3 jarige trekt zich los

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somita

3 jarige trekt zich los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 21:51

Onze 3 jarige tinker heeft uitgevonden dat je jezelf kan lostrekken tijdens het wandelen en oefenen met stilstaan en stap.
Ik ben hiermee begonnen omdat deze commando's toch de basis zijn.

Maar zowel gisteren als vandaag trekt hij zich steeds los.
Hij draait zich om en rent weg.

De eerste keren lukte het mij om hem voor te zijn, maar hij is nu zo snel dat ik te laat ben of hij draait zich de andere kant op.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Earth

Re: 3 jarige trekt zich los

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 21:54

Het voor zijn, maar dat is natuurlijk makkelijk gezegd.
Wat bij mijn boefje hielp, was een longeersingel om doen, en een hoofdstel of halster. En dan een longeerlijn door je hoofdstel aan de longeersingel vast. Als je gewoon werkt en hij is braaf dan werkt de lijn niet in, als hij zich sterk maakt trekt hij zich dubbel waardoor hij zijn krach niet meer kan inzetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 21:54

Hengstenketting ?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:48

Ik zou ook een ketting gebruiken om het zo snel mogelijk af te leren. Dit gedrag moet je absoluut niet onderschatten ook niet vanwege het gevaar. Flink zijn en aanpakken.

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 22:51

Earth schreef:
Het voor zijn, maar dat is natuurlijk makkelijk gezegd.
Wat bij mijn boefje hielp, was een longeersingel om doen, en een hoofdstel of halster. En dan een longeerlijn door je hoofdstel aan de longeersingel vast. Als je gewoon werkt en hij is braaf dan werkt de lijn niet in, als hij zich sterk maakt trekt hij zich dubbel waardoor hij zijn krach niet meer kan inzetten.

Dat gaat nog niet lukken want zover zijn we nog niet.
Ben echt nog met de basis bezig.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:52

pillow schreef:
Ik zou ook een ketting gebruiken om het zo snel mogelijk af te leren. Dit gedrag moet je absoluut niet onderschatten ook niet vanwege het gevaar. Flink zijn en aanpakken.

Ik ga hierin mee, wij hadden begin dit jaar (toen nog hengst) die dit grapje ook uithaalde.. Ketting eronder (eventueel erover) en bleef poepiebraaf staan en liep ook keurig mee, ketting werkt ook niet in als ze geen kracht erop uitoefenen.

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 22:54

pillow schreef:

Daarom wil ik het ook niet aankijken.
Bedankt hier had ik niet aangedacht.
Maar inderdaad een hengstenketting is ook nog een optie.

Ik was aan het kijken met grondwerken maar die geven aan professionele hulp in te schakelen (ik kijk filmpjes).
En die manier kreeg ik vandaag niet voor elkaar.

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 22:55

Aatrox schreef:
pillow schreef:

Ik ga hierin mee, wij hadden begin dit jaar (toen nog hengst) die dit grapje ook uithaalde.. Ketting eronder (eventueel erover) en bleef poepiebraaf staan en liep ook keurig mee, ketting werkt ook niet in als ze geen kracht erop uitoefenen.

Maar wat ik mij dan afvraag als je hiermee stopt begint het dan niet van vooraf aan, of is dit een hele domme denkwijze?

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 23:02

Wij hebben dit zo afgebouwd naar de ketting niet meer geheel onderdoor of overheen, naar alleen ketting eraan (puur voor het idee) naar ketting eraan en een normaal touw en zo afgebouwd om het zo maar te zeggen :-)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 23:08

Herkenbaar van mijn jonge fjorden ruin die duidelijk in de gaten had dat hij sterker was toen we hem net hadden, hij was toen 3,5jaar. Na 2x los breken een hengstenkeuring aan gehangen en onder de kin door gedaan. Na een paar keer hoefde ik al niet meer te corrigeren en tegenwoordig ligt de ketting werkeloos in de kast.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 23:09

Sommige leren het af. Sommige moeten voelen dat de ketting er om zit zelfs al doe je er geen touw aan. Maar beter eentje met ketting er aan die braaf mee loopt dan eentje die zich los trekt.
De tank van een merrie hier heeft de ketting altijd onder de kin maar hangt altijd los. Als ze niet trekt doet de ketting ook niets uiteindelijk en als ze wel trekt ben ik blij dat ik ‘m heb.

Goed passend touwhalster wordt ook nogal eens onderschat om controle te hebben over dat hoofd. Dus als je niet meteen de ketting wil kan je altijd kijken of je hem op touwhalster houdt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-12-24 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 23:10

Somita schreef:
Maar wat ik mij dan afvraag als je hiermee stopt begint het dan niet van vooraf aan, of is dit een hele domme denkwijze?

