Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Earth schreef:Het voor zijn, maar dat is natuurlijk makkelijk gezegd.
Wat bij mijn boefje hielp, was een longeersingel om doen, en een hoofdstel of halster. En dan een longeerlijn door je hoofdstel aan de longeersingel vast. Als je gewoon werkt en hij is braaf dan werkt de lijn niet in, als hij zich sterk maakt trekt hij zich dubbel waardoor hij zijn krach niet meer kan inzetten.
pillow schreef:Ik zou ook een ketting gebruiken om het zo snel mogelijk af te leren. Dit gedrag moet je absoluut niet onderschatten ook niet vanwege het gevaar. Flink zijn en aanpakken.
pillow schreef:Ik zou ook een ketting gebruiken om het zo snel mogelijk af te leren. Dit gedrag moet je absoluut niet onderschatten ook niet vanwege het gevaar. Flink zijn en aanpakken.
Aatrox schreef:pillow schreef:Ik zou ook een ketting gebruiken om het zo snel mogelijk af te leren. Dit gedrag moet je absoluut niet onderschatten ook niet vanwege het gevaar. Flink zijn en aanpakken.
Ik ga hierin mee, wij hadden begin dit jaar (toen nog hengst) die dit grapje ook uithaalde.. Ketting eronder (eventueel erover) en bleef poepiebraaf staan en liep ook keurig mee, ketting werkt ook niet in als ze geen kracht erop uitoefenen.
Somita schreef:Maar wat ik mij dan afvraag als je hiermee stopt begint het dan niet van vooraf aan, of is dit een hele domme denkwijze?
Berith schreef:Heb je enig idee wat de trigger kan zijn als hij het doet? Persoonlijk zou ik proberen die trigger voor te zijn, zodat hij het gedrag niet hoeft te vertonen. Ik ben niet zo'n fan van scherpe dwangmiddelen. Ik heb zelf een Schwarzwalder fuchs die ook erg sterk is en zich kan lostrekken. Vaak komt dit voort uit te veel (mentale) druk waar ze erg slecht tegen kan. Door de training in kleinere stapjes op te knippen en vooral gedrag belonen wat je wel wilt (ik werk met clickertraining), is ze heel meewerkend en is lostrekken geen issue meer zelfs niet in hele spannende situaties.
Somita schreef:Berith schreef:Heb je enig idee wat de trigger kan zijn als hij het doet? Persoonlijk zou ik proberen die trigger voor te zijn, zodat hij het gedrag niet hoeft te vertonen. Ik ben niet zo'n fan van scherpe dwangmiddelen. Ik heb zelf een Schwarzwalder fuchs die ook erg sterk is en zich kan lostrekken. Vaak komt dit voort uit te veel (mentale) druk waar ze erg slecht tegen kan. Door de training in kleinere stapjes op te knippen en vooral gedrag belonen wat je wel wilt (ik werk met clickertraining), is ze heel meewerkend en is lostrekken geen issue meer zelfs niet in hele spannende situaties.
Vandaag was de trigger dat hij het voor het eerst deed angst, maar daarna bleef hij het doen.
Ik kreeg hem steeds wel weer te pakken en als ik hem dan kon pakken heb ik hem gerustgesteld.
Maar ik kon nog geen stap zetten of hij deed het weer.
Gisteren waren ze lekker met hem bezig dst hij op een gegeven moment begon met lostrekken, mogelijk dat hij er klaar mee was.
Hij staat nu nog op een klein stukje van de overkapping.
We hopen dat hij deze week bij de 2 merries kan.
1 van de merries was hengstig en daar probeerde hij op te springen.
Als ik hem losgooi in de bak doet hij niets hij blijft voorin de bak en probeert onder het hekje door te gaan, hij rent met zijn hoofd omlaag op het hekje af dus er staat altijd iemand in die hoek.
Hij lijkt niet bij de andere paarden weg te willen, terwijl 2 merries niets van hem willen weten,.waarvan met 2 benen naar hem toe schopt.
Van de week stond hij tegen haar te steigeren ondanks dat er een hek tussen staat.
Vandaag lijkt hij haar steeds op te zoeken, want dat hij geschrokken was ging hij daar in de hoek staan, terwijl de merrie waar hij vanaf dag 1 al mee staat te kriebelen ook in de bak was.
Ik ben volgens mij vergeten te zeggen dat we hem nog maar 1.5 week hebben.
Somita schreef:Onze 3 jarige tinker heeft uitgevonden dat je jezelf kan lostrekken tijdens het wandelen en oefenen met stilstaan en stap.
Ik ben hiermee begonnen omdat deze commando's toch de basis zijn.
Maar zowel gisteren als vandaag trekt hij zich steeds los.
Hij draait zich om en rent weg.
De eerste keren lukte het mij om hem voor te zijn, maar hij is nu zo snel dat ik te laat ben of hij draait zich de andere kant op.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?