Wat is nu het beste online programma voor grondwerk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cupido1996

Wat is nu het beste online programma voor grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 16:40

Er zijn inmiddels vele aanbieders van online programma's voor grondwerk. En daardoor zie ik door de bomen het bos niet mee.

Ik wil graag met mijn 3 jarige paard aan de gang met grondwerk, omdat ik het rijden voorlopig nog heel rustig aan wil doen.

Ik heb al gezocht naar instructeurs, maar die zijn in mijn regio zeer dun gezaaid, lees ik kan ze nog niet vinden die voor 1 klant mijn kant op willen komen. Met de trailer structureel naar instructie toe, is voor nu geen optie. Dus vandaar mijn zoektocht naar een goed online programma.
Graag hoor ik welke jullie hebben en waarom hij wel of niet bevalt.

Ik heb inmiddels de basics van Bo Kasbergen aangeschaft en gevolgd. Deze viel mij heel erg tegen. Een groot gedeelte is echt wat is grondwerk en waarom doe je het en welke materialen heb je daarvoor nodig, dus echt de theorie. En ik wil juist aan de slag met het paard.
Verder vond ik de paar praktijk dingen bij Bo ook heel erg theoretisch. Ik miste echt hoe je het dan zelf moet gaan oefenen me je paard. Voorbeeld, de ideale positie met meelopen, hij vertelt alleen wat de ideale positie is, maar niet hoe je het bereikt met jouw paard. Er zit dan één filmpje van 30 seconde bij van hem met een ervaren paard, hij vertelt wat het einddoel is voert het in 1 keer uit. Maar de kleine stapje die mij als beginner naar dat punt brengen, ontbreken.

Dus ik ben echt opzoek naar een online instructie programma die mij stap voor stap gaat begeleiden. Ik heb al jaren paarden, dus de basis beheers ik. Het gaat echt om het finetunen van het grondwerk.

Dus.... wat raden jullie aan en waarom?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:09

Het ligt eraan wat voor grondwerk je wil doen? Er zijn heel veel verschillende soorten grondwerk en in principe is alles wat je naast het paard doet grondwerk. Wil je je paard gymnastiseren en sterker maken? Wil je dressuurmatig grondwerk doen? Wil je grondwerk doen om een betere band met je paard te krijgen? Wil je dat meer de horsemanship manier zodat je paard op je lichaamstaal gaat reageren en je je paard elke richting op kan sturen? Wil je met clickertraining werken en je paard bepaalde dingen leren zoals bv targettraining? Wil je met grondhindernissen aan de slag, bijvoorbeeld Horse Agility?
Er zijn ontzettend veel verschillende insteken en verschillende manieren van trainen.
Bo Kasbergen is old school horsemanship grondwerk. Dus vooral gericht op lichaamstaal en dat je paard met je leert samenwerken. Er zijn veel verschillende richtingen binnen de horsemanship, je moet dan eigenlijk eerst weten wat voor manier van trainen je aanspreekt en daar de juiste trainer bij zoeken. Parelli is bijvoorbeeld weer heel anders dan Featherlight of Tucker.
Als je meer richting het gymnastiseren en voorbereidende werk voor het rijden wil dan is het klassieke grondwerk dressuur een betere optie.

cupido1996

Re: Wat is nu het beste online programma voor grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 19:59

Ik ben op zoek in de richting van natural horsemanship.
Bij clickertraining en klassieke dressuur liggen mijn interesses niet op dit moment niet.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:04

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:07

Ik vond het parelli systeem heel fijn. Overzichtelijke opbouw en duidelijk stappenplan

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:10

Je kan ook overwegen bij iemand te lessen via een pivo (of gewoon via skype of whatsapp-videobellen, wat met grondwerk makkelijker is dan met rijden). Ik doe dit al jaren en het bevalt me prima.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:12

Hier ook Parelli voorstander. Goede achtergrond-uitleg en een duidelijk stappenplan. Ik heb er in de omgang met mijn paard nog dagelijks plezier van.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:16

Ik zou voor een basiscursus bij de Freestyle academy gaan van Emiel Voest. Dat is 3 dagen bij hun op locatie.

