Hoe aan te pakken? Angst voor wapperende stukjes plastic kuilbalen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Hoe aan te pakken? Angst voor wapperende stukjes plastic kuilbalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 15:11

Ik ben aan het bedenken hoe ik mijn probleem op kan lossen.
Misschien kunnen jullie meedenken?

De situatie is als volgt:

Op onze stal zijn naast de bak de in plastic ingepakte balen voor droog opgeslagen.
Als er aardig wat eind staat,en dat is best vaak vlakbij zee, gaan er stukjes plastic wapperen.
Veel is al vastgeplakt maar niet alles.
Mijn paard flipt op het wapperendr plastic. Eerst blokkeert ze en wil ze niet die kant op, als ik doorzet explodeert ze en verandert in een rodeopaard.
Dit is aan de hand want bij zoveel spanning ga ik er niet op.

Het volgen van een ander niet bang paard maakt niet veel uit. Sterker nog meestal reageren die op haar en gaan ook ontploffen.

De "grap" is dat mijn paard verder redelijk bomproof is. We rijden veel buiten en ze is niet snel onder de indruk. Ze is erg onderzoekend zeker op vreemd terrein.

De oplossing ergens anders gaan rijden is natuurlijk symptoombestrijding en tijd technisch niet altijd haalbaar.

cobiie

Re: Hoe aan te pakken? Angst voor wapperende stukjes plastic kuilbalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:22

Longeren of losgooien in de rijbak/naast het plastic, hoe is het paard dan? Is het mogelijk namelijk een wisselwerking van ruiter en paard?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:25

Gaan oefenen met wapperende dingen. Plastic aan een stok, plastic zeil op de grond etc etc. Tijd insteken aan de makkelijke kant vd bak. Aan de hand en onder zadel, tot ze daarin echt relaxed is, gapen/ rustig ademen. En dan pas weer naar het monster toe.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:27

Oja altijd leuk dat geflapper.

Mag je haar loslaten in de bak? Wat ik zou gaan doen is vertrouwen opbouwen. Eerst eens losgooien en dan mag ze lekker rodeo doen. Als ze alles er uit gegooid heeft aan de hand ermee gaan stappen en steeds een stapje verder in de buurt komen. Niet pushen, niks forceren maar zelf laten komen, eventueel met een voerbeloning voor iedere stap die ze durft te zetten er naar toe.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:27

Op een vorige stal stonden ook balen kuil om de longeerbak en moet je zeggen dat die van mij er nooit aan gewend is, het bleef drama zeker met veel wind, en stal lag in de polder dus altijd wind.
Zelfde probleem of stilstaan en dan exploderen of er niet langs willen en dan ontploffen, soms kon ik de halve longeerbak gebruiken maar bleef gedoe.
En op zich flapperende dingen ging goed maar dit was altijd onverwacht en een overkill zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Steppe op 02-01-25 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:32

Pak een rol ductape en leef je uit.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:36

Hutcherson schreef:
Pak een rol ductape en leef je uit.

Kan je zeggen dat de boer waar ik stond daar niet blij van werd nooit gehoord waarom niet en de bovenste balen zou een uitdaging zijn :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 16:20

Ik mag haar niet losgooien in de rijbak en de longeerbak ligt niet aan de kant van de balen.

Een deel is vastgeplakt maar aangezien er de dagelijks balen weggehaald worden wordt t het een continu proces en ook veel geklauter.

Plastic op de grond vindt ze geweldig, loopt ze zelf op af.
Plastic aan een zweep interesseert haar niet.

Het is metname het onverwachte.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:51

Hier misschien een middagje de tijd in steken en langzaamaan opbouwen? Op een afstandje bijvoorbeeld bezig gaan met poetsen, wat grondwerk, rondjes stappen oid en langzaam aan steeds wat dichterbij komen? Zoiets werkt met schrikkerige merrie vaak wel goed. En goed belonen en ook even de rust opzoeken bij goed gedrag!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:00

fransje23 schreef:
Eerst blokkeert ze en wil ze niet die kant op, als ik doorzet explodeert ze en verandert in een rodeopaard.

Voor iemand die een beetje bang is voor spinnen is een spin die op een muur zit, aan de andere kant van de kamer, misschien een klein beetje spannend maar geen reden voor blinde paniek. Je komt er liever niet in de buurt maar als je rustig de tijd kan nemen lukt het vaak wel om voldoende moet te verzamelen om er een glas overheen te zetten en hem naar buiten te gooien. Maar als er iemand achter je komt staan die zegt 'joh stel je niet zo aan' en je richting die spin duwt.... :wow: Dan zullen de meeste mensen, ook als je normaal niet bang bent voor spinnen daar toch echt wel op reageren.
Probeer te kijken naar wat je paard aangeeft, stop op een afstand die goed voelt voor haar en ga daar wat oefeningen doen tot ze ontspant. Steeds een stukje dichterbij als dat lukt. Target training kan ook goed helpen om wat dapperder te worden, laat haar op commando iets aanraken en beloon daarvoor. Hoeveel aandacht schenk je zelf aan het plastic? Helpt het om voor jezelf te doen alsof het er niet is? Als dat moeilijk is, kun je ook een paar dingen (pilonnen, balkjes) in de bak leggen om daar iets mee te gaan doen. Dan is de aandacht van jullie beide bij iets anders dan het plastic. Als je niet verder komt kun je misschien ook op zoek naar een grondwerk instructeur bij je in de buurt? Succes, en verstandig dat je er even niet opstapt hoor, veiligheid gaat voor :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:07

fransje23 schreef:
Ik mag haar niet losgooien in de rijbak en de longeerbak ligt niet aan de kant van de balen.

