Paard wil niet stilstaan voor menwagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hia_Cynt

Paard wil niet stilstaan voor menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 20:29

Hallo allemaal,

Afgelopen jaar ben ik met mijn minipaardje, Spirit, met menkarretje en al in de sloot beland. Gelukkig is alles goed afgelopen maar sindsdien kan hij niet meer stilstaan voor de menkar. Een aantal dagen na het ongeval hebben we hem er namelijk voor gezet en leek het heel goed te gaan maar toen we een keer wat langer stilstonden raakte hij helemaal in paniek en sloeg deels op hol. Gelukkig kregen we hem vrij snel weer rustig. Hiervoor wisten we niet dat hij moeite had met stilstaan maar dit is inmiddels wel duidelijk geworden. Daarom begonnen we weer bij de basis, langelijnen, wat gelukkig heel goed ging. Vervolgens stapten we over op de sleep maar hiermee komt er vrijwel geen vooruitgang in. Het geluid van de sleep geeft Spirit veel prikkels en hij reageert precies hetzelfde als voor de menwagen. Eigenlijk hebben we dus nog een tussenstap tussen het langelijnen en de sleep nodig of eigenlijk nog beter, iets wat de sleep vervangt. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Elisa2

Re: Paard wil niet stilstaan voor menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:19

Gewoon een autobandje? Kan weinig kwaad mee gaan.

Vervelend, klinkt alsof hij veel spanning opbouwt. Halthouden ging voor het ongeluk wel goed?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:27

Ik zou weer bij 1 beginnen. Eerst maar lange lijnen en dan halthouden. Totdat er geen spanning is. Dan eens met menhoofdstel lange lijnen werk doen. En dan eens de sleep erachter. Hij heeft spanning met trekken/slepen, dus weer even helemaal opnieuw beginnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:28

Staat hij ook echt braaf stil onderweg aan de lange lijnen als je bv op kruispunt naar huis staat? En dan niet even, maar 10 minuten? Zonder te willen gaan lopen of als je moet afslaan met de schouder die kant op te leunen? Gewoon recht op 4 benen netjes stil?
Ken dat met mijn pony destijds onder het zadel, drammen en willen, want waarom moeten we nu hier zo staan? Ik ken de weg naar huis hoor, ook al is mijn mens die kennelijk kwijt. Snappen dat "het werk", taak van dat moment ontspannen stilstaan en wachten was, heeft wel even gekost.

Hia_Cynt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 12:45

Elisa2 schreef:
Gewoon een autobandje? Kan weinig kwaad mee gaan.

Vervelend, klinkt alsof hij veel spanning opbouwt. Halthouden ging voor het ongeluk wel goed?

Ja, daarvoor geen problemen mee gehad. Op dit moment heb ik een sleep die bestaat uit één autoband door de helft, dus de twee helften naast elkaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 12:53

Oke hij bouwt dus spanning op, op het geluid van iets wat hij sleept/ trekt en dat komt dan tot uiting bij het stilstaan. En deze spanning heeft hij gekregen na het ongeluk.

Je kunt nog proberen om hem niks te laten slepen maar wel geluid te gaan maken met andere dingen terwijl je er achter loopt aan de lange lijnen met menhoofdstel. Of iemand die achter jullie loopt en geluid maakt.

Ook kan er iemand achter lopen met kar/ sleep zonder dat hij deze trekt en dan kijken op welke afstand het goed gaat en dan steeds iets dichterbij komen en de afstand verkleinen.

Hia_Cynt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 12:57

Elisa2 schreef:
Oke hij bouwt dus spanning op, op het geluid van iets wat hij sleept/ trekt en dat komt dan tot uiting bij het stilstaan. En deze spanning heeft hij gekregen na het ongeluk.

Je kunt nog proberen om hem niks te laten slepen maar wel geluid te gaan maken met andere dingen terwijl je er achter loopt aan de lange lijnen met menhoofdstel. Of iemand die achter jullie loopt en geluid maakt.

Dankjewel voor de tip! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

Ook kan er iemand achter lopen met kar/ sleep zonder dat hij deze trekt en dan kijken op welke afstand het goed gaat en dan steeds iets dichterbij komen en de afstand verkleinen.

tamary schreef:
Staat hij ook echt braaf stil onderweg aan de lange lijnen als je bv op kruispunt naar huis staat? En dan niet even, maar 10 minuten? Zonder te willen gaan lopen of als je moet afslaan met de schouder die kant op te leunen? Gewoon recht op 4 benen netjes stil?
Ken dat met mijn pony destijds onder het zadel, drammen en willen, want waarom moeten we nu hier zo staan? Ik ken de weg naar huis hoor, ook al is mijn mens die kennelijk kwijt. Snappen dat "het werk", taak van dat moment ontspannen stilstaan en wachten was, heeft wel even gekost.

