buiten wandelen met onzeker paard tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseC92

buiten wandelen met onzeker paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 12:56

hoi,
wij hebben een paard maar er is een tijdje niet zoveel met hem gedaan wegens angst, weinig tijd, kinderen krijgen.
maar sinds ikzelf sinds kort weer les heb en aan mijn angst werk, voelt het allemaal weer heel erg goed.
ik ben er nog lang niet met het rijden maar ik ben zelfs in draf geweest en dat is voor mij echt al een hele grote stap. want ik stressde hem vorig jaar al als ik alleen maar even op hem zat.
Even wat informatie over mijn paard.
hij is een friese ruin van 22 jaar, erg onzeker.
hebben hem als gezin met mijn ouders en zusje gekocht toen hij 2 jaar was.

Maar buiten wandelen is best een probleem.
hoe rustig hij nu is in de rijbak en op het erf, wat voor bommetje is hij buiten.
hij is dan heel erg gespannen, staat op je voet, schrikt snel en hij walst over mij heen.
Hij is gewoon zo erg onzeker.

Hebben jullie misschien tips hoe ik dit moet aanpakken?
zodat wij samen een ontspannen wandeling kunnen maken en misschien uiteindelijk een ritje kunnen maken.

hij is natuurlijk al wat ouder maar hij geniet van alle aandacht en is gewoon nog heel erg leergierig.
ikzelf denk echt dat wij nog vooruitgang kunnen boeken.

roekes

Re: buiten wandelen met onzeker paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:58

Iemand met een relaxed paard meenemen als je gaat wandelen al geprobeerd?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:59

Ik zou eerst oefenen met op pad gaan met een ander paard.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:02

DeniseC92 schreef:
hoi,

hoe rustig hij nu is in de rijbak en op het erf, wat voor bommetje is hij buiten.
hij is dan heel erg gespannen, staat op je voet, schrikt snel en hij walst over mij heen.

.

Dit klinkt voor mij alsof hij absoluut geen respect voor jouw heeft, laat staan dat hij jouw als betrouwbare begeleider ziet in een voor hem spannende omgeving. Dat betekend dat hij super alert moet zijn voor behoud van zijn lijf en leden.

Ik zou eerst eens werken aan het respecteren van jouw persoonlijke ruimte, hij mag niet in jouw bubbel ook niet als het spannend is. Jij moet voor hem een betrouwbare begeleider worden buiten het erf.
Dus als hij over je heen walst, terug zetten op de plek. Wachten tot hij weer ontspant (kauwen is daar vaak een signaal van) en dan weer door en zo zijn er meer oefeningen die je kunt doen.

Hanczi34

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 14:15

Wat goed om te horen dat je al zulke grote stappen hebt gezet met je paard, vooral in draf! Dat is echt een geweldige vooruitgang. Wat betreft de wandelingen buiten: misschien kun je beginnen met korte stukjes buiten wandelen, in een vertrouwde omgeving, en rustig aan wat afleiding introduceren. Gebruik rustige oefeningen en beloningen om zijn onzekerheid te verminderen. Het kan ook helpen om met een rustige, ervaren paard te wandelen, zodat hij zich meer op zijn gemak voelt.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 14:39

Ik heb hetzelfde gehad met mijn paard. Volgens een grondwerkles instructrice moest ik eerst hele kleine stukjes van het terrein af. Check tot hoe ver je komt zonder dat je paard onrustig wordt. Draai van te voren om. Breng in kaart vanaf waar het spannend wordt. Er zijn vast zones die ok zijn (groen gebied), dan wordt het spannender (oranje gebied) en rood is gewoon echte stress. Mijn paard vond in het begin 10 meter buiten het hek al spannend. Een ander rustig paard mee hielp, maar ik wilde ook alleen weg kunnen.
Zo ben ik veel en vaak met mijn merrie heen en terug gelopen. Onderweg ook tempowisselingen en stil staan. Uiteraard veel belonen als het goed ging. Bv. door voer, maar zeker ook veel laten grazen. Dat wilde ze weliswaar in het begin niet, maar na enkele weken zag ik duidelijk verschil. Nu kan ik in hele routes lopen. Groen is groen, oranje is nu ook groen gebied en wat vroeger de rode zones waren zijn nu óf oranje óf ook groen en dus kan ik relaxte rondjes wandelen met haar.
Afhankelijk van hoe veel tijd je er in steekt, zul je na 2 weken al verschil moeten zien.
Vergeet zelf ook niet rustig te zijn. Met hoge stem steeds "braaf/goed zo/rustig" te roepen en intussen zelf heftig ademen, is geen aanrader. Jouw onzekerheid voelt je paard ook. Dan liever eerder omdraaien.

DeniseC92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 12:08

Bedankt voor de reacties!
Hier heb ik echt wat aan.
En ik heb even beetje zitten nadenken en ga ook mijn instructrice om hulp vragen. Zij doet natural horsemanship dus grondwerken voor meer vetrouwen en dat hij mij meer als leider gaat zien. En dan kleine stukjes naar buiten en dat steeds uitbreiden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:44

Wat doet hij als er iemand met hem op pad gaat, die wel heel zeker is en zich als leider opstelt? Ik zou je instructrice is vragen om met hem aan de wandel te gaan, om te kijken of het paard jouw onzekerheid spiegelt, of echt onzeker is.

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:50

Heel herkenbaar bij mijn paard. Inmiddels wel redelijk goed opgelost door middel van heel veel grondwerk met hem en zelfreflectie bij mij. Nu kan hij rustig mee naar buiten en als hij spanning opbouwt kan hij zichzelf ook weer tot rust krijgen. Wel heb ik geleerd om stabiel en rustig te zijn en ik ben duidelijk de "baas" aka hij vertrouwd op mij. Dus wees niet bang om veel tijd en energie in grondwerk te steken en ook aan jezelf te gaan werken en dan komt het vast helemaal goed!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:40

Oehlala schreef:
DeniseC92 schreef:
hoi,

.

Dit klinkt voor mij alsof hij absoluut geen respect voor jouw heeft, laat staan dat hij jouw als betrouwbare begeleider ziet in een voor hem spannende omgeving. Dat betekend dat hij super alert moet zijn voor behoud van zijn lijf en leden.

Ik zou eerst eens werken aan het respecteren van jouw persoonlijke ruimte, hij mag niet in jouw bubbel ook niet als het spannend is. Jij moet voor hem een betrouwbare begeleider worden buiten het erf.
Dus als hij over je heen walst, terug zetten op de plek. Wachten tot hij weer ontspant (kauwen is daar vaak een signaal van) en dan weer door en zo zijn er meer oefeningen die je kunt doen.

Het gaat om vertrouwen; zowel wat handling, begeleiding, rijden, alleen op pad gaan betreft, en het 'gewend' zijn aan een vreemde omgeving.
Plus, een paard kan in de veilige omgeving nog zo braaf zijn, in een vreemde omgeving kan het anders liggen. Het is opbouwen, oefenen, en blijven doen.
Een paard wat door iemand begeleid wordt die daadwerkelijk horsemanship kent, paardentaal snapt en correct reageert; dan zal een paard veel makkelijker ontspannen en mee willen werken.

Kortom: horsemanship, tijd, opbouw en duurzaam. Weten en leren hoe reageert een paard van nature, hoe kun je zelf richting je paard vertrouwen uitstralen zodat je paard zich veilig voelt, ook als het in een onbekendere omgeving is. Een team vormen.

Naar buiten gaan leren paarden makkelijker door eerst samen met ervaren anderen te gaan, en dan met korte stukjes opbouwend alleen. Tijd, doen en blijven doen.