4 spa paarden- ponys

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

schepovits

4 spa paarden- ponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 23:35

Hallo,

Ik heb een vraag of er iemand ervaring heeft met een 4 span die bestaat uit 2 paarden en 2 pony’s . Ik heb een 2 span Gelderse ruinen van 5 en een 2 span dartmoor pony’s van 20 jaar.
Zou dit mogelijk zijn om deze als 4 span op te tuigen en te rijden?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:44

Hoe groot zijn je paarden en pony's? Zo op het eerste gezicht lijkt het me dat er teveel verschil zit in hun hoogte en gangen. Je wil dat ze ongeveer dezelfde snelheid hebben van nature. Als een paard steeds moet inhouden en de pony boven z'n natuurlijke snelheid moet lopen dan is dat vermoeiend lopen.

Ibbel

Re: 4 spa paarden- ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:20

Kan best, maar ik zou wel de Dartmoors als voorspan nemen - het voorspan trekt in principe niet (dat is het 'reserve-span')

Zoek op youtube maar eens naar Barry Hooks (Horsedrawn promotions) - die heeft ook een filmpje met een grote Cob en een kleine Welsh oid in tweespan naast elkaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: 4 spa paarden- ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:42

Op het indoor concours in Ambt Delden heb ik Jordans zo wel eens zien rijden als show, achterstand 2 tuigpaarden, voorspan 2 kleine maat hackneys. Ik geloof niet dat je heel veel zicht op je voorspan hebt.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:17

Neonlight schreef:
Op het indoor concours in Ambt Delden heb ik Jordans zo wel eens zien rijden als show, achterstand 2 tuigpaarden, voorspan 2 kleine maat hackneys. Ik geloof niet dat je heel veel zicht op je voorspan hebt.

Ik ken jan jordans, hij is ooit kampioen geworden met 11 paarden ervoor.
Snap niet hoe hij het doet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:44

Ibbel schreef:
Kan best, maar ik zou wel de Dartmoors als voorspan nemen - het voorspan trekt in principe niet (dat is het 'reserve-span')

Zoek op youtube maar eens naar Barry Hooks (Horsedrawn promotions) - die heeft ook een filmpje met een grote Cob en een kleine Welsh oid in tweespan naast elkaar.

Zoiets.
Hier ooit een Fjord-jaarling met te veel energie naast een Haf in het tweespan gezet. Dat ging zo goed dat we daar een wekelijkse sessie van maakten en waar die Fjord veel gezelliger van werd.

Twee kleintjes voorop en twee grote(re) erachter lijkt mij niks raars aan.