Geen domme denkwijze. De mijne doet het nog steeds af en toe met binnen en buiten halen. Dat accepteren we nu maar..

Wij gebruiken nog steeds wel eens de ketting, op vreemd terein bijvoorbeeld. Hij kent het inmiddels en zet geen pas verkeerd meer als hij het rammelen van de ketting hoort. De ketting hoeven we dan niet eens meer langs de neus te hangen.

Wij zijn direct ingestapt bij de ketting omdat hij dit op vreemd terein gewoon echt niet kan doen. Maar je kan ook relatief makkelijk opschalen. Een touwhalster werkt al een stuk scherper bijvoorbeeld. En je hebt kaptomen met ijzer in de neusriem. En daar nog combinaties van zoals bijvoorbeeld:

https://www.kramer.nl/Paard/Halsters-touwen/Dually-halster?prod_number=440137-C-S&adword=NL/Gamma_Generisch&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAyc67BhDSARIsAM95QzvnWGSULDfR_j0uVwTPIRO0AQ_Mi1SpMpHALpwkhYGEopK_qqA-kysaAlB9EALw_wcB

https://www.ej.nl/halster-lemieux-pro-safe_zwart_60391.html?utm_campaign=shopping&utm_content=&utm_source=google&utm_medium=organic&utm_term=&gad_source=1&gbraid=0AAAAADg7d_nnLQo89LQthz1WvsiiUapwb&gclid=Cj0KCQiAyc67BhDSARIsAM95QzteFVV3-G1hXvZg4gZIlRd-eHcaCHIwkyzKvHNm8z2zC1NogbNcGqAaAsTmEALw_wcB

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 23:43

Heb je enig idee wat de trigger kan zijn als hij het doet? Persoonlijk zou ik proberen die trigger voor te zijn, zodat hij het gedrag niet hoeft te vertonen. Ik ben niet zo'n fan van scherpe dwangmiddelen. Ik heb zelf een Schwarzwalder fuchs die ook erg sterk is en zich kan lostrekken. Vaak komt dit voort uit te veel (mentale) druk waar ze erg slecht tegen kan. Door de training in kleinere stapjes op te knippen en vooral gedrag belonen wat je wel wilt (ik werk met clickertraining), is ze heel meewerkend en is lostrekken geen issue meer zelfs niet in hele spannende situaties.

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 23:56

Berith schreef:
Heb je enig idee wat de trigger kan zijn als hij het doet? Persoonlijk zou ik proberen die trigger voor te zijn, zodat hij het gedrag niet hoeft te vertonen. Ik ben niet zo'n fan van scherpe dwangmiddelen. Ik heb zelf een Schwarzwalder fuchs die ook erg sterk is en zich kan lostrekken. Vaak komt dit voort uit te veel (mentale) druk waar ze erg slecht tegen kan. Door de training in kleinere stapjes op te knippen en vooral gedrag belonen wat je wel wilt (ik werk met clickertraining), is ze heel meewerkend en is lostrekken geen issue meer zelfs niet in hele spannende situaties.

Vandaag was de trigger dat hij het voor het eerst deed angst, maar daarna bleef hij het doen.
Ik kreeg hem steeds wel weer te pakken en als ik hem dan kon pakken heb ik hem gerustgesteld.
Maar ik kon nog geen stap zetten of hij deed het weer.

Gisteren waren ze lekker met hem bezig dst hij op een gegeven moment begon met lostrekken, mogelijk dat hij er klaar mee was.

Hij staat nu nog op een klein stukje van de overkapping.
We hopen dat hij deze week bij de 2 merries kan.
1 van de merries was hengstig en daar probeerde hij op te springen.

Als ik hem losgooi in de bak doet hij niets hij blijft voorin de bak en probeert onder het hekje door te gaan, hij rent met zijn hoofd omlaag op het hekje af dus er staat altijd iemand in die hoek.
Hij lijkt niet bij de andere paarden weg te willen, terwijl 2 merries niets van hem willen weten,.waarvan met 2 benen naar hem toe schopt.
Van de week stond hij tegen haar te steigeren ondanks dat er een hek tussen staat.
Vandaag lijkt hij haar steeds op te zoeken, want dat hij geschrokken was ging hij daar in de hoek staan, terwijl de merrie waar hij vanaf dag 1 al mee staat te kriebelen ook in de bak was.

