Hij is te vormen en verstelbaar maar op welke hoogte hoort hij? Hoeveel ruimte moet je aan de zijkant hebben tussen de hals en gareel?
Hopelijk kan iemand mij hier op weg helpen om hem goed afgesteld te krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Hier staan wel een aantal goede foto's waar je een indruk krijgt van hoe hij moet hangen:
https://www.demenner.nl/product/frans-g ... enkelspan/
Een Frans gareeltuig is eigenlijk een super-anatomisch borsttuig in de vorm van een klassiek gareel. De pasvorm wordt niet net als bij een klassiek gareel door een houten boom bepaald (wat een klassiek gareel dus net als zadels een heel specifieke pasvorm geeft waardoor het echt aangepast moet worden), waardoor het passen minder kritisch komt als een klassiek gareel.
Dat gezegd hebbende, denk ik dat jouw Franse gareel een maatje te groot is. Het hangt te laag (de 'punt' van de boeg moet geheel vrij zijn), maar veel hoger is het niet te verstellen, zo te zien.
Ibbel schreef:Zo zit-ie echt een stuk beter
Floortje_NL schreef:Heb ook extra gaatje geprikt tussen de gaten zodat ik beter kan finetunen. Met die ukkies en de standaard gaatjes is van de ene naar de andere meteen een heel groot verschil.
Hij past op de kleinste stand niet over het hoofd heen dus dan maar elke keer aan 1 kant los gespen.
senna21 schreef:Wat een mooi tuig. Wat zijn je plannen? Kun je ook een foto laten zien van de hele aanspanning?
Ibbel schreef:Floortje_NL schreef:Heb ook extra gaatje geprikt tussen de gaten zodat ik beter kan finetunen. Met die ukkies en de standaard gaatjes is van de ene naar de andere meteen een heel groot verschil.
Hij past op de kleinste stand niet over het hoofd heen dus dan maar elke keer aan 1 kant los gespen.
Als je een gaatje ertussen hebt geprikt, zou ik eens kijken hoe hij zit op dat 'halve' gaatje en of hij dan wel over het hoofd kan. Zeker als je hem nog wat 'platter' hebt gevormd, zou je wat meer ruimte moeten hebben, denk ik.
Floortje_NL schreef:Gewoon recreatief mennen. Wegens stokmaat en sulky helaas in de toekomst ook geen mogelijkheden meer voor wedstrijdjes (regelementswijziging).
Dennis schreef:Floortje_NL schreef:Gewoon recreatief mennen. Wegens stokmaat en sulky helaas in de toekomst ook geen mogelijkheden meer voor wedstrijdjes (regelementswijziging).
Maar de komende ruim 2 jaar nog wel.
Wat mij betreft juist een rede om nu goed aan de gang te gaan en te laten zien wat jullie waard zijn.
Ik heb net geluk met mijn pony's kwa maat.
Ik vind het gareel op z'n korte gaatje ook mooier zitten, hij mag echt goed aangesloten zitten en op de schouder liggen.
mce schreef:laatste foto , zou je zelf niet iets meer rechtop willen zitten?? Rug leuning iets rechter op maakt je zit wat "actiever",
(Een actieve zithouding past bij activiteiten waarin we ook daadwerkelijk actief zijn)
tuigje - ziet er mooir uit/leuke anspanning - ter plekke laten passen bij erkende tuigenmaker/meninstructeur, met verstand van zaken, lijkt me de oplossing
Floortje_NL schreef:mce schreef:laatste foto , zou je zelf niet iets meer rechtop willen zitten?? Rug leuning iets rechter op maakt je zit wat "actiever",
(Een actieve zithouding past bij activiteiten waarin we ook daadwerkelijk actief zijn)
tuigje - ziet er mooir uit/leuke anspanning - ter plekke laten passen bij erkende tuigenmaker/meninstructeur, met verstand van zaken, lijkt me de oplossing
Het stoeltje staat al maximaal rechtop. Als ik hoger wil zitten moet ik de luchtbalg onder de zitting verder opblazen maar dan heb ik wel minder vering.
Ja ik overweeg inderdaad om na de feestdagen op zoek te gaan naar advies aan huis
mce schreef:lijkt me ook het beste, wel jammer dat je dan minder vering hebt, lijkt me niet echte een fijne houding om dat lang vol te houden.