Op een paardvriendelijke manier ontspanning tijdens longeren??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ted_Zale

Op een paardvriendelijke manier ontspanning tijdens longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 20:19

Beste bokkers,

Mijn lieve eigenwijze tinker X Fries heeft 2 jaar stilgestaan voor ik hem kocht. Hij mist hierdoor dus veel bespiering in zijn rug/balans.

Ik ben dit mede door het longeren weer wat meer aan het opbouwen. Alleen nu het probleem; hij zet zich helemaal vast hoog in de nek. In stap kan hij al mooi ontspannend en met zijn neusje naar de grond longeren (zonder hulpteugels).

Bij zijn vorige baasje werden er wel hulpteugels gebruikt, zoals een stiek, of longeerhulp. Ik zie hier geen effect in en dat hij zich alleen maar meer strak zet.

Hoe kan ik toch met hem gaan oefenen naar ontspanning (vooral gericht aan de draf) aan de longe? Tijdens het rijden is het ook nog lastig, stap gaat wel beter, maar in draf komt de Fries naar boven en gaat hij stoer lopen met zijn hoofd/nek hoog. In de zomer heb ik ook geoefend met balkjes, dit hielp ook erg goed! Alle tips zijn welkom :)

shirleyp

Re: Op een paardvriendelijke manier ontspanning tijdens longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:37

Werken aan de dubbele longe? Dat zit niet star vast zoals sommige hulpteugels en dan heb je wat meer gevoel en begeleiding?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:42

Ik weet niet waar je naar streeft. Een hoge nek hoort bij het ras. Wanneer er wat (in)spannends is, gaat het hoofd omhoog.
Ik denk dat je je vooral moet richten op goed door het lijf leren lopen, de 'motor' van achteren en ontspanning, dan volgt ook ontspanning in de bovenlijn.
Je hebt met dubbele teugel iets meer contact en controle.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:48

Week of 2 niks doen, goede fysio laten komen, magnesiumkuur van een merk dat ik nog voor je ga opzoeken. En alle hulpteugels en dingen loslaten. Je paard moet zijn eigen lichaam beter leren kennen, vermoed ik.
Klinkt wat zweverig, maar zo ging mijn supergespannen veertje na een hele poos ineens de grond opzoeken.

Ted_Zale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 20:53

senna21 schreef:
Ik weet niet waar je naar streeft. Een hoge nek hoort bij het ras. Wanneer er wat (in)spannends is, gaat het hoofd omhoog.
Ik denk dat je je vooral moet richten op goed door het lijf leren lopen, de 'motor' van achteren en ontspanning, dan volgt ook ontspanning in de bovenlijn.
Je hebt met dubbele teugel iets meer contact en controle.

Dat snap ik ook, wellicht verkeerd verwoord. Inderdaad ontspanning in de bovenlijn waar hij moeite mee heeft.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:03

Ik gebruik graag balken met longeren. Daarbij wissel ik in de afstanden tussen de balken. Soms een paar achter elkaar en soms op steeds enkele passen of een galopsprong tussen de balken. Hierdoor moet je paard gaan opletten, hoofd en hals wat lager houden om te kijken en meer lichaamsbewustzijn ontwikkelen om goed over de balken te komen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:08

Mijn shetlander liep ook (oncomfortabel) hoog. Dit heb ik heel simpel getraint, gewoon geduld. Wachten tot hij zijn hoofd iets liet zakken en dat heb ik direct beloont dmv naar binnen halen en snoepje. Snappen ze zo. Vanuit daar kun je verder verken, ik vind lang en laag erg belangrijk, die rugspieren rekken. Daarbij doet rechtrichten ook wonderen. Uiteindelijk begin ik met oprichten, maar dat is pas na een tijd. Je kunt het hoofd ook gewoon met rust laten (eigenlijk niets te zoeken) en je vooral concentreren op het lijf. Ik doe dus beide, werkt voor ons.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:44

Janine1990 schreef:
Week of 2 niks doen, goede fysio laten komen, magnesiumkuur van een merk dat ik nog voor je ga opzoeken. En alle hulpteugels en dingen loslaten. Je paard moet zijn eigen lichaam beter leren kennen, vermoed ik.
Klinkt wat zweverig, maar zo ging mijn supergespannen veertje na een hele poos ineens de grond opzoeken.

