Help ik heb een links brein gekocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje_NL

Help ik heb een links brein gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 15:24

Afgelopen maandag heb ik een nieuwe aanwinst van 10 maanden opgehaald.

Ik was niet zoekende maar hij werd me door de fokker van mijn merrie aangeboden voor een habbekrats.

Het is een heel ander karakter dan waar ik normaal gesproken voor ga. Ik ben meer van de bescheiden gereserveerde types. Hij is voor de duvel niet bang en zoekt mensen graag op. Vandaar dat de fokker me belde, want zoiets had hij nog nooit meegemaakt en vond het zonde om hem dan voor de dood te verkopen.

Vanuit het verleden heb ik wel ervaren dat sommige dieren met een reden op je pad komen en dat je de beste match niet zelf zoekt maar dat zij jou vinden.

Ik ben zelf autistisch en een behoorlijke controle freak. Met de leeftijd raak ik steeds sneller overprikkeld en merk dat mijn paarden dat met een buitenrit van mij overnemen. Ik zie meer bakkabouters dan zij :+ . Niet dat ik het opzoek maar alles in mijn omgeving komt tot in detail binnen.

Dus misschien is hij voor de toekomst een beter passend en stabieler paard voor mij (en had ik zoiets laten staan als ik zelf zoekende was geweest).

Maar ik besef me heel goed dat volledige controle en 'mijn wil is wet' bij hem niet gaan werken. Daar komt nog eens bij dat hij straks rond de 1000kg en 1.80 gaat worden. Een zelfverzekerd karakter waar je fysiek per definitie alles van gaat verliezen :')

Werk aan de winkel dus en leren hoe ik hem op een andere manier moet trainen dan ik heel m'n leven heb gedaan.

In de basis werk ik met de uitgangspunten van Andrew McLean en gebruik ik veel uit het grondwerkboek van Inge Teblick.

Ik ben op zoek naar een goed naslagwerk over de horsenality's en trainingsmethode's om bovenstaand iets meer te verfijnen in die richting. Ook voor mezelf als stok achter de deur om controle wat los te leren laten.

boedjang

Re: Help ik heb een links brein gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 08:11

Over naslagwerk kan ik geen advies geven. Ik heb precies zo'n paardje in bezit gekregen na 2 sensibele merries.zij deden alles voor me, gewoon omdat dat kon...
Deze is anders als hij niet wil,dan kun je alles proberen
Na een jaar weet ik wat wel en niet werkt.
Heeft zeker voordelen, hij is stabiel,maakt zich totaal niet druk.
Klickertraining werkte niet bij hem, werd irritant met beloning ( slimme vent is het)
Parelli past beter, ik combineer meestal. Maar duidelijke communicatie is the key met hem( met elk individu natuurlijk).

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 08:25

Parelli heeft een hele dvd serie over horsenalities

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 08:34

De algemene regels ken je duidelijk al wel. Maar volgens mij ben je al op de helft bij het feit dat je het wist toen je hem kocht/ aannam. Die bewustwording.

Ik heb nu een behoorlijk extreme LB extrovert staan. En die kan behoorlijk heftig zijn. Maar zij blijft, voor de dingen die er echt toe doen, wel altijd binnen de lijntjes. Je moet alleen even samen bepalen wat de dingen zijn die er écht toe doen.
Dus op een aantal punten heeft ze vrijheden die ik bij de andere paarden misschien eerder zou corrigeren en irritant zou vinden. Maar waarbij ik bij haar denk: oke, zo ben je nou eenmaal. En dan lach ik er maar om of adem even extra lang uit.
En dat lukt heel erg goed omdat ik er dus óók op kan vertrouwen dat ze zich op de echt belangrijke punten wel 'luistert' (al zal het minder luisteren zijn, maar meer zelf besloten hebben dat het beter is....)

Dus kan ze volkomen hysterisch doen op bepaalde momenten (gisteren voor het eerst sinds 4 maanden weer naar de club gegaan aan de hand en er reed een wildvreemde man achter te aan om te controleren of ik het wel zou redden met dat gekke beest, tot hij zag dat ik er eigenlijk nog redelijk vrolijk naast liep toen hij me aansprak. toen is hij weer omgedraaid) maar vervolgens kan ik wel veilig opstappen en met een beetje begrip voor haar energie level die hysterie vrij vlot weer omzetten naar werklust.
Een groot voordeel is dat ze zo ongeveer nooit echt báng is. Soms wel zo energiek, gedreven en opgewonden dat het er aan alle kanten uit borrelt. Maar angst is veel moeilijker te overwinnen vind ik.

