Paard heeft een bloedhekel aan water

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sevenofnine

Paard heeft een bloedhekel aan water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 14:21

Titel spreekt voor zich. Ik ben een ouder paard dat al redelijk wat spieren is kwijtgeraakt terug aan het oppakken om hem zo lang mogelijk een gezond wandelpaard te houden. Ik doe momenteel grondwerk met hem, maar dat moeten we doen in een outdoor-arena die tegenwoordig altijd veel/redelijk veel- tot weinig plassen water bevat. De piste is absoluut niet glad. Ik test ook altijd de ondergrond voordat ik ga werken.
Dit paard heeft nu wel een vreemde trek; na een 5-tal minuutjes longeerwerk begint hij ineens op water te letten en 'corrigeert' hij zijn voetvallen om niet in plassen water te stappen. ik ben bezorgd dat dit zou leiden tot struikelen & blessures. Wat ik nu doe wanneer hij dit begint te doen is om andere grondwerk oefeningen te vragen. Hij wil dan nog steeds niet door het water, maar ik leid hem daarrond en vraag iets anders.
Mijn vraag is nu; is dat wel een juiste reactie van mij? Of moet ik aandringen dat hij door het water stapt? De eigenaar vertelde me dat hij op wandeling altijd een weg rond een plas zoekt en er pas door loopt als er echt geen andere optie is. Tips zijn zeker welkom.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:28

Die van mij heeft ook een hekel aan water; benen afspuiten is een drama en door plassen lopen is een no-go.
Onder het zadel heb je met een plas een aantal opties om rekening mee te houden; er links langs, er rechts langs, er overheen of vanuit welke snelheid dan ook stilstaan. Dus om te voorkomen dat ik ín de plas belanden en het paard er lachend naast stond koos ik ruim op tijd maar de meest makkelijke mogelijkheid op dat moment voorhanden, dan had ik iig nog iets te zeggen en hield een droog pak :)

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 14:40

Jep, onder zadel ga ik hetzelfde doen als jij & dat is ook wat de eigenaar doet. Het is een oud paard en ik ga die gewoonte niet kunnen veranderen :)
Maar hij is al heel wat spier verloren & ik wil dus niet wachten met werken totdat het weer beter is. Trouwens, als ik dat moet doen en het is weer zoals vorig jaar dan gaat er niet veel gebeuren :')

Earth

Re: Paard heeft een bloedhekel aan water

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:47

Ik heb wel gezien dat paarden met artrose het minder fijn vinden om door het water te lopen. Ik gaf bijv les aan iemand met een merrie die artrose had, maar als de bak droog was had ze daar geen last van. Was de bak nat, dan wilde ze niet lopen en ging ze echt zoeken waar ze haar voeten neer wilde zetten.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 15:00

Artrose heeft hij denk ik niet. Ik zal er nog eens naar vragen, maar de DA had hem helemaal in orde verklaard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:13

Ik vind het echt de makkelijke weg om om de plassen heen te werken. Zeker als-ie de eerste 5 mminuten er wel doorheen banjert.
Ik heb een draver voor de wagen staan, die houdt ook niet van natte voeten. Er valt verrekte weinig uit te wijken met een kan achter je paard, dus reken maar dat madam gewoon door het water moet. Of ze het leuk vindt of niet. Want anders valt er maar bar weinig te mennen, er ligt altijd wel ergens een plas - en meestal over de hele breedte van het pad.

Ik zou dus juist oefeningen doen waarbij het paard wél door de plassen moet. Wil hij er niet vooruit doorheen? Dan gewoon een laterale oefening doen. Of achterwaarts.
Met het paard z'n zin geven bereik je imo precies het omgekeerde van wat je met grondwerk wilt bereiken: nl respect voor jou en erkenning dat jij de leider bent. Mooie leider die zelf ook - kennelijk - water eng vindt...

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 16:15

Hier ook een draver!
Ik vind ook dat er niet altijd de gemakkelijkste weg moet gekozen worden in elke situatie. We zijn nog maar net gestart dus ik ben nog heel (te?) voorzichtig. Het is ook allemaal nog vrij nieuw voor hem. Onder zadel ga ik zijn gewoonten niet zo snel kunnen veranderen omdat die er zo ingebakken zijn. Grondwerk is misschien de plaats waar ik dat dus wel moet eisen. Ik denk ook wel dat, naarmate er meer inspanning gevraagd zal worden, dat hij daar minder op gaat letten. Mijnidee is dat hij dit doet wanneer hij zich gaat vervelen. De balans is nog niet gevonden voorlopig.