Ik had deze magnesium:
https://sportpaardenarts.nl/nl/winkel/p ... cle-relax/

Anastasia24 schreef:
Mijn shetlander liep ook (oncomfortabel) hoog. Dit heb ik heel simpel getraint, gewoon geduld. Wachten tot hij zijn hoofd iets liet zakken en dat heb ik direct beloont dmv naar binnen halen en snoepje. Snappen ze zo. Vanuit daar kun je verder verken, ik vind lang en laag erg belangrijk, die rugspieren rekken. Daarbij doet rechtrichten ook wonderen. Uiteindelijk begin ik met oprichten, maar dat is pas na een tijd. Je kunt het hoofd ook gewoon met rust laten (eigenlijk niets te zoeken) en je vooral concentreren op het lijf. Ik doe dus beide, werkt voor ons.

Als je eentje hebt die heel graag pleaset dan werkt gewoon belonen op het gewenste gedrag super goed. Dat heeft bij die van mij ook geholpen!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:01

Zelf goed diep doorademen en letten dat jezelf los blijft in je lijf. Probeer maar eens je polsen rondjes te laten draaien en diep en rustig te ademen. Grote kans dat je paard je ontspanning overneemt.

Ik heb zelf een jonge Fries die ook graag hoog loopt.
Dubbele lijnen werken bij haar niet zo heel goed, want ze komt best wel terug in tempo en doet dan net niks.
Ik doe dus bovenstaande in combinatie met clickertraining.
Ze weet namelijk dat een klick inhoudt dat ze iets goed doet.

Ik click met mijn tong als ze zakt. Zij weet dat ze het goed doet en gaat dat steeds meer opzoeken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:05

shirleyp schreef:
Werken aan de dubbele longe? Dat zit niet star vast zoals sommige hulpteugels en dan heb je wat meer gevoel en begeleiding?
mijn kruising tinker x fries wil dan juist erg achter de teugel gaan kruipen, ook als ik de lijnen ontspannen hou.

Ik longeer dus liever met de enkele longe, van zodra het hoofd zakt gewoon direct uitbundig belonen. Doe dit in stap al zodat ze het begrijpt.

En actief voorwaarts houden vanuit de achterhand. Balkjes werken zeg je, dan zou ik die ook gewoon gebruiken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:38

Fijn dat je bewust bezig wilt met zijn lijf en er fijn doorheen bewegen.
Ik denk, maar misschien schat ik het verkeerd in, dat longeren via de klassieke principes de richting is die jullie wellicht verder kan helpen. Het is een beetje lastig uitleggen zonder beeldmateriaal en eigenlijk beter te leren van iemand die naast je staat, maar je kan dan in deze richting denken:
https://horseconnect.nl/longeren-eerst- ... orrigeren/

Er zijn veel trainers die je dit kunnen leren maar het is echt de moeite waard daarin wat lessen te nemen, het vraagt veel timing en goed kijken, maar ikzelf ervaar het als een hele fijne manier om een paard te laten ontspannen, zonder veel lijnen en touwtjes in de handen te hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:44

Ted_Zale schreef:
Beste bokkers,

Mijn lieve eigenwijze tinker X Fries heeft 2 jaar stilgestaan voor ik hem kocht. Hij mist hierdoor dus veel bespiering in zijn rug/balans.

Ik ben dit mede door het longeren weer wat meer aan het opbouwen. Alleen nu het probleem; hij zet zich helemaal vast hoog in de nek. In stap kan hij al mooi ontspannend en met zijn neusje naar de grond longeren (zonder hulpteugels).

Bij zijn vorige baasje werden er wel hulpteugels gebruikt, zoals een stiek, of longeerhulp. Ik zie hier geen effect in en dat hij zich alleen maar meer strak zet.

Hoe kan ik toch met hem gaan oefenen naar ontspanning (vooral gericht aan de draf) aan de longe? Tijdens het rijden is het ook nog lastig, stap gaat wel beter, maar in draf komt de Fries naar boven en gaat hij stoer lopen met zijn hoofd/nek hoog. In de zomer heb ik ook geoefend met balkjes, dit hielp ook erg goed! Alle tips zijn welkom :)

Altijd eerst zorgen dat de basis op orde is, en dat is aan de enkele longe zonder hulpteugels zorgen dat het paard actief van achter naar voren gaat lopen dmv schakelen en zorgen voor een actief achterbeen. (dit kan per paard verschillend zijn hoe te bereiken)
Pas als deze basis oke is kan er eens met touwtjes of dubbele longe gewerkt worden op dezelfde manier en zonder teveel aan het hoofd/ de mond te zitten. (want dat is waar het vaak fout gaat)

Op een gegeven moment zul je gaan merken dat ze gaan briesen en steeds een stukje meer zakken en ontspannen worden.