Wel of niet mijn paard gaan beleren/rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toopie

Wel of niet mijn paard gaan beleren/rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 22:55

Hallo allemaal,

Ik heb een driejarige knapperd gekocht. In April zag ik mijn droompaard voorbij komen. Knap, lief, prachtige afstamming en grappig. Ik heb hem laten keuren en hij is klinisch en röntgenlogisch helemaal goedgekeurd. Dus ik heb hem gekocht.

Ik heb hem nu zes maanden en ik doe van alles met hem. Grondwerk (niet aan de longeersingel), speuren, schriktraining, werken in vrijheid, wandelen, noem maar op. Het is echt mn maatje geworden.

Mijn hoofd staat er niet eens naar om hem al te beleren. Hij is nu 3.5. Ik denk er pas aan, wanneer hij er klaar voor is. Maar is een paard er ooit klaar voor?

Alleen, nu denk ik steeds vaker om helemaal niet op hem te gaan rijden. Hem niet te beleren. Terwijl het doel Endurance was/is. Ik krijg steeds meer weerstand tegen bitten en die strakke singels. Ik keur niet af wat anderen wel of niet doen. Ik heb ook altijd met zadel en bit gereden. Dit is mijn eigen gevoel naar mijn paard. Iets wat de laatste tijd door mijn hoofd spookt. Heeft iemand hier ervaring mee? Met deze ideeën of iemand die zijn paard (ook) niet rijdt?

Qimm

Re: Wel of niet mijn paard gaan beleren/rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 23:07

Bit heb je niet perse nodig en de singel hoeft bij een goed zadel en een goed passende singel ook helemaal niet loeistrak.
Je moet zeker niet rijden als je je daar niet ok bij voelt. Maar er zijn meerdere manieren om het leuk te hebben met je paard terwijl je erop zit.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 23:09

Ik zou kijken hoe je paard ermee omgaat, mocht je toch gaan beleren.
Je paard is nog jong zat, dus je hebt alle tijd.
Je kent je paard nu steeds beter, dus je ziet gauw genoeg hoe je paard reageert op nieuwe dingen, zoals een bit of zadel etc.
Dan kun je altijd nog beslissen om er wel of niet mee door te gaan, of op een andere manier iets proberen.
Dan ga je er ontspannen mee om, kijken wat je paard aanbiedt, leuk vindt.
Niet bij voorbaat al vanalles afkappen. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 23:19

Bit is niet nodig.
Singel. Zo'n brede zachte. Denk dat die zo naar niet zijn.

Maar jou paard. Als jij andere dingen wilt doen is dat toch prima?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 23:26

Goed passend tuigage is het belangrijkste.
Als alles past, dan zal je paard geen hinder ervan hebben

En 3.5 is nog jong genoeg om nog een half jaartje of een jaar te wachten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 23:34

In mijn ogen is er niks mis met een bit maar wel hoe sommige mensen deze gebruiken.

Een singel kun je ook zo prettig en aangenaam maken tegenwoordig met alle anatomische singels e.d die op de markt zijn.

Maar je hoeft hem natuurlijk niet te beleren en berijden. Het is jouw paard en op de grond kun je er ook genoeg leuks mee doen.

Maar mocht je hem ooit noodgedwongen moeten verkopen dan is het voor het paard wel beter als hij braaf beleerd is. Vergroot de kans op het vinden van een goed tehuis.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 23:51

Zoek bijv anders eens een instructeur van DressuurNatuurlijk. Zij beleren juist op halster en ook zonder zadel dacht ik. Heel speels en rustig.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 23:52

Bitten en singels... wel mooi dat je erover nadenkt.
Lekker doen wat goed voelt, niemand kan jou vertellen wat te doen.

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 00:36

Als jij en je paard er voldoening en plezier uithalen om alles naast je paard te doen, wie zijn anderen dan om te zeggen dat je hem persee zadelmak moet maken. Gewoon doen waar jij je goed bij voelt!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 01:03

Ik denk dat een jong paard met beleid laten bewegen/ trainen gewoon hoort bij gezond opgroeien. Ze krijgen geen spieren, sterke pezen en beenderen door stil te staan. Het zijn geen watjes. Bewegen is gezond voor mens en dier.

Maar of en hoe je traint, dat is aan jou.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 01:19

Als jij blij wordt van je paard zonder erop te zitten, wie verplicht jou dan dat om te doen ?

Toopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 09:06

Bedankt voor al jullie open reacties.

Mijn paard krijgt altijd het beste van het beste, dus hij krijgt ook een goed op maat gemaakt zadel.