Maar ik denk nog heeeeel vaak terug aan het moment dat ik haar bij bezichtiging van de wagen af zag komen en dacht: oke, als je deze koopt moet je je echt goed in de oren knopen wát je koopt en daar dan ook niet over piepen. Haar 'zwaktes' zijn direct gerelateerd aan haar sterktes.

Het helpt mij heel erg dat ik weet dat haar intenties echt altijd goed zijn. Daarmee heb ik heel erg leren vertrouwen. Ik weet dat ik de bandbreedte van wat oké is voor groter kan laten zijn. Omdat ik ook weet dat we (juist dan) uiteindelijk heel graag samen willen werken.

Lastig uit te leggen :+ Maar wat ik dus wil zeggen: je weet waar je aan begint met paarden die wat extremer zijn. Dat is echt al de helft van de routekaart.

Afbeelding
Deze handleiding is voor die van mij in ieder geval voor 100% accuraat.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 20:44

Freya6 schreef:

Ja die had ik gevonden :j

Maar vind een boek wat makkelijker om er tussendoor even bij te pakken.

@pol013; bedankt voor je uitgebreide post +:)+ . Ik denk dat het er uiteindelijk op neer gaat komen dat ik meer mezelf aan het trainen ben dan mn paard :+

Dat lijstje was ik tegen gekomen maar vind ik te algemeen. Bewust weet ik heel goed wat wel en niet verstandig is met zo'n type maar hoe pas je dat toe?

Heel praktisch en bij veel trekpaarden een 'probleem'; ze hebben de neiging met jou aan de wandel te gaan ipv andersom. Mijn merrie heeft ook zo'n fase gehad en die kreeg met 20 maanden oud een bitje aan het halster. Trekspelletje was zo over en is super respectvol aan het halster geworden. Met mijn nieuwe paard heb ik goed kans dat zo'n aanpak niet goed werkt en het probleem in eerste instantie erger gaat worden. Dus hoe train je bijvoorbeeld braaf meelopen aan een touwtje met zo min mogelijk risico op verkeerd gedrag (standje bulldozer) wat moeilijk in het moment te corrigeren is? Want als ze je eenmaal een paar keer mee hebben kunnen trekken dan onthouden ze dat succes heel goed |o . Ze zijn ook tussen de oren gefokt op hun kracht. Een jaarling van 350kg zet schouder, hals en hoofd op slot en is al niet meer om te trekken :=

De algemene beschrijving van wat je wel en niet moet doen is me duidelijk. Ik ben echt op zoek naar hele praktische invulling van technieken en trucjes om zo'n type met zo min mogelijk conflict te trainen en ze goed meewerkend te krijgen tussen de oren.
Laatst bijgewerkt door Floortje_NL op 20-02-25 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 21:00

Floortje_NL schreef:
Freya6 schreef:

Ja die had ik gevonden :j

Maar vind een boek wat makkelijker om er tussendoor even bij te pakken.

Ohja ik had allemaal charts uitgeprint :)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 21:50

Het zijn geen echte werkboeken of boeken waarin de manier van werken heel specifiek wordt beschreven, maar ik ben ontzettend fan van de boeken van Mark Rashid.
Ik heb ze ondertussen allemaal en het sluit zo aan bij hoe ik met mijn paarden om wil gaan en het heeft echt mijn ogen geopend op een bepaalde manier.
Zou dat iets voor je kunnen zijn?

Ik ben wel heel erg benieuwd naar een foto van je nieuwe paard!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 22:24

Allemaal leuke theorie en niet per se nutteloos maar begin er eerst en vooral mee dat je alleen van een paard kunt "winnen" door slimmer te zijn.

Het maakt niet uit welke versie controlfreak je bent maar zoals ik het lees, daagt dit paard jouw uit om je controlfreakigheid opnieuw uit te vinden.

Het feit dat je de handschoen opgepakt hebt naar hem toe is al de helft van de winst want immers; je kunt altijd veranderen, als je het lef maar hebt om het aan te gaan. Dat lef heb je getoond, houd dat vooral vast!
Welke versie je er vervolgens van maakt, is een volgende stap.

Succes, gaat je lukken :j :j

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 22:40

Ik heb sinds een maandje ook een left-brain, een Irish Draught (kruising?) van negen jaar - ik denk ambivalent richting introvert.