Ik ben volgens mij vergeten te zeggen dat we hem nog maar 1.5 week hebben.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:04

Somita schreef:
Berith schreef:

Vandaag was de trigger dat hij het voor het eerst deed angst, maar daarna bleef hij het doen.
Ik kreeg hem steeds wel weer te pakken en als ik hem dan kon pakken heb ik hem gerustgesteld.
Maar ik kon nog geen stap zetten of hij deed het weer.

Gisteren waren ze lekker met hem bezig dst hij op een gegeven moment begon met lostrekken, mogelijk dat hij er klaar mee was.

Hij staat nu nog op een klein stukje van de overkapping.
We hopen dat hij deze week bij de 2 merries kan.
1 van de merries was hengstig en daar probeerde hij op te springen.

Als ik hem losgooi in de bak doet hij niets hij blijft voorin de bak en probeert onder het hekje door te gaan, hij rent met zijn hoofd omlaag op het hekje af dus er staat altijd iemand in die hoek.
Hij lijkt niet bij de andere paarden weg te willen, terwijl 2 merries niets van hem willen weten,.waarvan met 2 benen naar hem toe schopt.
Van de week stond hij tegen haar te steigeren ondanks dat er een hek tussen staat.
Vandaag lijkt hij haar steeds op te zoeken, want dat hij geschrokken was ging hij daar in de hoek staan, terwijl de merrie waar hij vanaf dag 1 al mee staat te kriebelen ook in de bak was.

Ik ben volgens mij vergeten te zeggen dat we hem nog maar 1.5 week hebben.

Ik denk dat je daar je antwoord hebt. Je gaat te hard, zeker koudbloeden lijken vaak relaxt maar zijn het innerlijk niet en kunnen dan "ontploffen". Dat hij verlatingsangst heeft is logisch voor een jong paard in een nieuwe omgeving. Train in de buurt van de merries. Als je hem hebt gevangen, blijf gewoon even staan, check je eigen spierspanning en ademhaling en zorg dat je goed uit ademt. Vraag even helemaal niets maar blijf gewoon rustig staan en beloon die rust.

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 00:14

Die rust beantwoord ik bij hem door te aaien en hem gerust te stellen.

Wij oefenen al veel voorin de bak en juist nog niet achterin.

Ik ben ook bezig als hij alleen in de bak is met laten volgen en dat doet hij vanaf moment 1.
Op een gegeven moment voelt hij zich wat zekerder en ging staan grazen aan de zijkant van de bak.

Een mooi voorbeeld van de week was dat er in de boomgaard iemand bezig was er stond een auto met aanhanger en hij vond dat spannend, hij bleef staan kijken met een gespannen houding.
Ik ben samen met hem stapje voor stapje dichterbij gaan kijken en hij liet zich leiden naar diegene toe

De dagen erna ben ik wat gaan oefenen met stap en halt houden.
Ik merk dat hij met 10 minuten er klaar mee is.
Maar ik vind het sneu om hem met een kwartier al weer terug te zetten, want heb de indruk dat hij zich verveelt.
Hij staat wel in direct contact met de andere paarden maar wel met hek ertussen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:21

Wat bij die van mij werkt is snoepjes geven. Hengstenketting hielp niet, dan ging hij gewoon hoog steigeren en dan op het hoogste punt omdraaien zodat je lost moest laten. Als hij braaf meeloopt soms een snoepje geven.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 04:31

Mijn vorige paard deed dit grapje ook en voornamelijk bij de geringste spanning. Levensgevaarlijk, denderde dwars door iedereen heen. Ondertussen is hij ingeslapen maar heb het er nooit helemaal uit gekregen. Een ketting was het enige wat hem nog enigszins hield. Zoveel gedragstherapeuten bij gehad maar niemand had een blijvende oplossing. Veel aan de slag geweest met z’n spanning waardoor het veel minder is geworden. Mijne was een echte binnenvetter en heb hem echt moeten leren lezen, want hij ging zodra z’n emmer overliep….

