Hoe Frans gareeltuig op maat maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje_NL

Hoe Frans gareeltuig op maat maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 15:46

Omdat google mij helaas geen steek verder brengt; hoe hoort een frans gareeltuig te zitten?

Hij is te vormen en verstelbaar maar op welke hoogte hoort hij? Hoeveel ruimte moet je aan de zijkant hebben tussen de hals en gareel?

Hopelijk kan iemand mij hier op weg helpen om hem goed afgesteld te krijgen :)

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Re: Hoe Frans gareeltuig op maat maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:04

Ik zou hier in real life een goede meninstructeur of tuigenmaker bij halen. Wat ik weet is dat het voor een gareeltuig heel erg belangrijk is dat het goed op maat zit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:35

Hier staan wel een aantal goede foto's waar je een indruk krijgt van hoe hij moet hangen:
https://www.demenner.nl/product/frans-g ... enkelspan/

Een Frans gareeltuig is eigenlijk een super-anatomisch borsttuig in de vorm van een klassiek gareel. De pasvorm wordt niet net als bij een klassiek gareel door een houten boom bepaald (wat een klassiek gareel dus net als zadels een heel specifieke pasvorm geeft waardoor het echt aangepast moet worden), waardoor het passen minder kritisch komt als een klassiek gareel.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat jouw Franse gareel een maatje te groot is. Het hangt te laag (de 'punt' van de boeg moet geheel vrij zijn), maar veel hoger is het niet te verstellen, zo te zien.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 11:15

Ibbel schreef:
Hier staan wel een aantal goede foto's waar je een indruk krijgt van hoe hij moet hangen:
https://www.demenner.nl/product/frans-g ... enkelspan/

Een Frans gareeltuig is eigenlijk een super-anatomisch borsttuig in de vorm van een klassiek gareel. De pasvorm wordt niet net als bij een klassiek gareel door een houten boom bepaald (wat een klassiek gareel dus net als zadels een heel specifieke pasvorm geeft waardoor het echt aangepast moet worden), waardoor het passen minder kritisch komt als een klassiek gareel.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat jouw Franse gareel een maatje te groot is. Het hangt te laag (de 'punt' van de boeg moet geheel vrij zijn), maar veel hoger is het niet te verstellen, zo te zien.

Bedankt voor je reactie :)

Hij kan zeker nog een stukje kleiner . Foto in de OP is de middelste stand en deze is op zn kleinst. Maar dan vind ik hem wel heel strak zitten :=

Afbeelding

Met die ukkies is het sowieso lastig want je hebt gewoon een bepaalde breedte aan materiaal maar een veel kleinere ruimte op het lichaam om het kwijt te kunnen.

Inmiddels ben ik aan het vormen/versmallen gegaan dus ik zal nieuwe foto's maken zodra ik weer ga passen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 11:27

Zo zit-ie echt een stuk beter :j

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 12:43

Ibbel schreef:
Zo zit-ie echt een stuk beter :j

Ohh echt? Nou dan ga ik hem op de kleinste stand verder vormen +:)+

Heb ook extra gaatje geprikt tussen de gaten zodat ik beter kan finetunen. Met die ukkies en de standaard gaatjes is van de ene naar de andere meteen een heel groot verschil.

Hij past op de kleinste stand niet over het hoofd heen dus dan maar elke keer aan 1 kant los gespen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:49

Wat een mooi tuig. Wat zijn je plannen? Kun je ook een foto laten zien van de hele aanspanning?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:10

Floortje_NL schreef:
Heb ook extra gaatje geprikt tussen de gaten zodat ik beter kan finetunen. Met die ukkies en de standaard gaatjes is van de ene naar de andere meteen een heel groot verschil.

Hij past op de kleinste stand niet over het hoofd heen dus dan maar elke keer aan 1 kant los gespen.

Als je een gaatje ertussen hebt geprikt, zou ik eens kijken hoe hij zit op dat 'halve' gaatje en of hij dan wel over het hoofd kan. Zeker als je hem nog wat 'platter' hebt gevormd, zou je wat meer ruimte moeten hebben, denk ik.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 14:46

senna21 schreef:
Wat een mooi tuig. Wat zijn je plannen? Kun je ook een foto laten zien van de hele aanspanning?

Wegens voortijdig pensioen van mijn 'rij'paard heb ik haar lantefanterende maatje maar aan het werk gezet ~~}>

Gewoon recreatief mennen. Wegens stokmaat en sulky helaas in de toekomst ook geen mogelijkheden meer voor wedstrijdjes (regelementswijziging).