Naar mijn mening leer je daar zoveel meer van dan online. Ze hebben ook veel materiaal online staan( ik weet niet of je dat bij de basiscursus krijgt, wel bij de instructeurs opleiding) . Daarnaast zitten er instructeurs door heel NL, dus dan zou je er daarna een in de buurt kunnen zoeken en daar mee verder.

Ik vind dat er een hele mooie opbouw in de opleidingen zit, dus je legt meteen een basis voor als je meer wil.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:28

Van Humphrey Dirks is ook online veel te vinden :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:38

ruitje schreef:
Ik zou voor een basiscursus bij de Freestyle academy gaan van Emiel Voest. Dat is 3 dagen bij hun op locatie.

Naar mijn mening leer je daar zoveel meer van dan online. Ze hebben ook veel materiaal online staan( ik weet niet of je dat bij de basiscursus krijgt, wel bij de instructeurs opleiding) . Daarnaast zitten er instructeurs door heel NL, dus dan zou je er daarna een in de buurt kunnen zoeken en daar mee verder.

Ik vind dat er een hele mooie opbouw in de opleidingen zit, dus je legt meteen een basis voor als je meer wil.

Mee eens.
En als je je verveelt en nog wat centjes over hebt, niveau één is echt heel leuk.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:15

Ik geef online les, jij zet jouw camera op statief, dat hoeft geen pivo te zijn, mag natuurlijk wel, en ik kijk thuis vanaf de bank met je mee. Je hebt oortjes op bluetooth in waardoor het lijkt alsof ik naast je sta. Je hoeft niet bang te zijn om uit beeld te verdwijnen want dat kan ik je gewoon vertellen. Dit werkt echt veel beter dan je vooraf zou verwachten. Er zijn overigens vast meer instructeurs die op deze manier les willen geven.

Een online programma is ook fijn natuurlijk, maar iemand die live met je meekijkt en jou direct bij kan sturen is toch vaak nog fijner. Mocht je meer informatie over mijn lessen willen, dat kan je via www.amable.nl vinden.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:18

Ik zeg TRT Method! (Tristan Tucker) :D
Mega duidelijke video's, enorm veel materiaal en ook diverse casestudy's van verschillende typen paarden (ook totaal onervaren).
Ik had geen grondwerk ervaring maar vind het echt goed te volgen en uit te voeren.
Daarbij kun je altijd filmpjes plaatsen en zijn er genoeg ervaren leden die je goede feedback geven! :)

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 22:20

ruitje schreef:

Deze basiscursus heb ik een drie jaar geleden al eens gedaan en vond ik zeer leuk. Dit is eigenlijk de trigger dat ik meer in die hoek wil doen.

Alleen weet ik dus nog even niet hoe precies.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:20

Ik ben ook op zoek naar een goede online cursus.
Maar mijn ervaringen zijn dat er ook veel troep tussen zit. Ze laten vaak mooie dingen zien. Maar leggen de basisprincipes van training vaak nauwlijks uit. Als je de basisprincipes snapt. Dan zijn de oefeningen zoveel beter te begrijpen.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 22:22

maralyn schreef:
ruitje schreef:

Mee eens.
En als je je verveelt en nog wat centjes over hebt, niveau één is echt heel leuk.

Vervelen en tijd over heb ik niet. Dus dat wordt hem nu niet.
Nogmaals de basiscursus, maar dan met dit paard wordt hem even niet, al zou me dat best leuk lijken. Maar die mogelijkheid heb ik nu even niet.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 07:01

Hier ook een parelli fan.
Ze hebben tegenwoordig een heel mooi online lesprogramma.
met veel theorie en video's, heel logisch opgebouwd ook allemaal.
Onder het hoofdstuk discover parelli kun je een gratis kijkje nemen.

https://community.parelli.com/share/38N ... rce=manual
(dit zou de goede link moeten zijn)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 07:27

Mag ik aanhaken in dit topic?

