Spelen met kleuren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berith

Spelen met kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 20:41

Ik experimenteer graag met het leervermogen van paarden en mijn paarden vinden het ook leuk om hun hersens te laten kraken. Daarom een tijdje geleden begonnen met ze kleuren te laten onderscheiden. Geel en blauw kunnen ze het beste zien qua kleur. Ella de Schwarzwalder getraind op blauw. Twinkle (ShetxWelsh) op geel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BoYo

Re: Spelen met kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:12

Leuk! Ze doen het goed!

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 12:54

BoYo schreef:
Leuk! Ze doen het goed!

Dank je, ze vinden het ook leuk. Ik had pas geprobeerd een ze beiden op zowel geel als blauw te trainen, maar dat ging nog niet. Ik denk dat ik te snel ging met de kleuren te wisselen. Dus nu weer even terug naar 1 kleur. Dan ieder een tijdje trainen op de andere kleur en dan mogelijk weer combineren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:05

Wat een leuk idee zeg!

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:12

Berith schreef:
BoYo schreef:
Leuk! Ze doen het goed!

Dank je, ze vinden het ook leuk. Ik had pas geprobeerd een ze beiden op zowel geel als blauw te trainen, maar dat ging nog niet. Ik denk dat ik te snel ging met de kleuren te wisselen. Dus nu weer even terug naar 1 kleur. Dan ieder een tijdje trainen op de andere kleur en dan mogelijk weer combineren.

Ik wil dit ook gaan proberen :). En inderdaad, als ze het niet snappen dan een stapje terug. Zo probeer ik het ook met elke nieuwe oefening.

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:22

Ohh dit is zo leuk he! En wat gaat het goed!

Ik heb er 2 die het kunnen, altijd leuk om mee te spelen. Mijn 1e pony kon het ook zo goed, blijf fan van dit soort hersenspelletjes!

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 20:29

Duality schreef:
Ohh dit is zo leuk he! En wat gaat het goed!

Ik heb er 2 die het kunnen, altijd leuk om mee te spelen. Mijn 1e pony kon het ook zo goed, blijf fan van dit soort hersenspelletjes!

Leuk dat je dit ook doet met je paarden. Leer jij ze 1 kleur of ook meerdere kleuren?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:25

Ik zie nu de filmpjes pas en ik moest erg lachen om Twinkles 'je ziet toch wat ik bedoel, nou dan!' bij de paraplu. Verder ook interessant dat Ella heel geconcentreerd aan het denken is en dat je haar daar ook echt de tijd voor moet geven.

Train je ook met cues met kleur en zou dat helpen om uiteindelijk het verschil te maken? Dus dat jij een pionnetje laat zien en zij de vlag aanwijzen of andersom? Niet alleen het woord maar ook visueel dus?

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 08:36

Shadow0 schreef:
Ik zie nu de filmpjes pas en ik moest erg lachen om Twinkles 'je ziet toch wat ik bedoel, nou dan!' bij de paraplu. Verder ook interessant dat Ella heel geconcentreerd aan het denken is en dat je haar daar ook echt de tijd voor moet geven.

Train je ook met cues met kleur en zou dat helpen om uiteindelijk het verschil te maken? Dus dat jij een pionnetje laat zien en zij de vlag aanwijzen of andersom? Niet alleen het woord maar ook visueel dus?

Ja het is leuk om de verschillen in hun manier van werken te zien. Twinkle is de doener en Ella is de denker, die heeft inderdaad tijd nodig om dingen te overdenken. Eenmaal over nagedacht pikt ze het meestal heel goed op. Verder merk ik aan Twinkle dat ze er rustiger door wordt. Die kan in training erg hyper worden, maar door haar hersens te laten werken (we doen ook veel spelletjes met geuren), wordt ze rustiger in het werk.

Ik start altijd wel met een cue dan houdt ik de kleur voor hun neus en zeg het woord, herhaal dat een paar keer en dan maak ik langzaam de afsand groter en laat ze vervolgens dus meer zelf zoeken. Ik wil eigenlijk zo min mogelijk cues tussendoor geven om ze echt zelf te laten zoeken en niet te veel beïnvloeden. Vooral Ella kan nog wel eens afwachtend zijn op de volgende hint die ik geef en ik wil dat ze wat meer zelfstandig gaat zoeken (gaat steeds beter :) ) Alleen als ik merk dat ze het gaat opgeven dan geef ik nog wat extra cues om het wel succesvol en leuk te houden. Vaak doe ik dan daarna nog iets makkelijks en sluit het af.

Noby24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:35

Wat leuk! Grappig dat ze zo verschillend reageren!