Bitloos wil ik hem ook opleiden. Ik heb een goede instructrice, zij geeft juist les op een paard vriendelijke manier.

Ik twijfel soms of mijn paard het leuk vindt. Maar het zou ook zomaar eens zo kunnen zijn, dat hij mijn twijfel voelt en dat hij mij spiegelt. Ik heb een Arabisch volbloed, dus meeega intelligent en gevoelig. Het werken in vrijheid en speuren vindt hij heel leuk. Als ik zeg 'speuren' of ik pak de speurlijn, komt er een positieve reactie.

Het is inderdaad miss goed, om te beginnen als hij er fysiek klaar voor is. En dat hij het gauw genoeg aangeeft.

Hij wordt 'getraind' opgeleid, maar wel passend bij wat hij nu kan. Hij wordt gelongeerd, leert al zijgangen 'opzij' en pakken ook wat wijken mee. Hij wordt zonder bit, maar met kaptoom beleerd op dit moment. Dus de training krijgt hij wel. Hij zit goed in de spieren, is soepel en krijgt uiteraard goed voer. Ook wordt hij behandeld door een osteopaat zo nodig. Hij komt niks tekort. Het is meer het idee, dat ik hem letterlijk opzadel en dit niet fijn zou kunnen zijn. Dat spookt soms door mijn hoofd.

Bedankt nogmaals voor jullie eerlijke vriendelijke reacties.

gertrud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:10

Hoi,

Ik herken je gevoel.
Ik rijd al jaren niet meer, maar ben wel heel actief met mijn paard(en).
Wandelen, speuren… er is zoveel leuks te doen!

Veel plezier met je paard ❤️

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:16

Ik heb een paard van inmiddes 13, heb ik wel beleerd maar ik rijd nagenoeg niet. Met mijn vorige paard heb ik zo'n beetje alle takken van sport qua rijden wel geprobeerd en gedaan. Met dit paard voel ik er geen enkele behoefte meer aan. Soms zit ik er nog even op maar na 10 minuten ben ik er dan eigenlijk ook wel weer klaar mee. Daarbij lijkt het paard het rijden ook niet zo leuk te vinden. Alles wat ik vanaf de grond doe (lange teugel, samen wandelen, hardlopen, mee naast de fiets, met balkjes longeren, speuren, voetballen, bak slepen, balans oefenen op de trail en nog veel meer) vindt ze echt leuk en doet dan ook altijd enthousiast mee. Dus ik kan me in jouw gedachtegang vinden om niet te gaan rijden ;).
Zij is ook eigenlijk mijn inspiratie om mijn eigen bedrijf op te richten met lessen en online cursussen op diverse grondwerkdisciplines.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:17

Ik denk maar zo dat zodra dit paard er fysiek klaar voor is, dat hij samen buiten rijden ontzettend leuk gaat vinden!

Je kunt natuurlijk ook op een voor jou fijn voelende manier je paard inrijden samen met je instructrice. Als je er dan daarna nog steeds twijfels over hebt, dan laat je het gewoon daarbij.

Niks moet, alles mag en het is je eigen paard dus je kunt altijd stoppen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:18

Ik heb hetzelfde gevoel gehad en heb mijn pony ook pas echt beleerd toen ze een jaar of 6 was

Ik ben er elke keer bij geweest als ze er op gingen om te kijken of ze het wel leuk vond. Mijn pony ging dravend naar de bak en nogsteeds doet ze enthousiast als ze het zadel ziet, al vind ze buitenrijden nu veel leuker dan in de bak.

Als ik merk dat ze een dag geen zin heeft om te rijden dan doen we het niet en gaan we iets anders doen.

Als ik jou was zou ik gewoon wachten, het geeft geen haast. Je kunt ze ook beleren als ze 10 jaar oud zijn

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:47

Toopie schreef:
Bedankt voor al jullie open reacties.

Mijn paard krijgt altijd het beste van het beste, dus hij krijgt ook een goed op maat gemaakt zadel.

Bitloos wil ik hem ook opleiden. Ik heb een goede instructrice, zij geeft juist les op een paard vriendelijke manier.

Ik twijfel soms of mijn paard het leuk vindt. Maar het zou ook zomaar eens zo kunnen zijn, dat hij mijn twijfel voelt en dat hij mij spiegelt. Ik heb een Arabisch volbloed, dus meeega intelligent en gevoelig. Het werken in vrijheid en speuren vindt hij heel leuk. Als ik zeg 'speuren' of ik pak de speurlijn, komt er een positieve reactie.

Het is inderdaad miss goed, om te beginnen als hij er fysiek klaar voor is. En dat hij het gauw genoeg aangeeft.