Ik zoek hetzelfde maar dan wel dressuurmatig om mijn paard te gymnastiseren en sterker te maken.
Maarvweet niet zo goed waar ik moet zoeken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 08:57

Ik vind de TRT methode erg goed.
Had m aangeschaft voor een jaar, maar nu verlengd voor levenslang.

Goede basis uitleg en daarnaast veel andere filmpjes

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:57

felicity schreef:
Mag ik aanhaken in dit topic?

Ik zoek hetzelfde maar dan wel dressuurmatig om mijn paard te gymnastiseren en sterker te maken.
Maarvweet niet zo goed waar ik moet zoeken.

Ik vind de cursus Lateral Movements Simplified dan wel heel goed maar wel hogere prijsklasse (en nog duurder geworden dan toen ik hem deed).
Alles wordt heel goed en duidelijk uitgelegd met ook het waarom erbij. En filmpjes met zowel met ervaren paarden als met paarden (en soms ook mensen) die het ook nog moeten leren.
Wat ik er heel fijn in vind is dat er echt aandacht is voor lichaamsgebruik van mens en paard en dat de connectie met het paard ook belangrijk onderdeel belangrijk is.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:00

Ik ben persoonlijk fan van TRT en Warwick Schiller. Erg fijn uitgelegd en van bijvoorbeeld Warwick zijn ook veel gratis youtube video's te kijken met praktijkvoorbeelden.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 22:22

Ik heb inmiddels gekozen voor Parelli en ben hiermee gestart, dank voor alle tips.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:48

Goeie keus! Wilde je dat ook net aanraden.
Veel plezier :j .

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:56

Leuk! Veel plezier en succes.

En mocht je toffe youtube filmpjes zoeken van iemand met een Parelli basis: ik ben fan van Ryan Rose.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:58

Zeker niet enkel op het zien van een instructie filmpje zelf de dingen zomaar gaan uitproberen, je ziet zelf die kleine verschillen niet, dus neem een lesgever en doe dit samen.

cupido1996 schreef:
Er zijn inmiddels vele aanbieders van online programma's voor grondwerk. En daardoor zie ik door de bomen het bos niet mee.

Ik wil graag met mijn 3 jarige paard aan de gang met grondwerk, omdat ik het rijden voorlopig nog heel rustig aan wil doen.

Ik heb al gezocht naar instructeurs, maar die zijn in mijn regio zeer dun gezaaid, lees ik kan ze nog niet vinden die voor 1 klant mijn kant op willen komen. Met de trailer structureel naar instructie toe, is voor nu geen optie. Dus vandaar mijn zoektocht naar een goed online programma.
Graag hoor ik welke jullie hebben en waarom hij wel of niet bevalt.

Ik heb inmiddels de basics van Bo Kasbergen aangeschaft en gevolgd. Deze viel mij heel erg tegen. Een groot gedeelte is echt wat is grondwerk en waarom doe je het en welke materialen heb je daarvoor nodig, dus echt de theorie. En ik wil juist aan de slag met het paard.
Verder vond ik de paar praktijk dingen bij Bo ook heel erg theoretisch. Ik miste echt hoe je het dan zelf moet gaan oefenen me je paard. Voorbeeld, de ideale positie met meelopen, hij vertelt alleen wat de ideale positie is, maar niet hoe je het bereikt met jouw paard. Er zit dan één filmpje van 30 seconde bij van hem met een ervaren paard, hij vertelt wat het einddoel is voert het in 1 keer uit. Maar de kleine stapje die mij als beginner naar dat punt brengen, ontbreken.

Dus ik ben echt opzoek naar een online instructie programma die mij stap voor stap gaat begeleiden. Ik heb al jaren paarden, dus de basis beheers ik. Het gaat echt om het finetunen van het grondwerk.

Dus.... wat raden jullie aan en waarom?