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 08:58

Een goede gedragstrainer heeft dit gedrag er binnen 1 sessie uit.
Er is een reden dat hij dit doet, die geef je zelf al aan. Namelijk dat de training niet leuk of interessant genoeg is of omdat hij spanning opbouwt. op het moment levert lostrekken hem meer op. Met afstraffen doormiddel van een ketting (en echt, die dingen kunnen heel hard inwerken, daar moet je niet mee willen werken als het anders kan) gaat je training niet leuker voor hem maken. Het lost misschien (tijdelijk) het lostrekken op maar niet je onderliggende probleem. Maak de training leuk en interessant voor hem en hou het kort. Trekt hij zich na 10 minuten los? Dan zet je hem na 9 minuten terug. 10 minuten serieus bezig zijn is voor een 3 jarige al best lang. Buiten de bak zijn ook genoeg dingen te bedenken tegen verveling, je zou eens kunnen kijken naar hersenwerk voor paarden. Hoe train je? Kun je meer enthousiasme in je training gooien met een (voer/kriebel) beloning hier en daar? Kleinere stapjes belonen zodat hij beter weet wat je van hem verwacht? Ben je bekend met clickertraining?
Maar begin eens met iemand erbij te halen die verstand heeft van gedrag en het trainen hiervan. Welke regio zit je? Je zou eens contact op kunnen nemen met 2Moons of dressuur natuurlijk om te vragen of er een instructeur bij je in de buurt zit.
Succes, dit komt echt weer goed en het kan echt zonder extreme dwangmiddelen. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 09:10

Je moet het voor kunnen zijn, ook met een hengstenketting. Als ze al met de schouder voorbij jou zijn ben je al te laat.

Vroeger op mijn werk eentje gehad die iedereen meesleepte van- en naar de wei. Bij hem nam ik een wortel of een snoepje mee. Eentje bij het halster om doen geven en de tweede laten zien en geven op de plaats van bestemming.

Een van mijn eigen paarden heeft het ook gehad en dat heb ik met grondwerk lessen op kunnen lossen. Een combinatie van en voorkomen dat hij lostrekt en dat hij het leuker vindt om bij mij te blijven. Nu nooit meer last van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 09:40

Al is hij tienduizend keer verveeld, dan nog mag hij zich nooit lostrekken. Dat is onrespectvol en geeft aan dat hij schijt aan jou heeft. Dat heeft hij gewoon nooit te doen, in welke situatie dan ook.
Ik vermoed dat dit je eerste jonge paard is TS? Vraag hulp, want anders wordt dit een gewoonte en sleept hij je binnenkort alle kanten op en kan je er niks meer mee. Een jong paard moet worden opgevoed en dat moet duidelijk en consequent gebeuren.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 10:31

Mijn jonge paard had hier ook een handje van toen we hem moesten stappen ivm een blessure. Hem zijn we toen gaan stappen met een halster met ingebouwde ketting zoals https://www.ej.nl/halster-lemieux-pro-s ... 60391.html .
Ik had dan 1 touw aan het gewone oog en 1 aan die met ketting, dat werkte top.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 11:19

Ik gebruik bij zo’n paarden een kaptoom, werkt goed.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 11:32

Somita schreef:
Onze 3 jarige tinker heeft uitgevonden dat je jezelf kan lostrekken tijdens het wandelen en oefenen met stilstaan en stap.
Ik ben hiermee begonnen omdat deze commando's toch de basis zijn.

Maar zowel gisteren als vandaag trekt hij zich steeds los.
Hij draait zich om en rent weg.

De eerste keren lukte het mij om hem voor te zijn, maar hij is nu zo snel dat ik te laat ben of hij draait zich de andere kant op.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

iets anders doen, afleiden met andere oefeningen, weet niet wat je ruimte is tijdens het wandelen, maar een kleine volte stappen bv, of een halve en dan terug lopen,, paar keer herhalen, balkjes lopen in verschillende vormen en afstanden, en dan speels tussen de balkjes halthouden

zorg er steeds voor dat de uitdaging er is, maak je zelf ook oplettender en neem je de leiding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 11:46

Ik zou kleinere stappen zetten. Halster aan in de wei/paddock, wortel geven, halster uit en weer weg. Evt. herhaal je dit doorheen de dag een paar keer. Volgende dag zet je twee, drie stappen, wortel of kriebeltje, halster uit en weer weg. Iedere dag breid je dat verder uit. In de bak trainen is iets waar je aan denkt wanneer je het paard op zijn 'leefplek' zonder problemen kan leiden aan het halster.

Een ketting zou ik in dit geval nog niet meteen gaan inzetten. Dat vind ik een goede oplossing bij een paard dat in de basis goed opgevoed is en luistert, maar in bepaalde situaties een reminder nodig heeft. Jouw paard heeft echter de basis nog niet voor elkaar en daarvan wil je dat je paard het eerst snapt, dat die begrijpt wat je vraagt en verwacht.

Wanneer je paard het met die mini-stapjes nog steeds niet snapt of wilt snappen, dan kan je uiteraard kijken naar hoe je het hem nog duidelijker kan vertellen, met bv. een touwhalster of ketting.

Eigenlijk heb je in deze dus heel simpel twee opties: wil je de training opbouwen of afbouwen? Het is aan jou om in te schatten wat het beste bij dit paard past.