Als hij je niet moet stuurt hij je de wei uit. Gebruikt niet meer energie dan strikt nodig. Wilde de eerste dagen niet aan een halster mee lopen, maar liep na een dag of tien zonder halster de hele wei door achter me aan. Luistert geweldig, tenzij hij een ander plan heeft - maar net iemand eerder schreef: wanneer ik iets meen, dan luistert hij fantastisch.

Hij dissocieert wanneer hij onder druk gezet wordt (stopt en vertrekt mentaal). Maar als ik echt goed kijk, veel pauzes neem, beloon (niet met snacks, daar wordt hij vervelend van), en een dag (of wat) later nog eens vraag, dan heeft hij het toch begrepen en verwerkt. Bij overprikkeling wordt hij happerig.

Ik vind ook de polyvagaal theorie (gaat over het zenuwstelsel, een uitgebreide versie van sympatisch/parasympatisch) enorm interessant en pas dat toe. Ik weet dat Lucie Klaassen er een heel aardig boek over heeft geschreven: https://trueconnection.lucieklaassen.co ... L_bookpage

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 22:45

Dikke aanrader vind ik het Paardentaal van Sharon Wilsie. Er zijn ook diverse filmpjes over te vinden op internet. Super interessant.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 23:19

Eerst en vooral: relax!

Je kunt niet zeggen hoe je hiermee moet omgaan via internet, want elk paard verschilt immens. Ik heb vooral LB's gehad, stuk voor stuk erg zeker van zichzelf maar ook erg mensgericht. De eerste was een KWPN en daarbij hielp consequent zijn: nee is nee, ja is ja, dat verandert nooit. Bij haar was een houding van "ik wil dat je dit doet, geen discussie, punt" eentje die zeer goed werkte. Als ik dat bij mijn tweede (IJslander) deed, sloeg ze compleet dicht. Die had een aanpak van zachtheid nodig, samenwerken: "heee dit is leuk, zin om gezellig mee te doen?"

Ik heb nu een jaarling IJslander, achterneefje van bovenstaande. Ik heb nog NOOIT zo'n nuchter, zelfverzekerd paard gezien op die leeftijd. Nergens bang voor! Alles is leuk en interessant. Mensen zijn leuk! Hij loopt me overal achterna. Niks gereserveerd aan, hij gaat voluit voor alles.
Hij is ook het braafste paard dat ik ooit gezien heb. Ondanks dat hij echt zelfverzekerd is en mij totaal niet nodig heeft, kiest hij om bij mij te zijn. Hij is een gigantische pleaser en groeit van trots als ik hem beloon, enkel met stem. Daar wordt hij echt blij van. Bij hem is de aanpak "gaan we vandaag..." al genoeg want voor ik die zin heb afgemaakt, zegt hij al YES ik wil, tof, gezellig, interessant, wat heb je in gedachten, wat wil je dat ik voor je doe, wat gaan we sámen doen?
Echt het beste paard ooit :D <3

Dus ga elkaar eerst en vooral een beetje leren kennen ;) Niet elk paard dat zelfverzekerd is, neemt meteen zijn mens mee op sleeptouw. Er zijn er ook die gewoon graag bij hun mens zijn. En misschien heeft hij wel een pleasend karakter zoals mijn jaarling, dan heb je echt goud in handen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 00:54

Wees de leukste. En leer niet zozeer het ongewenste af maar het gewenste aan.

Waarom zou paard je meesleuren als jij leuke dingen dingen te bieden hebben als hij keurig achter je blijft lopen? Sowieso is gewoon meelopen saai natuurlijk. Maak er steeds iets anders van. Ga hem leren groundtyen tijdens het lopen bijv (dat eindigd dan in: 'oh jee het touw valt en ik loop gewoon door want ik ben dom mens en heb dat natuurlijk totaal niet door, peerd moet stil blijven staan en krijgt de wereld aan knuffels, en schijfjes komkommer ofzo, als beloning') of andere kleine grondwerkdingen die de zaken interessant en onvoorspelbaar houden. En vooral veel kans bieden op goed doen en daarmee knuffels en beloning.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:20

Oeh narcissa, dat is ook echt een perfecte omschrijving van wat ik ook probeerde over te brengen. Als je zo'n paard met voldoende respect en waardering benadert kun je je leven zo in hun handen werpen en ontspannen. Dan komen de gevreesde weerstand momenten niet of bijna niet voor.

