Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Gewoon een autobandje? Kan weinig kwaad mee gaan.
Vervelend, klinkt alsof hij veel spanning opbouwt. Halthouden ging voor het ongeluk wel goed?
Elisa2 schreef:Oke hij bouwt dus spanning op, op het geluid van iets wat hij sleept/ trekt en dat komt dan tot uiting bij het stilstaan. En deze spanning heeft hij gekregen na het ongeluk.
Je kunt nog proberen om hem niks te laten slepen maar wel geluid te gaan maken met andere dingen terwijl je er achter loopt aan de lange lijnen met menhoofdstel. Of iemand die achter jullie loopt en geluid maakt.
Dankjewel voor de tip! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht.
Ook kan er iemand achter lopen met kar/ sleep zonder dat hij deze trekt en dan kijken op welke afstand het goed gaat en dan steeds iets dichterbij komen en de afstand verkleinen.
tamary schreef:Staat hij ook echt braaf stil onderweg aan de lange lijnen als je bv op kruispunt naar huis staat? En dan niet even, maar 10 minuten? Zonder te willen gaan lopen of als je moet afslaan met de schouder die kant op te leunen? Gewoon recht op 4 benen netjes stil?
Ken dat met mijn pony destijds onder het zadel, drammen en willen, want waarom moeten we nu hier zo staan? Ik ken de weg naar huis hoor, ook al is mijn mens die kennelijk kwijt. Snappen dat "het werk", taak van dat moment ontspannen stilstaan en wachten was, heeft wel even gekost.
Elisa2 schreef:Oke hij bouwt dus spanning op, op het geluid van iets wat hij sleept/ trekt en dat komt dan tot uiting bij het stilstaan. En deze spanning heeft hij gekregen na het ongeluk.
Je kunt nog proberen om hem niks te laten slepen maar wel geluid te gaan maken met andere dingen terwijl je er achter loopt aan de lange lijnen met menhoofdstel. Of iemand die achter jullie loopt en geluid maakt.
Ook kan er iemand achter lopen met kar/ sleep zonder dat hij deze trekt en dan kijken op welke afstand het goed gaat en dan steeds iets dichterbij komen en de afstand verkleinen.
Hia_Cynt schreef:Elisa2 schreef:Oke hij bouwt dus spanning op, op het geluid van iets wat hij sleept/ trekt en dat komt dan tot uiting bij het stilstaan. En deze spanning heeft hij gekregen na het ongeluk.
Dankjewel voor de tip! Daar had ik zelf nog niet aan gedachttamary schreef:Staat hij ook echt braaf stil onderweg aan de lange lijnen als je bv op kruispunt naar huis staat? En dan niet even, maar 10 minuten? Zonder te willen gaan lopen of als je moet afslaan met de schouder die kant op te leunen? Gewoon recht op 4 benen netjes stil?
Ken dat met mijn pony destijds onder het zadel, drammen en willen, want waarom moeten we nu hier zo staan? Ik ken de weg naar huis hoor, ook al is mijn mens die kennelijk kwijt. Snappen dat "het werk", taak van dat moment ontspannen stilstaan en wachten was, heeft wel even gekost.
Ibbel schreef:En wat doet-ie als je groom hem bij het hoofd houdt/er naast staat en 'm geruststelt?
Dat lijkt mij een mooie tussenstap, een mens ernaast die 'm rustig houdt. Zodra hij een paar seconden stilstaat, belonen door 'm weer vooruit te laten gaan. Aantal seconden stilstaan uitbouwen en tenslotte de groom na verloop van tijd steeds meer afstand laten houden.
Dennis schreef:Hoe lang liep hij er al voor toen hij de sloot in ging?
Dat soort dingen kunnen een flink trauma geven, dat kan het zomaar weer boven komen, ook als je denk dat het goed gaat. Wees hier heel voorzichtig mee!
Mijn advies zou zijn om hem naar een prof te brengen.
vierspan schreef:Wees voorzichtig, in het algemeen wordt door de oude rotten gezegd: "Eens vandoor, altijd van door. " Niet perse bij iedere rit, maar in bepaalde situaties gaan ze op de loop, eens ze dat een keer gedaan hebben..
Kabayo schreef:Ik zou weer bij 1 beginnen. Eerst maar lange lijnen en dan halthouden. Totdat er geen spanning is. Dan eens met menhoofdstel lange lijnen werk doen. En dan eens de sleep erachter. Hij heeft spanning met trekken/slepen, dus weer even helemaal opnieuw beginnen.
Kabayo schreef:Kabayo schreef:Ik zou weer bij 1 beginnen. Eerst maar lange lijnen en dan halthouden. Totdat er geen spanning is. Dan eens met menhoofdstel lange lijnen werk doen. En dan eens de sleep erachter. Hij heeft spanning met trekken/slepen, dus weer even helemaal opnieuw beginnen.
Ben je alweer eens gewoon bij stap 1 begonnen?
Citaat:Daarom begonnen we weer bij de basis, langelijnen, wat gelukkig heel goed ging. Vervolgens stapten we over op de sleep maar hiermee komt er vrijwel geen vooruitgang in.
Hia_Cynt schreef:Hallo allemaal,
Afgelopen jaar ben ik met mijn minipaardje, met menkarretje en al in de sloot beland. Gelukkig is alles goed afgelopen maar sindsdien kan hij niet meer stilstaan voor de menkar. Een aantal dagen na het ongeval hebben we hem er namelijk voor gezet en leek het heel goed te gaan maar toen we een keer wat langer stilstonden raakte hij helemaal in paniek en sloeg deels op hol. Gelukkig kregen we hem vrij snel weer rustig. Hiervoor wisten we niet dat hij moeite had met stilstaan maar dit is inmiddels wel duidelijk geworden. Daarom begonnen we weer bij de basis, langelijnen, wat gelukkig heel goed ging. Vervolgens stapten we over op de sleep maar hiermee komt er vrijwel geen vooruitgang in. Het geluid van de sleep geeft hem veel prikkels en hij reageert precies hetzelfde als voor de menwagen. Eigenlijk hebben we dus nog een tussenstap tussen het langelijnen en de sleep nodig of eigenlijk nog beter, iets wat de sleep vervangt. Hoe zouden jullie dit aanpakken?