Hij wordt 'getraind' opgeleid, maar wel passend bij wat hij nu kan. Hij wordt gelongeerd, leert al zijgangen 'opzij' en pakken ook wat wijken mee. Hij wordt zonder bit, maar met kaptoom beleerd op dit moment. Dus de training krijgt hij wel. Hij zit goed in de spieren, is soepel en krijgt uiteraard goed voer. Ook wordt hij behandeld door een osteopaat zo nodig. Hij komt niks tekort. Het is meer het idee, dat ik hem letterlijk opzadel en dit niet fijn zou kunnen zijn. Dat spookt soms door mijn hoofd.

Bedankt nogmaals voor jullie eerlijke vriendelijke reacties.

Ik denk dat het wel of niet leuk vinden van het rijden valt of staat met hoe paarden gereden worden. Of ze een goed passend zadel hebben, of een ruiter een onafhankelijke zit heeft en ze fijn over de rug rijdt. Het wordt pas niet leuk als ze er ongemak van ervaren en er negatieve associaties mee krijgen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:07

Hij komt niks tekort. Het is meer het idee, dat ik hem letterlijk opzadel en dit niet fijn zou kunnen zijn. Dat spookt soms door mijn hoofd. (quoteToopie)

opzadelen is leuker/positiever dan het gezegde beoogd in dit geval, denk dat je dit ook spelenderwijs gaat ontdekken. Dan kan een paard het fijn vinden om voor/met jou te werken

Zadel aanpasen zou ik wat voorzichtig mee zijn, paard kan - zo jong nog - door het werken spierenontwikkelen waardoor een zadel minder goed gaat passen.

Overleg met je zadelpasser of het zadel van materiaal is wat "meegroeid", zich aanpast aan de ontwikkeling, lucht, foam b.v. zodat het goed blijft passen

Verder moet je gewoon fijn met je paard bezig zijn die voor beide prettig is en dan komt het moment vanzelf dat je er ook op wil, of niet ook prima toch.

Eerst en vooral veel plezier

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:21

Tja als jij er niet op wil gaan rijden dan is dat toch prima. Het is jouw paard en je kunt je omgang ermee en wat je ermee doet invullen zoals je het zelf prettig vindt.

Wij hebben zelf ooit bedacht dat het leuk is om op een paard te gaan zitten maar dat wil niet zeggen dat jij dat met jouw paard verplicht bent en al helemaal niet als jij dat misschien niet leuk vindt of het voor hem niet wil.

Verder ga ik mee met enkele bokkers voor mij. Er zijn meer manieren om te rijden zoals bitloos maar ik ben het ook eens met Elisa dat de hulpmiddelen op zichzelf niet verkeerd hoeven zijn.

Nou ja, in ieder geval heb je zo te lezen heel veel plezier met je paard en dat staat voorop. Gewoon lekker zo door gaan met genieten van elkaar en dan zie je vanzelf hoe het loopt en wat je nog meer leuk lijkt met elkaar.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:32

Daar het een arabier is zou ik er nog niet op gaan zitten, die moeten toch wat langer uitgroeien dacht ik?

Je kunt hem wel leren inparkeren, en spelenderwijs aan het dekje en daarna aan het zadel laten wennen. En daarna zie je wel weer verder.

Het zal wel leuk zijn voor hem om uiteindelijk op avontuur te gaan door de natuur, daar geniet bijna elk paard van. En lekker galopperen gaat toch makkelijker onder het zadel...

En singel hoeft niet zo strak hoor, en een bit, tja, die van mij durf ik echt niet zonder bit te rijden, helemaal niet in de winter, maar ik trek er ook niet zo aan en hij is dat ding gewend

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:42

Rubs schreef:
Daar het een arabier is zou ik er nog niet op gaan zitten, die moeten toch wat langer uitgroeien dacht ik?

Uit onderzoek blijkt juist dat je beter al eerder dan uitgegroeid de dingen kan gaan doen die je wilt doen als ze volwassen zijn. Je wilt namelijk dat zowel de botten als banden en pezen die belasting aan kunnen en uit onderzoek blijkt dus dat dat juist het geval is als je op jongere leeftijd ermee begint. Dat betekent niet dat je er 5 keer per week een uur op zit. De leeftijd is het probleem niet, de manier waarop wel. Of geen ervaring waardoor paard hele verkeerde dingen leert, of veel te veel doen en noem maar op. Maar wachten tot latere leeftijd of zelfs uitgegroeid is dus helemaal niet 'beter' of vriendelijker.