Plastic op de grond vindt ze geweldig, loopt ze zelf op af.
Plastic aan een zweep interesseert haar niet.

Het is metname het onverwachte.

Je kunt toch gaan grondwerken en schriktraining gaan doen in de bak? Of mag dat ook niet? Gewoon wat van die stukjes plastic aan de rand van de bak plakken en grondwerkoefeningen gaan doen. Brokjes in de zak, desnoods clicker erbij en trainen maar.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:12

Ik had hetzelfde met mijn paard. Ik heb haar aan een halster en longeerlijn meegenomen richting de kar met balen. Steeds wat dichterbij gaan, heel veel belonen en ze mocht gerust op een paar meter van mij blijven kijken.
Op een gegeven moment ben ik op de kar tussen de balen gaan zitten en dat stelde haar gerust.
Uiteindelijk kwam ze steeds meer naar me toe en het happy end was dat ze tussen het wapperende plastic stond en ik de flappen zelfs over haar heen kon leggen.
Was zo trots op mijn merrietje!

Daarna was het probleem in de bak ook verholpen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 17:17

Lindsey_99 schreef:
Je kunt toch gaan grondwerken en schriktraining gaan doen in de bak? Of mag dat ook niet? Gewoon wat van die stukjes plastic aan de rand van de bak plakken en grondwerkoefeningen gaan doen. Brokjes in de zak, desnoods clicker erbij en trainen maar.

Dat is wat ik nu doe!

Ik hoef alleen geen stukjes plastic aan de rand te plakken want de balen staan er al vlak naast.

Doe nu ook oefeningen om ieder geval contact met haar te houden.
Ze kan echt uitschakelen als ze bevriest.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:22

Herkenbaar hoor, die van mij wilde toen ik hem net had niet eens langs boomstronken of grote zwerfkeien langs de weg. Laat staan flapperend plastic. Met veel oefenen en 'braaaaaaaaaf' en brokje erin heeft hij geleerd er met 2 hoeven in de neus langs te gaan.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:12

Kun je geen lekkers erin verstoppen? Stukjes wortel of appel.. dat ze t het leuk gaat vinden of in ieder geval anders tegen aan gaat kijken

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:30

Desensibiliseren op plastic wapperend zeil :D
Grondwerk dus.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 20:06

Even wat foto's van een aantal jaar geleden. De onderste foto's zijn van haar eerste kennismaking met zeil.

Plastic an sich is het probleem niet. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:24

Stop eens een paar proppen watten in haar oren. Als ze niet op plastic reageert, is het misschien helemaal niet het plastic, maar dat scherpe knallende geluid dat wapperend kuilplastic maakt.

Reageert ze minder met proppen, dan weet je dat dát de oorzaak is. Zo niet, dan heb je dat in ieder geval uitgesloten.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:42

Haha dramaqueen dus :')
Inpakken in plastic is geen probleem, maar stukjes wapperend plastic is wel een probleem :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 20:52

Ibbel schreef:
Stop eens een paar proppen watten in haar oren. Als ze niet op plastic reageert, is het misschien helemaal niet het plastic, maar dat scherpe knallende geluid dat wapperend kuilplastic maakt.

Reageert ze minder met proppen, dan weet je dat dát de oorzaak is. Zo niet, dan heb je dat in ieder geval uitgesloten.

Dat is wel een goed idee!

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:11

Ik los dit vaak op met clickertraining. Eerst op een afstand. Is ze rustig? click en beloon. Vraag haar langzaam stapje voor stapje dichterbij en beloon steeds de rust. Zo maak je het ook leuk voor haar en krijgt ze een positieve associaltie bij het gewapper want bij rust wordt ze beloond. Probeer haar zo steeds dichterbij te krijgen en dat ze uiteindelijk het plastic gaat onderzoeken. Kom je op een punt dat ze spanning gaat opbouwen, doe dan een stapje terug waar ze nog wel oké met het gewapper is.
Succes

Qamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:58

inderdaad wat Berith zegt, maar als ze nog nooit geclicker trained is, gewoon even ver staan, kijken of ze schrikt, zo niet een paar stapjes dichterbij enzovoort. als ze nerveus raakt gewoon even blijven staan en haar het goed laten bekijken. ik hoop alleen dat ze niet ontploft als je dit doet |(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 22:16

Ik ga er inderdaad een keer een op zichzelf staande training van maken.
Zonder clicker, want op de een of andere manier is dat niet zo mijn ding.

De watten in de oren ga ik ook uit proberen!

Grasbalen op zich vind ze niet eng. Ook niet als de baal op de fronthef van de trekker naar binnen wordt gereden.
Kan dus zeker door het geluid komen.

Het is van nature geen angstig en onzeker paard. Ze is wel oplettend, ziet alles zonder er van te schrikken.
Alleen van plotselinge snelle dingen, bijvoorbeeld fietser die ineens achter een duin vandaan komt,schrikt ze en dan volgt ook een sprong en/of ze draait 180 graden om.

Ik ben niet bang, ze blijft bij mij en ik kan haar gewoon met 1 hand houden met een gewoon halster.
Enige waar ik bang weleens voor ben is dat ze iemand anders verwond die net te dichtbij is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 21:11

Kwam toevallig vandaag plastic dingetjes op een hekje tegen op buitenrit.
Die vond ze uiteraard geen probleem :D

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:44

Ja, dat is een andere omgeving he? Ik denk dat in de eigen omgeving zodra er "iets" anders is een paard gelijk veel alerter is.

En voor een paard zijn ritselende dingen wel iets om in de gaten te houden dus haar angst an sich is heel reëel.