Het gaat al heel goed, maar misschien heb ik ook wel te snel de overstap gemaakt naar de sleep. Voor nu iniedergeval maar weer bij het begin beginnen met langelijnen. Op het moment dat hij het te moeilijk vind begint hij om te draaien naar mij toe, na een tijdje deed hij dat niet meer en ging het met langelijnen super, dus maakte ik de overstap naar de sleep. Daarbij word het natuurlijk veel moeilijker om zich te draaien naar mij en voor de sleep kreeg hij die drang weer meer ookal ging het met langelijnen zo goed.
Elisa2 schreef:

Hia_Cynt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 12:58

Hia_Cynt schreef:
Elisa2 schreef:

Dankjewel voor de tip! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht

tamary schreef:

Het gaat al heel goed, maar misschien heb ik ook wel te snel de overstap gemaakt naar de sleep. Voor nu iniedergeval maar weer bij het begin beginnen met langelijnen. Op het moment dat hij het te moeilijk vind begint hij om te draaien naar mij toe, na een tijdje deed hij dat niet meer en ging het met langelijnen super, dus maakte ik de overstap naar de sleep. Daarbij word het natuurlijk veel moeilijker om zich te draaien naar mij en voor de sleep kreeg hij die drang weer meer ookal ging het met langelijnen zo goed.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 14:58

En wat doet-ie als je groom hem bij het hoofd houdt/er naast staat en 'm geruststelt?
Dat lijkt mij een mooie tussenstap, een mens ernaast die 'm rustig houdt. Zodra hij een paar seconden stilstaat, belonen door 'm weer vooruit te laten gaan. Aantal seconden stilstaan uitbouwen en tenslotte de groom na verloop van tijd steeds meer afstand laten houden.

Hia_Cynt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 15:18

Ibbel schreef:
En wat doet-ie als je groom hem bij het hoofd houdt/er naast staat en 'm geruststelt?
Dat lijkt mij een mooie tussenstap, een mens ernaast die 'm rustig houdt. Zodra hij een paar seconden stilstaat, belonen door 'm weer vooruit te laten gaan. Aantal seconden stilstaan uitbouwen en tenslotte de groom na verloop van tijd steeds meer afstand laten houden.

Bedankt voor de tip!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 16:55

Hoe lang liep hij er al voor toen hij de sloot in ging?

Dat soort dingen kunnen een flink trauma geven, dat kan het zomaar weer boven komen, ook als je denk dat het goed gaat. Wees hier heel voorzichtig mee!

Mijn advies zou zijn om hem naar een prof te brengen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 17:02

Men je met of zonder oogkleppen? Soms kan hierin wisselen ook een positief effect hebben

Hia_Cynt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 18:38

cp112 schreef:
Men je met of zonder oogkleppen? Soms kan hierin wisselen ook een positief effect hebben

Voorheen altijd zonder, om eens met te proberen zou ook nog weleens kunnen werken, bedankt :)

Hia_Cynt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 18:38

Dennis schreef:
Hoe lang liep hij er al voor toen hij de sloot in ging?

Dat soort dingen kunnen een flink trauma geven, dat kan het zomaar weer boven komen, ook als je denk dat het goed gaat. Wees hier heel voorzichtig mee!

Mijn advies zou zijn om hem naar een prof te brengen.

Oke, bedankt ik zal er eens naar kijken

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 19:45

Wees voorzichtig, in het algemeen wordt door de oude rotten gezegd: "Eens vandoor, altijd van door. " Niet perse bij iedere rit, maar in bepaalde situaties gaan ze op de loop, eens ze dat een keer gedaan hebben..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 20:32

vierspan schreef:
Wees voorzichtig, in het algemeen wordt door de oude rotten gezegd: "Eens vandoor, altijd van door. " Niet perse bij iedere rit, maar in bepaalde situaties gaan ze op de loop, eens ze dat een keer gedaan hebben..