Ts, je hoeft toch geen bit te gebruiken? En ik heb nog nooit met een strakke singel gereden. Zadel is comfortabeler voor paard als zonder zadel of barebackpad. Die laatste is voor de mens en niet voor het paard en kan geen kwaad voor af en toe, maar zou ik nooit aanraden om grootste deel van de tijd mee rijden. Het zadel hoort zelf in balans te liggen en singel hoor je nooit te moeten aansnoeren om het op de plek te houden. Helaas singelen heel veel mensen te strak aan ja. Ik heb nog nooit een paard gehad wat lelijk deed met opzadelen of aansingelen of als ze dat wel deden vlak na aankoop was het allemaal binnen paar maanden weg. Ik vind dat ook niet normaal dat een paard dat zou doen. Maar bij allemaal heb ik niks bijzonders gedaan om het weg te krijgen, gewoon opzadelen zoals ik altijd deed, langzaam aansingelen en de singel los genoeg houden.

Maar verder is het jouw paard en kan je helemaal zelf bepalen wat je wilt doen en wat niet.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:42

Misschien kun je eens kijken in het topic van Captain over haar paard Latino. Wat mij betreft een fantastisch voorbeeld van vriendelijk leuke dingen met je paard ondernemen. Hun band is fantastisch, en zij rijden ook. Het topic heet "paard gekocht van een foto" ongeveer, link plaatsen is wat lastig via mijn telefoon. Misschien reageert ze hier zelf ook nog wel :D

Edit deze: [PP] [VOLG] Latino, mijn eerste eigen paard die ik kocht van een foto..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:09

Ik heb mijn tweede Lusitano voornamelijk genomen voor mijn eerste Lusitano, als vriendje voor het leven. Dat doel is absoluut geslaagd.

Zelf ben ik fysiek niet in orde en lukt het rijden steeds minder goed. Ik heb mijn paard laten wennen aan een zadel, heb er een aantal keer opgezeten in stap, draf en galop. Hij is stuurbaar en ik kan remmen, dit al door het vele grondwerk, maar verder is hij dus nooit doorgereden. Ik doe allemaal leuke dingen met hem maar zit er bijna nooit op. Hooguit een rondje uitstappen zonder zadel. Een bit heeft hij ook nooit in gehad. Mijn andere paard heb ik later nog wel laten wennen aan het bit, maar ik rijd en werk eigenlijk altijd bitloos. Beide paarden blijven voor altijd bij mij dus ook wat dat betreft heb ik alleen met mezelf en met hun te maken. Volgens mij zijn we best happy zo. :)

Oh ja, ik zat er ook pas met 5 jaar bovenop.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:14

Het is jou paard dus wat jij er mee doet of niet doet maakt helemaal niks uit

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:18

Uit onderzoek blijkt juist dat je beter al eerder dan uitgegroeid de dingen kan gaan doen die je wilt doen als ze volwassen zijn. Je wilt namelijk dat zowel de botten als banden en pezen die belasting aan kunnen en uit onderzoek blijkt dus dat dat juist het geval is als je op jongere leeftijd ermee begint. Dat betekent niet dat je er 5 keer per week een uur op zit. De leeftijd is het probleem niet, de manier waarop wel. Of geen ervaring waardoor paard hele verkeerde dingen leert, of veel te veel doen en noem maar op. Maar wachten tot latere leeftijd of zelfs uitgegroeid is dus helemaal niet 'beter' of vriendelijker.

Ts, je hoeft toch geen bit te gebruiken? En ik heb nog nooit met een strakke singel gereden. Zadel is comfortabeler voor paard als zonder zadel of barebackpad. Die laatste is voor de mens en niet voor het paard en kan geen kwaad voor af en toe, maar zou ik nooit aanraden om grootste deel van de tijd mee rijden. Het zadel hoort zelf in balans te liggen en singel hoor je nooit te moeten aansnoeren om het op de plek te houden. Helaas singelen heel veel mensen te strak aan ja. Ik heb nog nooit een paard gehad wat lelijk deed met opzadelen of aansingelen of als ze dat wel deden vlak na aankoop was het allemaal binnen paar maanden weg. Ik vind dat ook niet normaal dat een paard dat zou doen. Maar bij allemaal heb ik niks bijzonders gedaan om het weg te krijgen, gewoon opzadelen zoals ik altijd deed, langzaam aansingelen en de singel los genoeg houden.

Maar verder is het jouw paard en kan je helemaal zelf bepalen wat je wilt doen en wat niet.[/quote]

Welk onderzoek is dat? Het staat juist ter discussie dat we op onvolgroeide paarden gaan rijden...