Daarmee zeg ik niet dat ze er nooit zijn. Ik heb een handvol iets grotere momentjes gehad met mijn paard. Incidenten van 20-90 seconden waarbij ik mijn zin écht even moest doordrijven en op mijn strepen moest gaan staan. Overigens heeft zei die bij mij ook gehad }:) Toen lag ik op de grond en had ik geleerd dat dat geen passende aanpak was.
Maar als wij in 3 jaar meer dan 60 minuten oneenigheid hebben gehad vreet ik mijn cap op.

Ik snap overigens de zorgen van TS wel een beetje. Al ben ik het ook met ikke eens. Al heb ik een kleine subtiele halve volbloed: op kracht ga ik het daar nooit van redden. Maar ik snap wel dat bij een paard met een ander gewicht en bouw, dezelfde acties wel nog iets harder kunnen doorkomen bij een mensenlijf.

Maar de basiskunst blijft: ze zo sturen dat ze wíllen samenwerken. Bij alle paarden belangrijk maar bij deze extremere een factor 3 belangrijker.
En dat is eigenlijk exact wat het plaatje ook bepleit. Dat werkt bij een shetlander en bij een trekpaard hetzelfde. Je probeert hun hoofd te sturen. Niet hun lijf.

Maar het is al meer gezegd: je weet al aardig waar je aan begint. Dat is echt de helft. Prent de basis gedachte dat jouw paard mensen en werken super tof vind in je hoofd en ga daar telkens naar terug.
Die gedachte ballon verschijnt echt zo vaak boven mijn hoofd als het even moeilijk lijkt. En dan komt het eigenlijk altijd goed als ik even zucht en weer vanuit dat punt naar de situatie kijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:48

Innerlijke kracht is ook veel belangrijker dan uiterlijke kracht, en snelheid en timing..paard voor zijn en weten wat je doet bij het opleiden van een jong paard. En van daaruit weer kijken welke aanpak het beste werkt voor welk paard en dat vooral voelen want dat kan ook nog per keer verschillen.

En mooi omschreven Pol, inderdaad zo sturen dat ze willen samenwerken en dat leuk gaan vinden. :-)

Ik heb ook een LBE die behoorlijk extrovert is..merk dat het stukje spelen en afwisseling ook echt heel erg belangrijk is en wat anderen hier ook al zeggen. Duidelijkheid en het echt menen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:56

Interessant topic want hoewel ik niet perse enorm van hokjes ben… herken ik de mijne hier ook wel in.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 12:38

Bedankt voor alle reacties +:)+

Ik haal er heel veel nuttige dingen uit die ik kan gebruiken als stok achter de deur om dit dier op een hele andere manier te zien en te trainen :j

Klein voorbeeldje; mijn man pakt hem af en toe even bij het halster en neemt hem een paar pasjes mee door de paddock. Dat hij mee moet lopen snapt hij inmiddels maar dan wordt hij enthousiast en gaat te snel. Mijn man laat hem dan los, want je kan hem toch niet houden en na een paar passen stopt hij, draait zich om en komt dan terug lopen. Je ziet hem dan kijken van 'kom we gingen toch die kant op???......waar blijf je nu!!!???'
Dat is zo wezelijk ander gedrag dan ik gewend ben van mijn paarden. Eerste reflex is dat 'lostrekken' corrigeren, want ongewenst en potentieel gevaarlijk gedrag. Maar ik moet echt omschakelen dat zijn koppie op een andere manier werkt en ik degene ben die moet loslaten en vertrouwen.

@troi; goeie tip ik heb groundtyen erbij gezet op het lijstje. Daar had ik al target training en head-down (hij gaat heeeeeeel groot worden) op staan.

@muze; ik ben ook niet van hokjes maar dit paard is zo compleet het tegenovergestelde van de paarden waar ik al 20 jaar mee werk dat een beetje afkadering wel fijn is :=

anitaroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 17:34

Jemig, wat een leuke uitdaging. Zo te lezen weet je goed waar je aan begonnen bent. Heel stoer van je. Gelukkig dat er veel mensen al tips gegeven hebben. Het belangrijkste lijkt mij inderdaad elkaar in de waarden laten en vooral niet overdenken, maar vooruit denken. Bedenk dat deze knul altijd een of twee stappen sneller denkt dan jij. Maar ook daar ben je al goed mee bezig. Heel veel plezier met deze reis.