Nou die van ons bleek achteraf getraumatiseerd te zijn bij de eerste eigenaar met het leren trekken/mennen. Uiteraard hem door een professioneel persoon en wel met bloed, zweet en tranen laten beleren. Als er 1 betrouwbaar is in mennen is hij het wel! Ook met grondwerk, slepen en lange lijnen. Echter nu we zelf ons 2de paard beleerd hebben en die ook lekker loopt merken we wel op dat de jongste echt veel meer plezier er in heeft en meer toont. Er vandoor gaan zal de oudste echter 99,9% zeker nooit doen. Het is dus gelukkig zeker betrouwbaar om te buigen maar hier wel professioneel laten doen. Iemand erbij laten lopen was bij hem juist levensgevaarlijk. Het was inspannen en gaannnnnnn op afgesloten groot terrein waar dat veilig kon. Kilometers lang en daarna pas rustig leren zijn. Hierdoor jaren gehad dat het was heel vlot inspannen en hup weg. Nu kan hij ingespannen worden terwijl hij op rust staat en vertrekken als wij er aan toe zijn.

Succes TS het kan een lange weg zijn en veel geduld nodig maar hopelijk komt het bij jullie ook goed. Iemand ernaast laten lopen vind ik persoonlijk een fijne tip! Ons paard is ruim 800 kg dat verschilt nogal met een mini paardje natuurlijk

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 20:41

Kabayo schreef:
Ik zou weer bij 1 beginnen. Eerst maar lange lijnen en dan halthouden. Totdat er geen spanning is. Dan eens met menhoofdstel lange lijnen werk doen. En dan eens de sleep erachter. Hij heeft spanning met trekken/slepen, dus weer even helemaal opnieuw beginnen.

Ben je alweer eens gewoon bij stap 1 begonnen?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 20:56

Kabayo schreef:
Kabayo schreef:

Ben je alweer eens gewoon bij stap 1 begonnen?

Lange lijnen ging heel goed lees ik in de OP, bij de sleep ging het mis:

Citaat:
Daarom begonnen we weer bij de basis, langelijnen, wat gelukkig heel goed ging. Vervolgens stapten we over op de sleep maar hiermee komt er vrijwel geen vooruitgang in.

TS, ik zou inderdaad voorzichtig doen en het aan een professional overlaten. Die kan misschien ook inschatten of het nog wat kan worden. Ik weet ook een menpony die een ongeval heeft gehad en waarbij het helaas niet meer gelukt is.

Edit: ik zie nu dat je pas 15 bent, dan zou ik zeker hulp zoeken!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 21:23

Zelf naast lopen en zelf iets vast houden op sleep touw dus wel lawaai beweging achter hem maar jij kan bepalen hoe kort of lossen ( slee speelgoed auto aan lang touw)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 21:24

Rij hem een tijdje in het tweespan naast een rustige spanmaat.

Hia_Cynt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 19:55

Hia_Cynt schreef:
Hallo allemaal,

Afgelopen jaar ben ik met mijn minipaardje, met menkarretje en al in de sloot beland. Gelukkig is alles goed afgelopen maar sindsdien kan hij niet meer stilstaan voor de menkar. Een aantal dagen na het ongeval hebben we hem er namelijk voor gezet en leek het heel goed te gaan maar toen we een keer wat langer stilstonden raakte hij helemaal in paniek en sloeg deels op hol. Gelukkig kregen we hem vrij snel weer rustig. Hiervoor wisten we niet dat hij moeite had met stilstaan maar dit is inmiddels wel duidelijk geworden. Daarom begonnen we weer bij de basis, langelijnen, wat gelukkig heel goed ging. Vervolgens stapten we over op de sleep maar hiermee komt er vrijwel geen vooruitgang in. Het geluid van de sleep geeft hem veel prikkels en hij reageert precies hetzelfde als voor de menwagen. Eigenlijk hebben we dus nog een tussenstap tussen het langelijnen en de sleep nodig of eigenlijk nog beter, iets wat de sleep vervangt. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:40

Albert schreef:
Rij hem een tijdje in het tweespan naast een rustige spanmaat.

Mmm, dan bestaat het risico dat de spangenoot mee op hol slaat, tenzij je de kleine naast een belg zet :D

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:16

Lukasje schreef:
Mmm, dan bestaat het risico dat de spangenoot mee op hol slaat, tenzij je de kleine naast een belg zet :D

Dat ligt uiteraard aan de spangenoot, maar eigenlijk niet. In het span hebben ze heel veel steun aan elkaar.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:58

Als je leeftijd klopt in het profiel zou ik de pony naar een prof brengen. Kan heel erg mis gaan met een wagen er achter. En niet alleen voor het paard, maar ook voor jezelf én omstanders

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:12

Na overleg is besloten dit topic te sluiten en later vandaag te verwijderen.