? Weet alleen niet of de rug daarmee voldoende vrij ligt?

Daar heb ik aan zitten denken, om goede waterdichte fietstassen te kopen en daar singelstoten aan te maken. Maar als ik met een longeersingel ga werken dan kan ik ook gewone zadeltassen gebruiken.
Ik ga er een barefoot-dekje onder gebruiken, dus met inlages waardoor de ruggegraat vrij blijft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:55

Riëtte schreef:
Marije_jiplover schreef:

Ik heb een barefootzadel met bijhorend dekje, dat dekje zou ik ook gebruiken hiervoor. Ruggegraat blijft vrij dus

Dan is het simpeler qua gewichtsverdeling om je zadel als pakzadel te gebruiken (enkel stijgbeugels er af halen) en waar normaal mens zit je zadeltassen te hangen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 22:16

Hilary schreef:
Marije_jiplover schreef:

Wat voor longeerpad gebruik je? Heb je een linkje?

Gewoon zo'n onderlegger voor en longeersingel, niks bijzonders. Weet niet meer waar gekocht, denk gewoon bij de epplejeck.
Ik heb dus echt wat aan mijn longeersingel bevestigd links en rechts wat verder niet uitsteekt en licht van gewicht is, 500 gram bidon met inhoud en pakje boterhammen is niet meer dan dat.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 22:29

Oh ik dacht dat je iets had wat hielp om de ruggengraat vrij te houden. Ik heb zo’n gewone longeersingel en daar twee opgevouwen handdoekjes onder voor ruggengraatvrijheid. Voor de singel zelf werkt dat wel, maar als je dan de zadeltas erachter legt natuurlijk niet meer. Een wat grotere pad met inlages zou dan wel mooi zijn.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 22:35

Kijk anders een bij kramer.. onder paktas / pakzadel onder de western. Denk dat je daar wel wat mee kunt zeker als je zelf een pad hebt met rug vrijheid ( of inelkgeval ideeën op kunt doen) ook prijstechnisch niet te gek