Afbeelding

Afbeelding

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 14:48

Ibbel schreef:
Floortje_NL schreef:

Als je een gaatje ertussen hebt geprikt, zou ik eens kijken hoe hij zit op dat 'halve' gaatje en of hij dan wel over het hoofd kan. Zeker als je hem nog wat 'platter' hebt gevormd, zou je wat meer ruimte moeten hebben, denk ik.

Ja dat denk ik ook :j

En anders is hij heel makkelijk aan 1 kant even los te gespen om erop en eraf te doen.

Even kijken wat het weer vandaag verder doet maar zodra ik weer ga passen zal ik nieuwe foto's maken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 18:23

Floortje_NL schreef:
Gewoon recreatief mennen. Wegens stokmaat en sulky helaas in de toekomst ook geen mogelijkheden meer voor wedstrijdjes (regelementswijziging).

Maar de komende ruim 2 jaar nog wel.
Wat mij betreft juist een rede om nu goed aan de gang te gaan en te laten zien wat jullie waard zijn.

Ik heb net geluk met mijn pony's kwa maat.

Ik vind het gareel op z'n korte gaatje ook mooier zitten, hij mag echt goed aangesloten zitten en op de schouder liggen.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 20:31

Dennis schreef:
Floortje_NL schreef:

Maar de komende ruim 2 jaar nog wel.
Wat mij betreft juist een rede om nu goed aan de gang te gaan en te laten zien wat jullie waard zijn.

Ik heb net geluk met mijn pony's kwa maat.

Ik vind het gareel op z'n korte gaatje ook mooier zitten, hij mag echt goed aangesloten zitten en op de schouder liggen.

We gaan het zien. Thuis ook nog aan het verbouwen dus geen idee of ik voldoende tijd kan maken om serieus te trainen.

Oké bedankt dan hou ik het op deze hoogte +:)+

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 20:51

Ondanks het weer vanmiddag toch kunnen passen en een stukje rijden. Zie wel dat ik mijn lamoen nu korter moet zetten. Kar heeft katrollen en werk met paracord. Is uit 1 stuk en gaat rechtstreeks naar het gareel. Door vlechtwerk achteraf niet zo makkelijk meer aan te passen :+. Vooraf wel helemaal op maat gemaakt afgesteld en nagemeten maar blijkbaar haalt m'n mooie gevlecht de rek er meer uit dan verwacht |o

Afbeelding
Breedte van het gareel. Origineel en na het vormen. Smaller krijg ik hem helaas niet, omdat het kussen/riem over de manenkam heen hem weer een stukje uit elkaar drukt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:00

laatste foto , zou je zelf niet iets meer rechtop willen zitten?? Rug leuning iets rechter op maakt je zit wat "actiever",

(Een actieve zithouding past bij activiteiten waarin we ook daadwerkelijk actief zijn)

tuigje - ziet er mooir uit/leuke anspanning - ter plekke laten passen bij erkende tuigenmaker/meninstructeur, met verstand van zaken, lijkt me de oplossing

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 17:45

mce schreef:
laatste foto , zou je zelf niet iets meer rechtop willen zitten?? Rug leuning iets rechter op maakt je zit wat "actiever",

(Een actieve zithouding past bij activiteiten waarin we ook daadwerkelijk actief zijn)

tuigje - ziet er mooir uit/leuke anspanning - ter plekke laten passen bij erkende tuigenmaker/meninstructeur, met verstand van zaken, lijkt me de oplossing

Het stoeltje staat al maximaal rechtop. Als ik hoger wil zitten moet ik de luchtbalg onder de zitting verder opblazen maar dan heb ik wel minder vering.

Ja ik overweeg inderdaad om na de feestdagen op zoek te gaan naar advies aan huis :j

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 17:49

Floortje_NL schreef:
mce schreef:

Het stoeltje staat al maximaal rechtop. Als ik hoger wil zitten moet ik de luchtbalg onder de zitting verder opblazen maar dan heb ik wel minder vering.

Ja ik overweeg inderdaad om na de feestdagen op zoek te gaan naar advies aan huis :j

lijkt me ook het beste, wel jammer dat je dan minder vering hebt, lijkt me niet echte een fijne houding om dat lang vol te houden.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 21:07

mce schreef:
lijkt me ook het beste, wel jammer dat je dan minder vering hebt, lijkt me niet echte een fijne houding om dat lang vol te houden.

Moet eerlijk zeggen dat ik het zelf geen vervelende houding vind. Heb vanuit mezelf snel de neiging om naar voren te gaan zitten en dat is niet handig met een gebalanceerde sulky. Dit dwingt me wel om relaxed naar achter tegen de leuning te hangen :+